Itse asiassa en ole edes tehnyt montaa aloitusta. Ajattelin provosoiden herätellä keskustelua siitä miksi iltalehdessä olleen tyyppinen päiväkodinohjaajan avautuminen pitää hyväksyä. Minusta teksti oli todella kylmä ja halveksuva. Vaikka välillä työ harmittaa, en silti käsitä että tuohon sävyyn puhuva antaa kaikkensa työssä lasten kanssa.Miksi mäntit tekevät eniten aloituksia?
Onneksi kaikki ei niin teekkään.En mäkään, joskaan en kyllä tuollaisia hoitajia edes tunne. Höyryt päästetään nimenomaan kaffehuoneessa korvien ulottumattomissa tai sit esim. anonyyminä keskustelupalstalla tms.
Ja kaikenkaikkiaan, minusta vähän liioittelua nyt väittää että kaikki hoitajat haukkuu hoidokkejaan mediassa siellä täällä, jos tänään on sattunut pahimmassa juorulööpissä olemaan joku yksittäinen kärkäs kirjoitus![]()
Kyllä sain selkoa. Varmasti hoitoalalla kohdattavat asiat on eri luontoisia kuin vaikka pankissa, mikä tietysti herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Paineiden purkaminen on sallittua ja suotavaa, mutta ihmettelen miksi osa tekee sitä suureen ääneen.Ehkä myös päiväkotihenkilökunnalle, sairaanhoitajille, lähihoitajille, ltoille jne. asetetaan aika suuria odotuksia, siitä, minkälaisia heidän tulisikaan olla. Minkälaisia persoonaltaan jne. Hoitotilanteet ovat ne sitten vaikkapa lastenhoitotilanteita tai vaikkapa vanhustenhoitotilanteita ovat aika tunneherkkiä tilanteita, joissa työntekijä ja asiakas usein kohtaavat aika henkilökohtaisellakin tasolla. Noilla aloilla sitä työskenetelee ns. enemmän persoonallaan, kuin vaikkapa töissä, joissa vaaditaan ns vaan mekaanista suoritusta, joita arvostellessa ei niinkään arvostella työn tehnyttä ihmistä, vaan itse suoritusta.Mutta hoitoaloilla se arvostelu kohdistuu usein ihmiseen itseensä. Ammattimaisuutta olisi toki olla ottamatta sitä liiaksi ja henkilökohtaisesti itseensä. Mutta voisin ajatella, että vaikka asiakkaiden arvostelu ei sinällään olekaan suotavaa, eikä järin ammattimaista, on se osaltaan tälläisen " arvostelukolikon" kääntöpuoli.
hmmm.. saikohan tästä mitään tolkkua, taisin itsekin vähän kadottaa sen, mitä olin muka sanovinani.:ashamed:
Tämä on totta. Itselleni ei tulisi mieleenkään kirjoitella omista asiakkaista netissä, vaikka jos jonkinlaiseen kusipäähän on törmännyt. Yritysmaailmassa tuollainen edes puolijulkinen asioista huutelu ei ole tavallista/hyväksyttyä, vaikka sen tekisi niin, ettei ketään ihmistä/yritystä voisi tunnistaa.En ole vanhusten kanssa työskennellyt, oikeassa olet. Myöskin sinun kommentistasi kuuluu, ettet ole työskennellyt yritysasiakkaiden kanssa vaativissa projekteissa. Myös he osaavat olla vaikeita ja jopa ilkeitä. Kuitenkin hoitoalla valitetaan minun tarkkailuni perusteella eniten.
Ehkä joo siitä, että on julkisella sektorilla töissä ja työpaikka on varma ja töitä riittää tästä ikuisuuksiin, tekee tosiaan sen, että ei tarvitse "miellyttää" asiakkaita. Ei tavallaan tarvitse yrittää tai ponnistella erityisesti.Onneksi kaikki ei niin teekkään.
Tähän liittyy myös varmaan tietty imagokysymys. Esim pankissa kaiken pitää näyttää sujuvan helposti ja kauniisti. Hoitoalalla taas usein halutaan korostaa ulkopuolisille kuinka raskasta ja hankalaa työ on. Onkohan syy juurikin se julkinen sektori jota täällä on jo väläytelty vastauksissa?
Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.Kyllä sain selkoa. Varmasti hoitoalalla kohdattavat asiat on eri luontoisia kuin vaikka pankissa, mikä tietysti herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Paineiden purkaminen on sallittua ja suotavaa, mutta ihmettelen miksi osa tekee sitä suureen ääneen.
ehkäpä se myös myy. En ole nyt nähnyt varmaankaan näitä lehtikirjoituksia?? joiden perusteella avauksesi teit. Voi olla, että media paisuttaa haastateltavan sanoja, sen perusteella minkä tietää myyvän..Kyllä sain selkoa. Varmasti hoitoalalla kohdattavat asiat on eri luontoisia kuin vaikka pankissa, mikä tietysti herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Paineiden purkaminen on sallittua ja suotavaa, mutta ihmettelen miksi osa tekee sitä suureen ääneen.
Kiitos, tässä oli minusta ihan hyvä syy. Kuitenkin ihmettelen sitä purkausten sävyä. Asiallinen viesti ja hyvin laaditut purkaukset toimisi paremmin. Tuskin iltalehden lastenhoitaja herättää ihmisiä ajattelemaan resursien puutetta, lähinnä laskee koko alan pisteitä omalla ylimielisellä käytöksellään.Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.
Se turhauttaa aivan julmetusti, minkä vuoksi suorastaan ihmettelen, ettei tällaisia (minustakin vähän epäasiallisia) purkauksia ole nähty enempää.
Mikseivät sitten kirjoita tuollaisia juttuja kuten kuvasit yllä? Kyllä niistäkin saisi värikkäitä ja voisi jopa johtaa parannuksiin. Sen sijaan näillä oksennuskirjoituksilla haetaan jotain vallantunnetta siitä, että laitetaan nyt kaikki vanhemmat varpasilleen (vaikka suurin osa meistä on ihan ok, uskallan väittää).Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.
Se turhauttaa aivan julmetusti, minkä vuoksi suorastaan ihmettelen, ettei tällaisia (minustakin vähän epäasiallisia) purkauksia ole nähty enempää.
Ei kaikki hoitoalan paikatkaan ole pitkäaikaisosastoja. Nykyään hoitoajat on lyhyitä, monessa paikassa potilaat ovat vain pari päivää, ehkä lähtevät pois jo samana iltapäivänä. Näissäkin paikoissa valitetaan stressiä, kiirettä ja hankalia asiakkaita.Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28089916:No must noi hoitajan hommat ja esim kampaamon hommat ei oo mitenkään vertailukelpoisia keskenään..On se aikas eri asia kun hoitajan joutuu olee niitten samojen ihmisten kanssa päivästä toiseen usein vuodesta toiseen,mut kampaaja tapaa sen saman ihmisen esim. kerran kuukaudessa.Sehän on täysin eri asia,asiakkaat vaihtuu koko ajan,vaikkakin ne olis jotain hankalia asiakkaita,mut uskoisin et päivän jokainen asiakas ei käyttäydy inhottavasti kampaajaa kohtaan,ainakin se ihminen vaihtuu..mut kun sä teet esim vanhusten kanssa töitä,niin sä oot useimmiten aina niitten samojen vanhusten kanssa päivästä toiseen,aina sä kuuntelet ne samat haukut,aina sä pelkäät,et milloin saat turpiis ja tätä voi jatkua vuosikausia..Noissa töissä se työntekijän ja asiakkaan välinen suhde on aivan erilainen!
Ehkä nyt alan käsittää mitä tarkoitat. Luulisin että suurinosa hoitajista ei kuitenkaan kohtaa väkivaltaa joka päivä? Pisteet sinulle, koska yrityksessäsi tehdään todella tärkeää työtä, jota en vaikka itse pystyisi tekemään.Joku vanhustenhoitaja taas saattaa joutua viikoittain hoitamaan asiakasta joka lyö ja puree ja jonka omaisetkin saattavat uhkailla. Eikä pääse pois tilanteesta.
Tämä on todella väärin. On tavallaan harmi että yksityisen puolen hr-gurut eivät ole kiinnostuneet hoitoalasta (juurikin palkka syynä). Työhyvinvoinnin edistäminen ja kiitoksen antaminen ei kuitenkaan ole mitään järin kalliita asioita kunhan on joku niitä ideoimassa ja toteuttamassa.Tai siis, ainakin minä koin hoitoalalla aina ettei työstä oikeasti saanut mitään kiitosta, ei koskaan mitään ylimääräistä porkkanaa tms. Hitto kun ei edes pientä pikkujoulua työnantaja meille järjestänyt, joululahjoista nyt puhumattakaanEi mitään muistamista koskaan mistään. Hoitoalalla ei tunneta käsitteitä työhyvinvointi tai työssäjaksaminen. Kaikessa mennään aina minimillä ja ens vuonna vielä vähän tiukemmalla vyönkiristyksellä, toki se vaikuttaa työntekijöiden jaksamiseen ja motivaatioon, valitettavasti.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Nythän viime aikoina on vähän ollut ilmassa sellaista, että asioista puhutaan oikeasti. Nekin kaksi en-nyt-muista-minkä-vanhainkodin hoitajaa, jotka tulivat julkisuuteen kertomaan asioista...taitavat olla seuraavaksi käräjillä.Kiitos, tässä oli minusta ihan hyvä syy. Kuitenkin ihmettelen sitä purkausten sävyä. Asiallinen viesti ja hyvin laaditut purkaukset toimisi paremmin. Tuskin iltalehden lastenhoitaja herättää ihmisiä ajattelemaan resursien puutetta, lähinnä laskee koko alan pisteitä omalla ylimielisellä käytöksellään.
Eli oikea ongelma on resursointi ja huono johtaminen. En usko, että asiaa auttaa yhtään palvelunkäyttäjien 'kimppuun' käyminen, kyseisen kirjoituksen kaltainen sättiminen. Tuo on sitä, jota käydään työkavereiden kesken. Ei huonot työolosuhteet tai huono johtaminen parane yhtään julkisilla avautumisilla asiakkaista.Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.
Se turhauttaa aivan julmetusti, minkä vuoksi suorastaan ihmettelen, ettei tällaisia (minustakin vähän epäasiallisia) purkauksia ole nähty enempää.