M
"minä vain"
Vieras
Tämä "Kalle Päätalo" sai kasteessa nimen Kaarlo Alvar Päätalo. Hän on itse kertonut sen kirjassaan "Huonemiehen poika". Silti häntä kutsuttiin Kalleksi. Samoin hänen äitinsä nimi oli Priita-Stiina, mutta kaikki kutsuivat häntä Riituksi ja hänen isänsä nimi oli Lauri Herman, mutta häntä kutsuttiin Herkoksi tai Hemmaksi. Samoin Kallen veli sai kasteessa nimen Herman, mutta häntä kutsuttiin nimellä Manne. Ihan tyhmää tuollainen, että antaa lapselle eri nimen kuin miksi häntä kutsuu, varsinkin kun se kutsumanimi kelpaisi ihan viralliseksi nimeksi, ettei kyseessä ole ole esim. joku lempinimi joka ei kelpaa nimilain mukaan etunimeksi. Miksi Kalle Päätaloa piti kutsua Kalleksi, jos hänen oikea nimensä oli kerran Kaarlo? Miksi hänen nimensä ei voinut sitten olla vaikka Kalle Alvar Päätalo eikä Kaarlo Alvar Päätalo, kun kaikki kutsuivat häntä Kalleksi? Jos minun kohdallani olisi käytössä vastaava juttu, että minä olisin saanut kasteessa esim. nimen Päivi Maria mutta kaikki kutsuisivat minua vaikka Jaanaksi eli ihan eri nimellä kuin ristimänimelläni, niin minä en olisi sitä Jaana nimeä tuntevinani vaan vaatisin että minua kutsutaan Päiviksi jos se olisi kasteessa saamani nimi.