Miksi ihmiset ilkeilee netissä toisilleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mariia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mariia"

Vieras
Miksi ihmiset ilkeilevät toisilleen netissä? Tiedän, että ilkeily on helppoa netissä, mutta mikä on perimmäinen syy asialle? Voiko ihmiset niin pahoin, että pitää nokittaa toista? Onko ihmisillä tarve sanoa ns. viimeisen sana? Iloitsevatko ihmiset, kun saavat pahaa mieltä aikaiseksi? Johtuuko ilkevät vastaukset, koska ihmiset haluavat tuoda omaa erinomaisuuttaan/paremmuuttaan esille?

Selityksiä..mitä tämä kaikki on?

naisen perusluonteeseen kuuluu pyrkiä olemaan toistaan parempi missä vaan asiassa. ei tätä "ilkeilyä" muualla ole vastaan tullu kun tällä palstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;28147837:
naisen perusluonteeseen kuuluu pyrkiä olemaan toistaan parempi missä vaan asiassa. ei tätä "ilkeilyä" muualla ole vastaan tullu kun tällä palstalla.

Olen törmännyt tällaiseen ilkeyteen vaan netissä. Oikeasti jos olisi tällaista normaalielämässä varmaan jännittäisin olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä työpaikoilla tai opiskelupaikalla. Saisi
aina pelätä, miten pahasti vastapuoli taas "murjaisisi".
Onneksi ihmiset eivät sano minulle pahasti ns. oikeassa elämässä. Varmaan syrjäytyisin ja erakoituuisin muista ihmisistä, jos näin pahaa olisi.

Enpa ole tormannyt yhta ilkeaan keskustelupalstaan kuin tama Kaksplussa. Johtuisiko siita , etta suurin osa on taysin anonyymeja ja taalla ei ole kunnollista raportointi mekanismia ilmoittaa huonosta tai loukkaavasta kaytoksesta. Taitaa Kaksplussalla olla huono sensuuri.

No miksi te naiset toimitte niin? Sinunkin olen nähnyt ilkeilevan useinkin.

Jaa, että miehilläkö ei tällaista kilpailuviettiä ilmene?

naisen perusluonteeseen kuuluu pyrkiä olemaan toistaan parempi missä vaan asiassa.

Niin ja jos ei voi olla parempi toista, niin toisen täytyy olla ainakin huonompi itseä...

Oma paha olo kummasti muka paranee, kun saa toiselle huonomman olon.

Kyllä näitä haterseja on missä vain ihmisiä on. Varsinkin paikoissa, joissa joku jostain iloitsee. Vapaaehtoislapsettomien palstalla aikanaan oli ilkeää menoa synnyttäneitä kohtaan, vastaavasti äitipalstoilla hirveää piikitystä vapaaehtoislapsettomia kohtaan, ja välillä vierailuja puolin ja toisin lisäämään vettä myllyyn (Ellit).

Suomi24...

YouTube on myös yksi temmellyskenttä. Vaikea löytää musiikkivideota jonka kommenteissa ei vastakkainasettelua käytäisi.

Ja mikä sinun syysi olikaan? Kosketus feminiiniseen minääsi?
Olet narttumaisin kaikista palstan kommentoijista.

Itse luulen tämän palstan ilkeilyn runsaan määrän johtuvan siitä, että täällä pyörii paljon vähemmän koulutettuja ihmisiä.
Mitä enemmän kouluttautunut ihminen on, sitä paremmin hän tajuaa, että asiat eivät ole mustavalkoisia ja sitä valmiimpi hän on aina oppimaan uutta toisilta ihmisiltä. Ja toisinpäin: vähemmän koulutetut ovat usein mielipiteissään mustavalkoisia, eivät osaa perustella kantaansa ja turhautuvat helposti, kun eivät ymmärrä toista, ja sitten kun eivät osaa enää perustella asiaa, alkavat haukkua toista.

No jos yhtään pidemmälle mietitään, onhan aina ihmiset ilkeilleet toisilleen, ilkeilymuodot ja volyymi vain vaihtelee. Ennen oli vain juoruilu, häirintäpuhelut, nimettömät kirjeet ja kirjoitukset yleisen vessan seinässä. Mutta onhan ilkeys nyt jotenkin hyväksyttävämpää yleisesti, jos ajattelee vaikka mediaa (Gordon Ramsey, Idols jne).

Netissä ihmiset myös keskustelevat asioista, joista eivät koskaan kasvotusten kehtaisi keskustella. Netissä kysytään aioita, joita ei muuten kehdata tai uskalleta kysyä. Silloin myös saadaan vastauksia joita ei haluta kuulla.

Ihmiset eivät kasvotusten vastaa toisilleen yhtä rumasti kuin täällä netissä. Mutta eivät myöskään keskustele yhtä vaikeista asioista. Kasvotusten keskusteltaessa mietitän mitä uskalletaan kysyä mutta mietitään myös mitä kehdataan vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28148013:
No jos yhtään pidemmälle mietitään, onhan aina ihmiset ilkeilleet toisilleen, ilkeilymuodot ja volyymi vain vaihtelee. Ennen oli vain juoruilu, häirintäpuhelut, nimettömät kirjeet ja kirjoitukset yleisen vessan seinässä. Mutta onhan ilkeys nyt jotenkin hyväksyttävämpää yleisesti, jos ajattelee vaikka mediaa (Gordon Ramsey, Idols jne).

Sinulle tuttuja muotoja kaikki? Veikkaan että useimmat "epäuhreista" eivät olisi osannet kaltaisesi pitkän linjan ilkeilijän lailla nimetä noita. Tuo kertoo paljon siitä, mikä olet.

[QUOTE="Vieras";28147986]Ja mikä sinun syysi olikaan? Kosketus feminiiniseen minääsi?
Olet narttumaisin kaikista palstan kommentoijista.[/QUOTE]

mä vaan laitan potut pottuina. eihän se mun vika ole jos jäät sanattomaksi.

[QUOTE="Vieras";28147986]Ja mikä sinun syysi olikaan? Kosketus feminiiniseen minääsi?
Olet narttumaisin kaikista palstan kommentoijista.[/QUOTE]

Epärehellisin myös.

Mä oon ollut vuosikausia jo sitä mieltä että netissä paljastuu ihmisten todellinen luonne, kun saa anonyymina kommentoida asioita. Eli tällaisia ne ihmiset sitten todellisuudessa on ja livemaailmassa niillä on vaan rooli päällä ja ne negatiiviset asiat puhutaan sitten selän takana. Joskus vuosia sitten mulla oli suurikin mielenvaiva tästä asiasta ja yritin aina kirjoitella eri keskusteluplastoille eri nimimerkkeillä kivoja ja ystävällisiä viestejä, jotta hyvä lähtisi ikään kuin kierämään kun ihmiset uskois että on olemassa mukavia ihmisiä paljonkin ja pyrkisivät itsekin olemaan mukavia. En tiedä miksi toimin niin, se oli ihan järjetöntä ja siinä meni kauheasti aikaa. Nykyään tyydyn vain siihen millaisia ihmiset on, ei sille vaan voi mitään. Keskustelupalstariippuvainen toki olen edelleen mutten pyri olemaan enää kiva, olen oma itseni. Sinänsä olen hyvin elämäni aikana tottunut hmisten ikeyteen sillä mun oma äitini on ilkeä ihminen joka on aina haukkunut kaikkia. Ihan viime vuosina se on petrannut kun veljen vaimo on mukava niin sen takia kait, mutta ei kai senkään todellinen minä silti ole varmaan muuttunut.

[QUOTE="Vieras";28148040]Sinulle tuttuja muotoja kaikki? Veikkaan että useimmat "epäuhreista" eivät olisi osannet kaltaisesi pitkän linjan ilkeilijän lailla nimetä noita. Tuo kertoo paljon siitä, mikä olet.[/QUOTE]

Jaahas, terve taas :wave:

Anonyymina on vallan helppo avautua niin, ettei koskaan kasvotusten sanoisi sellaisia asioita. Siinä kun ei joudu kohtaamaan toista kasvotusten.

Kyllä tuota ilkeilyä on edelleen olemassa, ainakin naisvaltaisella alalla. Yksi hyvä tapa on ottaa joku silmätikuksi, käydä muille kuiskuttelemassa mitä toi taas teki tai jätti tekemättä ja kun on takana tarpeeksi laaja kannattajajoukko alkaa ilkeilemään päin naamaa. Itse kyllä suosin sanomista päin naamaa ja nimenomaan vain työasiaan liittyvää, henkilökohtaisuuksiin en viitsi mennä. Kaikista ei tarvitse pitää mutta jos kimpassa tehdään töitä, kaikkia täytyy sietää ja edes näytellä kohteliasta.

Toinen juttu, jota itse harrastan eräällä toisella sivustolla, on ajankulun vuoksi provosointi. Jotenkin niin hauskaa aina välillä kun toiset tarttuu ihan selkeään provoon ja alkaa siitä vääntämään.

Sinä olet sitten todella hyvin kosketuksissa "feminiinisen puolesi" kanssa.Varsinainen akka!

itse en ainakaan ole huomannut että ilkeilisin täälläkään enemmän mitä ihan oikeassa elämässä. tapana on sanoa asiat suoraan ihan livenäkin jos tilanne sitä vaatii.

[QUOTE="Vieras";28150391]Sinä olet sitten todella hyvin kosketuksissa "feminiinisen puolesi" kanssa.Varsinainen akka![/QUOTE]

anteeks kauheesti etten ole mitä väität. sun pitää ettiä muualta toiveittes ja unelmies peilikuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;28148062:
Mä oon ollut vuosikausia jo sitä mieltä että netissä paljastuu ihmisten todellinen luonne, kun saa anonyymina kommentoida asioita. Eli tällaisia ne ihmiset sitten todellisuudessa on ja livemaailmassa niillä on vaan rooli päällä ja ne negatiiviset asiat puhutaan sitten selän takana. Joskus vuosia sitten mulla oli suurikin mielenvaiva tästä asiasta ja yritin aina kirjoitella eri keskusteluplastoille eri nimimerkkeillä kivoja ja ystävällisiä viestejä, jotta hyvä lähtisi ikään kuin kierämään kun ihmiset uskois että on olemassa mukavia ihmisiä paljonkin ja pyrkisivät itsekin olemaan mukavia. En tiedä miksi toimin niin, se oli ihan järjetöntä ja siinä meni kauheasti aikaa. Nykyään tyydyn vain siihen millaisia ihmiset on, ei sille vaan voi mitään. Keskustelupalstariippuvainen toki olen edelleen mutten pyri olemaan enää kiva, olen oma itseni. Sinänsä olen hyvin elämäni aikana tottunut hmisten ikeyteen sillä mun oma äitini on ilkeä ihminen joka on aina haukkunut kaikkia. Ihan viime vuosina se on petrannut kun veljen vaimo on mukava niin sen takia kait, mutta ei kai senkään todellinen minä silti ole varmaan muuttunut.

Olen jokseenkin samaa mieltä. Onhan se kuitenkin tosi, että joillekin - ellei kaikille - tulee sellaista "nettilisää", että uskaltaa sanoa vähän suoremmin, ilman että taustalla olisi erityinen ilkeily. Samalla tavalla monet tottuvat keskustelukulttuuriin ja provoiluun täällä, niin reaktiotkin voivat sitten olla tylympiä, vaikka aina niille ei olisikaan tarvetta. Eli siis hienoista vaihtelua esiintyy ihan vain käytettävän kanavan takia.

Itse olen todellisessa elämässä (ainakin omasta mielestäni) hyvin samanlainen kuin täälläkin, tai muilla keskustelupalstoilla. Keskustelen oikeassa elämässä monesti myös hävettävistä ja vaikeista asioista, mutta en tietystikään yhtä usein ja vapaasti missä tahansa seurassa. En koe ilkeilyä mukavaksi ajanvietteeksi missään, en edes nettipeleissä, joissa yleensä itse saa sitten kärsiä kun koittaa olla mukava, ja toiset ilkeilee tai hyväksikäyttää.

Joskus annan kuitenkin "potut pottuina", ja sitä teen ehdottomasti enemmän netissä. Oikeassa elämässä tyydyn usein vaan pyörittelemään silmiäni, kun ei useinkaan ole minkäänlaista mahdollisuutta saada kosketusta siihen oikean elämän typerykseen tai ilkeilijään. Saatan myös oikeasti hämmästyä jonkun käytöksestä ja mennä hieman lukkoon. Tällä palstalla voi kuitenkin vastata siinä toivossa, että joku toinen lukija saattaisi ajatella tilannetta omalle kohdalleen tai edes huomaisivat, etteivät kaikki ihmiset ole vittumaisia toisilleen aina ja ikuisesti.

Yhteistyössä