Miksi juomattomuutta pitää perustella?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Hmm"
On absolutisti. Kyllä mäkin ymmärrän, mutta joskus ärsyttää tahattomasti, kun helpommalla vaan pääsis jos jois pienen lasin skumppaa vaikka juhlissa joissa nostetaa malja, eikä aina tarvis tehdä ittestää numeroa kun ei emännällä satukkaa syystä tai toisesta olee alkoholitonta.
Mun mies on kanssa absolutisti muttei se ole koskaan ollut ongelma. Juhlissa missä on oltu on aina ollut alkoholittomat versiot tarjolla ja ne mies on ottanut tekemättä siitä numeroa. Harvoin hänenkään tarvii juomattomuuttaan selitellä. Samalla kun ostanitselleni sen siiderin, oluen tai viinin otan miehelle alkoholittoman vaihtoehdon, mies tekee samoin itse juomia hakiessaan. Tuo mulle usein tulisinakin alkoholijuomia.

Eikö ton skumpan kanssa voi tehdä niin että ottaa molemmille omat pullot?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26169329:
Juomattomuutta joutuu perustella ihmisille jotka itse käyttävät alkoholia liikaa.
Yleensä.

Niille jotka käyttävät sitä kohtuudella, eikä tavoitteena ole kontata kotiin, oksentaa kebabit riisillä eteiseen ja maata kohmeloisena facebookia päivittäen, heille sitä ei tarvitsekaan perustella, tai eivät ainakaan tee siitä numeroa.
 
[QUOTE="Hmm";26169310]Mun mies on kanssa absolutisti muttei se ole koskaan ollut ongelma. Juhlissa missä on oltu on aina ollut alkoholittomat versiot tarjolla ja ne mies on ottanut tekemättä siitä numeroa. Harvoin hänenkään tarvii juomattomuuttaan selitellä. Samalla kun ostanitselleni sen siiderin, oluen tai viinin otan miehelle alkoholittoman vaihtoehdon, mies tekee samoin itse juomia hakiessaan. Tuo mulle usein tulisinakin alkoholijuomia.

Eikö ton skumpan kanssa voi tehdä niin että ottaa molemmille omat pullot?[/QUOTE]

Useimmiten ei oo joo mitään ongelmia. Mun sukulaiset ei vaan ehkä oo kaikkein ajattelevaisempia ja pistää pelkkää skumppaa tarjolle. Ja mun mies on aina naama nurinpäin kun joutuu juhliin missä on alkoholia.
 
??
[QUOTE="vieras";26168946]No mun tuntemat absolutistit on kyllä jaksaneet bileissä jonkin aikaa hymyssä suin, mutta JOKAINEN on jossain vaiheessa iltaa ollut ilonpilaaja haukottelullaan, huokauksillaan, puhumattomuudellaan ja sillä, että alkavat kinuta sitä maistissa olevaa puolisoaan kotiin kun niiiiiiiiiiin väsyttää. Tästä syystä en omiin bileisiin juomattomia edes kutsu, menkööt muiden bileisiin latistamaan tunnelmaa. Eli ei tarvitse perustella, mutta turha inistä kun ei kutsuta mihinkään. :D[/QUOTE]

Minä ainakin biletän aina valomerkkiin asti jos on sen arvoiset bileet! Yleensä ainoana selvänä sitten huolehdin, että känniset ja hoipertelevat kaverit pääsevät kotimatkalle oikeaan suuntaan. :D Missään "nyt juodaan perseet kaverin kotona"- juhlissa en käy koska en näe niissä mitään järkeä, eikä kaveripiiri kyllä sellaisia järjestäkään.
 
"vieras"
Minä ainakin biletän aina valomerkkiin asti jos on sen arvoiset bileet! Yleensä ainoana selvänä sitten huolehdin, että känniset ja hoipertelevat kaverit pääsevät kotimatkalle oikeaan suuntaan. :D Missään "nyt juodaan perseet kaverin kotona"- juhlissa en käy koska en näe niissä mitään järkeä, eikä kaveripiiri kyllä sellaisia järjestäkään.
No mieluummin järkätään nykyään kotibileitä, kun kaikilla omat talot eikä kukaan baarista saa irti mitään mitä ei sais kotona. :)
 
Elli Karamelli
[QUOTE="vieras";26168589]Eli jos ei halua juoda alkoholijuomia tai ottaa esim. vain yhden joskus ruoan kanssa niin miksi sitä ihmetellään? Miksi ihmetellään, jos ei joka juhlapyhää pyhitä juomalla? Törmääkö muut samaan?[/QUOTE]

Valitettavasti olen. Tuntemattomille mun juomattomuus tuntuu toisinaan olevan aikamoinen ongelma. Heille olenkin sanonut, että kyllä mun seurassa juoda saa vaikka mä en otakaan :).
 
??
[QUOTE="vieras";26169377]No mieluummin järkätään nykyään kotibileitä, kun kaikilla omat talot eikä kukaan baarista saa irti mitään mitä ei sais kotona. :)[/QUOTE]

Me käymme tanssimassa tietyissä bileissä, joissa todella hyvää musiikkia. Sen verran paljon tuttuja ja tutun tuttuja, joita ei halua omaan kotiin kutsua, mutta kiva kuitenkin tavata bileissä. Tietty kotonakin voi tanssia joka päivä. :)
 
"vieras"
Me käymme tanssimassa tietyissä bileissä, joissa todella hyvää musiikkia. Sen verran paljon tuttuja ja tutun tuttuja, joita ei halua omaan kotiin kutsua, mutta kiva kuitenkin tavata bileissä. Tietty kotonakin voi tanssia joka päivä. :)
No me taas keskitymme siihen laulu- ja tarinointipuoleen ;) Tosin tulee joskus baarissakin käytyä, mutta enemmän viime aikoina viihdytty kotosalla :)
 
"Hmm"
Useimmiten ei oo joo mitään ongelmia. Mun sukulaiset ei vaan ehkä oo kaikkein ajattelevaisempia ja pistää pelkkää skumppaa tarjolle. Ja mun mies on aina naama nurinpäin kun joutuu juhliin missä on alkoholia.
Mun mielestä tossa om jo vika sukulaisissa jos eivät voi millään muistaa tai huomioida toisen absolutismia.

Mun miehen absolutismi johtuu alkoholismitaustasta ja meidän tuttavapiirissä siihen suhtaudutaan lähinnä kuin allergiaan eli luonnollisesti hänelle järjestetään alkoholittomat vaihtoehdot. Eikä pelkästään hänelle vaan myös usealle muulle koska suvusta ja tuttavapiiristä löytyy useita eri syistä absolutisteja.

Jos tuo on ihmisen oma vapaa valinta suhtaudun siihen kuin kasvissyöntiin. En sellaiseltakaan vieraalta edellytä että kylässä söisi pihviä vain koska muutkin syö. Järjestän kasvisvaihtoehdon vaikken voikaan luvata että se on yhtä hyvä kuin muiden ruoka.
 
Saraldo
Ribosomi: Jotenkin pistää silmään se, että sä tunnut olevan jotenkin loukkaantunut siitä, jos sun miehes ei halua juoda? Tai ainakin se tuntuu haittaavan sua aika lailla? Ja hei, se hääpäivä on myös sun miehellesi juhlapäivä. Kai hänelläkin on silloin oikeus sellaiseen juhlajuomaan, mikä on hänen makuunsa eikä pelkästään sun maun mukaan. Hänestä tuskin olisi kovin romanttista avata sitä skumppapulloa. Mietin vaan, että miten teidän yhteiselo sitten oikein toimii, jos toinen on niin ehdoton absolutisti että inhoaa olla juhlissa missä alkoholia tarjotaan, ja toinen taas tykkää juoda? Eikö häntä sitten inhota sun juominen ollenkaan? Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, en millään pahalla :).

Mä olen myös absolutisti, ollut kohta kahdeksan vuotta. Tuossa vuosi sitten kokeilin ihan piruuttani, miltä tuntuikaan ottaa pari, ja tulin siihen tulokseen, ettei viina ole edelleenkään mua varten. Mä tykkään alkoholittomasta siideristä, mutta en muista. En ole koskaan tykännyt viineistä, kuohareista, kaljasta tai väkevästä. Mun juomattomuus ei ole yleensä kellekään mikään ongelma, päinvastoin ihmiset on onnellisia, kun pääsevät mun kyydissä kaupungille :D. Mä otan tottuneesti Pommacia ja juon ruokajuomana vettä tai maitoa. Enemmän on aiheuttanut hämmennystä se, kun mä en juo myöskään kahvia tai teetä :p.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";26168589]Eli jos ei halua juoda alkoholijuomia tai ottaa esim. vain yhden joskus ruoan kanssa niin miksi sitä ihmetellään? Miksi ihmetellään, jos ei joka juhlapyhää pyhitä juomalla? Törmääkö muut samaan?[/QUOTE]

kyllä olen joutunut useinkin perustelemaan. Myös mun tuttavapiiriin kuuluu ihmisiä jotkaa eivät tule esim aikuisen synttärijuhliin jos siellä ei tajota alkoholia. miksi pitäisi?

mä en enää selittele olen vainuomatta, mutta yleensä kuulen sitten myöhemmin. usienhan moni perustelee sie sillä juomattomuttaan että on kuskina. jos e ole kuskina niin sit sä oot raskaana. Kaiki ei van halua juoda . hauskaa voi pitä ilman alkoholiakin.
 
Ribosomi: Jotenkin pistää silmään se, että sä tunnut olevan jotenkin loukkaantunut siitä, jos sun miehes ei halua juoda? Tai ainakin se tuntuu haittaavan sua aika lailla? Ja hei, se hääpäivä on myös sun miehellesi juhlapäivä. Kai hänelläkin on silloin oikeus sellaiseen juhlajuomaan, mikä on hänen makuunsa eikä pelkästään sun maun mukaan. Hänestä tuskin olisi kovin romanttista avata sitä skumppapulloa. Mietin vaan, että miten teidän yhteiselo sitten oikein toimii, jos toinen on niin ehdoton absolutisti että inhoaa olla juhlissa missä alkoholia tarjotaan, ja toinen taas tykkää juoda? Eikö häntä sitten inhota sun juominen ollenkaan? Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, en millään pahalla :).

Mä olen myös absolutisti, ollut kohta kahdeksan vuotta. Tuossa vuosi sitten kokeilin ihan piruuttani, miltä tuntuikaan ottaa pari, ja tulin siihen tulokseen, ettei viina ole edelleenkään mua varten. Mä tykkään alkoholittomasta siideristä, mutta en muista. En ole koskaan tykännyt viineistä, kuohareista, kaljasta tai väkevästä. Mun juomattomuus ei ole yleensä kellekään mikään ongelma, päinvastoin ihmiset on onnellisia, kun pääsevät mun kyydissä kaupungille :D. Mä otan tottuneesti Pommacia ja juon ruokajuomana vettä tai maitoa. Enemmän on aiheuttanut hämmennystä se, kun mä en juo myöskään kahvia tai teetä :p.
Juon aika harvoin, hyvin harvoin kännejä. Joten meillä ei sen suhteen ole ongelmaa usein. Siitä ehkä loukkaannun, että mies pitää itseään jotenkin parempana kun ei juo ollenkaan ja on mulle tyyliin jos otan sen lasin skumppaa "pitääkö aina juoda". Käyn yleensä tyttökavereitteni kanssa viikonloppureissuilla suomessa tai euroopassa ja silloin juon joten ei haittaa miestä.
 
Rollolainen
On absolutisti. Kyllä mäkin ymmärrän, mutta joskus ärsyttää tahattomasti, kun helpommalla vaan pääsis jos jois pienen lasin skumppaa vaikka juhlissa joissa nostetaa malja, eikä aina tarvis tehdä ittestää numeroa kun ei emännällä satukkaa syystä tai toisesta olee alkoholitonta.
kyllä se kunnon emäntä tia isäntä huomioi myös ne jotka ei juo . Pommaccaia vaan niille. ukullä alkumalja voi olla alkoholitoan, sit sn jälken van alkoholia niille jotka tahtoo.
 
joopa joo
Sitten on vielä FB:iin päivitettävä mikä kanuuna on seuraavana päivänä .... Ei kiitos enää. Yhden saatan ottaa ja sitten mulle päivitellään, että ota nyt vaan! En halua sillä vihaan krapulaa yli kaiken. Nuorempana tuli jo juotua silloin tällöin kunnon humala, mutta nyt "kypsässä" iässä en halua olla räkä poskella ja meikit pitkin naamaa levinneenä itkemässä ja tappelemassa ravintolassa, kuten monet kaverini (äiti-ihmisiä hekin).
 
Joo, kyllä mä vielä 34-vuotiaanakin joudun selittelemään juomattomuutta.
"Etkö sä muka juo edes saunan jälkeen olutta/siideriä?" No, en. Miksi pitäisi?
"Tuleeko susta hullu, jos sä juot?" No, tän hullumaks ei enää voi tulla. Ei edes alkoholin voimalla.
"Eikö sulla tee mieli joskus juoda edes yhtä?" Ei tee, ei.
"Eikö olis ihanaa nauttia pääsiäisestä/vapusta/juhannuksesta/joulusta/lomasta/vapaapäivistä skumppaa/viiniä/olutta/siideriä juoden?" No, mä nautin niistä ihan ilman alkoholiakin.
"Ota nyt, mä haluan nähdä minkälainen sä oot kännissä."
"Ota nyt, ota edes yksi."

Huoh.
 

Yhteistyössä