Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
samaan olen myös törmännyt, että hyvin herkästi tullaan sanomaan, kuinka helppoa on kun on sulla on vain yksi lapsi.
Ja jos esimerkiksi olen kieltäytynyt jostakin kutsusta ja sanonut, että meillä on kiire niin kyllä ihmetellään -miten nyt teille voi kiire olla ?
Sama koskee matkustamista, meidän perhe tykkää matkustella ja mielestäni on hyvä, että lapsi saa kokoa uusia ja erilaisia kulttuureita..... mutta, ei ole kiva kuulla tuttujen suusta sitä ainaista valitusta - helppoa se on teillä matkusta kun ei ole kuin yksi lapsi !!
Meillä on yksi lapsi, entäs sitten. Eiköhän se ole jokaisen oma valinta kuinka monta niitä haluaa.
Yhden lapsen kanssa onnistuu tuo lähes sama elämäntyyli kuin lapsettoman: matkustelu, ym. Yleensä on niin, että kaksi lasta saa esimerkiksi juoksuleikin paremmin pystyy esim. ravintolassa kuin yksi. Ja jos on ainoa lapsi pitkään, kasvaakin yleensä rauhalliseksi ja "pikkuvanhaksi".
Totta on, että jokainen saa valita itse lapsilukunsa. Yhden kanssa pystyy matkustella rahan puolesta ja vaivatontakin se on.
Onkohan niin, että kaikki useampilapsiset eivät jaksa kuunnella yksilapsisten perheiden valitusta, koska tietävät, että yhden lapsen kanssa oli vielä helppoa. Ja taas yksilapsiset kokevat vähättelynä sen, että joku useampilapsinen mainitsee, että on eri asia raahata mukana useampi kuin yksi, tai pukea pihalle useampi kuin yksi, tai tarkistaa useamman läksyt kuin yhden, tai ripustaa useamman lapsen pyykit kuin yhden tai viikata ne kaappiin, kaikessaha on työtä moninkertaisesti useampilapsisessa perheessä.
Ja toisaalta suomalainen yhteiskunta on todella raaka monilapsisille perheille mielestäni. Monen lapsen äidiltä odotetaan samalla tavalla esim. työelämään menoa, kun nuorin on 3vuotta tai viimeistään koulussa, vaikka kotonakin on hurjasti työtä verrattuna pieneen perheeseen, jossa kaksi aikuista hoitaa yhtä lasta. Joten ehkä väsymys selittää näitä useampilapsisten äitien purkauksia.