Miksi ihmiset ostaa kalliita astiasarjoja kaappiin pölyttymään?

  • Viestiketjun aloittaja tämä minua mietityttää
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mua taas ei mietityä:
tottakai juhlasta tulee juhla jos on eri astiat.
Mä en kyllä allekirjoita tätä. Kyllä se kattaus muuten tekee sen juhlan, kun pelkästään astiat. Eli pöytäliina, servetit, kukat yms.




Sanoo hän kateellisena. Meillä on varaa useaan astiastoon, sulla ilmeisesti vain yhteen. Meillä vaihdetaan verhot, liinat, matot ja astiat mennen tullen, käytön ja tarpeen ja mielentilan mukaan. Lasit ja mukit ja kulhot löytyy moneen menoon, onneksi. Ja se tuo suurta nautintoa. Harmi, ettei sinulle ole mahdollisuutta siihen tuntemukseen :(

Mulla ei ole koskaan käynyt edes mielessä, että pitäisi olla useampi astiasto. Olen täysin tyytyväinen siihen mitä meillä on. Mun ei tarvitse olla kateellinen kenellekään enkä todella olekkaan.

Toisilla on mitä meillä ei, mutta meillä voi olla jotain mitä toisilla ei ;)

Mua lähinnä säälittää toi sun mahtailus :(
noita nyt riittää nykyään, noita mahtailijoita. mulla nyt satuu olemaan juhlakupit erikseen, muita astioitan en ole ostanut.
Näinhän se on.
 
vieras
No meillä ei kyllä ole noille minikahvikupeille ja aseteille oikein arkena käyttöä. Eikä ole vielä ollut kotona sellaisia juhlia, joissa olisi ihan ruokakattaus ollut eikä noita isompia mukeja viitsi juhlapöytään laittaa (voivat vielä vieraat saada liikaa kahvia juodakseen). Ei meillä sen kummemmin siis niitä säästellä, niille ei vain ole oikeasti käyttöä arkena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Olenko ainoa jolla ei ole kallista astiastoa kaapissa... :whistle: meidän juhlissa voidaan syödä jopa eripariastioilta.
Et ole ainoa, mullakaan ei ole yhtään ehjää nimellistä astiasarjaa. Ei arki- eikä juhlakäyttöön. Mutta kauniin kattauksen saan kyllä aikaan juhlaakin varten =)

Ps. vieras nimim. just: verhot, tyynyt ja matot vaihtuvat meilläkin tämän tästä, mutta tuota (merkki)astiabuumia en ole koskaan ymmärtänyt, kuten en muissakaan asioissa sitä, että pitää olla joku tunnettu merkki.
 
Sirkkeli
Meillä ei oo mitään juhla- tai merkkiastiastoja. Oon niin kamala tunari, ja harmittaa aina pitkään kun astia lipuu kädestä ja hajoo...vaikka ei mikään kallis oiskaan. Niin merkkiastioden kans vatuttas vaan paljon enempi.
Mutta on miulla kauniit astiat noin niinku muuten, sopii arkeen ja juhlaan.
 
Moi
Mä just tänään ostin sieviä mukeja, jättimukeja, kulhoja, leipälautasia, syviä lautasia ja matalia lautasia aina 6kpl kutakin. Maksoi euron kappale. Ne on tarkoitettu sekä arkeen, että juhlaan. Pelkille kahvin juonti juhlille on joko neljä sinistä kuppia ja lautasta tai sit enemmälle porukalle ruiskaunokki kuppeja ja lautasia. Mikään ei ole ns. merkkituote (tai no ne siniset on vissiin arabiaa tjtn) mut kaikki on mun silmään niin kauniita :) meillät onneks käy vain vieraita, joille kelpaa halvemmatkin astiat.
 
Mä kerään Arabian teemaa, mut ne on kyl ihan jatkuvassa käytössä... Mä pyrin siihen, että mitkään astiat ei jäis pölytyyn kaappeihin. Laseja oon myynykin pois, kun on jääny pois käytöstä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Ei esim arabian teema oo välttämättä kallista.. tänään just ostin 3? kpl isoja teema lautasia..
Oho :eek: Mä ostin tänään niitä 26 cm halkaisijaltaan olevia oliivinvihreitä häälahjaksi, maksoi 7,50 ? /kpl halpa-hallissa.
 
Siks kun on ihanaa ihailla niitä, varsinkin kun ne näkyy lasivitriinistä :heart: Ja kiva kerätä sarjaa, joka on harvinainen ja käyttää sitä sitten juhlissa. Ja yks syy on, että haluan lasten muistavan lapsuudesta "sen ihanan astiaston jota aina käytettiin hienompana" ja antaa perinnöksi lapsille. Aion siis kerätä jokaiselle lapselle oman Vanhan Arabian astiaston, ainakin osittain tai niin paljon kuin mahdollista.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Seita:
Kyllä se kahvi pysyy ja jopa maistuukin yhtä hyvälle vähän halvemmastakin kupista juotuna... ;)
meilä on arkikäytössä eriparikuppeja, korvapuolia ja jopa muovisia. Mutta juhlaan laitan kunon kupit. Miltä se näyttäisi jos tytön rippijuhlisssa kpt olis erinäköisiä ja kokoisia. Heinot tarjottvataj kupit jotkain arkiastiaa.
Minä haluan että JUHLISSA on hienot astiat. Eihänmeilä olsi edes arkikuppeja tarpeeksi, 21 kappaletta mikä määrä ihmisiä on laskettu tytön rippijuhliin tulevan. tähn on laskettu oma porukka mukaan. lapsia tästä porukasta olisi 11 tai 12
 
Meillä ei ole, ainakaan vielä. Mä en löytänyt sellaista mistä tykkäisin ja mikä sopisi yhdisteltäväksi vanhan kanssa. Meillä perusastiasto on valkoista, siitä saa juhlavan muulla tavalla, kattaus on muutakin kuin astiat mun mielestä.

Kuitenkin Iittalan Taika sopivissa määrin voisi olla ihan kiva. Täytyy pohtia.
 
Eihän tähänkään ketjuun saa vastata mikäli omistaa hienon astiaston-leimataan mahtailijaksi :whistle:

No mutta, meillä on parempana astiastona paratiisi. Tykkään siitä astiastosta, ja sillä on mukava laittaa pöytä koreaksi =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Eihän tähänkään ketjuun saa vastata mikäli omistaa hienon astiaston-leimataan mahtailijaksi :whistle:

No mutta, meillä on parempana astiastona paratiisi. Tykkään siitä astiastosta, ja sillä on mukava laittaa pöytä koreaksi =)
Ei täällä kukaan ole väittänyt hienon astiaston omaavia mahtailijoiksi.
Yksittäistä jeesustelijaa vain ;)
 
Keittiönoita
Mulla ei ole koskaan ollut kallista astiastoa, mutta joskus muinoin oli erikseen juhla-astiasto ja erikseen arkiastiasto. En oikein edes tiedä miksi. Varmaan lapsuudenkodin peruja, kun vieraita varten oli "kultakoristellut" astiat ja meitä tahmatassuja varten tavalliset. Tosin lapsuudenkodissani ne tavalliset oli Arabiaa kestävyytensä vuoksi ja juhla-astiat taas jotain ohutta ja haurasta posliinia.

Jokunen vuosi sitten päätin, että mulla on kaapeille tarpeellisempaakin käyttöä kuin säilytellä astioita, joita käytetään pari kertaa vuodessa.
 
Minä en osaa vastata ap:n kysymykseen, vaikka meillä onkin kalliihko astiasarja kaapissa, sen arkiastiaston lisäksi. Mutta meillä se ei pölyty siellä, vaan sitä käytetään juhlissa, juhlapyhinä ja joskus ihan muuten vaan juhlistamassa arkea.

Minä kuulun niihin ihmisiin, jolle kattaus on puoli ruokaa. Nautin kauniista - ennen kaikkea tilaisuuteen ja ruokaan sopivista - astioista, pellavaliinoista, jopa hopeisista ruokailuvälineistä ja -ottimista, kukka-asetelmista jne. Eli oikeasti ne kauniit astiat tuottavat iloa silmälle ja mielelle.
 
Huom
Teema ei ole mikään juhla-astiasto. Ihan tavallinen arkinen eikä edes kallis.

Nyt järkytän kerralla: meillä on vitriineissä "pölyttymässä" kolme juhla-astiastoa ja parit lasistot. Kaksi sarjaa on saatu perintönä ja yksi ostettu ihan itse.

Juhlan tuntu tosiaan tulee kattauksesta, esim. yksi noista astiastoista on meillä käytössä ainoastaan jouluna. Itse ostamaamme Villeroyta käytetään kyllä kun halutaan itsekin syödä vähän juhlavammin tai kun on kavereita syömässä. Arkiastioina meillä on 24h ja sillä en todellakaan kattaisi mitään juhla-ateriaa.
 
MInakin kavin ostamassa valkoista Teemaa viime viikollla 3 e hintaan. Ostin mokille uusia,12 matalaa seka syvaa lautasta. Tuota valkoista Teemaa saa My Iittalaan kuuluvat.Ja myyntipaikkana on Iittalan Outletit.
 
vieras
arkena valkoista teemaa ja kokoa. Juhlaan sit egoa. Laseina mondoa väritöntä. Jouluksi pari astiastoa. Kaikkia ei käytetä koko ajan mutta aina silloin tällöin ja aina on tilanteeseen sopivat astiat.
 

Yhteistyössä