Miksi jotkut äidit kaupassa huudattavat lapsia

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En minä ainakaan opeta lapselleni mitään "kiukuttele vähäsen niin saat heti kaiken minkä haluat" -juttua.
Minunki leikki-ikäinen on joskus kaupassa koittanu rajojaan, mutta nyt on aika hyvin tietoinen, että itku ei ainakaan auta, jos jotain tekee mieli. Yleensä syödään ennen kauppaan menoa, ettei tarvi karkkihyllyllä nälässä notkua.

Joskus on kiukun syynä kieltämättä käyny, että lapsi on ihan liian väsynyt, mutta ei ole oikein ollu paikkaa mihin jättää nukkumaankaan ja kaupassa on pakko ollu käydä. Me kuitenkin käydään yhdessä kaupassa useamman kerran viikossa, joten ne kiukuttelut on aika harvassa. Lapsi sen sijaan auttaa keräämään ostettavat tuotteet ja nostelee hihnallekin, minkä yltää ja jaksaa.

Minulle on ollut tärkeää opettaa lapselle jo alunperinkin, että kaupassa ei syödä eväitä eikä availla mitään pakkauksia ennenkuin on maksettu. Jokainen kuitenkin tavallaan. Olen yksinhuoltaja ja minun on pakko ottaa lapsi mukaan kauppaan joka kerta, siksi pidän tärkeänä, että lapsi käyttäytyy ja ennen kaikkea ei opi siihen että voi kaupassa jo availla mehuja tai muuta, ennenkuin on tuote maksettu.

Enemmän minua melkeinpä häiritsi, kun lapseni kerran karkkihyllyllä osoitteli karkkeja ja kielsin, lapsi tuli kiltisti viereeni kassajonoon takaisin, mutta takana tuli joku pikku perhe, jonka pikku taapero osoitteli samaa karkkiaskia, isä kielsi, niin pienen kitinän jälkeen äiti osti? Olihan lapsi toki pieni taapero, mutta silti. Oma lapsi katseli ihmeissään ja seuraavalla kauppa reissulla kokeili jopa lattialle heittäytymistä ja potkimista, mutta kun ei onnistunut, niin eipä yritä enää. Varmasti sen kertainen huuto silti häiritsi muita asiakkaita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Meillä ei ole koskaan kukaan lapsista huutanut kaupassa mitään. Ovat aina tienneet että ensin maksetaan ja tästä ollaan pidetty kiinni.:)
Minun lapsi on kyllä muutaman kerran huutanut, mutta hyvin harvoin. Pari kertaa vuodessa on pakko ollu kokeilla rajojaan, tai sitten on ollut pitkän päiväkotipäivän jälkeen hyvin väsynyt. Kaupassa on kuitenkin pakkko käydä ainakin maitoa hakemassa parikertaa viikossa, työssä käyvänkin.

Enimmäkseen menee hyvin ja minusta ainakin kun katselee lapsiperheitä, niin aika harvoin ne lapset huutaa. Enemmän kiusaannun, kun lapsille ostetaan mitä sormella näytetään ja ruokaillaan jo kaupassa. Banaani on muuten hankalaa saada vaatteesta irti, en haluais millään ostaa sellaista vaatetta jossa sitä on jo valmiiksi kaupassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Mä kuulun taas siihen kastiin joka katsoo kieroon niitä jotka availee jo kaupassa tuotteita ja antaa lapsille!
Mun mieledtä se on järkyttävä tapa mikä opetetaan lapsille. Kaupassa ollaan ostoksilla eikä tosiaan millään eväsretkellä, jos lapsi on eri mieltä niin olkoon kyllä hän ajan kanssa oppii että huonoa käytöstä kaupassa ei ainakaan palkita.

Meillä taapero tyytyy kaupassa kanniskelemaan hänelle annettua sämpyläpussia ja antaa sen kiltisti hihnalle kassalla.
Peesi
 
AinaHarmaa
Alkuperäinen kirjoittaja KahviKaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Mä kuulun taas siihen kastiin joka katsoo kieroon niitä jotka availee jo kaupassa tuotteita ja antaa lapsille!
Mun mieledtä se on järkyttävä tapa mikä opetetaan lapsille. Kaupassa ollaan ostoksilla eikä tosiaan millään eväsretkellä, jos lapsi on eri mieltä niin olkoon kyllä hän ajan kanssa oppii että huonoa käytöstä kaupassa ei ainakaan palkita.

Meillä taapero tyytyy kaupassa kanniskelemaan hänelle annettua sämpyläpussia ja antaa sen kiltisti hihnalle kassalla.
Peesi
PEESI!!! Mun mielestä moukkamaista käytöstä availla niitä tuotteita ennen kun on lähelläkään kassaa! Maksaa pitää ensin, sit voi tunkea sen ruoan vaikka heti suuhunsa!
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuolla logiikalla lapset saa huutamaan vielä 5-vuotiaanakin.

Meillä ei ole avattu mitään ennen maksamista ja kaupassa on tupattu käymään syömisen jälkeen niin ei tarvitse napostella mitään. Jos vielä on riittänyt kiljumisen aihetta kaupassa niin sittenpähän ovat huutaneet, mitään ei tipu huutamalla ei kotona eikä kaupassa.
Ei muuten saa.
Annoin joskus omalle pojalle vaikka yhden näkkärin tms. kun oli pieni ja piti käydä kaupassa esim. suoraan päiväkodista tultaessa. Nyt on jo tosi pitkään ymmärtänyt, kun olen sanonut, että ei saa ennen kuin on maksettu. On nyt siis nelivuotias.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vaikka lapsen saisi hiljaiseksi vaikka antamalla etukäteen banaanin? Voihan ne kuoret näyttää kassalla ja maksu menee sen punnituksen mukaan. Kuka haluaa kuulla taaperon huutoa, kun ei vielä ymmärrä miksi ei saa.
Se pitää ottaa kotoa mukaan evästä. Maksamisen jälkeen vasta lapselle ostoksista. Siinä se lapsi oppii miten toimitaan.

Näin siis meillä.
 
Vieras
Kerran yks pariskunta tuli kahen tenavan kanssa kauppaa, ne poras täyttä huutoo koko ajan, teki mieli sanoo et tuki niitten pentujen suut että muut ihmiset saa rauhassa olla kaupassa. Minä olin siinä tilanteessa lähtenyt niidenkaan ulos.
 

Yhteistyössä