Miksi joissakin perheissä kaikilla lapsilla on adhd?

• Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti
ap
no niin mäkin vähän mietin. Mun siskolla on yksi lapsi jolla adhd, sisko itse syyttää siitä itseään, sillä oli raskausaikana addiktio kolajuomiin (joi pepsiä litratolkulla). Tiedä sitten...

tellu
johtuu ruokailutottumuksista. Just katoin viime viikolla LIV kanavalta dokumentin ruokien lisäainesta (mitä ruokamme sisältää ja miten ne vaikuttaa meihin).

Esim keinotekoiset makeutusaineet ja väriaineet saavat ADHD oikreet lapsille. Siinä oli 3lapsen äiti joka lopetti niiden antamisen täysin. Ja aviomies oli aluksi varma että vaimo on alkanut salaa syöttää lapsille rauhoittavia. Kun käytös muuttui niin kovasti 2viikossa. Siitä lähtien äiti sai jättää ADHD lapsen lääkitykset pois ja kaikki lapset olivat pitkäjänteisiä ja rauhallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Mä en usko että on niin suoraan perinnöllistä, ehkä opittu tapa?
Keskittymisvaikeus opittu tapa? voi kun olisikin, silloin siitä voisi oppia pois.
Varmaan aika harvinaista että kaikilla lapsilla olisi, luulen että aika vähiin jää prosentit, mutta kyllä se taipumus on joskus perinnöllistä (toki voi aiheutua neurologinen vaurio esim.synnytyksen yhteydessä).
Meillä neurologinen vamma 2/4 lapsista, ( ei kyllä adhd), suurella todennäköisyydellä perinnöllistä.

bgd
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Ruokavaliolla on todettu yhteys ADHD:n kanssa. Kannattaa siis raskausaikana katsoa tarkkaan mitä syö ja tietenkin panostaa laadukkaaseen ravintoon lasten kanssa.
Komppailen tätä. Laadukkaista rasvahapoista on myös todettu olevan adhd-lapsilla apua.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti:
Keskittymisvaikeus opittu tapa? voi kun olisikin, silloin siitä voisi oppia pois.
Varmaan aika harvinaista että kaikilla lapsilla olisi, luulen että aika vähiin jää prosentit, mutta kyllä se taipumus on joskus perinnöllistä (toki voi aiheutua neurologinen vaurio esim.synnytyksen yhteydessä).
Meillä neurologinen vamma 2/4 lapsista, ( ei kyllä adhd), suurella todennäköisyydellä perinnöllistä.
Mulla itsellä on, ja meidän molemmat pipanat myös aika.. noh...vilkkaita ja keskittymiskyvyttömiä. Mitään neurologista vikaa heissä kuitenkaan ei ole, ollaan tultu siihen tulokseen että heidän hösääminen vaan multa opittu tapa, koska mussa se adhd niin voimakkaasti läsnä koko ajan.
Mä myös ainoa meidän suvusta ja perheestä jolla an adhd. Joten siksi en perinnöllisyyteen usko.

Alkuperäinen kirjoittaja joksa:
koska jokainen villimpi lapsi nimetään adhd:si, mitään perinteistä rientoa ei saa enään muka olla
melko loukkaava kommantti , varsinkin lapselle jolla itselleen ne suurimmat harmit OIKEASTA adhd:sta aiheutuu. Kyllä minunkin lapset osaavat "perinteistä rientoa" ilman että kukaan adhd:n diagnoosia väläyttelisi

aivan niin
Mulla itsellä on, ja meidän molemmat pipanat myös aika.. noh...vilkkaita ja keskittymiskyvyttömiä. Mitään neurologista vikaa heissä kuitenkaan ei ole, ollaan tultu siihen tulokseen että heidän hösääminen vaan multa opittu tapa, koska mussa se adhd niin voimakkaasti läsnä koko ajan.
Mä myös ainoa meidän suvusta ja perheestä jolla an adhd. Joten siksi en perinnöllisyyteen usko.
Kyllä. Adhd voi tulla myös ilman perinnöllisyyttä. Esim. raskausaikaan poltetut tupakat, nautitut viinat tai joku myrkky joka on päässyt istukasta läpi väärällä hetkellä. Adhdta raskausaikaan tulevaa voi koittaa ehkäistä mm. omega 3 ja 6 rasvahapoilla ja terveillä elämäntavoilla.

vieras
Kaikilla lapsilla ei ole adhd:tä vaan lapset voi olla normaalia vilkkaampia ilman että se on opittu tapa.Meillä yksi lapsista on pienenä ollut todella vilkas ja se ei ole opittu tapa.Muut lapset ovat olleet normaaleita.

No mutta heillä on vain äidiltä opittua tapaa eikä adhd diagnoosia?
eikä periytyvyys tarkoita 100% periytyvyyttä, jos sulla olisi 10 lasta ( ja oikea adhd) niin ehkä heistä 1-2 perisi sen?
ei tämä nyt varsinaisesti ole jonkun maallikon uskomuksista kiinni, vaan tutkitusta tiedosta...

tt
Yleisin syy adhd:n puhkeamiseen on kuulemma raskaudenaikainen happivaje ja näistä yleisin on synnytyksessä tapahtunut happivaje, eli aikas vähän voi tehdä itse mitään, mikä tuohon vaikuttaisi.

Juu
Kuunteliko kukaan radiota kun uutisoitiin tutkimuksesta, jossa tutkittiin kouluikäisiä ADHD-lapsia. Kahdesta ryhmästä toiselle lisättiin yöunta puoli tuntia yössä puolen vuoden ajan, toiselle ei muutoksia. Enemmän nukkuneista 75 % katosi "ADHD:n" oireet. Eli diagnoosi oli väärä

Yliväsymyksen oireet ovat hyvin saman tapaisia kuin ADHD:n, ja nykyajan tenavat nukkuu liian vähän.

(Ja ps. niille joilla oikeasti on ADHD tuo ei välttämäti auta, mutta eipä oo haittakaan kokeilla)

Yhteistyössä