Miksi ihmiset eivät halua mennä/viedä lapsia ulos "huonolla" ilmalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vaimo";28974242]Minun mielelleni ei tee hyvää palellä ja värjötellä ulkona huonolla säällä. Tulen siitä väkinäisestä itseni kiusaamisesta vain pahalle päälle.[/QUOTE]

Eli vika ei ole säässä vaan siinä, ettet panosta kunnollisiin ulkoiluvarusteisiin. Ihmisen arvostukset näkyvät selkeästi panostuksissa. Eli jos ei ulkoilua arvosta tai ei siitä pidä tai on liian laiska ulkoillakseen, ei myöskään näe tarpeelliseksi panostaa hyviin varusteisiin. Ei kaikkien ihmisten tarvitsekaan olla ulkoiluhirmuja, ei se kenestäkään huonoa vanhempaa tee jos viihtyy sisällä sadekelillä. Sen sijaan jos syy panostamattomuuteen on jaksamattomuus, oman jaksamisen rajat kannattaa kyllä kartoittaa tarkoin. Jos jokin omassa elämässä tai toiminnassa on sellainen energiasyöppö, että vie liiaksi voimia ja aikaa, se energiasyöppö pitäisi syrjäyttää elämästä. Ehkä silloin riittäisi viitseliäisyyttä, aikaa, ja motivaatiota niihin asioihin, joihin nyt ei huvita panostaa.

Itselläni ongelma on se etten pysty olemaan ulkona mitenkään jos lämpöä on +15 astetta ja porottaa tuutin täydeltä keltaista p*skaa. Koko kesänä en ole voinut käydä ulkona pakollisia kauppareissuja (nekin riittävän raskaita hikoilun takia) ja toivoisin jo kovasti normaaleja syyskelejä jossa ei hiki valuisi. Mies ulkoilee lasten kanssa, itse siis en kykene ennen kun lämmöt on riittävän alhaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28974222:
Suomalaisten ulkoiluvimma johtunee siitä, että aiemmin asuttiin ahtaasti epäterveellisissä olosuhteissa. Sen vuoksi alettiin suositella, että vauvojakin nukutettaisiin ulkona. Nykyisin sen sijaan tilanne on toinen eikä normaalisti terveys kärsi sisällä olosta ja kotonakin on kivaa tekemistä.

Niin se taitaa ollakin, siinapa se selitys loytyi. Taalla Keski-Euroopassa ei ole mitaan ulkoilukulttuuria, niin ei ole myos mitaan sosiaalista "pakkoa" siihen.

Eli vika ei ole säässä vaan siinä, ettet panosta kunnollisiin ulkoiluvarusteisiin. Ihmisen arvostukset näkyvät selkeästi panostuksissa. Eli jos ei ulkoilua arvosta tai ei siitä pidä tai on liian laiska ulkoillakseen, ei myöskään näe tarpeelliseksi panostaa hyviin varusteisiin. Ei kaikkien ihmisten tarvitsekaan olla ulkoiluhirmuja, ei se kenestäkään huonoa vanhempaa tee jos viihtyy sisällä sadekelillä. Sen sijaan jos syy panostamattomuuteen on jaksamattomuus, oman jaksamisen rajat kannattaa kyllä kartoittaa tarkoin. Jos jokin omassa elämässä tai toiminnassa on sellainen energiasyöppö, että vie liiaksi voimia ja aikaa, se energiasyöppö pitäisi syrjäyttää elämästä. Ehkä silloin riittäisi viitseliäisyyttä, aikaa, ja motivaatiota niihin asioihin, joihin nyt ei huvita panostaa.

En ymmärrä. Me arvostamme suunnattomasti luontoa ja olemmekin hyvillä keleillä koko päivän pihalla jos mahdollista. Aamusta iltaan siis. Sekä kesällä että talvella varmaan 80% päivistä on hyviä ulkoilukelejä. Tuiskut, paukkupakkaset ja sadepäivät me sitten pyhitetään levolle ja kivoille sisäjutuille.
En mä sen parempana pidä vanhempaa joka säällä kuin säällä ulkoilee 1,5h päivässä. Me kun ollaan kuitenkin valtaosa kaikesta vapaa-ajasta ulkona!
Mä en nyt tajua että miksi pitäisi olla energoita tai jaksamista hillua räntäsateessa kun sillä aikaa voi vaikka leipoa vierasvaraa pakkaseen tai pelata 5 kierrosta jotain lautapeliä. Tai lämmittää sauna ja saunoa pitkän kaavan mukaan.
Ei ole pakko aina ulkoilla kunhan sitä harrastaa paljon hyvällä säällä. Myönnän että ihan laiskuutta ja mukavuudenhalua se on että sadesäällä on hyvä tekosyy pysytellä sisällä ja maata vaikka sohvalla.
Meiltä varusteet löytyy ulkoiluun kelillä kuin kelillä mutta en näe mitään syytä mennä pihalle jos lapsetkaan eivät sinne hingu vaikka räntäsateen takia.

Meillä syy on nimenomaan se, että lapselle on kyllä vaatteet kelille kun kelille, mutta itelle ei. Aionkin seuraavana tilipäivänä käydä kerrankin hommaamassa itelleni ulkoiluvaatteet.
Mutta en kyllä sadepäivänä tilitä päivän "raskautta" missään facebookissa tai muutenkaan. Keksitään sit jotain kivaa sisätekemistä, muutaki ku telkkaria. Tai lähdetään kyläilemään jonnekki.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, miksei voi mennä pihalle jos on +15 tai enemmän..? Onko syy lääketieteellinen, vai ihan vaan että hikoiluttaa :D Itse olen siis kans helposti hikoavaa sorttia, mutta käy suihkussa välistä nii pärjää kyllä.

Koska en mää viitsi. Meidän napero on nyt 1 v. Toki joskus ulkoillaan huonollakin kelillä, ja meillä on hyvät varusteet kummallakin. Mutta ei tuo vielä itse osaa vaatia ulos, ja sisälläkin meillä on ihan kivat leikit. Ei katsella töllöä, itse olen välillä tässä koneella lattialla, kun lapsi leikkii vieressä.

No kyllä meillä päivittäin aina vähän ulkoillaan, koska aina täytyy ainakin koira lenkittää. Jolloin pakkaan naperon rattaisiin ja tehdään pieni happihyppely lenkin muodossa.

met keitämme kaakaot ilman ulkoiluakin sadepäivänä, jos huvittaa ja jos huvittaa niin ulkoillaan, vaikka sataisikin. Joskus ollaan sisällä vaikka aurinkokin paistaisi, ollaankin oikein hurjapäitä, eikös?!

Kyllä mäkin yhden ja kahdenkin kanssa ulkoilin koiranilmoilla ja jeesustelin mielessäni muita äitejä, miksei ne ulkoile. Nyt kun on kaksi konttaavaa 1-vuotiasta, 4- ja 5-vuotiaat, niin ei kiitos enää. Meille voi tulla kyllä näyttämään miten se sujuvasti menee. Voi vaikka aloittaa etsimällä tarpeeksi pienet kuravaatteet, saappaathan eivät jaloissa pysy eikä kurarukkasia tuollaisiin käsiin ole olemassakaan. Päiväuniaikaan ei onnistu koska eivät nuku enää vaunuissa. Ollaan siis sisällä. Tänään olemme ehtineet jo askarrella syksyn sieniä ja syksyistä metsää pahvista ja muista härpäkkeistä. Olemme kuunnelleet myös lastenmusiikkia, tanssineet, hullutelleet ja lorutelleet. Paljon mukavampaa kuin tuonne ulos lähteä kärsimään, ei nuo pienimmätkään siinä nauti.

Minulla on kunnolliset varusteet joka säälle. Kaapit suorastaan pursuavat erilaisia jokasään kenkiä, gore-kenkiä, toppasaappaita, softshell-takkeja, tuulitakkeja, sadetakkeja, kuoritakkeja, kosteutta hylkiviä takkeja jne. Harrastan välillä työmatkapyöräilyä (30 km päivässä).

En silti tykkää olla huonolla kelillä ulkona muuten vain. Lapset menkööt keskenään pihalle, jos niin haluavat. Ovat onneksi jo sen verran isoja, ettei tarvitse vieressä kökkiä. Kun olivat pienempiä, niin oikein hyvällä omallatunnolla oltiin sadepäivät sisällä.

Suomessa on selvästi tällainen jännä pakkoulkoilumeininki. Ämmät juoruaa keskenään jos jotakuta ei näy taloyhtiön hiekkalaatikolla. Mun anoppi ripitti kun en ulkoillut neljää tuntia päivässä eikä se kyllä ulkoillut itsekään vaikka niin väitti. :D Ja miten te ehditte tehdä kaiken muun kun olette ulkona jatkuvasti? Mä esimerkiksi pidän lapsille pitkiäkin satuhetkiä, piirretään, askarrellaan, ihan vaan leikitään. Kesän jälkeen huomasin ettei olla esimerkiksi piirretty, pelattu palapelejä ja lautapelejä ollenkaan kun tuli oltua niin paljon ulkona. Nuo on tärkeitä asioita myös, samoin leipomiset, uimahallit ja ruuanlaitto yhdessä. Niitä me harrastellaan kurjalla säällä, kun on kylmä ja tihuttaa. Huh miten paska äiti olen.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Meillä ulkoillaan kaikilla säillä, paitsi silloin kun pakkanen putoaa sinne -30 kylmemmälle puolelle. En myöskään ymmärrä valitusta, jolloin joka tihkusateella jäädään sisälle puremaan hammasta.

Mä uskoisin että enemmänkin aloittajan pointti oli siinä, että jäädään sisälle valittamaan kun on huono ilma. Toki on erikseen ne ihmiset jotka viihtyy sisällä, ja keksii tekemistä. Mutta jos ei keksi sisällä tekemistä ja pää hajoaa niin miksi ei sitten voi mennä ulos.
Meillä ulkoillaan kelillä kun kelillä, ei sosiaalisen painostuksen takia, vaan sen takia, että itse olen ulkoilmaihminen ja rakastan sadetta.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="Vieras";28974593]En ymmärrä minäkään. Ei ole huonoa säätä, vaan huonoa pukeutumista.=)[/QUOTE]

Onko sitten niin, että jos ulkoilee paljon, on huono asunto? Kun ei kerran siellä sisällä voi olla.

[QUOTE="Vieras";28974621]Mä uskoisin että enemmänkin aloittajan pointti oli siinä, että jäädään sisälle valittamaan kun on huono ilma. [/QUOTE]

No jos ei pidä räntäsateesta? Ei se, että on "kunnon varusteet" muuta sitä ilmaa yhtään miksikään.

En ymmärrä. Me arvostamme suunnattomasti luontoa ja olemmekin hyvillä keleillä koko päivän pihalla jos mahdollista. Aamusta iltaan siis. Sekä kesällä että talvella varmaan 80% päivistä on hyviä ulkoilukelejä. Tuiskut, paukkupakkaset ja sadepäivät me sitten pyhitetään levolle ja kivoille sisäjutuille.
En mä sen parempana pidä vanhempaa joka säällä kuin säällä ulkoilee 1,5h päivässä. Me kun ollaan kuitenkin valtaosa kaikesta vapaa-ajasta ulkona!
Mä en nyt tajua että miksi pitäisi olla energoita tai jaksamista hillua räntäsateessa kun sillä aikaa voi vaikka leipoa vierasvaraa pakkaseen tai pelata 5 kierrosta jotain lautapeliä. Tai lämmittää sauna ja saunoa pitkän kaavan mukaan.
Ei ole pakko aina ulkoilla kunhan sitä harrastaa paljon hyvällä säällä. Myönnän että ihan laiskuutta ja mukavuudenhalua se on että sadesäällä on hyvä tekosyy pysytellä sisällä ja maata vaikka sohvalla.
Meiltä varusteet löytyy ulkoiluun kelillä kuin kelillä mutta en näe mitään syytä mennä pihalle jos lapsetkaan eivät sinne hingu vaikka räntäsateen takia.

Mä ajattelen näin, että siirrät turhaan tämän asenteen myös lapsiisikin.

Mun mielestä on parempi jos oppii tykkäämään kaikenlaisista keleistä.

Eihän se tuohon liity. Minä esim. tykkään kunnon myrskyistä, vaikka en myrskysäällä ulkoilekaan. Ja teksti, johon viittasit, liittyi siihen, että on "laiskuutta ja mukavuudenhalua pysyä sisällä huonolla säällä" - minusta se on ihan hyvä esimerkki lapsille, että omaa itseään voi kuunnella ja tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä. En myöskään usko, että lapsi oppii tykkäämään kaikenlaisista ilmoista, jos vanhempi raahautuu ulos pitkin hampain ja leukaperiään kiristellen sitten seisoo siellä sateenvarjon alla pitämässä sadetta tai antaa "nautinnollisen sateen" valua sadehatun lieriltä naamalleen.

Ja ei nykyihmisen edes tarvitse tykätä kaikenlaisista keleistä. Hyvin harva joutuu viettämään aikaansa ulkona kaikenlaisilla keleillä. Ja tosiaan, nykyisinhän yleensä on säälliset asunnot, joissa voi olla. On autot, bussit, ratikat ja metrot, eli edes kaupunginsisäisiä matkoja ei tarvitse tarpoa ukkosmyrskyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28974671:
Eihän se tuohon liity. Minä esim. tykkään kunnon myrskyistä, vaikka en myrskysäällä ulkoilekaan. Ja teksti, johon viittasit, liittyi siihen, että on "laiskuutta ja mukavuudenhalua pysyä sisällä huonolla säällä" - minusta se on ihan hyvä esimerkki lapsille, että omaa itseään voi kuunnella ja tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä. En myöskään usko, että lapsi oppii tykkäämään kaikenlaisista ilmoista, jos vanempi raahautuu ulos pitkin hampain ja leukaperiään kiristellen sitten seisoo siellä sateenvarjon alla pitämässä sadetta tai antaa "nautinnollisen sateen" valua sadehatun lieriltä naamalleen.

Ja ei nykyihmisen edes tarvitse tykätä kaikenlaisista keleistä. Hyvin harva joutuu viettämään aikaansa ulkona kaikenlaisilla keleillä. Ja tosiaan, nykyisinhän yleensä on säälliset asunnot, joissa voi olla. On autot, bussit, ratikat ja metrot, eli edes kaupunginsisäisiä matkoja ei tarvitse tarpoa ukkosmyrskyssä.

Sä kans jaksat vänkätä ja vänkätä aina sata viestiä joka ketjussa. Kerroin vain oman mielipiteeni. Hyväksy se.

Ukkeli on vasta vajaat 5 kk, joten ihan vielä asia ei ole ajankohtainen.. Mutta tiedän jo nyt olevani sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen, että pyrin ulkoistamaan pitemmät hiekkalaatikon reunalla istuskelut ukkelin isälle, joka on huomattavasti enemmän ulkoilmaihminen kuin minä. Toki vaunulenkeillä ja pienemmillä ulkoiluilla käyn mielelläni -- paitsi silloin, kun ilma on täysin arsesta eli taivaalta tulee ämmiä ja äkeitä vaakasuoraan. Onneksi asutaan pienen kävelymatkan päässä riittävän isosta ostoskeskuksesta, sinne voi aina kömpiä turvaan kurjaa ilmaa :) Ja junalla pääsee keskustaan, jossa sielläkin pystyy liikkumaan tarvittaessa melko vähillä ulkonaoloilla.

Niin kuin muutama vastaaja jo sanoikin, ei siitä mitään kirkkaampaa kruunua saa, vaikka kärvistelisikin lapsen/lasten kanssa ulkona myös niillä kaikkein karmeimmilla sade- ja kurakeleillä.

Meillä tyttö nyt 3v ei ole koskaan tykännyt ulkoilla esim. lumituiskussa tai tosi kylmällä. En oo sitten pakottanut kun oon räntäsateessa itekin mieluummin sisällä. Tihkusateessa oikeestaan ihan tykkään itse olla mut en pakota lapsia pihalle jos ei halua. Meillä muutenkaan lapset ei ykeensä hypi seinille, vaikkei pihalla käytäisikään joku päivä. En tiedä miksi, mut ei tolla tytöllä tunnu menevän mitenkään pasmat sekaisin vaikkei ulkoiltais. Pienemmästä ei vielä tiedä kun on vasta 1v. Ei mun mielestä ole mikään pakko mennä ulos jos ei kukaan halua. Jos taas ite ei jaksa ja lapset haluais niin on sit kyllä turha valittaakaan.

Yhteistyössä