Miksi jotkut ei halua kastaa lastaan...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
A
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kirkko on niin avoin, että ei se ala torjumaan ketään ketkä sinne haluaa tulla, mutta olisko kohtuullista myös itsekin pysähtyä joskus miettimään asioita.
Meinaatko, että kirkko ei halua luoksensa kastamattomia lapsia?
Kumma käsitys kirkosta sulla, jos kuvittelet että mielellään käännyttäisivät heidät pois.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja LevotonTulppaani:
Oi, ei ole keksimisestä kiinni. Olen yrittänyt sinulle tässä jo muutamaankin kertaan perustella mielipidettäni, mutta sivuutat ne.


Ev.lut. on avoin seurakunta jonka ovet ovat kaikille avoinna, myös mahdollisille tuleville seurakuntalaisille.

(Suomessa toimii muitakin uskontoja, heilläkin on toimintaa, mutta tuskin kenellekkään näihin uskontoihin kuulumattomille tulisi mieleenkään käyttää heidän palveluitaan. Kerhoja esim...)

Ja edelleen Jeesushan sanoi "Sallikaa lasten tulla tyköni". Kun hän tuon sanoi, pysäytettiinkö "vääräuskoiset" silloin? Tämä juttu nyt vaan kuuluu sinun seurakuntasi opetuksiin... Miksi siis nämä lapset eivät saa käydä kerhossa.

Osa kirkollisverosta menee hyväntekeväisyyteen. Olisikohan tämä kenties yksi kohde?
Teet tietoisen valinnan lapsen synnyttyä, kastat tai et kasta.

Jos et kasta, et liitä lasta seurakunnan jäseneksi. Ja samalla myös sivutat ne seurakunnan toiminnat. Miksi olisi oikein valita vain ne kerhot, leirit yms. jos on silloin aikanaan tehnyt päätöksen lapsen puolesta, että hän ei ole seurakunnan jäsen.
Tulen vielä kerran kommentoimaan, sitten jätän tämän ketjun ja menen mieluummin vaikka puhumaan tolle seinälle.

Eiköhän ne ole ihan seurakuntaan kuuluvia, jotka ovat päättäneet, että seurakunnan kerhojen ovet ovat avoinna kaikille riippumatta siitä onko kastettu vai ei. Oiskohan aiheellisempaa yrittää mennä käännyttämään näitä henkilöitä sun omaksumalle suvaitsemattomuuden tielle.

Koska seurakunnan kerhoon siis ovat tervetulleita kaikki, niin minkä takia kenenkään tarvitsee pyytää vielä sun hyväksyntääsi asialle?
Kerro mulle, miksi seurakunnan kerhoihin otetaan kastamattomia lapsia, jos se on väärin?
 
Mikko K
Voi pyhä yksinkertaisuus näitä tämän sivun kommentteja!

Eikö tämä asia ollut jo aivan ensiviestistä lähtien selvä:

Alkuperäinen kirjoittaja A:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kirkko on niin avoin, että ei se ala torjumaan ketään ketkä sinne haluaa tulla, mutta olisko kohtuullista myös itsekin pysähtyä joskus miettimään asioita.
 
Vepasto
En jaksanut lukea ketjua läpi. Meidän lapset on kastettu ja niin kastetaan tulevakin lapsi. En mä sitä asiaa ole sen enempää miettinyt. Mutta jos siellä kerhossa on joku kastamaton lapsi, niin ei se mua haittaa yhtään.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka kuitenkin käyttävät kirkon palveluita (kerhot, leirit yms.) sekä lapset käy normaalit uskonnontunnit. Miksei sitten lasta kasteta?
En ois millään halunnu että lapsi kastetaan, mutta en jaksannu tapella exän kanssa.. se oli sille tärkeetä ja sen uskovaiselle mummolle.

Niin typerää touhua kyllä se kaste että oli mulla naurussa pitelemistä siellä kirkossa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mikko K:
Voi pyhä yksinkertaisuus näitä tämän sivun kommentteja!

Eikö tämä asia ollut jo aivan ensiviestistä lähtien selvä:

Alkuperäinen kirjoittaja A:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kirkko on niin avoin, että ei se ala torjumaan ketään ketkä sinne haluaa tulla, mutta olisko kohtuullista myös itsekin pysähtyä joskus miettimään asioita.
Ole sä pyhä ja yksinkertainen jos siitä tulee sulle hyvä mieli. :saint:

Niin, kirkko on suuressa viisaudessaan päättänyt että srk:n kerhoihin saa tulla kaikki. Ap sen sijaan on tuonut erittäin selvästi ilmi kaikissa viesteissään, että jos asia olisi hänestä kiinni, niin kastamattomilla lapsilla ei olisi mitään asiaa srk:n kerhoihin.

Ihan tosissani väitän, että olen miettinyt tätä asiaa, mietin edelleen ja varmaan voisin miettiä elämäni loppuun asti enkä siltikään näe mitään väärää siinä, että aion viedä lapseni seurakunnan kerhoon. Ehkä Saatana on sitten turmellut mun käsitykseni oikeasta ja väärästä. Voi mua parkaa. Eikö silloin olisi ihan hyvä, että edes mun lapsellani olisi mahdollisuus saada pelastus, vaikka sitten seurakunnan kerhon kautta?
 
Pinkku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Painotan edelleen, että en ymmärrä miksi käytetään kirkon palveluita hyväksi, vaikka ei edes kuuluta koko seurakuntaan!?

Kirkko on niin avoin, että ei se ala torjumaan ketään ketkä sinne haluaa tulla, mutta olisko kohtuullista myös itsekin pysähtyä joskus miettimään asioita.
Mies ja lapsi (1v) eivät kuulu kirkkoon, itse kuulun. Sovitaan sitten niin että kun lapsi käy seurakunnan perhekerhossa näkemässä ikäisiään, niin se on mun rahoista kustannettu ettei kellekään tule paha mieli siitä että meidän perhe käyttää yhtä seurakunnan palvelua :p
Ja mitään uskontoon viittaavaa tuolla kerhossa ei ole laulettu eikä leikitty sinä aikana kun poika on siellä käynyt, joten en näe syytä miks poika ei voisi siellä käydä.

Ja meillä siis poikaa ei kastettu, koska se on monille vaan sellanen tapa vaikkei kirkosta ja uskonnosta välittäs tuon taivaallista. Kyllähän siitä mummit järkyttyi, mutta saattoi tehdä hyvää heille kun asioita ei tehtykään niinkun on aina tehty... Uskontotunneille poika ei mene, jos uskonto isompana on sitten hänen juttunsa niin mitäs se meille vanhemmille enää kuuluu...
 
K Mikko
Henkilö X edustaa ihmistyyppiä P ja henkilö Y ihmistyyppiä Q
Henkilö X esittää argumentin A
Henkilö Y esittää, että ihmistyyppi P on totuutta vääristävä ja että tyyppi Q edustaa totuutta
Siispä argumentti A on epätosi

O sancta simplicitas

http://fi.wikipedia.org/wiki/O_sancta_simplicitas

 
No muotoillaanpa asia nyt sitten näin.

A Vanhemmat on kastettu vauvana. He eivät kuitenkaan ole ikinä uskoneet jumalaan, mutta eivät ole viitsineet erotakaan kirkosta. He vievät lapsensa seurakunnan kerhoon.
-Ihan ok ilmeisesti ap:n mielestä. On aivan sama, uskovatko vanhemmat Jumalaan kunhan ovat kastettuja.

B Vanhempia ei ole kastettu vauvana. He ovat agnostikkoja eli eivät usko Jumalaan mutta eivät myöskään kiellä Jumalan Jumalan olemassaoloa. He vievät lapsensa seurakunnan kerhoon, koska heille ei ole mitään väliä, tuleeko lapsesta uskovainen vai ei.
-Tämä on väärin, koska vanhempia ei ole kastettu.

Mikä näissä nyt sitten on niin maatakaatava ero, jos kerran rahalla ei ole mitään vaikutusta. (vanhemmat A maksavat kirkollisveroa, vanhemmat B eivät)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat is having a ball:
Tulen vielä kerran kommentoimaan, sitten jätän tämän ketjun ja menen mieluummin vaikka puhumaan tolle seinälle.

Eiköhän ne ole ihan seurakuntaan kuuluvia, jotka ovat päättäneet, että seurakunnan kerhojen ovet ovat avoinna kaikille riippumatta siitä onko kastettu vai ei. Oiskohan aiheellisempaa yrittää mennä käännyttämään näitä henkilöitä sun omaksumalle suvaitsemattomuuden tielle.

Koska seurakunnan kerhoon siis ovat tervetulleita kaikki, niin minkä takia kenenkään tarvitsee pyytää vielä sun hyväksyntääsi asialle?
Kerro mulle, miksi seurakunnan kerhoihin otetaan kastamattomia lapsia, jos se on väärin?
Kyllä. Seurakunnan ovet ovat avoimet kaikille. Mutta se on kovin tekopyhää mennä sinne seurakuntaan, jos asia on itselleen ihan diipadaapaa. Tyhmä on se ihminen, joka ei näe tätä asiaa, tai osaa miettiä että teenköhän nyt oikein astuessani maaperälle, jonne en edes kuulu. Ja edelleen, minä en ole suvaitsematon. Kenenkään ei tarvitse pyytää minun hyväksyntää, vaan jokaisen pitäisi itse ymmärtää miettiä näitä asioita.

Seurakunnan kerhoihin otetaan kastamattomia lapsia, koska seurakunta ei ole niin ilkeä ja ahdasmielinen, että sulkisi heidät pois. Jokaisen vanhemman olisi kuitenkin suotavaa miettiä kuuluvuuttaan sinne, ennen kuin alkaa siipeilemään ja käyttämään hyväksi ilmaisia palveluita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat is having a ball:
Tulen vielä kerran kommentoimaan, sitten jätän tämän ketjun ja menen mieluummin vaikka puhumaan tolle seinälle.

Eiköhän ne ole ihan seurakuntaan kuuluvia, jotka ovat päättäneet, että seurakunnan kerhojen ovet ovat avoinna kaikille riippumatta siitä onko kastettu vai ei. Oiskohan aiheellisempaa yrittää mennä käännyttämään näitä henkilöitä sun omaksumalle suvaitsemattomuuden tielle.

Koska seurakunnan kerhoon siis ovat tervetulleita kaikki, niin minkä takia kenenkään tarvitsee pyytää vielä sun hyväksyntääsi asialle?
Kerro mulle, miksi seurakunnan kerhoihin otetaan kastamattomia lapsia, jos se on väärin?
Kyllä. Seurakunnan ovet ovat avoimet kaikille. Mutta se on kovin tekopyhää mennä sinne seurakuntaan, jos asia on itselleen ihan diipadaapaa. Tyhmä on se ihminen, joka ei näe tätä asiaa, tai osaa miettiä että teenköhän nyt oikein astuessani maaperälle, jonne en edes kuulu. Ja edelleen, minä en ole suvaitsematon. Kenenkään ei tarvitse pyytää minun hyväksyntää, vaan jokaisen pitäisi itse ymmärtää miettiä näitä asioita.

Seurakunnan kerhoihin otetaan kastamattomia lapsia, koska seurakunta ei ole niin ilkeä ja ahdasmielinen, että sulkisi heidät pois. Jokaisen vanhemman olisi kuitenkin suotavaa miettiä kuuluvuuttaan sinne, ennen kuin alkaa siipeilemään ja käyttämään hyväksi ilmaisia palveluita.
Joo-o. Sama kuin seinälle puhuis. :D Mut harvinaisen ilkeälle, ahdasmieliselle ja suvaitsemattomalle seinälle. ;)
 
vieras
Monilla paikkakunnilla srk kerhot ovat ainoita kerhoja lapsille. Pienet kunnat eivät tarjoa omia kerhojaan vaan vetoavat siihen, että srk on jo kerhot eikä ole tarvetta järjestää omia.
Pitäisikö siis näiden kotiäitien kastamattomien lapsien kasvaa ilman muita lapsikontakteja? Vai pitäisikö nämä lapset kastaa, vain sen takia, että ap ei näe pahaa unta näistä kastamattomista lapsista?
Olisi varsin kornia selittää, että lapsi on kastettu, koska hän käy srk kerhossa. Ettei siis kasteella ole yhtään mitään tekemistä uskon kanssa.
 
uskis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Tiedän ihmisiä, jotka ovat itse uskossa (kristin-), mutta haluavat antaa lapselle mahdollisuuden itse valita. Ja onhan monia kristittyjä haaroja, joilla on aikuiskaste!
Lapsen valita? Vaikka lapsi siis käy samoja kerhoja ja uskonnontunteja kuin kastetutkin? Ei se mitään vapautta ole valita.
Suosittelen sinua perehtymään aiheeseen uskovien kaste. Ev lut kirkossa kallistutaan lapsikasteeseen, vapaissa suunnissa uskovien kasteeseen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat is having a ball:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat is having a ball:
Tulen vielä kerran kommentoimaan, sitten jätän tämän ketjun ja menen mieluummin vaikka puhumaan tolle seinälle.

Eiköhän ne ole ihan seurakuntaan kuuluvia, jotka ovat päättäneet, että seurakunnan kerhojen ovet ovat avoinna kaikille riippumatta siitä onko kastettu vai ei. Oiskohan aiheellisempaa yrittää mennä käännyttämään näitä henkilöitä sun omaksumalle suvaitsemattomuuden tielle.

Koska seurakunnan kerhoon siis ovat tervetulleita kaikki, niin minkä takia kenenkään tarvitsee pyytää vielä sun hyväksyntääsi asialle?
Kerro mulle, miksi seurakunnan kerhoihin otetaan kastamattomia lapsia, jos se on väärin?
Kyllä. Seurakunnan ovet ovat avoimet kaikille. Mutta se on kovin tekopyhää mennä sinne seurakuntaan, jos asia on itselleen ihan diipadaapaa. Tyhmä on se ihminen, joka ei näe tätä asiaa, tai osaa miettiä että teenköhän nyt oikein astuessani maaperälle, jonne en edes kuulu. Ja edelleen, minä en ole suvaitsematon. Kenenkään ei tarvitse pyytää minun hyväksyntää, vaan jokaisen pitäisi itse ymmärtää miettiä näitä asioita.

Seurakunnan kerhoihin otetaan kastamattomia lapsia, koska seurakunta ei ole niin ilkeä ja ahdasmielinen, että sulkisi heidät pois. Jokaisen vanhemman olisi kuitenkin suotavaa miettiä kuuluvuuttaan sinne, ennen kuin alkaa siipeilemään ja käyttämään hyväksi ilmaisia palveluita.
Joo-o. Sama kuin seinälle puhuis. :D Mut harvinaisen ilkeälle, ahdasmieliselle ja suvaitsemattomalle seinälle. ;)
Tulit kuitenkin takasin ;)
Puolustamaan kantaasi haukkumalla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja uskis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Tiedän ihmisiä, jotka ovat itse uskossa (kristin-), mutta haluavat antaa lapselle mahdollisuuden itse valita. Ja onhan monia kristittyjä haaroja, joilla on aikuiskaste!
Lapsen valita? Vaikka lapsi siis käy samoja kerhoja ja uskonnontunteja kuin kastetutkin? Ei se mitään vapautta ole valita.
Suosittelen sinua perehtymään aiheeseen uskovien kaste. Ev lut kirkossa kallistutaan lapsikasteeseen, vapaissa suunnissa uskovien kasteeseen.
Ev.lut. uskontoa tässä tarkoitankin, en mitään muita seurakuntia.
 
S
Lasta ei kasteta,synnit kasteessa anteeksi annetaan ja vauva on synnitön.Emme kuulu kirkkoon ja lapsia ei ole kastettu,uskossa olemme,kaste tulee sitten myöhemmin,mutta kirkkoon siinä ei liitytä.
 
piru
meillä ei ole kastettu, eikä käytetä niitä ns. "palveluja". miksi kastaa? normin takia? pelon takia? valtavirran mukana vaikka sillalta alas? mitähän nuo naapuritkin nyt sanovat, kun meidän lapsia ei ole kastettu.....?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Lasta ei kasteta,synnit kasteessa anteeksi annetaan ja vauva on synnitön.Emme kuulu kirkkoon ja lapsia ei ole kastettu,uskossa olemme,kaste tulee sitten myöhemmin,mutta kirkkoon siinä ei liitytä.
Kyllä lapsi liitetään kasteessa seurakunnan jäseneksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja piru:
meillä ei ole kastettu, eikä käytetä niitä ns. "palveluja". miksi kastaa? normin takia? pelon takia? valtavirran mukana vaikka sillalta alas? mitähän nuo naapuritkin nyt sanovat, kun meidän lapsia ei ole kastettu.....?
Voit aloittaa oman ketjun tästä asiasta, itse en ole tätä asiaa täällä kysellyt.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Miksi lapsi pitäisi liittää seurkunnan jäseneksi?Ei uskovaisen ihmisen tarvitse kuulua kirkkoon ja liittyä seurakunnan jäseneksi.
Tiedän. Ihminen voi uskoa ilman seurakuntaakin.
Mutta me haluamme kastaa ja liittää lapsen seurakuntaan, kunnioitamme ev.lut. kirkon arvoja.
 
piru
ehkä yksi hyvä syy voisi olla, että sen verran kauan kirkkoon kuuluneena (ennen kuin erosin) tiedän, ettei aloittajan laisista jankkaajista pääse ainakaan siellä ev.lut.-kirkon suojissa eroon:) miksi haluaisin lapsilleni valmiiksi purtuja ratkaisuja? satukirjoja meiltä löytyy hyllystä muitakin kuin se raamattu. että olisiko tuossa syitä miksei "joku" kasta lapsiaan?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja piru:
ehkä yksi hyvä syy voisi olla, että sen verran kauan kirkkoon kuuluneena (ennen kuin erosin) tiedän, ettei aloittajan laisista jankkaajista pääse ainakaan siellä ev.lut.-kirkon suojissa eroon:) miksi haluaisin lapsilleni valmiiksi purtuja ratkaisuja? satukirjoja meiltä löytyy hyllystä muitakin kuin se raamattu. että olisiko tuossa syitä miksei "joku" kasta lapsiaan?
Että minä olen siellä seurakunnassa aina saarnaamassa ja valistamassa muita? No, jos nyt kerhoon vien lapsen kaksi kertaa viikossa ja kerran viikossa käyn perhekerhossa, niin joo, ei musta ehkä sitten eroon pääse :)

Satukirjoja löytyy meiltäkin :)
 

Yhteistyössä