Miksi joka paikassa saa nykyään tuota helvetin rasittavaa "liian hyvää" palvelua? Vaatekaupat pahimmat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoraunio

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen. Vaatekaupoissa varsinkaan ei saa rauhassa katsella. Ihan helvetin ärsyttävää, kun astuu liikkeeseen, tervehtii ja menee katselemaan ja myyjä säntää paikalle ja kysyy "Mitä etsit, voinko auttaa?". Sitten kun vastaa vain katselevansa, niin alkaa esittely, mistä löytyy mitäkin ja mitkä nyt on erityisen kivoja juttuja.

Tai jos löytää mieleisen vaatteen rekistä ja selaa kokoja keskittyneenä, niin eikös myyjä ole jo kyljesäs kiinni tivaamassa, että "löytyykö sieltä sulle kokoja?". Sitten kun sanoo, että joo, niin "sano vaan jos ei löydy, niin voin käydä sitten hakemassa lisää". Just taisin sanoa, että löytyy. Tai sitten jos käy kysymässä jotain kokoa ja ei löydy, niin ehdotetaan tilalle jotain aivan erilaista. En mä kysynyt löytyykö mitään vastaavaa!

Sitten se kassalla tyrkyttäminen on myös jumalattoman ärsyttävää. Eli kun menee ostosten kanssa kassalle, niin "haluaisitko vielä katsoa tähän sopivaa pipoa/korua/laukkua/you name it?". Kai mä olisin ne tuotteet jo kiikuttanut mukanani kassalle, jos olisin halunnut!

Mä arvostan hyvää palvelua, mutta liika tyrkyttäminen on jo rasittavaa. Ymmärrän senkin, että pitää yrittää myydä, mutta koen jotenkin ääliömäiseksi kysellä vielä kassalla, että haluanko ostaa korvikset mun uuden talvitakin kanssa, entäs iltalaukun? Ei vittu.

Nykyään ei uskalla kunnolla edes tervehtiä myyjiä ystävällisesti, vaan yrittää livahtaa mahdollisimman huomaamattomasti tutkimaan vaatteita, ettei kukaan hyökkää heti kimppuun. Missä asiointirauha? Ja jos olen painelemassa sovittamaan kasa vaatteita kainalossa, niin miksi pitää kysyä, että "löytyykö sulle sopivia?". No miltäs näyttäisi.

Joo, myyjillä pitäisi olla silmää sille, kelle tyrkyttää apua. Esim. isäni haluaa ensimmäiseksi vaatekauppaan mennessään metsästää myyjän avukseen. Myyjä takuulla huomaa, jos apua kaivataan. Minäkin inhoan sitä, ettei saa rauhassa katsella.

[QUOTE="vieras";27402641]Joo, myyjillä pitäisi olla silmää sille, kelle tyrkyttää apua. Esim. isäni haluaa ensimmäiseksi vaatekauppaan mennessään metsästää myyjän avukseen. Myyjä takuulla huomaa, jos apua kaivataan. Minäkin inhoan sitä, ettei saa rauhassa katsella.[/QUOTE]

Nimenomaan. Silmää sille, kenelle tyrkyttää. Yleensä ihmiset kyllä kysyvätkin sit apua. Luulisi sen kysymättömyyden nimenomaan olevan merkki siitä, että haluaa katsella rauhassa. Ja jos tulee kauppaan ja alkaa kasata sovitettavia mukaan kaikessa rauhassa, niin en oikein ymmärrä, miksi siihen pitää tulla häiritsemään.

Tietty*pienemmät erikoisliikkeet on ehkä asia erikseen, tai sitten esim. vanhemmille ihmisille suunnatut liikkeet. Niihin mennään hakemaan usein jotain tiettyä ja vanhemmat ihmiset saattavat halutakin enemmän apua.

Mut omat kokemukset rajoittuvat lähinnä tavallisiin nuorille aikuisille suunnattuihin ketjuihin.

Vanha helppo kikka on se että tekeytyy vähän vajaaksi. Pyörittelee silmiä, hyräilee tai liukukävelee nopeaan niin kukaan ei ikinä ole tullut lähelle tyrkyttämään. Aina olen vaatteeni ja peräpukamavoiteeni saanut rauhassa ostaa.

Kaikista huippu kun myyjä on tullut sanomaan kesken vaatteen sovituksen että kylläpä toi esim. mekko sopii hyvin sulle ja toi mekko sopii niin arkeen ku juhlaankin. Voi vee! Se pisti vasta ärsyttämään kun kaupassa ei näe sovituskopeille edes niin tulee varta vasten tsekkaamaan ja yrittää mielistellä et ostais vaatteen. Tää kaiken lisäks tapahtunut kahdessa eri liikkeessä. Uusi myyntikikka :(

Ärsyttävintä on nykyään POSTIT. Menet tiskille ostamaan 10kpl postimerkkejä, niin alkaa myyjä luetella n. 20 tuotetta jota voisin ostaa tai haluaisiko lapset tai sukulaisenkumminkaima. Niin rasittavaa ja ärsyttävää, että tekisi mieli jättää ne postimerkitkin ostamatta! Valitettavasti ne paketit on postista noudettava!

Juuri tämän takia en mielelläni asioi pienissä putiikeissa. Vaivaannuttavaa yrittää katsella, kun joku seuraa kannoilla. Sitten vielä yrittää ostamatta livahtaa ulos..

Mutta, olen itse ollut töissä liikkeessä provikkapalkalla. Säännöt oli ne, että se joka ensin ehtii käydä "merkkaamassa" asiakkaan itselleen, saa kaupan jos se asiakas jotain ostaa. Siitähän seuraa sitten se, että kun asiakas tulee liikkeeseen, niin saa heti myyjän kimppuunsa. Myyntiä myös vahdittiin joka aamuisissa palavereissa, että kuka on myynyt, kuinka paljon ja millä katteella.. Että joissain paikoissa on melkoinen paine tehdä kauppaa ja keinot on sen mukaiset.

Yhteistyössä