Miksi ihmisten pitää kommentoida kaupassa ostosteni määrää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vain.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen vain.

Vieras
Olen viime aikoina huomannut, että ihan tuntemattomat ihmiset komentoivat kaupassa ruokaostosteni määrää. Lähes joka kerta kun käyn kaupassa, niin saan kuulla tämän kaltaisia toteamuksia: "Nuo sinun ostoksethan painavat enemmän kuin sinä", "Miten sinulla on varaa noihin kaikkiin ostoksiin", "Toivottavasti sinulla on edes auto, ettet joudu kantamaan noita kaikkia ostoksia kävellen kotiin" jne.

Mitä se oikeasti kenellekään kuuluu, että mitä minä ostan ja kuinka paljon ostan kerralla? Vaikka kauppaan on lyhyt matka, en viitsi käydä siellä usein ja siksi ostan kerralla monen päivän ruoat. Esim. tänään kävin kaupassa ja ostin neljä kassillista ruokaa, mutta nyt minun ei tarvitse käydä kaupassa kuin aikaisintaan lauantaina, koska ostamani ruoat säilyvät ihan hyvin kuiva-ainekaapissa, pakastimessa ja jääkaapissa. Minulla on kyllä varaa ostaa itse omat ruokani, muiden ei siis tarvitse niitä maksaa ja vaikka minulla onkin auto, niin en minä sillä viitsi tuonne lähikauppaan mennä, koska sinne on matkaa vain jotain 150 metriä.

Miksi ihmisten pitää kommentoida tuolla lailla ostoksiani, koska en minäkään kenenkään toisten ostoksia kommentoi ja en ole koskaan kuullut, että joku kommentoisi tuolla lailla ääneen muiden ostoksia.

Eikai 4 kassia nyt mitenkään paljon oo, onhan sitä nähty sellaisiakin kun ei ostoskärrytn meinaa mahtua vaan tursuaa yli melkein. Se on paljon kerralla, ei 4 kassillista

Kukaan ei ole ikinä kommentoinut ostoksiani kaupassa. Ei määrää eikä laatua. Onko lähikauppasi pieni, ts. ihmisistä on kummallista ostaa paljon ruokaa pienestä kaupasta kun taas hypermarketissa se on ihan normaalia että kärry on kukkuroillaan?

Jos oikeesti kuulisin tollaista säännöllisesti, niin alkaisin varmaan vastaavia kysymyksiä heittämään takasin. "Toisilla on lihaksia kantaa ostoksensa", "onko sinulla aikaa rampata joka päivä kaupassa kuin noin vähän osta".

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30601744:
Small talkista kukaan kuullut..

small tolk asia erikseen jos ihmisen tuntee tai tulee muuten vaan juttuun ei tuollaista mennä ventovieraille laukomaan :kieh:
niin tai siis vain moukka voi laukoa "kuinka sinulla on varaa noihin" "toivottavasti sinulla on edes auto"
Jokainen huolehtikoot omista ostoksistaan ja lopettakaan se vitun kyylääminen toisten ostoksiin !

Mulle lauotaan välillä kassalla "hassunhauskoja" ja iänikuisen vanhoja kommentteja pupunruuasta, rehuista ja siitä, ettei porkkananpaloilla ja salaatinriekaleilla elä.
T: kasvissyöjä

Useimmat taitavat olla huolissaan siitä, miten jaksat kantaa tavarat. Onhan sulla hyvät ostoskassit? Kaupan muovipussit ovat onnettomia, jos ostaa vähänkään enemmän tavaraa.

[QUOTE="moukka";30601791]small tolk asia erikseen jos ihmisen tuntee tai tulee muuten vaan juttuun ei tuollaista mennä ventovieraille laukomaan :kieh:
niin tai siis vain moukka voi laukoa "kuinka sinulla on varaa noihin" "toivottavasti sinulla on edes auto"
Jokainen huolehtikoot omista ostoksistaan ja lopettakaan se vitun kyylääminen toisten ostoksiin ![/QUOTE]

En minä ole kyllä koskaan tiennyt, että vieraille ihmisille ei saa puhua small talkia :O

Eihän tuo ollut edes yksittäisten ostosten kyyläämistä, vaan ihan vain kommentoidaan ostettavaa määrää. Ehkä se pistää kyttäämättäkin siinä silmään, kun kassahihna on täynnä ja muut asiakkaat joutuvat ahtamaan omat ostoksensa pienempään tilaan. Tai jos joku häärää niiden ostoksien kanssa niin kauan, että asiakkaita menee sinä aikana kassan läpi useampia.

Miksi kaikki pitää ottaa aina niin negatiivisesti?

Mulle ei varmaan kukaan sano sen takia, että luulevat mun ulkomuodosta, että syön kaiken ite. Eivät siis kehtaa... Mutta onhan noita tuijottajia; keski-ikäisiä ja sitä vanhempia rouvia näyttää eniten huolettavan, miehiä ei lähes koskaan.
Väistämättä menee sen ostoskärryllisen hihnalle latomiseen aikaa ja pakkaamiseen, mutta onneksi itse en ole törmännyt palstalta tunnettuihin hermoilijoihin, joiden maailmaan ei muita ihmisiä mahdu, vaan ihan rauhassa oon saanut ostosvuortani pakkailla.

Kyllä munkin ostoksia on välillä kommentoitu tai vähintään naureskellen katseltu vierestä. Meillä on tapana tehdä 5 hengen ostokset kerran viikossa ja kyllähän siinä ostoskärryn melko täyteen saa ladata. Ja välillä mulla ei ole perhe mukana, joten ehkä sitten joku luulee että itselleni ostan...? Erityisesti Lidlissä asioidessa olen kohdannut huvittuneita ihmisiä useinkin. Moni näyttää ostavan vain limsaa ja pikkuherkkuja, ja sitten tulen minä täpötäyden kärryni kanssa...

Ihmiset nyt jaksaa kommentoida. Tässä kävin Lidlissä ostoksilla 1,5 vuotiaani kanssa, joka toki istui rattaissa. Kello oli arkitiistai klo 14. Oli mentävä kassajonon läpi, ja suomalaiseen tapaan jonottajat eivät "huomaa" lähestyviä vankkureita ja niissä kälättävää lasta. Pyysin sitten kohteliaasti, että pääsisinkö jonon läpi. Kohdalla olleet kaksi iäkkäämpää rouvaa väistivät iloisesti hymyillen.

Heidän takanaan seissyt n. 60-vuotias mies (joka ei liikahtanutkaan, eikä tarvinnutkaan) kommentoi äänekkäästi ja päätään pudistellen,että on se vaan sellaista ihmeellistä, että tälläisissa paikoissa käydään lasten kanssa.

Siiis häh? :D

Yhteistyössä