Miksi ihmiset eivät halua mennä/viedä lapsia ulos "huonolla" ilmalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ajattelen näin, että siirrät turhaan tämän asenteen myös lapsiisikin.

Minusta on tärkeää opettaa lapsille myös lepäämisen jalo taito joka unohtuu monilta ihmisiltä siinä suorittamisen jatkuvassa oravanpyörässä. Joskus voi olla lähekkäin peiton alla ja vaikka jutella syntyjä syviä. Tai katsoa koko perheen kesken elokuvaa ja napostella itsetehtyjä herkkuja. Se ei ole väärin että joskus chillaa.
Normaalisti kuitenkin olemme niin paljon ulkona ja pihatöissä että sisälläkin tekemistä riittää varmasti kun sadepäivä sattuu.
Tee ihmeessä lastensuojeluilmoitus. :)

Mun mielestä on parempi jos oppii tykkäämään kaikenlaisista keleistä.

:D Miksi? Ei nykyään enää tarvitse lähteä tukkimetsään.
Ei elämän tarvitse olla kärsimystä eikä vastenmielisiä asioita tehdä, jotka eivät ole pakollisia.
Tottakai me teemme myös räntäsateessa ja vesisateessa hommia silloin kun on pakko, mutta ei me huvikseen mennä sinne sateeseen hengaamaan.
Kovillakin pakkasilla on pakko tehdä tietyt ulkotyöt jne. Mutta se huvikseen ulkonä värjöttely on minusta ihan turhaa.
Ehkä tässä on nyt kaupunkilaiset fanaattisempia että sieltä betonibunkkerista on poistuttava 45 minuutin ajaksi joka päivä. Meillä täällä maalla tehdään suurin osa asioista ulkona. Meidän lapsille on selviö että ulkona ollaan, juuri viime viikolla joku palstalla ihmetteli miten meillä on lapset mukana metsässä ja puusavotassa. He ovat pienestä pitäen oppineet kulkemaan mukana hommassa kuin hommassa.
Älä viitsi puhua että opetamme lapsillemme laiskuutta ja mukavuudenhalua erikseen, opetamme myös levon tarpeen.

[QUOTE="kiva";28974941]eli pph:ta ei kummastella kun on huonot päivät sisällä lasten kanssa?[/QUOTE]

Ei tulis mieleenkään. Meidän ihanassa,p ienessä yksityisessä päiväkodissa on juuri se käytäntö että hyvät kelit käytetään täysillä hyväksi ja huonoilla leikitään, pelataan ja askarrellaan sisällä. Mahtava, kodinomainen paikka jossa maalaisjärjellä ajattelevat hoitajat!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28974892:
Ja sitä kutsutaan keskusteluksi, että esitetään asiasta eri puolia, kuten tuo että eri säistä voi pitää, vaikkei niiden aikana ulkoilisikaan.

Teet sitä JOKA ketjussa. Sun mielipiteet on tullut selviksi jo 10 viestiä sitten. Tässäkin. Mutta sä vaan jankkaat ja jankkaat. Sitä samaa. Tuo vaikuttaa ainoastaan siltä, että sua ärsyttää muiden mielipiteet, ja yrität jankata siihen asti, että kaikki on sun kanssa samaa mieltä. Mitä ei koskaan tule tapahtumaan...

Minusta on tärkeää opettaa lapsille myös lepäämisen jalo taito joka unohtuu monilta ihmisiltä siinä suorittamisen jatkuvassa oravanpyörässä. Joskus voi olla lähekkäin peiton alla ja vaikka jutella syntyjä syviä. Tai katsoa koko perheen kesken elokuvaa ja napostella itsetehtyjä herkkuja. Se ei ole väärin että joskus chillaa.
Normaalisti kuitenkin olemme niin paljon ulkona ja pihatöissä että sisälläkin tekemistä riittää varmasti kun sadepäivä sattuu.
Tee ihmeessä lastensuojeluilmoitus. :)

Siis mistä tämä lause nyt oikein sun ajatuksiisi tuli?
Vastaan sulle nyt sitten että mene nyt ihmeessä kuorimaan perunoita.

Teet sitä JOKA ketjussa.

Tuskin riittää aikani jokaiseen keskusteluun osallistumiseen. Edes murto-osan lukemiseen ;)

Sun mielipiteet on tullut selviksi jo 10 viestiä sitten. Tässäkin. Mutta sä vaan jankkaat ja jankkaat. Sitä samaa. Tuo vaikuttaa ainoastaan siltä, että sua ärsyttää muiden mielipiteet, ja yrität jankata siihen asti, että kaikki on sun kanssa samaa mieltä. Mitä ei koskaan tule tapahtumaan...

Kuinka monta kertaa olen "jankannut samaa asiaa" tässä ketjussa? Eli kuinka monta sellaista viestiä on, jotka käsittelevät samaa asiaa?

Ei tulis mieleenkään. Meidän ihanassa,p ienessä yksityisessä päiväkodissa on juuri se käytäntö että hyvät kelit käytetään täysillä hyväksi ja huonoilla leikitään, pelataan ja askarrellaan sisällä. Mahtava, kodinomainen paikka jossa maalaisjärjellä ajattelevat hoitajat!

Myös minun lapseni päiväkodissa tehdään näin. Ja minusta se on ihan ok, vaikka toivoisinkin, että ulkoilisivat päiväkodissa mahdollisimman paljon - ettei minun enää illalla tarvitsisi :D

Mä muistan jo lapsuudestani sen, että aina oli pakko olla ulkona. Oli sitten 25 astetta pakkasta tai kaatosade, perhepäivähoitaja laittoi minut ulos. Piha oli tyhjä, ei mitään kummempia leikkikaluja ja samassa hoidossa vain pph:n omat lapset, jotka olivat minua pienempiä.

Palelin ja odotin vaan, että aika kului. Tästä on jäänyt sellaiset traumat, että vielä aikuisenakin VIHAAN ulkoilua. Ja myönnän, että enpä juuri omien lasteni kanssa ole hiekkalaatikolla istunut. Onneksi molemmat ovat menneet jo aikaisessa vaiheessa päiväkotiin, jossa hoidetaan nuo ulkoilut puolestani. Viikonloppuisin kyläillään, leivotaan, kokoataan hyvää ruokaa/käydään ravintolassa syömässä, pyöritään ostoskeskuksissa - MITÄ VAIN muuta kun istutaan jossain hiekkalaatikolla. Ajatuskin siitä ahdistaa.

Mutta kysymykseen, en varmasti menisi ulos etenkään huonolla ilmalla. Yksinkertaisesti koen sen inhottavaksi, eikä pahantuulinen äiti ole lapsillekkaan kivaa seuraa.

[QUOTE="vieras";28975103]Mä muistan jo lapsuudestani sen, että aina oli pakko olla ulkona. Oli sitten 25 astetta pakkasta tai kaatosade, perhepäivähoitaja laittoi minut ulos. Piha oli tyhjä, ei mitään kummempia leikkikaluja ja samassa hoidossa vain pph:n omat lapset, jotka olivat minua pienempiä.

Palelin ja odotin vaan, että aika kului. Tästä on jäänyt sellaiset traumat, että vielä aikuisenakin VIHAAN ulkoilua. Ja myönnän, että enpä juuri omien lasteni kanssa ole hiekkalaatikolla istunut. Onneksi molemmat ovat menneet jo aikaisessa vaiheessa päiväkotiin, jossa hoidetaan nuo ulkoilut puolestani. Viikonloppuisin kyläillään, leivotaan, kokoataan hyvää ruokaa/käydään ravintolassa syömässä, pyöritään ostoskeskuksissa - MITÄ VAIN muuta kun istutaan jossain hiekkalaatikolla. Ajatuskin siitä ahdistaa.

Mutta kysymykseen, en varmasti menisi ulos etenkään huonolla ilmalla. Yksinkertaisesti koen sen inhottavaksi, eikä pahantuulinen äiti ole lapsillekkaan kivaa seuraa.[/QUOTE]

Myös minulle lapsuuden pakkoulkoilu on jättänyt traumat. Ei tullut minusta "ulkoilmaihmistä" vaikka se kaiketi oli sen kaiken pakkoulkoilun tavoite...

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28975096:
Tuskin riittää aikani jokaiseen keskusteluun osallistumiseen. Edes murto-osan lukemiseen ;)

Korjaus

Teet sitä JOKA ketjussa johon osallistut.

Kuinka monta kertaa olen "jankannut samaa asiaa" tässä ketjussa? Eli kuinka monta sellaista viestiä on, jotka käsittelevät samaa asiaa?

8

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siis mistä tämä lause nyt oikein sun ajatuksiisi tuli?
Vastaan sulle nyt sitten että mene nyt ihmeessä kuorimaan perunoita.

Ihan lastensuojelun työntekijöiltä olen kuullut miten idiootteja ihmiset ovat kun tekevät sellaisia ilmoituksia että naapurin äiti ei käytä lapsia edes joka päivä ulkona. Sitten ihmetellään miten Erikan tapaiset lapset kuolevat huonoihin oloihin.

Meillä ei syödä perunaa.

Ihan lastensuojelun työntekijöiltä olen kuullut miten idiootteja ihmiset ovat kun tekevät sellaisia ilmoituksia että naapurin äiti ei käytä lapsia edes joka päivä ulkona. Sitten ihmetellään miten Erikan tapaiset lapset kuolevat huonoihin oloihin.

Meillä ei syödä perunaa.

Selvä. Mutta ei mulla niiden asioiden kanssa ole yhtään enempää tekemistä kun sulla perunan kanssa.

[QUOTE="vieras";28975118]Myös minulle lapsuuden pakkoulkoilu on jättänyt traumat. Ei tullut minusta "ulkoilmaihmistä" vaikka se kaiketi oli sen kaiken pakkoulkoilun tavoite...[/QUOTE]

Kiva kuulla, että on muitakin. :)

Mä muistan, että päätin silloin lapsena, että aikuisena en mene IKINÄ pihlle jos ei huvita ja siinä kannassa olen pysynyt. :D Elämä on välillä tarpeeksi rankkaa muutenkin, ihan hyvällä omallatunnolla käperryn vesisateella viltin alle ja annan lapsille vaikka palapelit/vesivärit/kirjat/barbit tms. hommiksi. Meillä on nykyisin onneksi iso oma aidattu piha, jonne voivat halutessaan mennä myös kahdestaan palloilemaan. Jos eivät halua, en AINAKAAN pakota.

Mä en ole ulkoilmaihminen ja sen olen vanhemmiten antanut itselleni anteeksi. Aktiivinen voi olla muutenkin, käyn vaan mielummin juoksemassa juoksumatolla kun ulkona pakkasessa tai vesisateessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28974623:
Onko sitten niin, että jos ulkoilee paljon, on huono asunto? Kun ei kerran siellä sisällä voi olla.

Näin juuri. Kotimme on viihtyisä ja talossamme on hyvä ilmanvaihto, saamme raitista ilmaa ihan sisälläkin, ei tarvitse mennä vesisateeseen tai pakkaseen seisoskelemaan turhan takia.

Mä joudun työni puolesta ulkoilemaan säällä kuin säällä (postinjako), niin minua ei vapaa-ajalla saa väkisinkään sateellaa ulos. Mä inhoan sadetta, se märän tunne naamalla ja kylmä, ytimiin asti menevä koleus, hrrrrr.

Yksinkertaisesti siksi että vesisateessa kastuu. Tai no pienessä tihkusateessa kyllä pärjää mutta ei rankkasateessa. Mihinkään muoviseen hiostavaan säkkiin (lue sadeasuun) en halua pukeutua. Mulla on kyllä laadukas hupullinen vettähylkivä tuulipuku jolla pärjää kuivana jos vähän tihkuttaa. Mutta kun puistossa alkoi rankkasade niin mulla tuli hetkessä tuulipuvusta vesi läpi. Yritin epätoivoisesti kiskoa huppua syvemmälle päähän veden valuessa siitä läpi niskaani. Samalla tunsin veden valuvan hihoista, rinnuksilta ja selästä läpi, ei auttanut vaikka suojalistallinen vetskari oli täysin kiinni. Tunsin miten kaikki vaatteeni likosivat läpimäriksi ja hytisin kylmästä. En tosiaan lähde sellaiseen vapaaehtoisesti. On todella ärsyttävä tunne kun huomaa että vetskarin ja hupun kiinni vetäminen ei auta vaan sade tulee väkisin tuulipuvun läpi vaikkei sitä haluaisi mistään hinnasta päästää kastelemaan vaatteita.

No meidän lapset ulkoili aikoinaan tosi vähän
- mutta eivät koskaan hyppineet seinille sisälläkään
- en viihdy hirveän hhyvin ulkona itsekään
- pienempänä eivät nukkuneet vaunuissa
- onneksi edes päiväkodissa ulkoilivat kaks kertaa päivässä

mut suurin syy varmaan toi, että kun sisälläkin hommat sujui eikä ollut ylimääräistä sähellystä, niin ei edes tullut mieleen kampeutua pihalle, kun oli mukata hommata sisälläkin.

Jos lapset hyppii seinille yhden sisälläolopäivän takia niin niille pitää opettaa ettei moinen käyttäytyminen ole sopivaa. Toki joskus voi ulkona olla sateellakin mutta lapsille on hyvä opettaa että kaikki päivät eivät aina mene samalla kaavalla vaan asioita pitää osata soveltaa.

Te ketkä ulkoilette säällä kuin säällä eli myös pahimmilla rankkasateilla niin ettekö te ole ihan läpimärkinä? Eikö vesi solise nopeasti sisään laadukkaankin ulkoilupuvun saumoista ja vetskarista ja pian myös itse kankaasta niin että alla olevat vaatteet kastuvat likomäriksi?

[QUOTE="vieras";28975767]Mä joudun työni puolesta ulkoilemaan säällä kuin säällä (postinjako), niin minua ei vapaa-ajalla saa väkisinkään sateellaa ulos. Mä inhoan sadetta, se märän tunne naamalla ja kylmä, ytimiin asti menevä koleus, hrrrrr.[/QUOTE]

Eikö postin jakajilla ole enää sadeasuja? En ole pitkään aikaan nähnyt postinjakajaa sadeasu päällä vaikka vettä sataisi kaatamalla. Se "virkatuulipuku" varmaan kastuu nopeasti läpimäräksi rankkasateessa ja tulee tuolla tavalla kylmä ja märkä olo.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28973918:
Sehän on tosiaan pukeutumiskysymys mutta miksi ihmeessä sinne pitää mennä kärvistelemään vaikka taivaalta tulee mummoja ja muttereita? Tuleeko siitä sellainen "täydellinen äiti"-olo vai mitä helvettiä? Miksi ei voi poiketa rutiineista ja keksiä jotain muuta mukavaa tekemistä?

Peesi.

Yhteistyössä