Miksi kaikki eivät osaa kirjoittaa kypsää tekstiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Voiko ihminen olla todellisuudessa kypsä ja omata kypsiä ajatuksia, vaikka ei osaisikaan kirjoittaa kypsää tekstiä vaan teksti näyttää kieliasultaan ym. ominaisuuksiltaan ihan murrosikäisen kirjoittamalta? Joskus aikuisen ihmisen teksti vaikuttaa kovin lapselliselta ja epäkypsältä verrattuna teini-ikäisen tekstiin, jos teinillä on kykyä kirjoittaa oikein ja kypsästi.

Toki voi olla kypsä, toisilla vain ei ole yhtä paljon kielellistä lahjakkuutta ja kyky pukea ajatuksensa taitavasti sanoiksi. Ihmisen älykkyyskin vaikuttaa siihen, miten kypsää tekstiä hän kirjoittaa.

Kenen viestit on sulle liian lapsellisia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko ihminen olla todellisuudessa kypsä ja omata kypsiä ajatuksia, vaikka ei osaisikaan kirjoittaa kypsää tekstiä vaan teksti näyttää kieliasultaan ym. ominaisuuksiltaan ihan murrosikäisen kirjoittamalta? Joskus aikuisen ihmisen teksti vaikuttaa kovin lapselliselta ja epäkypsältä verrattuna teini-ikäisen tekstiin, jos teinillä on kykyä kirjoittaa oikein ja kypsästi.

Ei älykkyyteen kuulu pelkästään kyky kirjoittaa hyvää tekstiä, joku voi olla superlahjakas matikassa ja silti huono kirjoittamaan, älykkyyttä on niin monenlaista. Ihminen voi olla syvällinen, kypsä ja viisas, vaikka hän ei pystyisi/jaksaisi kirjoittaa kaikkia ajatuksiaan hyvin sanoiksi, ihmísten kielellinen lahjakkuus on erilainen. Toki voi kirjoittaa hyvää ja kypsältä vaikuttavaa tekstiä eikä silti välttämättä ole muita kypsempi. Sekä nuorella että vanhalla voi olla kypsiä ajatuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
ja jotku on täällä palstallaki aika huumorilla joten eivät jaksa kovin syvällisiä ja "kypsiä" juttuja miettiä...

Niin tai sit ne on ylikypsiä :whistle:

mä ainaki oon välillä ihan ylikypsä näihin juttuihin :kieh: ja silti täällä vaan pitää muka olla :laugh:

Onhan täällä pakko olla :D muuten ei olis tarpeeks syitä kypsyä yli ;)

ja jotku on täällä palstallaki aika huumorilla joten eivät jaksa kovin syvällisiä ja "kypsiä" juttuja miettiä...

Niin tai sit ne on ylikypsiä :whistle:

mä ainaki oon välillä ihan ylikypsä näihin juttuihin :kieh: ja silti täällä vaan pitää muka olla :laugh:

Onhan täällä pakko olla :D muuten ei olis tarpeeks syitä kypsyä yli ;)

no ihan nappiin! :D

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:
Mikä on kypsää tekstiä? Miten se määritellään, vai riippuuko määritelmä lukijasta?

Minä ainakin tarkoitan kypsällä tekstillä sellaista tekstiä, jossa asiat on esitetty selkeästi ja perusteltu kunnolla, kieli on hyvää ja rikasta jne. Kyllä sen aika nopeasti näkee, ketä on lahjakas kirjoittamaan. Usein ihminen vaikuttaa fiksulta ja kypsältä, jos hän osaa kirjoittaa hyvin.

Mikä on kypsää tekstiä? Miten se määritellään, vai riippuuko määritelmä lukijasta?

Minä ainakin tarkoitan kypsällä tekstillä sellaista tekstiä, jossa asiat on esitetty selkeästi ja perusteltu kunnolla, kieli on hyvää ja rikasta jne. Kyllä sen aika nopeasti näkee, ketä on lahjakas kirjoittamaan. Usein ihminen vaikuttaa fiksulta ja kypsältä, jos hän osaa kirjoittaa hyvin.

Taidan olla aika pitkälle samaa mieltä. Mutta huumoria saa kyllä käyttää, ja puhekielen ilmaisuja ( eli rikasta kieltä ). Eli siis lukijasta riippuvaa on tekstin kypsyys. Riippuu lukijan omasta äidinkielen tasosta, huomaako hän esim. kielioppivirheet...

Murresanat eivät kuulune selkeään asiatekstiin. Voisi siten olla kypsempää kirjoittaa, että: "...kuka on lahjakas kirjoittamaan", eikä "...ketä on lahjakas kirjoittamaan", vai mitä?

riittääkö että joskus aikanaan on kirjoittanut sen kypsyyskokeen yliopistolla???
ja tämä kun ei ole yliopisto- tai edes muu-opistotasoista olemista vaan pelkkää ajanvietettä useimmille ihmisille, niin ei varmaan tarvitse vaatia mitään tiettyä kieliasua tai kieliopillisesti oikeaa tekstiä. Ja sitä paitsi minusta tällaisella palstalla on parempi kirjoitta ajatukset niin kuin ne tulee, niin silloin tulee paremmin se oikea tunne ja tunnelma. Sillä jos alkaa puurtamaan jonkun pilkunpuolikkaan kanssa puoli tuntia niin siinä jo ajatukset ehtii karkaamaan.
kumpi siis tärkeämpi, ajatus ja sanoma vai se että yrittää väkisin vääntää kypsää testiä ja sillä osoittaa kypsyytensä yms??!!

Alkuperäinen kirjoittaja fiilaaja:
Minua kyllä häiritsevät tällä palstalla vilisevät runsaat yhdyssanavirheet...

Sama juttu. Eiköhän nykyisin enää koulussa opeteta äidinkieltä vai mistäköhän se johtuu? :whistle: ;) Toisinaan oikein itse tekstin sanoma jää kaikkien kirjoitusvirheiden varjoon. :(

Eihän ap:nkään teksti ollut kovin kypsää. Kyllähän kaikki tietävät että tulee vältää samojen sanojen toistoa koska se alkaa ärsyttää, kypsytti lukea aloitusta kun koko ajan hoetaan kypsää kypsää kypsää...

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:

Sama juttu. Eiköhän nykyisin enää koulussa opeteta äidinkieltä vai mistäköhän se johtuu? :whistle: ;) Toisinaan oikein itse tekstin sanoma jää kaikkien kirjoitusvirheiden varjoon. :(

MUTTA tärkeintä on kuitenkin että jokainen saisi sanomansa sanoa ilman että joku yhdyssanapoliisi tms iskee ja arvostelee.
KUinka moni teistä tuntee ihmisiä joilla on esim puheentuottamisen kanssa ongelmia?? Miten te heidän kanssaan pärjäätte irl jos palstalla jo nyppii jos joku ei viitsikään viittä kertaa oikolukea tekstiään???

Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:

Mulle yhdyssanat on vaikeita. Jos joku haluaa, niin saa alkaa mun henkilökohtaiseksi yhdyssanavalmentajaksi :wave:

Tässä näytteessä kaikki yhdyssanasi ovat kunnossa ;-D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
MUTTA tärkeintä on kuitenkin että jokainen saisi sanomansa sanoa ilman että joku yhdyssanapoliisi tms iskee ja arvostelee.
KUinka moni teistä tuntee ihmisiä joilla on esim puheentuottamisen kanssa ongelmia?? Miten te heidän kanssaan pärjäätte irl jos palstalla jo nyppii jos joku ei viitsikään viittä kertaa oikolukea tekstiään???

Eihän puheessa tulekaan näitä virheitä =) Sinänsä ei minua häiritse, tulee vaan joskus hauskoja jyviä ja akanoita-tyyppisiä mielleyhtymiä, vaikka sisällön ymmärtäisikin.

Joskus tulee mieleen että ne jotka noita toisten kirjoitusvirheitä suurennuslasin kanssa hakee, niin onko heillä itsellään siinä ongelma. Ja saako siitä jotakin oman arvon korotusta kun huomaa että joku muukin teki virheen.
ja ihan teidän pätemisen tarpeen tyydyttämisksi jätin pilkut pois ja aloitin tämän lauseen pinellä.... :laugh:

Yhteistyössä