Miksi jotkut ei yhtään panosta lasten ulkovaatteisiin?!

  • Viestiketjun aloittaja Mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti
osu ja uppos
Mun pojalla kestää housut ehjänä noin kaksi päivää. Takinkin se saa rikki viikossa.

Ostan "hyviä" merkkejä, käytän paljon "oikeita" ulkoilumerkkejä, mutta ihan sama: polvet on rikki heti. Just eilen paikkasin taas polvet yli satasen housuista sellaisella liimattavalla jutulla ja tänään paikkakin oli rikki.

Se on myös yltä päältä kurassa joka päivä. Vaatteet myös kuluvat, kun niitä pesee jatkuvasti. Samoin hän on hyvin "nirso" vaatteittensa suhteen. Yleensä vaan ne tietyt käyvät ja sen ovat näköisetkin...
 
Mietin vaan (ap)
Näyttää, että tässä ketjussa toiset puhuu aidasta ja toiset aidan seipäästä. Toiset puhuu siitä, miten lasten vaatteet kuluu ja virttyy normaaleissa leikeissä, eikä sille mitään voi. Ja toiset siitä, että lasten vaatteet ovat jo selkeästi kohtuuttoman resut. Jokainen tietää, miltä se leikki-/ala-asteikäisen rymyhaalari näyttää. Mutta ap ei taitanut tarkoittaa niitä ihan tavallisia vanhempia, jotka laittaa vähän kuluneempaa lapselle, jotta lapsi saa rymytä ja rellestää ulkona, eikä vanhemman tarvitse stressata. Teidän ei tarvitse ottaa varmaankaan aloittajan sanoja itseenne, ei taida olla kyse teistä tai perheistänne. Vaan kyse taitaa olla niistä lapsista, joiden olot on jo tavalla tai toisella kurjistuneet. Se on eri asia jos pikkuveli kulkee isoveikan viimekeväisissä kumppareissa kotipihallaan, kuin jos lapsi kulkee ympäri vuoden samoissa jeesusteipillä paikatuissa kumppareissa.
Kiitos nimerkille minnee, ymmärsit pointtini :)
 
[QUOTE="Mariska*";29736271]Meillä on ainakin näillä parin asteen keleillä päällä just se todella kulahtanut ja kulunut toppahaalari. Pakkasille oli uusi, lämmin haalari ja hieman keväisemmille ilmoille on myös uudet vk-vaatteet.

Ohueksi pesty toppahaalari on aika kätsä vaate kylmille kevätkeleille, vaikka polvet olisikin kuluneet jne. Muutenkin vaatteet on kovilla, kun muksu kaatuilee pyörällä ym.

Uudetkin vaatteet on meillä usein vähän likaiset, kun teknisiä vaatteita taas ei viitsi joka viikko pestä, etteivät ominaisuudet mene pilalle.[/QUOTE]

Millä te ne pesette jos ne menee pilalle muutamassa pesussa?
 
merkkivaatemami
Moni ajattelee mun tietämän mukaan, että kotipihalla/lähipuistossa voi olla resupekkavaatteet. Saapahan sitten rymytä, ei haittaa jos hajoaa tai likaantuu lisää. Ihan yleistä sellainen ajattelu. Osa myös pistää päiväkotiin vain niitä "huonompia vaatteita", kun ei siellä mikään pysy puhtaana tai ehjänä kuitenkaan ja hyvät kamppeet varastetaankin ja lapsillekin on mukava kun ei tartte vaatteitaan varoa jne.
Erikseen on sitten siistit vaatteet kyläilyyn jne. edustavampaan menoon.

Omilla lapsillani on kyllä aina ollut puhtaat, kauniit ja laadukkaat vaatteet, se on mulle samalla harrastus. Tuohon laittamaani ajatteluun tosin kyllä usein törmää ja itselleni on kyllä se ja sama miten resuiset vaatteet muiden lapsilla on... kunhan eivät sentään palele tms.
 
alskdf
[QUOTE="hillla";29736725]Kyllä se itella kuitenkin vielä kulkee Suomessa joka paikkaan, että voi hyödyntää niitä netin alennusmyyntejä taikka nettikirpputoreja.[/QUOTE]

Juu voi toki, mutta enpä ole oikeastaan ollenkaan törmänny haalareita vielä löytyy, mutta isommille ei juurikaan tai tytöille löytyy erittäin hyvin, mutta poikien kohdalla onkin hankalampaa.
Joillekin se 60-80€ alehaalaristakin on paljon.
 
vierass
Mua ihmetyttää ainoastaan miks päiväkodissa/ulkoillessa laitetaan ne rytkyt päälle ja sitten kauppareissuille ns. tekniset ykköshaalarit. Eiks se nyt oo sama missä sitä autossa istuu ja kauppakeskuksessa kävelee, siellä kelpais ohuemmatkin mutta päiväkodissa pitäis monta tuntia ulkoilla jossain kulahtaneessa ettei vaan ykköspuvun jälleenmyyntiarvo laske.

Puistossa välillä näkee lapsia, joilla nilkat paljaana ja puhkikuluneet kuomat jalassa, kaula paljaana eikä kunnon pipoa ja käsineitä. Voi olla että ovat itse vaatteensa valinneet ja tekniset ja hyvät on kotona mutta sääliks käy silti.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Tänäänkin ulkoillessa omien lasten kanssa mietin, että jo on kumma, kun osa lapsista kulkee tosi huonokuntoisissa ulkovaatteissa :( Kevät on vasta alkamassa ja muutamallakin resupekalla/pirkolla oli ihan likaiset/tosi ohuet/lähes rikkinäiset ulkovaatteet :( kyllä tuli paha mieli ..
No meillä on vielä etelässä tänään talvikamat päällä, oli tosi kylmää.
Ne on kyllä ihan likaiset ja reikäiset lapsella. Onko mun lapsi siis ressukka?
 
"vvieras"
No ei ole ainakaan äidin ikä tai tulotaso kysymys. Ei olla varakkaita ja vielä parikymppisiäkin. Itselleni ostan tosi harvoin mitään. En käy edes kampaajalla kun leikkaan ja värjään itse. Samaa olen huomannut tuttavilla jotka samaa ikäluokkaa. Vanhemmalla reimatecin kallis täysin vedenkestävä haalari ja muutenkin panostan ulkovaatteisiin. Silti välillä olen huomannut miten kurahousuja ei oltu laitettu päiväkodissa ja kiireisen pöivän jälkeen vasta aamulla huomaan asian. Samoin tytön vk housujen kumilenkit on hajonneet. Kävin ostoksilla mutta niitä mitä etin ei löytynyt. Huomenna uudestaan mutta onneksi on vielä kylmää taas niin on haalarissa. En kuitenkaan halua niitä ensimmäisiä ostaa jotka voivat olla huonot.

Lapsella oli myös syksyn lopussa jo aika huonossa kunnossa kengät mutta parin viikon takia sai pärjätä niillä. Saappaat tosin hajosi samaan aikaan ja ostin uudet koska olisivat vuotaneet läpi. Tosin talvella saappaitakin joskus tarvii.

En kyllä ole muutenkaan törmännyt apn kuvauksen kaltaiseen mutta jos joskus meitä katsoo niin kyseessä ollut satunnainen juttu. Välillä kiireessä on ollut legginseissä reikä enkä ole huomannut kun vasta pk päivän jälkeen. Vähän hävettänyt mutta ei kai se maata kaada. Ikinä ollut kyllä likaisia vaatteita. Toki ulkohanskat joskus vähän samasta syystä kun muutkin eli kun on ollut kiireistä en ole huomannut kun vasta aamulla. Sisältä koskaan mitkään likaisia ole olleet. Miten edes se lika sinne sisään voi mennä ja miten asian olet huomannut? Toki joku pinttynyt väri sisäpinnassa voisi kai olla mutta ei se ole likaa baan värjäytymä.
 
"vvieras"
Vierass...mistä päättelet että ykköspuvut on kotona? Meillä jos kauppaan mennään erikseen niin pelkkä talvitakki ja housut. Jos taas mennään vaikka päiväkodista tai ulkoa kauppaan niin sitten on kaikki päällä vedenkestäviin talvikenkiin asti. Miksi ihmeessä joku edes tekisi noin että ei käytä niitä kalliita vastteita? Vai onko kyseessä ystäväsi joista varmasti tiedät? Ja mikä ihmeen jälleenmyyntiarvo jos haalari maksaa 150 e ja myyt alle satasella etkä ole edes käyttänyt kun puolen tunnin ajan silloin tällöin cittarissa. Mitä järkeä tuossa olisi? Miksei ostaisi pelkkää edullisempaa vedenkestämätöntä tai pelkkää takkia jos tarkoitus on kävellä kaupassa? En kyllä usko kenenkään noin tekevän. Ei ole kyllä ikinä tullut edes miettiä minkä merkkinen ja kuinka kallis ja tehokas vaate jollain lapsella on KAUPASSA, kun sillä käytännössä mitään merkitystä ole.
 
"äityli"
[QUOTE="hillla";29735802]Ei minuakaan se ihmetytä jos se puku likaantuu ulkoilun aikana ja siitä on esim. polvet paikattu. Tottakai saa sillä tapaa "käyttää loppuun".

Mutta päiväkodissa kun hoidat samoja lapsia joka päivä, niin siellä on sellaisia joilla esim. tumput on aivan tummanlikaiset sisäpuolelta, koska niitä ei tosiaan pestä suunnilleen koskaan. Kyllä sen huomaa kun niitä vaatteita siinä päivittäin pyörittelee, ripustelee kuivumaan jne, että pestäänkö niitä koskaan vai ei. Tai kun rukkasista kasvaa peukalot ulos, eikä vanhempi viitsi niitä paikata umpeen. Sellaista en ymmärrä. Tai kun lenkkareista on puol pohjaa jo irronnut..... ihan niin loppuun ei minusta yhdenkään lapsen tarttis kenkiä käyttää.[/QUOTE]

Tuo on sitä välinpitämättömyyttä, uusavuttomuutta joka kumpuaa vanhempien omasta lapsuudesta, oletan. Eli heidänkään äiti ei ole osannut/välittänyt.... Onhan näitä nähty ja olen yrittänyt monia auttaa, muttei se mitään muuta, sitä asennetta. Välillä tuntui, kuin oisi päätä hakannut seinään...
 
[QUOTE="hillla";29736721]On sulla varmaan kovin vaikeaa juu :D on se niin vaikiaa vaikiaa...

Joillekkin vaan on kaikki niin vaikeaa, aina.

Samaa mieltä "mielipide"-nikin kanssa. En minä tiiraa tuolla puistossa ketään yksittäistä että aijaija kauhee, nyt tolla on polvessa tahra! En. Puhun nyt näistä lapsiraukoista joilla on aina paskasta pinttyneet ja haisevat ja kertakaikkiaan ällöttävät kuteet, jotka on kaikenkukkuraksi usein vielä väärää kokoa taikka RIKKI. Vanttuut on eilen liotettu kuralammikossa ja niihin on pyyhitty räät, silti sillä lapsella on seuraavana aamuna ne samat hanskat eikä niitä ole pesty, joskus ei edes ripustettu kuivumaan kunnolla. En ymmärrä en. Ja todellakin mikä irvokkainta, vanhempi voi itse kuitenkin kulkea kuteissa mitkä on vimpan päälle upeat. Säästää voi ilmankin että täytyy lapsen kulkea kaikkein karseimmassa haalarissa joka on puhkeamispisteessä ja pinttynyt liasta, yök.[/QUOTE]

?
Enhän missään kohtaa väittänyt että olisi vaikeaa. Kerroin vain miten meillä tehdään ja millaisissa kuljetaan (niinkuin moni, moni muukin tässä ketjussa). Aiheet tuppaa rönsyileen. Ihmiset keskustelee muiltakin kanteilta kuin sinun. Jos se sinulle aiheuttaa otsasuonen tykytystä, niin hengitä syvään. Kyl se siitä.
 
Ken guru
Mun pojalla kestää housut ehjänä noin kaksi päivää. Takinkin se saa rikki viikossa.

Ostan "hyviä" merkkejä, käytän paljon "oikeita" ulkoilumerkkejä, mutta ihan sama: polvet on rikki heti. Just eilen paikkasin taas polvet yli satasen housuista sellaisella liimattavalla jutulla ja tänään paikkakin oli rikki.

Se on myös yltä päältä kurassa joka päivä. Vaatteet myös kuluvat, kun niitä pesee jatkuvasti. Samoin hän on hyvin "nirso" vaatteittensa suhteen. Yleensä vaan ne tietyt käyvät ja sen ovat näköisetkin...
En ymmärrä että miten yksikään lapsi saa vaatteet rikki noin lyhyessä ajassa. Kannattaisiko vähän ohjeistaa että ei nyt ihan soramontussa mäkeä laske pepullaan jne. Ei kai sitä nyt IHAN mitä tahansa pidä saada tehdä? Ja kurahousut jalkaan. Sekin on ihan oma valintanne kun annatte lapsen nirsoilla itselleen satasien vaatteet ja rikkoa ne kahdessa päivässä.

Minkä ikäisestä lapsesta muuten on kyse?
 
"Vieras1"
Mä en ymmärrä miksi niitä kalliita merkkivaatteita ostetaan "parempaan käyttöön"? Siis mitä se sellainen "parempi" on, johon tarvii ulkovaatteet, jos ei se kuitenkaan ole oma piha, päiväkoti, pyosto tai muut ulkoleikit?

Eikö sinne kauppaan/kylään/asioille voi laittaa vaikka ne farkut ja takin? Mihin siellä tarvii teknisiä vaatteitta? Meillä ainakin ostetaan noita laadukkaita vaatteita ihan juuri sitä ulkoilua varten. Päiväkotiin, pihalle, puistoon, käyttöä varten. Päiväkodissahan juuri pitää olla ne hyvät vaatteet, jotta se ulkoilu on mukavaa.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
En ymmärrä että miten yksikään lapsi saa vaatteet rikki noin lyhyessä ajassa. Kannattaisiko vähän ohjeistaa että ei nyt ihan soramontussa mäkeä laske pepullaan jne. Ei kai sitä nyt IHAN mitä tahansa pidä saada tehdä?
Ulkona on muuten tarkoitus pitää hauskaa. En koskaan haluaisin estää lapsen hauskanpitoa vaatteiden takia. Kurahousuja ei voi laittaa päälle, jos on kaunis ilma.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ulkona on muuten tarkoitus pitää hauskaa. En koskaan haluaisin estää lapsen hauskanpitoa vaatteiden takia. Kurahousuja ei voi laittaa päälle, jos on kaunis ilma.
Näin. En moittis lasta siitä että tämä leikkii ja touhuaa kunnolla, siitähän ovat asiantuntijatkin olleet huolissaan kun lapsia kielletään liikkumasta jne., ja paino-ongelmat lisääntyy :( Lapsien pitää antaa olla lapsia, piste.
 
Ken guru
maa aam
Kuten moni kirjoitti, niin vaatteiden ei todellakaan tarvitse olla ulkona viimeisen päälle ulkonäöltään, mutta kyllä niiden pitäisi olla säänmukaiset ja sopivan kokoiset. Omani vaatteista olen kyllä tarkka.

Olen töissä päiväkodissa, ja kyllä ihmetyttää muutamat ihan täyspäiväiseltä vaikuttavien lapset, joiden vaatteet ovat ihan mitä sattuu. Esimerkiksi täsmälleen samat vaatteet niin -5 kuin +12 asteeseen, tai aivan liian pienet vaatteet, tai 5 numeroa liian isot kengät. Näiden vanhemmat ovat itse hyvin puettuja enkä usko ollenkaan, että tämä on rahasta kiinni, koska tiedän noilla ensimmäiseksi mainituillakin olevan eri keleihin sopivia vaatteita. Näistä on puhuttu monesti vanhempien kanssa, mutta ei se silti tunnu muuttuvan.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
pjuu
Kolme poikaa, yksi likiaikamies ja nuorin täyttää kohta 9. Hermot menny vuosia sitten siihen että kotoa lähtee siisti, asianmukaisesti puettu poika ja takadin tulee sellanen romani kerjäläinen, likaisella naamalla ja repaleisissa vermeissä,,koskee myös esin. Skeittejä, skootteja, pyöriä yms. ne pitää virittää, vanuttaa, räälätä ja riepoa karmeiksi eli oman mieleiseksi. Yhden pyörän raadon olen kahdesti vienny roskiin ja aina se pihaan ilmestyy. Ajellaan järkyillä romuilla polvet suussa. Lempi skeittikengät käytettiin ihan atomeiksi saakka, kyllä hävetti. Nekin oli just parhaat ja lempparit,,,
 
Täytyy sanoa että oman pojan, tytön ja niiden kavereiden ulkonäkö muuttuu ulkona 1,5 tunnissa resupekoiksi :D aina kun ei ole pakkaslumikeli... eli 8kk vuodessa ajan. TIEDÄN että satunnainen ihminen paikalle sattuessa leikin jo loppuessa voisi luulla että lapset puetaan lipat vinoon, hanskat poissa tai vain 1 hanska, polvet mudassa tai tomussa ja pipo läikillä, naama pölyssä, kengät ne hyvätkin niin tomussa ettei tunnista merkkiäkään. Jos ne vaan fillaroi tai hengailee leikkipuistossa niin silloin ovat puhtaita. MUTTA metsä, nurmi, multa, pusikot, maja, paini ja puun oksat saavat söpöliinit raparipoiksi . tytötkin .
Mun lapset on aika hoikkia niin ne on lähes joka kerrosvaatetuksessakin kapeita. Osaavat sanoa jos kylmä.. Niinkin käy joskus :) Luulen että vain tosi huono itsetuntoinen tai vaurioitunut lapsi ei mee sisälle jos kylmä tulee. Kaikki hoitolapset ov
at aina sanoneet jos on kylmä. Aikuinenkin joskus saattaa pukeutua väärin ja korjaa sitten tilanteen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierass
Mä en kyllä myöskään ymmärrä miten joku saa takin viikossa rikki. Mun 5v poika ei oo vielä onnistunut hajottamaan ainuttakaan ulkovaatetta (saappaat tosin on menny vissiin kahdet rikki) ja kyllä ihmettelisin jos viikossa ois kamppeet riekaleina.

Aika usein Tickettejä ainaki myydään nettikirppareilla "kauppapukuina olleina" ja hinta on lähes sama kuin uudella.. En tajua, eiks vaatteet oo käyttökamaa ja ne voi myydä eteenpäin jos ovat siinä kunnossa mutta jos ei niin mitä sitten. Miks ostaa kalliit kamppeet jos niitä pitää naulakossa makuuttaa.

Mutta huippukalliin haalarin ja liian pienen ja kulahtaneen välille mahtuu aika paljon, alesta saa edullisesti edellisen vuoden kuoseja ja alennusmyyntejäkin on mun mielestä koko ajan. Harvoin mitään vaatetta lapsille täyteen hintaan ostan kun aina on joku kampanja jossain. Kamalaa jos jotkut vanhemmat eivät yhtään välitä missä vaatteissa lapset ulkoilee, Suomen ilmasto vaatii kunnolliset vaatteet.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Housut rikki kahdessa päivässä ja takki viikossa! Sama kun antaisi luvan rikkoa ikkunoita ja makselisi niitä sitten.

Ulkona voi pitää hauskaa ilman että konttailee tunteja kivien päällä tms.
Housujen rikkoutuminen ei maksa mitään mulle, kun taas ikkunan rikkoutuminen maksaa ja on vandalismia. Housut ei kyllä mene rikki parissa päivässä, kyllä ne yli viikon kestää.

Me kyllä käydään lähes joka päivä ulkoilemassa metsässä, risuissa, syvässä ojassa, mudassa, raahataan tavaroita, kiipeillaan puussa yms.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä