Miksi juuri hoitajat mollaavat asiakkaita?

"ookoo"
Nuo jutut eivät ainakaan nosta alan tai alalla työskentelevien arvostusta! Eli jos alhainen arvostus on syy julkisille avautumisille ja pahan olon oksennuksille, niin kylläpä on tosi väärä keino arvostusta ylläpitämään tai nostamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Miksi mäntit tekevät eniten aloituksia?
Itse asiassa en ole edes tehnyt montaa aloitusta. Ajattelin provosoiden herätellä keskustelua siitä miksi iltalehdessä olleen tyyppinen päiväkodinohjaajan avautuminen pitää hyväksyä. Minusta teksti oli todella kylmä ja halveksuva. Vaikka välillä työ harmittaa, en silti käsitä että tuohon sävyyn puhuva antaa kaikkensa työssä lasten kanssa.
 
"Vieras"
Kampaamot, ravintolat ym kilpailevat asiakkaista ja joutuvat mielistelemäänkin heitä. Kunnallisella puolella päiväkodeissa ja muuten hoitoalalla ei tarvi houkutella asiakkaita, näitä on ongelmaksikin asti liikaa.

Asenteena siis toiset houkuttelevat asiakkaita ja toisille olisi eduksi jos useampikin asiakas saataisiin toimitettua muualle. Siitä voi päätellä kummalla on syytä olla asiakkaille mieliksi ja kumpia "turhat" asiakkaat ottavat päähän.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
En mäkään, joskaan en kyllä tuollaisia hoitajia edes tunne. Höyryt päästetään nimenomaan kaffehuoneessa korvien ulottumattomissa tai sit esim. anonyyminä keskustelupalstalla tms.

Ja kaikenkaikkiaan, minusta vähän liioittelua nyt väittää että kaikki hoitajat haukkuu hoidokkejaan mediassa siellä täällä, jos tänään on sattunut pahimmassa juorulööpissä olemaan joku yksittäinen kärkäs kirjoitus :D
Onneksi kaikki ei niin teekkään.

Tähän liittyy myös varmaan tietty imagokysymys. Esim pankissa kaiken pitää näyttää sujuvan helposti ja kauniisti. Hoitoalalla taas usein halutaan korostaa ulkopuolisille kuinka raskasta ja hankalaa työ on. Onkohan syy juurikin se julkinen sektori jota täällä on jo väläytelty vastauksissa?
 
[QUOTE="Vieras";28089806]Kampaamot, ravintolat ym kilpailevat asiakkaista ja joutuvat mielistelemäänkin heitä. Kunnallisella puolella päiväkodeissa ja muuten hoitoalalla ei tarvi houkutella asiakkaita, näitä on ongelmaksikin asti liikaa.

Asenteena siis toiset houkuttelevat asiakkaita ja toisille olisi eduksi jos useampikin asiakas saataisiin toimitettua muualle. Siitä voi päätellä kummalla on syytä olla asiakkaille mieliksi ja kumpia "turhat" asiakkaat ottavat päähän.[/QUOTE]

Mietin juuri samaa.
 
Ehkä myös päiväkotihenkilökunnalle, sairaanhoitajille, lähihoitajille, ltoille jne. asetetaan aika suuria odotuksia, siitä, minkälaisia heidän tulisikaan olla. Minkälaisia persoonaltaan jne. Hoitotilanteet ovat ne sitten vaikkapa lastenhoitotilanteita tai vaikkapa vanhustenhoitotilanteita ovat aika tunneherkkiä tilanteita, joissa työntekijä ja asiakas usein kohtaavat aika henkilökohtaisellakin tasolla. Noilla aloilla sitä työskenetelee ns. enemmän persoonallaan, kuin vaikkapa töissä, joissa vaaditaan ns vaan mekaanista suoritusta, joita arvostellessa ei niinkään arvostella työn tehnyttä ihmistä, vaan itse suoritusta.Mutta hoitoaloilla se arvostelu kohdistuu usein ihmiseen itseensä. Ammattimaisuutta olisi toki olla ottamatta sitä liiaksi ja henkilökohtaisesti itseensä. Mutta voisin ajatella, että vaikka asiakkaiden arvostelu ei sinällään olekaan suotavaa, eikä järin ammattimaista, on se osaltaan tälläisen " arvostelukolikon" kääntöpuoli.


hmmm.. saikohan tästä mitään tolkkua, taisin itsekin vähän kadottaa sen, mitä olin muka sanovinani.:ashamed:
Kyllä sain selkoa. Varmasti hoitoalalla kohdattavat asiat on eri luontoisia kuin vaikka pankissa, mikä tietysti herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Paineiden purkaminen on sallittua ja suotavaa, mutta ihmettelen miksi osa tekee sitä suureen ääneen.
 
"..."
En ole vanhusten kanssa työskennellyt, oikeassa olet. Myöskin sinun kommentistasi kuuluu, ettet ole työskennellyt yritysasiakkaiden kanssa vaativissa projekteissa. Myös he osaavat olla vaikeita ja jopa ilkeitä. Kuitenkin hoitoalla valitetaan minun tarkkailuni perusteella eniten.
Tämä on totta. Itselleni ei tulisi mieleenkään kirjoitella omista asiakkaista netissä, vaikka jos jonkinlaiseen kusipäähän on törmännyt. Yritysmaailmassa tuollainen edes puolijulkinen asioista huutelu ei ole tavallista/hyväksyttyä, vaikka sen tekisi niin, ettei ketään ihmistä/yritystä voisi tunnistaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Raipe";28089638]Ne on naisia[/QUOTE]

Ja lisäksi työskentelevät kuntasektorilla. Yrittäjällä (monet kampaajat esim.) ei oikein ole varaa avautua asiakkaistaan tai käyttäytyä tympeästi, palkkapussin suuruus riippuu just siitä, moniko asiakas tulee uudelleen :D.
 
"ookoo"
Onneksi kaikki ei niin teekkään.

Tähän liittyy myös varmaan tietty imagokysymys. Esim pankissa kaiken pitää näyttää sujuvan helposti ja kauniisti. Hoitoalalla taas usein halutaan korostaa ulkopuolisille kuinka raskasta ja hankalaa työ on. Onkohan syy juurikin se julkinen sektori jota täällä on jo väläytelty vastauksissa?
Ehkä joo siitä, että on julkisella sektorilla töissä ja työpaikka on varma ja töitä riittää tästä ikuisuuksiin, tekee tosiaan sen, että ei tarvitse "miellyttää" asiakkaita. Ei tavallaan tarvitse yrittää tai ponnistella erityisesti.

Silti enemmän vaakakupissa painaa minusta eettiset seikat. Se, että haukutaan esim. lapsia tai nyt vaikka niitä lasten vanhempia, joille omaan lapseen liittyvät asiat ovat aina herkkä asia. Käytetään siis jotain valtaa, jota ei ole tai ei ainakaan saisi noin käyttää.

Saako siitä sitten vallantunnetta ja voimaantumisen tunnetta, että saa kaikki hyvätkin vanhemmat varpasilleen? Aika sairasta kun oikein ajattelee.
 
"..."
[QUOTE="Vieras";28089806]Kampaamot, ravintolat ym kilpailevat asiakkaista ja joutuvat mielistelemäänkin heitä. Kunnallisella puolella päiväkodeissa ja muuten hoitoalalla ei tarvi houkutella asiakkaita, näitä on ongelmaksikin asti liikaa.

Asenteena siis toiset houkuttelevat asiakkaita ja toisille olisi eduksi jos useampikin asiakas saataisiin toimitettua muualle. Siitä voi päätellä kummalla on syytä olla asiakkaille mieliksi ja kumpia "turhat" asiakkaat ottavat päähän.[/QUOTE]

Totta. Monet hoitajat ja lääkärit suhtautuvat tosi ylimielisesti ja alentuen potilaisiin, koska eivät koe olevansa asiakaspalvelutyössä, vaikka sitä ovat.
 
Kyllä sain selkoa. Varmasti hoitoalalla kohdattavat asiat on eri luontoisia kuin vaikka pankissa, mikä tietysti herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Paineiden purkaminen on sallittua ja suotavaa, mutta ihmettelen miksi osa tekee sitä suureen ääneen.
Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.

Se turhauttaa aivan julmetusti, minkä vuoksi suorastaan ihmettelen, ettei tällaisia (minustakin vähän epäasiallisia) purkauksia ole nähty enempää.
 
"Vieras"
[QUOTE="...";28089882]Totta. Monet hoitajat ja lääkärit suhtautuvat tosi ylimielisesti ja alentuen potilaisiin, koska eivät koe olevansa asiakaspalvelutyössä, vaikka sitä ovat.[/QUOTE]

Samasta syystä yksityisellä saa parempaa ja ystävällisempää palvelua. Jopa samalta lääkäriltä.
 
Peyote
[QUOTE="...";28089863]Tämä on totta. Itselleni ei tulisi mieleenkään kirjoitella omista asiakkaista netissä, vaikka jos jonkinlaiseen kusipäähän on törmännyt. Yritysmaailmassa tuollainen edes puolijulkinen asioista huutelu ei ole tavallista/hyväksyttyä, vaikka sen tekisi niin, ettei ketään ihmistä/yritystä voisi tunnistaa.[/QUOTE]

Mutta miettikää vaikka kampaamoyrittäjää. Jos joku tietty asiakas toistuvasti käy kampaamossa kiroilemassa, uhkailee ja vielä mottaa, niin kampaaja sanoo jossain vaiheessa, ettei ole antaa aikoja. Ei kampaajan tarvitse sietää sellaista asiakasta, jonka kanssa ei pysty työskennellä. Ei tarvitse olla siinä tilanteessa yhtään kauempaa, kuin itse valitsee. Siksi ei ole tarvetta valittaakaan.

Joku vanhustenhoitaja taas saattaa joutua viikoittain hoitamaan asiakasta joka lyö ja puree ja jonka omaisetkin saattavat uhkailla. Eikä pääse pois tilanteesta.
 
Kyllä sain selkoa. Varmasti hoitoalalla kohdattavat asiat on eri luontoisia kuin vaikka pankissa, mikä tietysti herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Paineiden purkaminen on sallittua ja suotavaa, mutta ihmettelen miksi osa tekee sitä suureen ääneen.
ehkäpä se myös myy. En ole nyt nähnyt varmaankaan näitä lehtikirjoituksia?? joiden perusteella avauksesi teit. Voi olla, että media paisuttaa haastateltavan sanoja, sen perusteella minkä tietää myyvän..

Vaikka se lie vaan osatotuus, enkä pidä mitään julkis"oksentamista" mitenkään järin suotavana tai rakentavana. Joskin uskon, että esim. päivähoidossa, kouluissa, ehkä vanhustenhoidossakin ovat asiakasperheet muutuneet haastavemmiksi. Enkä tarkoita nyt yksinomaan mitään ns. moniongelmaisia perheitä, vaan sitä sellaista - kaikki kuuluu mulle heti tässä ja nyt- ajattelutapaa, joka saattaa tehdä asiakkasta melkolailla haastavan. Kritiikillekin tulee olla aikansa ja paikkansa, mutta onko se Iltapäivälehdistö onkin sitten toinen kysymys.
 
mä70
No must noi hoitajan hommat ja esim kampaamon hommat ei oo mitenkään vertailukelpoisia keskenään..On se aikas eri asia kun hoitajan joutuu olee niitten samojen ihmisten kanssa päivästä toiseen usein vuodesta toiseen,mut kampaaja tapaa sen saman ihmisen esim. kerran kuukaudessa.Sehän on täysin eri asia,asiakkaat vaihtuu koko ajan,vaikkakin ne olis jotain hankalia asiakkaita,mut uskoisin et päivän jokainen asiakas ei käyttäydy inhottavasti kampaajaa kohtaan,ainakin se ihminen vaihtuu..mut kun sä teet esim vanhusten kanssa töitä,niin sä oot useimmiten aina niitten samojen vanhusten kanssa päivästä toiseen,aina sä kuuntelet ne samat haukut,aina sä pelkäät,et milloin saat turpiis ja tätä voi jatkua vuosikausia..Noissa töissä se työntekijän ja asiakkaan välinen suhde on aivan erilainen!
 
Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.

Se turhauttaa aivan julmetusti, minkä vuoksi suorastaan ihmettelen, ettei tällaisia (minustakin vähän epäasiallisia) purkauksia ole nähty enempää.
Kiitos, tässä oli minusta ihan hyvä syy. Kuitenkin ihmettelen sitä purkausten sävyä. Asiallinen viesti ja hyvin laaditut purkaukset toimisi paremmin. Tuskin iltalehden lastenhoitaja herättää ihmisiä ajattelemaan resursien puutetta, lähinnä laskee koko alan pisteitä omalla ylimielisellä käytöksellään.
 
ex-hoitaja
[QUOTE="Vieras";28089806]Kampaamot, ravintolat ym kilpailevat asiakkaista ja joutuvat mielistelemäänkin heitä. Kunnallisella puolella päiväkodeissa ja muuten hoitoalalla ei tarvi houkutella asiakkaita, näitä on ongelmaksikin asti liikaa.

Asenteena siis toiset houkuttelevat asiakkaita ja toisille olisi eduksi jos useampikin asiakas saataisiin toimitettua muualle. Siitä voi päätellä kummalla on syytä olla asiakkaille mieliksi ja kumpia "turhat" asiakkaat ottavat päähän.[/QUOTE]

Näinhän se on myös.

Ja no, toiset tekee tiliä hyvällä työllä, toiset taas ei koskaan tee mitään tiliä vaikka tekis kuinka hyvin työnsä. Jos firma tekee ennätyshyvän myynnin kovalla duunilla niin työntekijät saa ehkäpä sen ylimääräsen virkistyspäivän. Jos hoitaja tekee kovaa duunia ja menee tukkaputkella hoidokkien vuoksi, niin seuraavassa palaverissa kumminkin taas ilmoitetaan että "joop, sijaiskielto sit muuten astuu voimaan nyt ja ensi vuonna budjettia leikataan ja ainiin kiitosvapaat on sitten peruttu tämän vuoden osalta.."

Tai siis, ainakin minä koin hoitoalalla aina ettei työstä oikeasti saanut mitään kiitosta, ei koskaan mitään ylimääräistä porkkanaa tms. Hitto kun ei edes pientä pikkujoulua työnantaja meille järjestänyt, joululahjoista nyt puhumattakaan :p Ei mitään muistamista koskaan mistään. Hoitoalalla ei tunneta käsitteitä työhyvinvointi tai työssäjaksaminen. Kaikessa mennään aina minimillä ja ens vuonna vielä vähän tiukemmalla vyönkiristyksellä, toki se vaikuttaa työntekijöiden jaksamiseen ja motivaatioon, valitettavasti.
 
"ookoo"
Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.

Se turhauttaa aivan julmetusti, minkä vuoksi suorastaan ihmettelen, ettei tällaisia (minustakin vähän epäasiallisia) purkauksia ole nähty enempää.
Mikseivät sitten kirjoita tuollaisia juttuja kuten kuvasit yllä? Kyllä niistäkin saisi värikkäitä ja voisi jopa johtaa parannuksiin. Sen sijaan näillä oksennuskirjoituksilla haetaan jotain vallantunnetta siitä, että laitetaan nyt kaikki vanhemmat varpasilleen (vaikka suurin osa meistä on ihan ok, uskallan väittää).

Kuten aiemminkin jossain vastaavassa nettikeskustelussa kävi - ongelmana on johtaminen, resurssipula ja ilmapiiriongelmat, mutta kasvatusalan Ammattilainen näkee ratkaisuna sen, että avaudutaan julkisesti haukkumaan hoitolasten vanhemmat. Ei jummarra, mut ehkä mä en oo riittävän nainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28089916:
No must noi hoitajan hommat ja esim kampaamon hommat ei oo mitenkään vertailukelpoisia keskenään..On se aikas eri asia kun hoitajan joutuu olee niitten samojen ihmisten kanssa päivästä toiseen usein vuodesta toiseen,mut kampaaja tapaa sen saman ihmisen esim. kerran kuukaudessa.Sehän on täysin eri asia,asiakkaat vaihtuu koko ajan,vaikkakin ne olis jotain hankalia asiakkaita,mut uskoisin et päivän jokainen asiakas ei käyttäydy inhottavasti kampaajaa kohtaan,ainakin se ihminen vaihtuu..mut kun sä teet esim vanhusten kanssa töitä,niin sä oot useimmiten aina niitten samojen vanhusten kanssa päivästä toiseen,aina sä kuuntelet ne samat haukut,aina sä pelkäät,et milloin saat turpiis ja tätä voi jatkua vuosikausia..Noissa töissä se työntekijän ja asiakkaan välinen suhde on aivan erilainen!
Ei kaikki hoitoalan paikatkaan ole pitkäaikaisosastoja. Nykyään hoitoajat on lyhyitä, monessa paikassa potilaat ovat vain pari päivää, ehkä lähtevät pois jo samana iltapäivänä. Näissäkin paikoissa valitetaan stressiä, kiirettä ja hankalia asiakkaita.
 
Joku vanhustenhoitaja taas saattaa joutua viikoittain hoitamaan asiakasta joka lyö ja puree ja jonka omaisetkin saattavat uhkailla. Eikä pääse pois tilanteesta.
Ehkä nyt alan käsittää mitä tarkoitat. Luulisin että suurinosa hoitajista ei kuitenkaan kohtaa väkivaltaa joka päivä? Pisteet sinulle, koska yrityksessäsi tehdään todella tärkeää työtä, jota en vaikka itse pystyisi tekemään.
 
Peyote
Kaikki ei taida tietää miten yleistä esimerkiksi sairaanhoitajan kokema pahoinpitely on asiakkaan taholta joillain osastoilla. Mun äiti on ollut sisätautiosastolla töissä viimeiset työvuotensa ja viikoittain kertoi uusista uhkaavista tapauksista, lyövistä ja purevista potilaista. Aina oli jokunen mustelma vaalenemassa. Onhan se ihan tidellinen ongelma sekin.
 
"ookoo"
Hyvin harvalla alalla voi valikoida asiakkaitaan. Siihen ei vain ole varaa. Mukaan mahtuu kaikenlaista melkein alalla kuin alalla. Toki hoitoala on ihmistyötä ja ollaan koko ajan vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa. Mahdollisuudet kasvaa, että törmäyksiä tulee. Mutta ei ole silti niiiiin ainutlaatuinen alana ja ainoa jossa ei voi "valita" asiakkaitaan, että se oikeuttaisi haukkumaan julkisesti kaikki.
 
Tai siis, ainakin minä koin hoitoalalla aina ettei työstä oikeasti saanut mitään kiitosta, ei koskaan mitään ylimääräistä porkkanaa tms. Hitto kun ei edes pientä pikkujoulua työnantaja meille järjestänyt, joululahjoista nyt puhumattakaan :p Ei mitään muistamista koskaan mistään. Hoitoalalla ei tunneta käsitteitä työhyvinvointi tai työssäjaksaminen. Kaikessa mennään aina minimillä ja ens vuonna vielä vähän tiukemmalla vyönkiristyksellä, toki se vaikuttaa työntekijöiden jaksamiseen ja motivaatioon, valitettavasti.
Tämä on todella väärin. On tavallaan harmi että yksityisen puolen hr-gurut eivät ole kiinnostuneet hoitoalasta (juurikin palkka syynä). Työhyvinvoinnin edistäminen ja kiitoksen antaminen ei kuitenkaan ole mitään järin kalliita asioita kunhan on joku niitä ideoimassa ja toteuttamassa.
 
Kiitos, tässä oli minusta ihan hyvä syy. Kuitenkin ihmettelen sitä purkausten sävyä. Asiallinen viesti ja hyvin laaditut purkaukset toimisi paremmin. Tuskin iltalehden lastenhoitaja herättää ihmisiä ajattelemaan resursien puutetta, lähinnä laskee koko alan pisteitä omalla ylimielisellä käytöksellään.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Nythän viime aikoina on vähän ollut ilmassa sellaista, että asioista puhutaan oikeasti. Nekin kaksi en-nyt-muista-minkä-vanhainkodin hoitajaa, jotka tulivat julkisuuteen kertomaan asioista...taitavat olla seuraavaksi käräjillä.

Eli ehkä se uskallus ei vain kerta kaikkiaan riitä osoittamaan oikeaa syyllistä? En tiedä, enkä tuosta päiväkotimaailmasta muutenkaan. Eli minun tulkintani pohjautuu kokemuksiini vanhus- ja vammaistyössä.
 
"vieras"
Hoitoalalla on sellainen juttu, että henkilökunnan huutelut ylemmille tahoille menevät kuuroille korville. Vaikka kuinka pidettäisiin kokouksia ja kerrottaisiin, että henkilökuntaa on liian vähän, tästä ei tule mitään, mitään ei tapahdu. Kuitenkin huono hoito, esim. asiakkaiden kaatuilut, virtsatieinfektiot, viriketoiminnan puute, liian pitkät paastoajat...kaikki tämä menee hoitajien piikkiin. Erityisesti kuukausipalavereissa tahi muissa vastaavissa hoitajat saavat haukut. Ja lisää vaatimuksia.

Se turhauttaa aivan julmetusti, minkä vuoksi suorastaan ihmettelen, ettei tällaisia (minustakin vähän epäasiallisia) purkauksia ole nähty enempää.
Eli oikea ongelma on resursointi ja huono johtaminen. En usko, että asiaa auttaa yhtään palvelunkäyttäjien 'kimppuun' käyminen, kyseisen kirjoituksen kaltainen sättiminen. Tuo on sitä, jota käydään työkavereiden kesken. Ei huonot työolosuhteet tai huono johtaminen parane yhtään julkisilla avautumisilla asiakkaista.
 

Yhteistyössä