Miksi sitä pitää aina selitellä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti Vain Minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti Vain Minäkin

Vieras
valintaansa, että on lapset kotihoitanut aina?

Vanhin lapseni on koulussa, pari nuorempaa kotona. Kotona aion vielä olla ainakin 5 vuotta.
Mutta tästä saa kuulla, lasten pitäisi käydä kaikenmaailman kerhoissa ja minua on useasti kritisoitu siitä, ettei lapseni ole päiväkodissa. Puolitutut ovat sanoneet että vie tuo poikas päiväkotiin vaikka kotona oletkin.

Miksi se häiritsee muita jos hoitaa lapsensa kotona? Miksi sitä pitää selitellä joka käänteessä?

Minulle on se ja sama mitä ratkasuja muut äidit tekevät, koska elämäntilanteet yms ovat niin erilaisia, mutta miksi se on nykyään niin "väärin" olla kotona kun lapset pieniä.

Lapseni ovat kuitenkin hyvin kehittyneitä, hyvin sosiaalisia vaikken aikataulutettua kerhoilla täytettyä elämää heidän kanssaan vietäkkään. Olen tehnyt paljon lasten kotona kuten askarrellut, olen opettanut kotona erilaisia urheilu juttuja jne ja MINÄ (ei sen väliä mitä muut ajattelevat, kukin taaplaa tyylillään eli älkää tarttuko seuraavaan liikaa) olen omassa kasvatuksessani ollut sitä mieltä, että lapsilleni haluan rauhallisen ja kiireettömän lapsuuden...haluan/halusin vain tarjota paljon ihania kiireettömiä aamuja, kiireetöntä aikaa, täyden huomioni.

Toiset ihmiset ovat sellaisia että kaikkea täytyy olla arvostelemassa... Sitä se vaan on, ei sun tarvitse kellekään selitellä sitä miksi olet kotona. Musta on kaikkein kummallisinta että miten nykyaikana, vaikka kaikilla tuntuu olevan koko ajan niin kiire (On harrastusta toisen perään ja suoritetaan vaan..), on aikaa jäädä ruotimaan toisten elämää.

Tähän ei kukaan kommentoi, kun kaikki ovat niin kateellisia...
Mulle ei ainakaan tarvitsisi selitellä. Tekisin itsekkin noin, jos vain perheemme mitenkään eläisi mieheni palkalla...

Ihmisllä on ehkä turhan positiivinen kuva päiväkodeista, luullaan että vain siellä lapsi oppii asioita ja että sitä ohjelmaa ja virikettä on monipuolisemmin kuin kotona voisi olla. Näinhän asia ei ole. Jotkut päiväkodithan ovat oikeasti lasten säilytyspaikkoja, mutta toki niitä hyviäkin paikkoja varmasti on olemassa. Lisäksi ihmisille on aina tyypillistä pitää omaa elämäntapaansa ja omaa toimintaansa ainoana oikeana ja jos joku muu erehtyy tekemään siitä poikkeavasti, sitä ei aina hyväksytä. aletaan sitten hämmästelemään ja neuvomaan. Typerää!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti Vain Minäkin;22071735:

Vanhin lapseni on koulussa, pari nuorempaa kotona. Kotona aion vielä olla ainakin 5 vuotta.
Mutta tästä saa kuulla, lasten pitäisi käydä kaikenmaailman kerhoissa ja minua on useasti kritisoitu siitä, ettei lapseni ole päiväkodissa. Puolitutut ovat sanoneet että vie tuo poikas päiväkotiin vaikka kotona oletkin.

Miksi se häiritsee muita jos hoitaa lapsensa kotona? Miksi sitä pitää selitellä joka käänteessä?

Minulle on se ja sama mitä ratkasuja muut äidit tekevät, koska elämäntilanteet yms ovat niin erilaisia, mutta miksi se on nykyään niin "väärin" olla kotona kun lapset pieniä.

Lapseni ovat kuitenkin hyvin kehittyneitä, hyvin sosiaalisia vaikken aikataulutettua kerhoilla täytettyä elämää heidän kanssaan vietäkkään. Olen tehnyt paljon lasten kotona kuten askarrellut, olen opettanut kotona erilaisia urheilu juttuja jne ja MINÄ (ei sen väliä mitä muut ajattelevat, kukin taaplaa tyylillään eli älkää tarttuko seuraavaan liikaa) olen omassa kasvatuksessani ollut sitä mieltä, että lapsilleni haluan rauhallisen ja kiireettömän lapsuuden...haluan/halusin vain tarjota paljon ihania kiireettömiä aamuja, kiireetöntä aikaa, täyden huomioni.

Itse olen sitä mieltä että olet ihana ja lastensa parasta ajatteleva äiti:heart:
Kateellisuudesta minäkin arvelisin sen johtuvan.

Sinulta voinkin sitten varmaan kysästä noista eläkeasioista.Onko sulla jotain eläkesäästötiliä yms??

Meillä on talo myynnissä ja tarkotuksena on jos saadaan se kaupaksi että olisin kotosalla kunnes typy menee eskariin(on nyt 2v)

On vaan mietityttänyt nuo eläkeasiat,kun nythän sitä ei ole kertynyt pitkään aikaan(kotosalla vuodesta 2004,esikoinen synty silloin)

Kiitos jos viitsit vastata:flower:

Aina kun tekee jotain mitä suurin osa ei tee, joutuu selittelemään. Joillekin ihmisille vain on käsittämätöntä että joku ei tee kuten "täytyy tehdä" tai kuten "aina ennenkin on tehty", vaan tekee kuten omalle itselle sopii parhaiten.
Yksi hyvä ystäväni on kotiäiti ja minä taas vapaaehtoisesti lapseton, ja olemme monesti purkaneet toisillemme tätä asiaa! Hän kyllä käy viikottain kerhossa nuoremman kanssa joka on vielä kotona, vanhempi on jo koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti Vain Minäkin;22071735:

Ei sun tarvi tökeröille ihmisille mitään selitellä.

Sä oot tehnyt oman ratkaisusi, kuulut Suomessa vähemmistöön, kanna sen seuraukset. Ole voimakas, itsenäinen ja rohkea, upea nainen, upea äiti! <3

Kaikki saa minimieläkkeen (ainakin nyt).

Muutenkaan emme tulevaisuudesta tiedä.

Eläkettä kertyy vuodessa 90 € 5500 €:n kuukausipalkalla eli todella vähän. Siinä ei muutama kotona vietetty vuosi tee ihmeitä loppueläkkeeseen.

Kiitos upeista sanoista!

Olen aika nuori, ei ole mitään eläkesäästöjä vielä. Olen kyllä kanssa miettinyt tätä juttua että pitäs varmaan jotain sellasta alkaa suunnittelemaan,tuntuu vaan muutenkin olevan noita lappuja aina täytettävänä niin sitten aina jää tämän asian suunnitteleminen, paras olisi varmaan varata aika jostain alan firmasta. Joskin vaikka olisin vielä 5 vuotta kotona niin edes olisi 30, ehkä niitä kerkee vielä kertyyn.

Uskon, että osasyy voi olla siinä, että moni potee hieman huonoa ommatuntoa siitä, että itse on toiminut toisella tavalla. Samalla kun he tuomitsevat sinun ratkaisusi, he tavallaan puolustelevat omaansa. Lapset voi varmasti kasvattaa monella tavalla hyvin, mutta en ymmärrä, miten joku voi pitää kuvailemaasi tapaa huonona.

Minä en arvostele yksilötason ratkaisuja. Mutta meidän yhteiskuntamallimme ei pitkälle pötkisi, jos puolet väestöstä jäisi kotiin miehen palkalla elämään. Noin niin kuin kokonaisuutena ajatellen.

Mä voisin kysyä samaa toisin päin. Miksi minun tarvitsee aina selitellä sitä että menin töihin kun lapset olin 2v7kk ja 1v7kk? Miksi en saa mennä työhön joka on minulle rakas ja mieluisa? Olenko sitten niin itsekeskeinen ja paska äiti jolle ei lapsia olisi saannut syntyäkään? Kun kyse ei ollut taloudellisesta pärjäämisestä, ainoa "pakottava" syy oli se että haluan tehdä töitänikin. JA kun vielä voin määrittää itse tuntimäärät jotka teen, teen lyhennettyä työaikaa ja hyvin vapaalla aikataululla. Lapsille hoitopäiviä kertyy viikossa 2-3

Silti monelle olen paha paha äiti, koska työ on minulle osa elämää, lasten rinnalla. Kehtaankin sanoa että teen jotain niin itsekästä, miksi ihmeessä olen lapset yleensä tehnyt? Samasta syytä kuin muutkin, kaikki vaan ei ole kotihengettäriä ja kotikotiäitejä. Ja toisilla on työ joka on mielenkiintoista.