Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että luottotiedoton ei maksa velkojaan ikinä ja häneen ei voi ikinä luottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuitenkin rehellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuitenkin rehellinen

Vieras
Täällä palstalla kun lukee kirjoituksia niin jotkut ovat tuota mieltä mistä otsikossa kirjoitin. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että luottotiedoton ei tule ikinä maksamaan velkojaan. Lisäksi luottotiedoton ei saisi ostaa mitään niin kauan kun on velkaa, säästää ei saisi mihinkään vaan kaikki rahat pitäisi laittaa velkojen lyhentämiseen.

No itsellä on luottotiedot menneet ja velkaa on n.20 000 euroa. Tämän lisäksi maksan pankkiin pientä kulutusluottoa ja opintolainaa. Olen tällä hetkellä työtön, mutta liiton rahasta menee ulosottoon joka kuukausi reilu 300 euroa. Käteen jäävä summa ei ole iso, mutta siitä maksan puolet asumismenoista, pankkilainat, omat laskuni ja ruokaa sen minkä pystyn. Koko ajan haen töitä, että saisin enemmän rahaa ja ulosottoon lyhenisi velka. Haluan sen maksaa pois koska haluan tietoni puhtaaksi. En todellakaan halua, että ne velat ovat riesanani loppuelämän.

Tästä kaikesta huolimatta myös mulla on oikeus välillä ostaa jotakin tavaroita tai vaatteita, joitakin asioita kun tarvitaan. Mulla on myös oikeus ostaa lapselleni hänen tarvitsemiaan asioita. Ajoittaisten keikkatöiden pienet palkat olen laittanut säästöön meidän tulevaa lomaa varten ja se on miehellekin ok, että säästän nämä rahat. Joidenkin palstamammojen mielestä tähän ei saisi olla oikeutta ja mahdollisuutta enkä kyllä käsitä miksi ei kun kuitenkin koko ajan lyhennän velkojani.

Nyt sitten tulee varmaan suurin kauhistus joidenkin mielestä. Meillä on nimittäin miehen kanssa omien tilien lisäksi yhteinen tili. Tili on mun omistuksessa ja miehellä on siihen käyttöoikeus. Tuonne tilille laitamme kumpikin joka kuukausi tietyn summan rahaa ja mä sieltä sitten maksan vuokran yms. Ajatelkaa, mies luottaa muhun tässä asiassa!

En ole mikään toisen luokan kansalainen, varas, luuseri, tyhmä jne. mitä täällä tuntuu jotkut ajattelevan luottotiedottomista. Elämä vain nyt meni näin, tuli vaikeuksia ja mokasi raha-asiat kun voimat eivät enää riittäneet. Nyt maksan tästä kovat oppirahat ja "kiitos" näiden oppirahojen en tule enää ikinä mokaamaan tällä tavoin!

"Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että luottotiedoton ei maksa velkojaan ikinä ja häneen ei voi ikinä luottaa?"

Siksi, koska luottotiedot menettää vasta sitten kun on toistuvasti jättänyt ne velkansa maksamatta. Useimmiten aiempi käytös on ennustus myös tulevasta. Eikö tämä nyt ole itsestään selvää?

Ja tottakai niitä velkoja pitäisi lyhentää jos rahaa on ylimääräistä! Se velkoja kun on niitä rahojaan odottanut jo ties kuinka pitkään, kun et maksanutkaan niinkuin olit luvannut. Selkeästi et ole oppinut yhtään mitään, kun yhä olet vain sitä mieltä että "sulla on oikeus" mutta viis muiden oikeuksista.

Ensinnäkin "elämä ei vain mene näin", vaan kyllä sinä sen ihan itse olet laittanut menemään. Toisekseen, olen kyllä sitä mieltä, että niin kauan kun on velkaa rästissä, kaikki mahdollinen raha käytetään velanmaksuun. Se sinun hassaamasi raha on joltakulta toiselta pois. Mieti kun ystäväsi olisi sinulle velkaa pari tonnia, mutta käyttäisi rahansa etelänmatkaan, sen sijaan, että maksaisi velkansa sinulle. Ei kuulosta kovin oikeudenmukaiselta, vai kuinka?

En usko että kukaan ajattelee, että luottotiedottoman pitää laittaa KAIKKI rahansa velkansa lyhentämiseen. Ei se ole mitenkään mahdollista. Pääasia on että pysyt maksuohjelmassa ja lyhennät velkojasi niin kuin pitääkin.

Se mitä vastaan tällä palstalla kirotaan on, että luottotiedoton ei lyhennä velkaansa sovitusti.

No kavereille pitää velat tietenkin maksaa takaisin.. Mutta pikavippifirmoille eikä perintätoimistoille ei pidä maksaa senttiäkään. Jos kukaan ei maksaisi noille mitään, nuo pskafirmat katoaisivat maan päältä.

Yrittäjänä mulla on todella huono kuva luottotietonsa menettäneistä. Toki asiasta voi oppia ja muuttaa tapansa, mutta vähäisen kokemukseni mukaan nuo samat henkilöt päätyvät uudestaan ja uudestaan tuhlaamaan enemmän kuin pystyvät maksamaan. Katuvat kyllä ja saattavat muutoinkin olla ihmisinä oikein ihania, mutta eivät osaa käsitellä rahaa (ei omaa eikä toisen).

Meillä on jokunen kerta jouduttu käyttämään perintätoimistoa pidemmän kaavan mukaan ja kyllä mua harmittaa kuulla, että yhden/kahden henkilön yritykselle tonneja pystyssä oleva henkilö käy mieluummin lomalla kuin maksaa laskunsa. Se on meidän perheeltä pois. Ei me nälkää nähdä, mutta eipä me sitten käydä lomalla eikä osteta sitä kivaa, minkä joku muu osti. Luottotiedottoman velka on nimenomaan velka ei laina. Ei myyjä luvannut sulle maksuaikaa ja antanut lainaa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
No kavereille pitää velat tietenkin maksaa takaisin.. Mutta pikavippifirmoille eikä perintätoimistoille ei pidä maksaa senttiäkään. Jos kukaan ei maksaisi noille mitään, nuo pskafirmat katoaisivat maan päältä.

Olipas harvinaisen hölmö kommentti. Perintätoimistot velkovat rahoja, joita ihmiset jättävät yrityksille maksamatta. Mielestäsi on siis ihan ok viedä joltakulta yrittäjältä tavarat maksamatta mitään. Ja kukaan ei varmasti pakota mistään pikavippi firmasta ikinä rahaa lainaamaan.
Ärsyttävää, että velkaantuneet eivät tunnusta omaa vastuutaan ja virheitään. Aina on syy pikavippifirmoissa tai elämässä "kun se nyt vaan meni niin" tai millon missäkin.

Ai miksi olen sitä mieltä, että luottotiedoton ei maksa velkojaan? No ehkä siksi, että ne luottotiedot menee sen takia, ettei ole maksanut velkojaan. Toiset maksaa velkansa ajallaan ja luottotiedot puhtaat, sinä ap et ole niin tehnyt ja makselet niitä nyt korkojen kera. Joten miksi pitäisin sinua jotenkin "parempana" kun nyt velkojasi makselet? Niinhän ne maksaa pitääkin. Toiset vaan tekivät sen sovitusti, sinä et. Mikä oikeus sinulla on ollut jättää kenellekään velkojistasi maksamatta sovitusti? Luuletko, että millään taholla on varaa antaa luottoa ja saada sitten kynsilleen kaltaisiltasi? Ei se raha kenelläkään puissa kasva. Ja luottaa pitäisi sinuun? No, sinulle velkaa antaneet luottivat ja huonosti kävi.

Yrittäjänä en luota lainkaan luottotiedottomiin, koska kyllähän se kertoo miten ihminen osaa rahojaan käyttää.

Yksityishenkilönä lainaan kavereille rahaa, vaikka ovatkin luottotiedottomia ja aina kaverit maksaneet pyytelemättä takaisin.

Ihmiset harvoin katsovat, että yrittäjäkin on ihminen joka kaipaa rahojaan samalla tavalla kuin se kaverikin, joten helpompaa jättää maksamatta "kasvottomalle" yritykselle.

Sanos muuta. Käyn töissä ja ulosotto vie saatavansa palkasta. Maksan joka kuukausi vuokran yms. pakolliset menot. Jos tilaan netistä jotakin niin maksan sen heti.

Taas SINÄ. Mites ne talokaupat, tais mennä persiilleen?

Miksi helvetissä SUN pitäisi päästä LOMALLE, jos vanhatkin velat on maksamatta? Eiköhän tuossa ajattelutavassa ole juurikin se ongelma. SULLA ei ole mitään OIKEUTTA mihinkään lomaan ja hurvitteluun, tasan niin kauan kun muille olet velkaa ja vaikeutat muiden elämää ja elantoa maksamattomilla veloillasi.

En mielellään tuomitse ketään ihmisenä vain siksi, että on menettänyt joskus luottotietonsa ja arvostan niitä, jotka ovat onnistuneet korjaamaan asiansa ja maksaneet velkansa pois.

Valitettavasti kumminkin suurin osa luottotiedottomista ihmisistä jotka tunnen eivät edes aio maksaa velkojaan pois. Täälläkin pyörii monisivuinen ketju, jossa luottotiedottomat etsivät nettikauppoja, joista voisivat vielä tilata velaksi ja jättää ostoksensa maksamatta. Jos siis olisin vuokranantaja tai yrittäjä, en ottaisi asiakkaikseni luottotiedottomia. En minä voisi millään tietää ovatko huijareita vai vain tehneet esimerkiksi nuoruudessaan typeriä virheitä joista ovat kumminkin ottaneet opikseen ja hoitavat asiansa nykyään paremmin. Heillä on kuitenkin virallinen merkintä siitä, että ovat jättäneet laskunsa lukuisia kertoja maksamatta.

• Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
Taas SINÄ. Mites ne talokaupat, tais mennä persiilleen?

Miksi helvetissä SUN pitäisi päästä LOMALLE, jos vanhatkin velat on maksamatta? Eiköhän tuossa ajattelutavassa ole juurikin se ongelma. SULLA ei ole mitään OIKEUTTA mihinkään lomaan ja hurvitteluun, tasan niin kauan kun muille olet velkaa ja vaikeutat muiden elämää ja elantoa maksamattomilla veloillasi.

Mitkä talokaupat? :O

Mulla on tasan tarkkaan oikeus lähteä lomalle jos niin haluan etkä sä voi sitä mitenkään estää. Mies maksaa suurimman osan matkasta ja tämä ei ole mitenkään pois muilta. Mun velkojen takia ei kenenkään ulkopuolisen elämä vaikeudu tai jää toisten lomamatkat tekemättä koska mä en velkaa yhdellekään pienyrittäjälle.

No, niin se vaan on että kuka kerran keksitään sitä aina epäillään.

Periaatteessa meillä kaikilla luonnostaan jonkinlainen luotto on, eli lähtökohtaisesti toisista uskotaan hyvää ja moraalista, että toiset hoitaa velkansa ja laskunsa. Luottotiedottoman kohdalla luotto on mennyt, jotain on käynyt niin että hommat ei ole pelittänyt niin kuin pitää. Ja silloin tietysti se luotto pitää uudelleen ansaita. Eiköhän se luotto ole sitten ansaittu kun velat on maksettu.

[QUOTE="a p";30711152]Mun velkojen takia ei kenenkään ulkopuolisen elämä vaikeudu tai jää toisten lomamatkat tekemättä koska mä en velkaa yhdellekään pienyrittäjälle.[/QUOTE]

No kelle sä oot velkaa? Kenelle ei ole väliä sillä, että joku jättää velkansa maksamatta? :O

[QUOTE="a p";30711152]Mitkä talokaupat? :O

Mulla on tasan tarkkaan oikeus lähteä lomalle jos niin haluan etkä sä voi sitä mitenkään estää. Mies maksaa suurimman osan matkasta ja tämä ei ole mitenkään pois muilta. Mun velkojen takia ei kenenkään ulkopuolisen elämä vaikeudu tai jää toisten lomamatkat tekemättä koska mä en velkaa yhdellekään pienyrittäjälle.[/QUOTE]

Se sama muija sinä olet joka täällä vähän väliä tehtailee näitä samoja aloituksia omasta tilanteesta. Älä edes viitti.

Jos sun miehesi maksaa sen lomamatkan, asia on ok. Mutta niinhän sinä et suinkaan aloituksessa sanonut:

"Ajoittaisten keikkatöiden pienet palkat olen laittanut säästöön meidän tulevaa lomaa varten ja se on miehellekin ok, että säästän nämä rahat."

Ihan sama oikeus kaikilla on ne velat takaisin saada ja mahdollisimman pian, oli kyseessä sitten kaveri, pienyrittäjä tai suuryrittäjä jolle olet velkaa. Kertakaikkisen itsekäs ajattelumalli ajatella että muiden elämä ei vaikeudu siitä että et maksa laskujasi ajallaan ja niitä pitää velkoa, ja sitten velkavaiheessakin vielä vitkuttelet ja teet mieluummin lomamatkoja kuin maksat velkoja.

Kyllä kieltämättä halveksin ihmistä joka on noin pahasti sössinyt raha-asiansa.

Sitten lakkaan halveksimasta kun on sössimisensä hoitanut pois. Enkä yhtään ennen.

Se sama muija sinä olet joka täällä vähän väliä tehtailee näitä samoja aloituksia omasta tilanteesta. Älä edes viitti.

Jos sun miehesi maksaa sen lomamatkan, asia on ok. Mutta niinhän sinä et suinkaan aloituksessa sanonut:

"Ajoittaisten keikkatöiden pienet palkat olen laittanut säästöön meidän tulevaa lomaa varten ja se on miehellekin ok, että säästän nämä rahat."

Ihan sama oikeus kaikilla on ne velat takaisin saada ja mahdollisimman pian, oli kyseessä sitten kaveri, pienyrittäjä tai suuryrittäjä jolle olet velkaa. Kertakaikkisen itsekäs ajattelumalli ajatella että muiden elämä ei vaikeudu siitä että et maksa laskujasi ajallaan ja niitä pitää velkoa, ja sitten velkavaiheessakin vielä vitkuttelet ja teet mieluummin lomamatkoja kuin maksat velkoja.

En todellakaan ole se sama. Me asumme vuokralla emmekä ole ostamassa taloa koska mies ei saa yksin tarpeeksi isoa lainaa. Asumme nyt edullisesti vuokralla mukavassa asunnossa jossa on meille kaikille tilaa.

Niin nämä ajoittaiset keikkatöiden palkat on 100-300 euroa bruttona, siitä verot pois niin ei jää paljoa. Enkä mä niitä välttämättä kaikkia pysty säästämään kun pitää ostaa kuitenkin kasvavalle lapselle vaatteita ja kenkiä. Eikä noita keikkahommia edes ole joka kuukausi. Helmikuulla ei ollut yhtäkään työtuntia, tammikuussa oli 8 tuntia.

Mä elän niin pienellä käteen jäävällä rahalla, että en mä ala enempää maksamaan velkoja vaan saa riittää se mitä menee liiton rahasta ulosottoon. Mulla on kuitenkin lapsikin elätettävänä ja kyllä mä itsekin tarvitsen välillä vaatteita ja kenkiä.

Kertokaas mitäs sitten kun yritys menee konkurssiin ja sulle tulee niskoiöle yli sadantonnin lainat ja luottotiedot lähtee napsahtaen pois? Onko silloinkin tyhmä ja saamaton vaikka yritys olisi ollut AA-luottoluokituksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sitten nämä viisastelijay;30711378:
Kertokaas mitäs sitten kun yritys menee konkurssiin ja sulle tulee niskoiöle yli sadantonnin lainat ja luottotiedot lähtee napsahtaen pois? Onko silloinkin tyhmä ja saamaton vaikka yritys olisi ollut AA-luottoluokituksessa.

Aivan, tämä näkökulma pitää ottaa huomioon nyt tässä, koska niin suuri osa luottotiedottomista on kokenut täysin yllättävän konkurssin vaikka firmalla meni hyvin. Eikun...

[QUOTE="heh";30711433]Aivan, tämä näkökulma pitää ottaa huomioon nyt tässä, koska niin suuri osa luottotiedottomista on kokenut täysin yllättävän konkurssin vaikka firmalla meni hyvin. Eikun...[/QUOTE]

Juu, näin.

Minusta henkilö joka ei halua maksaa velkoja äkkiä pois kuulostaa vain vähän hölmöltä. Miksi kukaan huvikseen makselee niitä korkoja ja muita ulosottokuluja pidempään kuin mitä olisi pakko?

Mä menetin luottotietoni vuonna 2008 täysin koska en tiennyt mitä tarkoittaa ulosotto tai muu perintä tms. Olin opiskelija, masentunut, menetin juuri osa-aikaisen työni ja sulkeuduin. En tiennyt mitä tehdä. Ei ollut ketään keneltä kysyä neuvoa. Häpesin..

Loppujen lopuksi (kaikkien korkojen, oikeudenkäyntikulujen jne) velkaa oli 11 000. Tein kahta työtä, opiskelin, sain lapsia, mutta silti maksoin velkani. Nykyään velkaa on 0e. Opiskelen yliopistossa, vakkarityö, kaksi lasta, hyvät tulot, ei velkaa, mutta luottotiedot palautuu vasta 3 vuoden päästä. Paperilla näytän ihan hirveältä, mutta elämässä kaikki on kunnossa, ja säästäjäkin on jo useampi tonni. Silti en saa edes puhelinliittymää. Hiphurraa.... :)

Yhteistyössä