miksi jotkut naiset ei imetä?

  • Viestiketjun aloittaja "olavi"
  • Ensimmäinen viesti
tuhlaajatytär
Voi kun täällä on aina niin musta-valkoista ajattelua. Vauvat ja äidit ovat erilaisia. Itselläni ennenaikaisesti syntynyt hätäsektiovauva ei jaksanut imeä ja sai lisämaitoa....PULLOSTA....voi kamalaa!! Mut toinen lapsistani taas oli kova imemään ja imetys sujui kun ruusuilla tanssien.Kukin äiti tekee parhaansa vauvan kanssa.
 
"vieras"
Maito ei riittänyt kahdelle vauvalle eikä minun voimani siihen että olisin käytännössä pelkästään imettänyt. Kahta vauvaa pitäisi imettää 8x päivässä noin 30 minuutin ajan eli mun vuorokaudesta 8 tuntia olisi mennyt pelkkään imettämiseen.

Tiedän että jotkut asuvat vauvansa kanssa sängyssä tai sohvalla ja pelkästään imettävät, mutta kun valitettavasti oli muutakin tekemistä ja tosi kova väsymys. Vauvat eivät olleet samassa rytmissä, yöllä heräiltiin pahimmillaan noin 5 minuutin välein.

Nostan hattua heille ketkä jaksaa imettää, minä pumppasin ekat 4kk maitoa ja annoin omaa maitoa pullosta korvikkeen lisäksi. Koen että tein tässä asiassa parhaani, eikä lapsillakaan ole allergioita.

Aika armotonta valittaa siitä että joku ei imetä. Syitä on niin monia. Ja tosiaan toisilla se imetys onnistuu paremmin ja helpommin, vaikka ihan kaikki varmasti joutuvat tekemään asian kanssa töitä.
 
Mä kokeilin imettämistä mutta se jäikin sitten siihen. Tuntu jotenkin hankalalta kun oli tehty hätäsektio ja sit olis pitäny kahta imettää. Enkä jotenkin kokenu sitä mun jutuksi. Kaiken mitä sain pumppasin ja annoin pojille.

Jos joskus vielä saisin yhen lapsen niin voisin kokeilla imettämistä. Tiedä kuinka kiva homma se sitten loppujen lopuks onkaan.
 
"vieras"
Ja enneku joku sanoo että pullosta antamalla pääsee helpommalla, niin en väitä että olis ollut helpoin reitti se että 3 tunnin välein yötä päivää syöttää 2 vauvaa pullosta ja jää sitten vauvojen nukahdettua itse rintapumpulla pumppaamaan seuraavan syöttövälin maitoja. Pakko oli kuitenkin yöllä pumpata jos meinasi että maitoa riittää. Imuote ei onnistunut oikein kummallakaan, kun kuitenkin oli tarjottava sitä lisämaitoakin.

Jos olisin imettänyt, se 3h syöttäväli kahden vauvan kanssa olisi mennyt niin että en varmaan olisi itse ehtinyt nukkua ollenkaan. Nytkin tossa välissä itse ehti nukkua noin 1-1,5h ennen kuin täytyi taas herätä syöttämään ja vaipattamaan...
 
Mulla riitti molemmille lapsille 4kk maitoa. Olisin mielelläni jatkanut imetystä, mutta maito loppui kuin seinään vaikka muutoksia imetystiheydessä ei ollut tullut. Sitten lapset itkivät kun eivät saaneet tissistä mitään irti. Ei auttanut mikään. Toisaalta myös kuopuksen koliikki loppui kun rintamaito loppui ja siirryimme korvikkeeseen. Ihan turha on huudella että kaikilla maitoa riittäisi. Maidontuotanto on hormonaalinen juttu ja jokaisella hormonit toimivat eri tavalla. Minulle on kaksi eri lääkäriä sanoneet jälkikäteen että jos tuollainen äkillinen maidontuotannon loppuminen 4kk synnytyksen jälkeen on tapahtunut 2 kertaa, on kyseessä hormonaalinen juttu ja sille ei voi mitään eikä sitä tarvitse murehtia. Minä tykkäsin imettämisestä ja uskokaa pois, koetin sitä jatkaa niin pitkään kuin suinkin jotain sieltä rinnoista irtosi.
 
[QUOTE="Vieras";25318634]Mä lasken ei onnistumiseen sen, ettei luovuteta niiden raivareiden yms. kanssa. Lähinnä haen tässä takaa sitä että ennen kun korvikkeita ei ollut niin helposti saatavilla, imettämisessä onnistuttiin vallan mainiosti.
Kuten jo sanoin, mielestäni riittää syyksi olla imettämättä se että ei halua, mutta tyhmää sanoa että " halusin kyllä, mutta maitoa ei tullut/ vauva kitisi... Koska harvoin sitä maitoa oikeasti ei tule, jos sitkeästi yrittää ja haluaa imettää ja kaikki vauvat raivoaa välillä rinnalla?![/QUOTE]
Ööh....kyllä vain ennen vanhaan oli samat imetysongelmat olemassa, silloin vain alettiin syöttää lehmän tai kutun maitoa.... Muistan kyllä mummoni kertomukset miten vauvaa ruokittiin aikoinaan ontosta lehmänsarvesta lehmänmaidolla.
 
Jotkut sanovat että joka puolelta tulee syyllistämistä väärän värisistä sukista, liian tummista rinnanpäistä ja kiharasta hiuskuontalosta. Stressaa niin ettei maitoa tule. Ja sitten syyllistetään kun ei imetä ja terveydenhuollon ammattilaisiksi haukutut osaajat painostavat niin eihän se onnistu.

Enkä nyt tiedä olenko tosissani tuossa kommentissa vai leikittelenkö sarkasmilla.
 

Yhteistyössä