Miksi kaikki vaahtoaa varhaisultrasta ??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4+6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4+6

Vieras
Ekassa raskaudessa tuo ei tullut pieneen mieleenikään. Mutta nyt toista odottaessani olen lukenut odotus palstoja ja kaikki ovat varaamassa aikaa varhaisultraan. Paitsi minä. Onko tämä joku uusi muoti-ilmiö tämä varhaisultra?

en tiedä, sillä itse en kummassakaan raskaudessa käynyt varhaisultrassa.
Enkä edes siinä kunnan tarjoamassa np-ultrassa.

Mutta onhan se hienoa, kun näkee sen vauvan ihan aikaisessa vaiheessa (vaikka itse en sitä niinkään hienona pidä, kun ei se silloin edes miltään näytä..)

Mun kotikunta tarjoaa vain yhden ultran, se sijoittuu viikolle 18, suurinpiirtein. Ei niskapoimujakaan enää noilla viikoilla mittailla ja lääkäri, joka pääterveysasemalla ultraa, ei kerro edes sukupuolta.

itse olen menossa siihen kunhan ny ensiks raskaudun. ihan vaan varmistaan et siellä asustaa joku. keskenmenon kokeneena uskon että se lievittää pelkoa..ehkä. täälä saamme kunnalta ultran vasta viikolla 14-15. myöskin rakenne ultrassa olen käynyt yksityisellä molemmista lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ainakin keskenmenoista (tai tuulimunasta tai kohdunulkoisesta) kärsinyt saa pientä helpotusta varhaisultrassa jos käy ilmi että siinä vaiheessa kaikki ok.

olin just kirjoittamassa samasta asiasta..
np-ultrassa saa varmistuksen että on kehittynyt normaalisti ja oikeassa ajassa..
rakenne ultrassa saa taas varmistuksen sille onko poikkeamia lapsen rakenteessa tai terveydessä.. eihän toki kaikkea silloinkaan nähdä mutta...
meillä ei ole mahdollista tuo varhais ultra, tai voisinhan mennä yksityiselle jos haluaisin siitä maksaa, mutta mieluummin maksan sitte vaikka 4d ultrasta myöhemmin...

Minäkin ihmettelen tätä koko käsitettä. Meillä tk:ssa katsotaan ultralla vauvan tilannetta useinkin,rutiinineuvolakäynnilla, jos esim. sydänääniä ei kuulu. Tehdäänkö tämä varhaisraskauden ultra jollakin tarkemmalla laitteella noin muualla?

ja sitten tuosta np-ultrasta:

Moni sitä hehkuttaa ja suurin osa siihen menee, mutta useimmiten saa kuulla juttua, että "en mä kyllä jatkotutkimuksiin lähtisi, sillä lapsi on mulle kuitenkin rakas, olis illä joku vamma tai ei"
Toi on naurettava asenne!
Varsinkin kaupungeissa, jossa kunta tarjoaa sen ilmaiseksi.
np-ultraan pääsee siksi, että siellä varmistetaan, ettei vauvalla ole turvotusta niskapoimussa (mikä voi olla merkki sairaudesta).
Äidit eivät tunnu ymmärtävän, että tutkimukset tarjotaan siksi, että päästän varmistamaan etukäteen, ettei lapsella ole mitään hätää.
Sitten jos siellä selviääkin turvotusta, niin osa äideistä kieltäytyvät jatkotutkimuksista koska "lapsi on silti aivan yhtä tärkeä"
argh.. miksi siihen np-ultraan täytyy ylipäänsä mennä, jos se lapsi on kuitenkin yhtä tärkeä ja rakas, vaikka sillä jotain vikaa olisikin?

Ei sinne niitä äitejä sen takia laiteta, että näkisivät vauvansa esimmäistä kertaa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ainakin keskenmenoista (tai tuulimunasta tai kohdunulkoisesta) kärsinyt saa pientä helpotusta varhaisultrassa jos käy ilmi että siinä vaiheessa kaikki ok.

mulla on ollut kohd.ulk.puol. raskaus ja sen takia pääsen varhais ultraan ja tulee itellekkin varmempi olo kun tietää että kaikki on hyvin vattassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Minäkin ihmettelen tätä koko käsitettä. Meillä tk:ssa katsotaan ultralla vauvan tilannetta useinkin,rutiinineuvolakäynnilla, jos esim. sydänääniä ei kuulu. Tehdäänkö tämä varhaisraskauden ultra jollakin tarkemmalla laitteella noin muualla?

kaikkialla ei ole tk- tai neuvolassa ultralaitetta.. meillä esim sydän ääniä kuunnellaan vasta viikon 10 jälkeen joten jos on vähänkin epäilystä että onko vauvaa ollenkaan tai onko enää elossa niin yksityiselle on pakko mennä. np-ultra on n. viikolla 12-> ja rakenne viikolla 20->

Mä olen miettinyt samaa ja ei tulisi mieleenikään omalla rahalla mennä. Ehkäpä sitten, jos olisin kärsinyt keskenmenoista tms. verenvuodoista, se olisi hyvinkin ymmärrettävää.

Meillä on ensimmäinen ultra rv 12 ja se on riittänyt kaksi kertaa.

niin ja siis np- ja rakenne ultran kunta maksaa mutta ne on mentävä tekemään hyvinkään sairaalaan äippäpolille ja sekin maksaa 22? perus maksun.. joten varhais ultran saa vain jos on selkeä epäilys keskenmenosta ja saa sinne lähetteen.. joten yksityiselle on mentävä jos haluaa "huvikseen" mennä...

Alkuperäinen kirjoittaja 4+6:
Ekassa raskaudessa tuo ei tullut pieneen mieleenikään. Mutta nyt toista odottaessani olen lukenut odotus palstoja ja kaikki ovat varaamassa aikaa varhaisultraan. Paitsi minä. Onko tämä joku uusi muoti-ilmiö tämä varhaisultra?

joo ihan niinku noi ovistukut :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja 4+6:

joo ihan niinku noi ovistukut :whistle:

ovistukut?? ei ymmärrä..

Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:

kaikkialla ei ole tk- tai neuvolassa ultralaitetta.. meillä esim sydän ääniä kuunnellaan vasta viikon 10 jälkeen joten jos on vähänkin epäilystä että onko vauvaa ollenkaan tai onko enää elossa niin yksityiselle on pakko mennä. np-ultra on n. viikolla 12-> ja rakenne viikolla 20->

Aivan. Tuota en tullut ajatelleeksikaan, ettei välttämättä ole omaa ultralaitetta. Minulla on sitten ilmeisesti käynyt tuuri, kun aina ollaan asuttu sellaisessa paikassa, jossa on ollut.

Yhteistyössä