Miksi juomista, tai juomattomuuttaan varsinkaan pitää selitellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Sen mä vielä jotenkin tajuan, että juomistaan selittelee, jos se ei oleihan hanskassa, mutta jos ei juo, niin miksi sitä kokee tarvetta selitellä :o .
Mä olen monesti huomannu, että kun joku tuputta, alka kauhea selittely "kiintiö on tullu täyteen, enkä mä tykkää humalasta. Ei mulla mitän periatetta etten juo, mutta mä vaan olen lähes lopettanu".
Miksi ei riitä, kun sanoo ettei halua ja se siitä?
Miksi ihmeessä sitä tuntee jotenkin loukkavansa toista, jos sanoo ettei halua juoda nyt tälläkertaa edes seuran vuoksi :o ? Tai pelkääkö sitä että toinen luulee alkoholistiksi, jos nyt ei viitti sitä yhtäkään ottaa? Ja jos on jo sen yhden ottanu, mutta ei halua 2. tai 3. niin sitten vasta selittelyä tarvitaankin :/
Mäkin olen monesti tehny niin, että otan tarjotun lasin, vaikka en juo, koska tuntuu niin kiusalliselta torjua kokonaan. Tuntuu aika tyhmältä toiminnalta aikuiselta ihmiseltä toisaalta...

Miksei se riitä tuputtajalle että ei kiitos mulle? Miksi aletaan udella ja tentata mikse ota? Mä en selitä, ei on ei. Mä en ota siksi että tarjotaan käteen/jossain on vaikka maljat. Ei jotenkin uppoa se selitys että aikunen ottaa joskus vaikkei tykkää. Viina ei ole sellanen asia joka kuuluu kaikille.

Niinpä. Kun itse en eräässä juhlassa juonut, alkoivat heti huhut, että olisin raskaana. No jaa, en tuolloin edes seurustellut kenenkään kanssa. Kai juomattomuutta pitää selitellä, jotta välttäisi väärät huhut. Alkoholimainonnan vapautimisen myötä mainontaa ja erityisesti piilomainontaa on runsaasti, joten asenteet ovat löystyneet ja se näkyy aikuisten juomisessa. Tosin viime aikojen lööpeissä on usein otsikoita myös täysraittiudesta, joten ehkäpä raittiusihanteetkin saavat taas vaihteeksi jalan sijaa. Niille, jotka juovat paljon, tuntuu olevan ongelmaa paitsi omasta juomisesta myös muiden juomattomuudesta.

Mua ärsyttää kun mun pitää selittää sitä että juon niin harvoin. Jotkut sitä on monet kerrat ihmetelleet kun en juo niin usein. Mua ärsyttää niin suunnattomasti kun pitäis juoda usein että ois "normaali"

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Miksei se riitä tuputtajalle että ei kiitos mulle? Miksi aletaan udella ja tentata mikse ota? Mä en selitä, ei on ei. Mä en ota siksi että tarjotaan käteen/jossain on vaikka maljat. Ei jotenkin uppoa se selitys että aikunen ottaa joskus vaikkei tykkää. Viina ei ole sellanen asia joka kuuluu kaikille.

Mulle tulee ainakin siitä tuputtamisesta sellanen fiilis, että toinen kokee että mä nyt yritän olla jotenkin "perempi ihminen" ja päteä juomattomuudella, varsinkin jos toinen on sellainen, joka tunnetusti juo aika paljon.
Mutta silti tosiaan, miksi ihmeessä sitä sanoo muuta kun että "mä en halua". Ja varsinkin miksi on niin kamalan tärkeää kertoa se, että tää nyt ei ole mikään periaatekysymys, eikä mulla mitään alkoholia vastaan sinänsä ole, mutta mä vaan en saakkaan siitä mitään niin..."

Mieskin sitä rutisee ku työporukassa ei tunneta sanaa kohtuus/ei ollenkaan. Aina vedetään perseet ja vaikka kieltäytyy niin tungetaan käteen juomia. Se sitten niitä siirtää niille jotka haluavat tai jättää pöydälle lojumaan. Hukkaan menee rahat niillä jotka eivät suostu tajuamaan että joku EI halua vetää perskännejä. Olen itsekin ollut illanvietoissa tuon sakin kanssa ja tiedän millasia ne on. Mulle ne ei enää tuputa, tietävät jo että kalja jne ei uppoa lainkaan ja otan vähän jos otan.

Sama se on lihansyöntiin liittyen, aina pitäs selitellä miksei syö lihaa.
En minäkään lihansyöjiltä tenttaa miksi ne syö sitä. Mättäkööt rauhassa.
Olen syönyt muutaman makkaravoileivän, kun en ole jaksanut alkaa selittelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

no et sinä olekkaan ihan toivoton tapaus :D

Ei sitä tartte kelleen selittää/tuputtaa, otti tai ei. Mää olin miehen suvussa alukse sellanen kummajainen kun olin ainoa joka ei tykkää saunakaljasta, viineistä jne ja juon limpparia tms kun toiset vetää alkomaholia. Nykyään ne ei edes kysy, automaattisesti löytyy kaikille jotain ja se siitä. Eli mennyt perille se asia että jokanen juo sitä mistä tykkää.

Palstalla voisi kysyä samaan liittyen, että miksi se ei riitä, että haluaa harrastaa seksiä vasta vakiintuneessa (seurustelua yli kuukauden tms.) suhteessa. Nautinnosta on kyse ja alkoholista seuraa krapula, mutta rasian jakamisesta ei seuraa mitään fyysisiä oireita. Toiset on valmiita ottamaan krapulan vastaan hetken huumasta, toiset taas välttää fyysistä pahoinvointia, mutta eivät arvota henkistä millään lailla.

Eksää sitten ollenkaan tykkää jos kysyy? Silleen vaan mielenkiinnosta onko joku ideologia/se ettei vaan tykkää. En mää tenttaa, joskus olen kysässyt ja jättäny siihen.

Alkoholiongelmainen yrittää peittää ongelmaansa siten, että saa toiset kaveriksi juomaan. Ainakin nyt alkoholistiksi osouttautunut ystäväni teki vuosi näin. Halveksi aikoinaan minuakin, kun raskauden aikana en halunnut viiniä ruokajuomaksi. Olin kuulemma pikkumainen tärkeilijä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Sen mä vielä jotenkin tajuan, että juomistaan selittelee, jos se ei oleihan hanskassa, mutta jos ei juo, niin miksi sitä kokee tarvetta selitellä :o .
Mä olen monesti huomannu, että kun joku tuputta, alka kauhea selittely "kiintiö on tullu täyteen, enkä mä tykkää humalasta. Ei mulla mitän periatetta etten juo, mutta mä vaan olen lähes lopettanu".
Miksi ei riitä, kun sanoo ettei halua ja se siitä?
Miksi ihmeessä sitä tuntee jotenkin loukkavansa toista, jos sanoo ettei halua juoda nyt tälläkertaa edes seuran vuoksi :o ? Tai pelkääkö sitä että toinen luulee alkoholistiksi, jos nyt ei viitti sitä yhtäkään ottaa? Ja jos on jo sen yhden ottanu, mutta ei halua 2. tai 3. niin sitten vasta selittelyä tarvitaankin :/
Mäkin olen monesti tehny niin, että otan tarjotun lasin, vaikka en juo, koska tuntuu niin kiusalliselta torjua kokonaan. Tuntuu aika tyhmältä toiminnalta aikuiselta ihmiseltä toisaalta...

Mun kokemus on sitä, että sitä juomatomuutta pidetään jotekin snobina, että mä kuvittelen olevani siksi parempi ihminen kuin muut. Tämä vaan on mun ratkaisu, en halua käydä baareissa enää kun on perhe, minkä kanssa viettää sekin laatuaika. Mun vanhemmat on molemmat absolutisteja (äiti terveyden takia, isä muuten vaan ) ja mulle absolutismi on normaali jatkumo.

Eksää sitten ollenkaan tykkää jos kysyy? Silleen vaan mielenkiinnosta onko joku ideologia/se ettei vaan tykkää. En mää tenttaa, joskus olen kysässyt ja jättäny siihen.

No ei sitä jaksa selitellä enää, kun on 15-vuotiaana lopettanu lihansyönnin, niin tuntuu hölmöltä kun kysellään.
Ihan sen takia en syö koska en hyväksy miten lihakarjaa kohdellaan.

Mulla on sellasia kokemuksia aiheesta, että kun sanoo et ei niin toinen alkaa tinkaamaan et miksi ei ja/tai tuputtaa et voithän nyt/ota nyt yks ees. Ja et kunnolla juovien pirskeet alkaa vasta todenteolla kun juomattomat poistuu :laugh: esim. entisten naapureiden pikkujouluissa ja muissa taloyhtiön kemuissa oli aina sama juttu.
No siis saatan joskus ottaa että en absolutisti ole, mut useimmiten en. Ja siis sitä jotenki joutuu selittelemään se ei riitä kun sanoo et ei kiitos. :ashamed:

No ei sitä jaksa selitellä enää, kun on 15-vuotiaana lopettanu lihansyönnin, niin tuntuu hölmöltä kun kysellään.
Ihan sen takia en syö koska en hyväksy miten lihakarjaa kohdellaan.

Mun kaveri on kasvissyöjä ja se on kertonu samanlaisista jutuista. Et jotenki vaaditaan perustelemaan se mitä syö. Miks ihmeessä eihän makkaransyöntiäkää tarvi perustella :whistle:

Yhteistyössä