Miksi jotkut ei halua kastaa lastaan...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Miksi lapsi pitäisi liittää seurkunnan jäseneksi?Ei uskovaisen ihmisen tarvitse kuulua kirkkoon ja liittyä seurakunnan jäseneksi.
Tiedän. Ihminen voi uskoa ilman seurakuntaakin.
Mutta me haluamme kastaa ja liittää lapsen seurakuntaan, kunnioitamme ev.lut. kirkon arvoja.
Sori vaan mutta sun ajatusmaailma on helvetillisen ;) kaukana ev.lut.kirkon arvoista.
Sähän korotat itses tässä asiassa ihan Jumalan asemaan, eli päätät keillä on oikeus tulla Herran luo ja keillä ei.

Miten sä kehtaat sanoa, että mun lapseni ei kuulu seurakunnan kerhoon? Mä en kertakaikkiaan ymmärrä! :eek:
Mä sanoin, että mä en kiellä Jumalan olemassa oloa, mun lapsi saa oppia kristinuskon opetuksia ja mä maksan siitä kerhosta. Täällä on monet mun lisäkseni luetellut tosi hyviä syitä viedä lapsi seurakunnan kerhoon, mutta sun vastaus ihan kaikkeen on: "Jos ei ole kastettu, ei ole oikeutta mennä kerhoon." Perusteluja et ole antanut ainuttakaan.

Sano nyt ihan suoraan, mikä sua tässä mättää?

Mä en usko että sä edes olet uskovainen. Kunhan provoat. :saint:
 
Ripsu
Mietitäänpä asiaa kirkon lähetystehtävän kannalta. Eikö kirkon tehtävä ole julistaa evankeliumia ihmisille, kaikelle kansalle. Eikö se ole se perimmäinen tehtävä? Ja eikö sitä toteuteta näiden kirkon eri palveluiden kautta. Siis myös kerhojen kautta.

Mikksi siis kerhot olisivat vain jäsenille tarkoitettuja?? Eikö se sodi kirkon tehtävää vastaan.
Mieti jos ev.lut kirkon toimintaa jossain muussa maassa, jossa se ei ole vastaavanlaisessa kansankirkon asemassa. Onko niissä varaa tuollaisiin ajatuksiin joita ap esittää??
 
Meidän lapsia ei ole kastettu, eikä muakaan ole kastettu lapsena. Aikuiskasteen olen saanut, kun itse olin tarpeeksi vanha päättämään. Saman päätöksen jätän itse omille lapsilleni, en halua päättää lasteni puolesta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat is having a ball:
Sori vaan mutta sun ajatusmaailma on helvetillisen ;) kaukana ev.lut.kirkon arvoista.
Sähän korotat itses tässä asiassa ihan Jumalan asemaan, eli päätät keillä on oikeus tulla Herran luo ja keillä ei.

Miten sä kehtaat sanoa, että mun lapseni ei kuulu seurakunnan kerhoon? Mä en kertakaikkiaan ymmärrä! :eek:
Mä sanoin, että mä en kiellä Jumalan olemassa oloa, mun lapsi saa oppia kristinuskon opetuksia ja mä maksan siitä kerhosta. Täällä on monet mun lisäkseni luetellut tosi hyviä syitä viedä lapsi seurakunnan kerhoon, mutta sun vastaus ihan kaikkeen on: "Jos ei ole kastettu, ei ole oikeutta mennä kerhoon." Perusteluja et ole antanut ainuttakaan.

Sano nyt ihan suoraan, mikä sua tässä mättää?

Mä en usko että sä edes olet uskovainen. Kunhan provoat. :saint:
Minä en edelleenkään ole täällä henk.kohtaisesti väittänyt, ettei sun lapsellasi ole oikeutta mennä kerhoon. Puhun yleisellä tasolla siitä, kuinka tekopyhää on viedä lasta srk:n kerhoihin, leireille, käyttää ilmaisia (joo, täällä ne on ilmaisia) palveluita hyväksi, vaikka itse pitää seurakuntaa aivan tyhjänpäiväisenä.

Voisitko sinä jo ymmärtää, että minä en ole tässä asettunut sinua tai sinun lastasi kohtaan, vaan ylipäätään kaikkia, jotka siipeilee ja käyttää hyväksi srk:n palveluja.

Eikö perusteeksi riitä se, että kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan, kasteessa lapsesta tulee Jumalan lapsi ja Jeesuksen oppilas, eli minä en sitä päätä ketkä Herran luo menevät ja ketkä ei.

Jos vanhemmat eivät lastaan kasta eivätkä halua hänestä srk:n jäsentä, niin miksi he haluavat silti ehdoin tahdoin viedä lapsen kerhoihin yms? Aika ristiriitaista.
 
VIERAS
Eikö perusteeksi riitä se, että kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan, kasteessa lapsesta tulee Jumalan lapsi ja Jeesuksen oppilas, eli minä en sitä päätä ketkä Herran luo menevät ja ketkä ei.

Mulla tökkäs tähän.
Uskon että kaikki lapset ovat Jumalanlapsia oli heidät kastettu eli ei!
Kaste ei pelasta vain ja ainoastaan usko!

Itse sanoisin kaikille kirkkoon kuulumattomille ja kuuluville, on hyvä ja oikein että viette lapsenne kuulemaan Jumalasta ja Hänen Pojastaan. Kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat is having a ball:
Sori vaan mutta sun ajatusmaailma on helvetillisen ;) kaukana ev.lut.kirkon arvoista.
Sähän korotat itses tässä asiassa ihan Jumalan asemaan, eli päätät keillä on oikeus tulla Herran luo ja keillä ei.

Miten sä kehtaat sanoa, että mun lapseni ei kuulu seurakunnan kerhoon? Mä en kertakaikkiaan ymmärrä! :eek:
Mä sanoin, että mä en kiellä Jumalan olemassa oloa, mun lapsi saa oppia kristinuskon opetuksia ja mä maksan siitä kerhosta. Täällä on monet mun lisäkseni luetellut tosi hyviä syitä viedä lapsi seurakunnan kerhoon, mutta sun vastaus ihan kaikkeen on: "Jos ei ole kastettu, ei ole oikeutta mennä kerhoon." Perusteluja et ole antanut ainuttakaan.

Sano nyt ihan suoraan, mikä sua tässä mättää?

Mä en usko että sä edes olet uskovainen. Kunhan provoat. :saint:
Minä en edelleenkään ole täällä henk.kohtaisesti väittänyt, ettei sun lapsellasi ole oikeutta mennä kerhoon. Puhun yleisellä tasolla siitä, kuinka tekopyhää on viedä lasta srk:n kerhoihin, leireille, käyttää ilmaisia (joo, täällä ne on ilmaisia) palveluita hyväksi, vaikka itse pitää seurakuntaa aivan tyhjänpäiväisenä.

Voisitko sinä jo ymmärtää, että minä en ole tässä asettunut sinua tai sinun lastasi kohtaan, vaan ylipäätään kaikkia, jotka siipeilee ja käyttää hyväksi srk:n palveluja.

Eikö perusteeksi riitä se, että kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan, kasteessa lapsesta tulee Jumalan lapsi ja Jeesuksen oppilas, eli minä en sitä päätä ketkä Herran luo menevät ja ketkä ei.

Jos vanhemmat eivät lastaan kasta eivätkä halua hänestä srk:n jäsentä, niin miksi he haluavat silti ehdoin tahdoin viedä lapsen kerhoihin yms? Aika ristiriitaista.

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyllähän raamatun mukaan lapset ovat tervetulleita jeesuksen luo kastamattakin, sen sijaan aikuiset kävivät syntejään sovittamassa aikuiskasteen muodossa.. lapsia ei kastettu koskaan, koska lapset ovat viattomia.

Mutta ei mulla muuta.
 
Hei ap,

Yritän kertoa asiat hyvin yksinkertaisesti. Neuvoisin sua ottamaan selvää mitä tarkoittaa sanat: Salli lapsien tulla luokseni. Älkää estelkö heitä.

Noiden sanojen vuoksi jokainen lapsi saa ja voi mennä srk kerhoihin.

Vanhempien ajatuksia voi olla monia. Esim. meidän lasta ei ole kastettu. Olemme silti uskovainen perhe ja lapsi saa uskonnollista opetusta (ev.lut) ja on ollut myös kerhoissa yms. Miksikö? Koska haluan ehdottomasti lapsen osallistuvan hengellisiin asioihin. Minulla ei ole mitään vastaan, että lapsi olisi srk jäsen. Itse en vaan suosi lapsikastetta vaan aikuiskastetta, jonka itsekin olen saanut. Kirkon jäseneksi ei ilman lapsikastetta lapsi pääse, joten siinä syy miksi lapsi ei ole jäsen.

Entä muiden motiiveja. Moni voi haluta lapsen oppivan myös hengellisiä asioita. Jos itse on ateisti, on itse huono opettamaan asioita mitä itse ei ymmärrä, joten haluaa antaa lapsen oppivan ne muualta. Tämä siksi, että myös esim. ateisti vanhempi voi haluta, että lapsi oppii muilta uskonnoilta asioita, jotta lapsi voi ihan itse päättää mitä haluaa, kun kasvaa.

Itse uskovaisena näkisin jokaisen kastamattoman kuin myös kastetun lapsen (ja varsinkin ateistien lapsen) suurena voittona, jos ne lapsetkin tulisivat kerhoihin ja kuulisivat uskon asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö perusteeksi riitä se, että kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan, kasteessa lapsesta tulee Jumalan lapsi ja Jeesuksen oppilas, eli minä en sitä päätä ketkä Herran luo menevät ja ketkä ei.

Jos vanhemmat eivät lastaan kasta eivätkä halua hänestä srk:n jäsentä, niin miksi he haluavat silti ehdoin tahdoin viedä lapsen kerhoihin yms? Aika ristiriitaista.
Hieman tähän puuttuisin. Kaste liittää kyllä seurakuntaan, mutta uskoa kaste ei tuo. Ja usko on se mitä ev. lut tulisi ainakin nähdä "kriteerinä", jotta tulee Jeesuksen oppilaaksi. Herran luokse pääsyä ei päätä myöskään vanhemmat laittamalla lapsen kasteelle. Ja jokainen lapsi on jeesuksen lapsi sellaisenaan myös ilman kastetta.
 

Yhteistyössä