Tietty minun on helppo paukuttaa henkseleitä kun pääsin nykyiseen työpaikkaan pian kanditutkinnon jälkeen tavallaan suhteilla.
Olisikohan se voinut olla tämä? Itse olin töissä koko opiskeluajan ja oman alan paikkaan vaihtaessa minulla oli jo vuosien yhtäjaksoinen työsuhde takana. Myös vaimoni oli ollut useita vuosia kaupassa töissä opintojen ohella omassa kotimaassaan.Suhteita ja verkostoja pitäisi olla. Ja työkokemusta. Jos opiskelee vuosia ilman, että käy työssä siinä ohella, on huomattavasti vaikeampaa päästä haastatteluun. Ja jos työttömyys pitkittyy, varsin pian tulee vastaan se piste, jossa ei olekaan enää vastavalmistunut työtön, vaan työtön työnhakija ilman työkokemusta. Siinä vaiheessa peli alkaa olla menetetty.
Oma neuvoni opiskelijoille onkin, että käykää työssä koko ajan, vaikka ei edes rahan takia tarvitsisi. Ja jatkakaa duunissa myös valmistumisen jälkeen. Tai jos teillä ei duunia ole, niin ottakaa vastaan mitä tahansa duunia. Älkää jääkö työttömiksi työnhakijoiksi, vaan hakekaa sitä oman alan duunia statuksella vastavalmistunut työntekijä.
Valitettavan totta.Suurin ongelma tämänkin ketjun itsensä kehujille tulee olemaan ikääntyminen.
Joka paikassa todetaan ettei työnantajat vilkaisekaan ikääntyneiden työhakemuksia. Nauttikaa vielä erinomaisuudestanne. Se päivä vielä aikanaan koittaa, kun työhistoriallanne ei ole mitään merkitystä.