Miksi kaikki on aina katkeria opettajille niiden pitkistä kesälomista mutta kukaan ei koskaan näyttelijöille?

  • Viestiketjun aloittaja hjox
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
BINGO!

Tätä olen hakenut. Kiitos säpäle harmaana.

Mua on NIIN korvennut jo useamman vuoden, kun opettajien kesälomille kuittaillaan joka kevät ja työn helppoudesta ja päivien lyhyydestä huomautellaan jatkuvasti vaikka maassa on muitakin ammattiryhmiä, joilla on pitkät kesävapaat ja lyhyet päivät (kuten esim. näyttelijät: ei esityksiä ole joka ilta, katsokaa vaikka lähiteatterin esitysaikataulu...) Näyttelijät olivat vain yksi esimerkki. Ja he ovat varmasti lomansa ansainneet.

EI KUKAAN tiedä, millaista kenenkin työ on, jos ei sitä ole tehnyt. Kaikki kuitenkin kuvittelevat, että koska ovat olleet koulussa oppilaana, tietävät kaiken opettajan työstä.
Tämä on kyllä totta ja pätee varmaan useimpiin ammatteihin.
 
Meillä mentiin kolme vuotta samalla opettajalla. Ja nyt kun tämä opettaja ottaa uudet ekaluokkalaiset, niin kolme vuotta sitten tehdyt suunnitelmat eivät välttämättä pädekään, jos on tullut muutoksia opintosuunnitelmiin. 2016 tulee isoimmat muutokset, mutta varmasti on jotain muuttunut tässä kolmessakin vuodessa.
 
juuniinpäniin
Ai tekee?

Kävelee ysiltä aamulla luokkaan ja alkaa miettiä, mitäs sitten opetetaan? Ei suunnittele lukuvuottaan? Ei tee yksittäisiä tuntisuunnitelmia? Ei hanki materiaaleja eikä tutustu niihin?

Ei osallistu mihinkään koulunpidollisiin toimintoihin? Kokouksiin, tiimeihin, palavereihin?

Ei pidä koskaan kokeita? Ei tee niitä? Ei korjaa niitä? Ei suorita jatkuvaa arviointia?

Ei pidä koskaan vanhempainvartteja/iltoja? Ei osallistu opetussuunnitelmatyöhön? Ei ratko opiskelijahuollollisia asioita? Ei ole yhteydessä vanhempiin?

Ei valmistele koskaan mitään koulun juhlia?

Ei vastaa sähköposteihin tai käytä wilmaa? Ei opiskele lakisääteisesti koulun sähköistymiseen liittyviä asioita? Ei kouluttaudu?

Ihme ope....
kjllä meillä ope tekee tasan kaiken ysistä yhteen, kaikki viestit saapuneet tuolla aikavälillä,ja kaikki vanh.vartit on tuolla aikavälillä, apuope hoitaa tunnit kun ope on palavereissa. Ei tällainen jää kotona huomaamatta.
 
nojepulis
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30853429:
Yleensä kai on niin, että sama opettaja opettaa oppilaita ekasta luokasta kuudennelle asti.

Itse kysymys on hassu. Jos vain lomista olisi kiinni, niin olisihan kuka vaan voinut pyrkiä opettajan opintoihin. Jos ei ole itse niin edes harkinnut tekevänsä, eivät lomat varmaan ole painaneet eniten vaakakupissa. (Toki kaikki eivät varmaan pääsisi, mutta pyrkiähän voi aina.)
no ei meillä,seuraa. Kaikessa vaan rima niin alas kuin voi. Lasten edusta viis.
 
löööv
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30853449:
Meillä mentiin kolme vuotta samalla opettajalla. Ja nyt kun tämä opettaja ottaa uudet ekaluokkalaiset, niin kolme vuotta sitten tehdyt suunnitelmat eivät välttämättä pädekään, jos on tullut muutoksia opintosuunnitelmiin. 2016 tulee isoimmat muutokset, mutta varmasti on jotain muuttunut tässä kolmessakin vuodessa.
Mutta kai niistä vanhoista materiaaleista ja suunnitelmista nyt jotain hyötyä on? Jos on opettanut esim. 10 vuotta niin on varmasti jo aika hyvät varastot itselläkin erilaisia matskuja, toteutussuunnitelmia jne. Ei varmaan kaikkea tarvii aloittaa joka kerta nollasta. Ja muuttuuko ne nyt niin paljon. Kouluissa on kuitenkin opetettu jo aika kauan matikkaa, äidinkieltä, ympäristöoppia, maantietoa, liikuntaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja löööv;30853466:
Mutta kai niistä vanhoista materiaaleista ja suunnitelmista nyt jotain hyötyä on? Jos on opettanut esim. 10 vuotta niin on varmasti jo aika hyvät varastot itselläkin erilaisia matskuja, toteutussuunnitelmia jne. Ei varmaan kaikkea tarvii aloittaa joka kerta nollasta. Ja muuttuuko ne nyt niin paljon. Kouluissa on kuitenkin opetettu jo aika kauan matikkaa, äidinkieltä, ympäristöoppia, maantietoa, liikuntaa...
No, jospa se opettaja ottaa vaikka huomioon sen luokan ja ne yksilöt siinä luokassa eikä sen vuoksi vaan toista vanhan opetussuunnitelman runkoa? Kyllähän ala-asteella opettaminen on paljon muutakin kuin vain tiedon siirtämistä. Oppitunneilla on otettava huomioon muutakin. Ja hyvä opettaja perehtyy oman alansa uusimpiin tutkimuksiin ja artikkeleihin, jotka voivat auttaa häntä kehittymään entistä paremmaksi. Aikaahan siihenkin menee.
 
"sipsi"
Voi että tästä asiasta jaksetaan vääntää :)

No, haku päälle vaan ensi keväänä kaikille pitkiä lomia kadehtiville. Mikäs sitä hakemista estää? Ja sitten saa tuon helpon työn ja pitkät lomat. Voi huoh...
 
aineenope
Alkuperäinen kirjoittaja löööv;30853466:
Mutta kai niistä vanhoista materiaaleista ja suunnitelmista nyt jotain hyötyä on? Jos on opettanut esim. 10 vuotta niin on varmasti jo aika hyvät varastot itselläkin erilaisia matskuja, toteutussuunnitelmia jne. Ei varmaan kaikkea tarvii aloittaa joka kerta nollasta. Ja muuttuuko ne nyt niin paljon. Kouluissa on kuitenkin opetettu jo aika kauan matikkaa, äidinkieltä, ympäristöoppia, maantietoa, liikuntaa...
En ole luokanope vaan aineenope ja vielä enemmän minulla on rutiinista hyötyä. Eli tottahan tuo on. Hyvät on varastot tietoa.

Toisaalta tieto muuttuu jatkuvasti ja pitää olla kartalla asioista eli kouluttautua ja seurata aikaa.

Ja nykyään tiedon välittämisen haasteet ovat suuret. Opetuksen sähköistyminen on tuonut ihan uudet jutut open työhön. Itse olen opiskellut tänä vuonna mm. sähköisiä oppimisympäristöjä ja opetellut tekemään sähköisiä kokeita, kokeillut erilaisia pilvipalveluita tiedon jakamisessa, harjoitellut blogin pitämisen pedagogisia mahdollisuuksia, tutustunut erilaisiin padeihin ja appseihin jne.. jne...

Koulu on isossa muutoksessa juuri nyt.
 
löööv
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30853476:
No, jospa se opettaja ottaa vaikka huomioon sen luokan ja ne yksilöt siinä luokassa eikä sen vuoksi vaan toista vanhan opetussuunnitelman runkoa? Kyllähän ala-asteella opettaminen on paljon muutakin kuin vain tiedon siirtämistä. Oppitunneilla on otettava huomioon muutakin. Ja hyvä opettaja perehtyy oman alansa uusimpiin tutkimuksiin ja artikkeleihin, jotka voivat auttaa häntä kehittymään entistä paremmaksi. Aikaahan siihenkin menee.
Mä vähän epäilen jos luokassa on 20 mukulaa, että voiko siinä kauheasti ottaa yksilöitä huomioon suunnitelmissa. Pakko siinä on jonkinlainen kaikille yhteinen punanen lanka olla siihen 45 minuuttiin.
 
alakoulun opettaja
Alkuperäinen kirjoittaja löööv;30853492:
Mä vähän epäilen jos luokassa on 20 mukulaa, että voiko siinä kauheasti ottaa yksilöitä huomioon suunnitelmissa. Pakko siinä on jonkinlainen kaikille yhteinen punanen lanka olla siihen 45 minuuttiin.
Minulla niitä lapsia oli tänä vuonna 30 ja silti pyrin ottamaan huomioon yksilöitä, vaikka vaikeaa se onkin. Jos on aiemmin opettanut jonkun aineen tietyllä vuosiluokalla, on siitä tietenkin apua, mutta kyllä siltikin on suunnittelutyötä PALJON. Pyrin myös kehittämään omaa opetustani enkä vain toistamaan. Harvoin edes tulee opetettua peräkkäisinä vuosina samaa ikäluokkaa, joten usein tuntuu, että aika alusta saa aloittaa ja usein materiaalitkin ovat vaihtuneet, kun taas uudelleen palaa jotain ainetta tietyn ikäisille opettamaan. Lisäksi ryhmien välillä on todella suuri eroja ja opetustapoja on muutettava sen mukaan. Ei siis todellakaan ole mahdollista vain kurkata edellisen vuoden suunitelmat ja mennä niillä.

Tällaisten keskustelujen lukeminen on äärimmäisen turhauttavaa. Ihmiset kuvittelevat ymmärtävänsä opettajan työtä vain sen perusteella, että ovat itse joskus koulua käyneet.
 
löööv
[QUOTE="sipsi";30853529]Näimpä! Vähän vastaavaa, kuin osata tehdä diagnooseja kun lääkärissä on tullut käytyä. Ja oma kesäloma on tänäkin vuonna noin viisi viikkoa.[/QUOTE]

Näinhän se on missä tahansa ammatissa. Parhaiten tietää ne ketkä ei ole päivääkään tehneet ko. työtä. Ymmärrän kyllä että se on turhauttavaa. Mutta loppujen lopuksi opettajan ammatti on kuitenkin melko arvostettu.
 
osa-aikasiistijä
Mutta ajatelkaas autokaupan myyjää. Tekee myyntityötä korkeintaan tunnin päivässä, muun ajan surffailee koneella ja juo kahvia toisten takatukkien kanssa...
Jos opettajan työajaksi lasketaan vain lasten opettaminen, ei kai myyjänkään työajaksi voi laskea muuta kuin itse myyntipuheen asiakkaalle.
 
Dffff
En ole kateellinen. Kateus on oire, se on oire siitä että pitäisi katsoa peiliin ja kysyä että voisinko tehdä jotakin millä tekisin oman elämäni paremmaksi - ettei tarvitsisi kadehtia muita.
 
Vierass
Ajankäytössä on varmasti eroja. On opeja, jotka tekvät töitä kaikki viikonloputkin, mutta on myös opeja, jotka käyttävät työhön vain opetusajat. Esimerkiksi omalla lapsellani oli ala-asteen puolella ope, joka ei käyttänyt Wilmaa eikä sähköpostia ja puhelintakin vain rajoitetusta. Jos hänelle oli asiaa, niin piti jättää viesti koulun puhelinvastaajaan.
 
Ainakin meidän lasten ope tekee töitä ysistä yhteen.
Ja meijän lapsen ope teki tunteja muille sen jälkeen kun loppu oman luokan päivä. Ei se todellakaan lähteny kotiin klo 14. Sitten alko ylempien luokkien vedot ja suunnittelut jne.
Ja mitä olen monia opettajien lapsia hoitanut, kas kun ne eivät tule hakemaan töiden jälkeen klo 13 tai 14. Aivan sinne 16 saakka ne ovat olleet duunissa.
 
Olitko paikalla?
Ja meijän lapsen ope teki tunteja muille sen jälkeen kun loppu oman luokan päivä. Ei se todellakaan lähteny kotiin klo 14. Sitten alko ylempien luokkien vedot ja suunnittelut jne.
Ja mitä olen monia opettajien lapsia hoitanut, kas kun ne eivät tule hakemaan töiden jälkeen klo 13 tai 14. Aivan sinne 16 saakka ne ovat olleet duunissa.
Mistä tiedät niiden tehneen töitä klo 16 asti?
 
"Sirkkeli"
En ole katkera kellekään. Jokainen valitsee alansa itse. Jos haluaa kesän vapaaksi, niin sitten ryhtyy sellaiseen ammattiin, että saap.
Tai niin kuin mun ex, ottaa aina sairaslomaa kesäksi. Voi vaikka tippua muutaman metrin, ja valittaa koko kesän. Onistuu. Onnistuu kuitenkin puiden hakkaamiset ja kaikki muukin normaali, koska parantuu viikossa.
Myös leikkaukset on hyvä ajoittaa kesään. Ihan oikeasti voi kärvistellä asian kuin asian kanssa, ja ottaa sitten leikkaus niin, että saa koko kesän vapaaksi.
 

Yhteistyössä