MIKSI ihmiset ei osaa pukea lapsiaan juhliin??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:07 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Minä taas haluan opettaa lapsille, että juhliin pukeudutaan, kuten juhliin pukeudutaan. Arvokkaasti, juhlaa kunnioittaen.

Miten minun sitten Sinun mielestäsi pitää pukea pikkunen päiväkodin juhlaan. Juhla alkaa klo 17.00 päivähoidon loppumisen jälkeen, lapset viettävät koko päivänsä siellä juhlapaikassa(leirintäkeskus) me vanhemmat, mummit ja kummit saapuvat heti tuolloin klo 17.00 jolloin juhlat alkavat.

Laitanko heti aamusella klo 7.00 pojalle nappaskengät jalkaan ja parhaan kauluspaidan suorien housujen kanssa koko päiväksi? =)
No joo. Tää on taas niin tätä palstaa, mutta vastaan silti. Itse ottaisin juhlavaatekassin mukaan ja vaihtaisin ne vaatteet. Ei tuo ole ongelma, jos siitä ei sellaista halua tehdä. =)
 
[
Tästä tuli mieleen, että meillä on ainakin niin vähän sukujuhlia yms. että jäisivät ykköset tosi vähälle käytölle, ellei niitä käytettäis "vaatimattomammissakin" hiluissa.

Myös leffareissuilla, ravintolassa käydessä, kavereiden synttäreillä jne.
[/quote]

Näin meilläkin toimitaan. Tyttö on itsekin tosi tarkkana, jos mennään synttäreille niin vaatteet valkataan parhaimmista. Mitä niitä kaapissa roikuttamaan, vähän aikaa ne kuitenkin päälle mahtuu.
 
\No joo. Tää on taas niin tätä palstaa, mutta vastaan silti. Itse ottaisin juhlavaatekassin mukaan ja vaihtaisin ne vaatteet. Ei tuo ole ongelma, jos siitä ei sellaista halua tehdä. =)

[/quote]


Palstaa ja palstaa, mutta näin meillä. =)
Ja en muuten ota, ohjelmassa makkaranpaistoa ja ulkoleikkejä, meille aikuisillekin.
Kokeileppas hypätä narua korkkarit jalassa ja juhlakolttu liehuen. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Mun mielestä kans kevätjuhliin ym. laitetaan paremmat kuin arkivaatteet,mut ei nyt ihan ykkösiä kuitenkaan. Tosin meillä ei niitä kyl sukujuhlillekkaan laiteta kun neiitä on aikas harvoin ja olleet aina sellaiset "mökkijuhlat" :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:09 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:01 vieras kirjoitti:
Ja miten ihmiset eivät osaa tehdä oikeanlaisia kutsuja. Kutsussa tulisi olla pukeutumiskoodi. Jos se puuttuu, ei voi valittaa vaatetuksesta.
Niinpä. Kuulut niiden ihmeellisesti ajattelevien sarjaan sitten. Päiväkodista sanottiin jo viime viikolla, että sitte kravaatit kaulaan ja juhlimaan. Minun mielestä on törkeää tavallaan tärvellä juhla pukeutumalla rönttänöihin. :whistle:
[/quote

Entäs sitten kun juhlat pidetään tietyn teeman mukaan, kuten 60-luvun. Meidän perheessä kellään ei ole sellaisia vaatteita, eikä oikein rahaa ostaa uusia tyyliin sopivia juhlavaatteita. Jäädäänkö pois, kun ei pystytä kutsun toivetta täyttää, ettei pilata muiden iloa?
Mitäs sä multa tuota tinkaat. =) Ota asia puheeksi ja kerro, että toive on teille mahdoton. Meillekin se olisi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:14 tiinu kirjoitti:
Ai jaa, kyllä minä ainakin osaan =) Kunnioitan myös lasten juhlia...vai pitäisikö sanoa, että ennen kaikkea lasten juhlia ;) Kyllä lasten kevätjuhliin laitetaan jonkin sortin juhlavermeet.
Meijän alle 3v kin sanoo että kunnioitetaan juhlan sankaria pukeutumalla (tosin kotioloissa ei normaalisti ole rihmankiertämää päällä, no ehkä kalsarit :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:14 tiinu kirjoitti:
Ai jaa, kyllä minä ainakin osaan =) Kunnioitan myös lasten juhlia...vai pitäisikö sanoa, että ennen kaikkea lasten juhlia ;) Kyllä lasten kevätjuhliin laitetaan jonkin sortin juhlavermeet.
Samaa mieltä. Ykköset aina, kun on juhlat. Oli ne sitten synttärit, kevätjuhlat, häät tai mitkä vaan. Oppiipa lapsetki pukeutumaan juhliin. Lapsellaki on juhlava ja hieno olo, kun on hienot vaatteet kenkiä myöten. Ja hieno ei sitte oo aina sama asia, ku kallis.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:16 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:09 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:01 vieras kirjoitti:
Ja miten ihmiset eivät osaa tehdä oikeanlaisia kutsuja. Kutsussa tulisi olla pukeutumiskoodi. Jos se puuttuu, ei voi valittaa vaatetuksesta.
Niinpä. Kuulut niiden ihmeellisesti ajattelevien sarjaan sitten. Päiväkodista sanottiin jo viime viikolla, että sitte kravaatit kaulaan ja juhlimaan. Minun mielestä on törkeää tavallaan tärvellä juhla pukeutumalla rönttänöihin. :whistle:
[/quote

Entäs sitten kun juhlat pidetään tietyn teeman mukaan, kuten 60-luvun. Meidän perheessä kellään ei ole sellaisia vaatteita, eikä oikein rahaa ostaa uusia tyyliin sopivia juhlavaatteita. Jäädäänkö pois, kun ei pystytä kutsun toivetta täyttää, ettei pilata muiden iloa?
Mitäs sä multa tuota tinkaat. =) Ota asia puheeksi ja kerro, että toive on teille mahdoton. Meillekin se olisi.
Halusin vaan tuoda esiin, että joskus pukukoodi on sellainen että sitä on vaikea syystä tai toisesta toteuttaa. Ja nyt sitten mietin, että pitääkö meidän perheen jäädä juhlista pois. Etenkin kun tuntuu että sitä paheksutaan aika ankarasti jossei sitä noudata.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:21 Valaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:14 tiinu kirjoitti:
Ai jaa, kyllä minä ainakin osaan =) Kunnioitan myös lasten juhlia...vai pitäisikö sanoa, että ennen kaikkea lasten juhlia ;) Kyllä lasten kevätjuhliin laitetaan jonkin sortin juhlavermeet.
Samaa mieltä. Ykköset aina, kun on juhlat. Oli ne sitten synttärit, kevätjuhlat, häät tai mitkä vaan. Oppiipa lapsetki pukeutumaan juhliin. Lapsellaki on juhlava ja hieno olo, kun on hienot vaatteet kenkiä myöten. Ja hieno ei sitte oo aina sama asia, ku kallis.
sama täällä joten täysi peesi :) itse olen saanut kasvatuksen jossa on opetettu että juhliin pukeudutaan asianmukaisesti eli juhlavasti :)
 
Minusta päiväkodin tai -kerhon juhliin voi pukeutua siististi ja juhlavasti, vaikkei sitten ihan niitä ykkösiä lapselleen laittaisikaan. =)

Osan juhlatunnelmasta lapselle tuo se juhlamekko/ vaate.

Itse muistan vielä sen tunteen kun sai mennä koulun kevätjuhliin uusi mekko yllään, pitsipolvisukissa ja juhlakengissä =)

Ja kyllä vanhemmatkin voivat puketua siististi, vaikkeivat nyt päiväkodin juhliin ihan iltapukua laittaisikaan.

(minulla ei sellaista olekaan, eikä juuri kovin kummoisia juhla-asujakaan. Mutta ihan kotiasussakaan en lasten juhliin mene)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:07 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Minä taas haluan opettaa lapsille, että juhliin pukeudutaan, kuten juhliin pukeudutaan. Arvokkaasti, juhlaa kunnioittaen.

Miten minun sitten Sinun mielestäsi pitää pukea pikkunen päiväkodin juhlaan. Juhla alkaa klo 17.00 päivähoidon loppumisen jälkeen, lapset viettävät koko päivänsä siellä juhlapaikassa(leirintäkeskus) me vanhemmat, mummit ja kummit saapuvat heti tuolloin klo 17.00 jolloin juhlat alkavat.

Laitanko heti aamusella klo 7.00 pojalle nappaskengät jalkaan ja parhaan kauluspaidan suorien housujen kanssa koko päiväksi? =)
Mä oon ollu päiväkodissa töissä ja ei ole mikään ongelma jos vaatteet tuo aamulla mukanaan kun tuo lapsen hoitoon. Hoitajat kyllä vaihtaa lapselle vaatteet ennen juhlaa.
 
Keittiönoita
Mä olen pukenut lapseni sekä kevät- että joulujuhliinsa nk. ykkösiin. Lapset kasvaa niin nopeasti, että ei meillä ainakaan joka vuosi ole niin paljon juhlia, että kannattaisi vain pari kertaa vuodessa (vappulounas ja joulupäivällinen) vaatetta käyttää. Yläasteella olen "armahtanut" eli saa mennä niissä kuteissa koulun juhliin kuin itse haluaa. Poikkeus on peruskoulun päättäjäiset, junnukin saa luvun laittaa puvun päälle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Minä taas haluan opettaa lapsille, että juhliin pukeudutaan, kuten juhliin pukeudutaan. Arvokkaasti, juhlaa kunnioittaen.
Minä kyllä puen lapset juhlavaatteisisin kaikkiin juhliin, pienempiinkin. Jo ihan siitä syystä että kun juhlavaatteet on kerran hommattu niin kannattaa niitä muutama kerta käyttää ennen kuin pieniksi jäävät. :whistle: Ja itse muistan lapsuudesta kuinka jännää ja kivaa oli pukeutua koulun juhliin ym.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:35 Ultramariini kirjoitti:
Minusta päiväkodin tai -kerhon juhliin voi pukeutua siististi ja juhlavasti, vaikkei sitten ihan niitä ykkösiä lapselleen laittaisikaan. =)

Osan juhlatunnelmasta lapselle tuo se juhlamekko/ vaate.

Itse muistan vielä sen tunteen kun sai mennä koulun kevätjuhliin uusi mekko yllään, pitsipolvisukissa ja juhlakengissä =)

Ja kyllä vanhemmatkin voivat puketua siististi, vaikkeivat nyt päiväkodin juhliin ihan iltapukua laittaisikaan.

(minulla ei sellaista olekaan, eikä juuri kovin kummoisia juhla-asujakaan. Mutta ihan kotiasussakaan en lasten juhliin mene)
Tässä tulikin niin ettei enää mitään lisättävää. =)
 
Enpä viitsisi
Minusta tässä on nyt vaan kyse pohjimmiltaan siitä, että ihmiset eivät jaksa/viitsi katsoa että lapsella olisi nuhjaantuneiden college-housujen tilalla pestyt farkut. :whistle: Rahakaan ei oikein kelpaa syyksi; kirppareilta saa alle kympillä hienoja juhlavaatteita ja tuskinpa yhdenkään lapsen vaatekaapissa on VAIN nuhruisia kotivaatteita..?
 
Mie tykkään pukea lapseni kauniisti juhliin kuin juhliin / tilaisuuteen kuin tilaisuuteen. Mutta en myöskään katso nenän varttani pitkin niitä, jotka eivät pue. Jokainen tavallaan. Mie vaan haluan että lapseni on siisteissä ja kauniissa vaatteissa... Ja kuten joku sanoikin, se ei ole aina rahasta kiinni, kirppareilta saa myös kauniita vaatteita ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:24 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:35 Ultramariini kirjoitti:
Minusta päiväkodin tai -kerhon juhliin voi pukeutua siististi ja juhlavasti, vaikkei sitten ihan niitä ykkösiä lapselleen laittaisikaan. =)

Osan juhlatunnelmasta lapselle tuo se juhlamekko/ vaate.

Itse muistan vielä sen tunteen kun sai mennä koulun kevätjuhliin uusi mekko yllään, pitsipolvisukissa ja juhlakengissä =)

Ja kyllä vanhemmatkin voivat puketua siististi, vaikkeivat nyt päiväkodin juhliin ihan iltapukua laittaisikaan.

(minulla ei sellaista olekaan, eikä juuri kovin kummoisia juhla-asujakaan. Mutta ihan kotiasussakaan en lasten juhliin mene)
Tässä tulikin niin ettei enää mitään lisättävää. =)
Minäpä myös peesailen tätä täysin!
Olen nyt parina vuonna (mitä pojalla on noita joulu-ja kevät juhlia ollu) ihmetellyt juuri sitä, kun lapset on "normaaleissa kouluvaatteissa", tyyliin rikkinäiset verkkarit ja kulahtanut t-paita... Miksei nykyisin enää lapsia pueta juhlaviin vaatteisiin noihin juhliin? Itse kun pukee pojan "juhlavaatteisiin", niin tulee ihan ylipukeutunut olo, kun muilla onkin verkkarit jalassa :ashamed:
Tietenkin asia on eri jos juhlat on tuollaiset ulkojuhlat, mistä jätkäkin on kirjoittanut. Mutta jos juhlat pidetään juhlavasti salissa, niin miksei sitten voisi laittaa parempia vaatteita.
Lapsena tosiaan se oli hienoa ja tuli juhlava olo kun sai laittaa kevätjuhliin uuden mekon ja pojatkin olivat pukeutuneet vimpan päälle mm.kauluspaitoihin.
Toivottavasti joku edes ymmärsi mitä tarkoitan, eikä vedä kaikkia herneitä nekkuun...
;)
 
Koska suuri osa ihmisistä on niin juntteja, etteivät tajua pukea itseään ja lapsiaan siististi. Rahasta ei voi olla kyse, sillä esim nättejä mekkoja saa alle kympilläkin uutena.

Meidän neiti oli päiväkodin juhlissa hienossa mekossa, joka hän laittaa morsiusneitona ollessaan tulevan kesän häihin päälle. Näytti niin kauniilta siellä esiintyessään. Kaunis hän on muutenkin:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:06 mamma kirjoitti:
ei kuule paljoa eskarista pääsyä juhlita!! kyllä se enempi vaan on semmonen tavallinen tapahtuma!! huh huh.. eskarilaisten juhliin juhla vaatteet. :headwall:
Varmaan se ei sille eskarilaiselle ole ihan tavallinen tapahtuma. Se on hieno juhla lapselle. Kyllä meillä poika aikoo laittaa ykköset ihan innoissaan. Kuulemma jännittää jo, kun on niin kiva esiintyä juhlassa ja olla hienona. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:09 köyhä kirjoitti:
minusta se ei kuulu kenellekkään millasissa vaatteissa ihmiset tuollaisiin tilaisuuksiin menevät. Jos haluaa pukea ykköset päälle, niin ole hyvä, mutta anna muiden laittaa mitän he haluavat. TIEDOKSI: on paljon köyhiä lapsiperheitä joilla ei ole varaa ostaa juhlavaatteita, eika edes niitä siistimpiä. Vaatteita saadan lahjoituksena ja sillon on tyydyttävä siihen mitä on. Noita kevätjuhlia on joka vuosi niin tulis aika tyyriiksi ostaa joka kerta uudet vaatteet, saati kun niitä ei kerkeä käyttämään kenties kuin kerran kun ne jo jäävät pieneksi. Jos köyhän äidin tarevitsee laskea joka penni ja miettiä ostanko uudet vaatteet joita lapset käyttävät kerran vai ruokaa kaappiin, niin kummasti kuppi kallistuu ruoan puolelle! Eri asia jos tärkeät sukujuhlat tms. niin sinne kyllä jo ostaakin uudet vaikka sekin kirpasee pussissa kovasti ja joskus minä mietin että kun kehtaisi kiewltäytä kutsusta niin ei tarvitsisi maksella muutamaan kuukautta ylimääräistä velkaa joka on otettu juhlien takia (lahjat, vaatteet jne.)
Ja höpöhöpö, lapsen synnyttyä hänestä on alettu maksaa vähintään 100e lapsilisää, joten kyllä sillä juhlavaatteet ostaa ja äiti voi vaikka pitää vähän paastoa \|O

Ärsyttää, että jotkut eivät lapsistaan välitä eivätkä edes vaatteita raaski piheinä ostaa :headwall:
 
Peesi
Peesaan Emilyniä. Meillä ei ole rahaa enempää kuin mitä nyt minimiäitiyspäivärahalla elävällä + opiskelijalla voi ollakaan, mutta ei tarvitse lapsen rääsyissä kulkea juhlissakaan. Kirppariltakin voi ostaa halvalla vähän kulahtaneen juhlamekon ja värjätä sen+ommella kiinni vähän koristeita = ta-daa! Uuden veroinen mekko. :) Minua aina haukutaan lapselliseksi, mutta elän kuten "opetan" ja elämä on huomattavasti helpompaa kun ei tarvitse tehdä kaikesta niin älyttömän vaikeaa.

Ps. Miksi niitä juhlavaatteita ostetaan, jossei niitä saisi käyttää esim. koulujen juhlissa? Säästetäänkö niitä tuleville sukupolville tai jotain? :LOL:
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 00:23 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:09 köyhä kirjoitti:
minusta se ei kuulu kenellekkään millasissa vaatteissa ihmiset tuollaisiin tilaisuuksiin menevät. Jos haluaa pukea ykköset päälle, niin ole hyvä, mutta anna muiden laittaa mitän he haluavat. TIEDOKSI: on paljon köyhiä lapsiperheitä joilla ei ole varaa ostaa juhlavaatteita, eika edes niitä siistimpiä. Vaatteita saadan lahjoituksena ja sillon on tyydyttävä siihen mitä on. Noita kevätjuhlia on joka vuosi niin tulis aika tyyriiksi ostaa joka kerta uudet vaatteet, saati kun niitä ei kerkeä käyttämään kenties kuin kerran kun ne jo jäävät pieneksi. Jos köyhän äidin tarevitsee laskea joka penni ja miettiä ostanko uudet vaatteet joita lapset käyttävät kerran vai ruokaa kaappiin, niin kummasti kuppi kallistuu ruoan puolelle! Eri asia jos tärkeät sukujuhlat tms. niin sinne kyllä jo ostaakin uudet vaikka sekin kirpasee pussissa kovasti ja joskus minä mietin että kun kehtaisi kiewltäytä kutsusta niin ei tarvitsisi maksella muutamaan kuukautta ylimääräistä velkaa joka on otettu juhlien takia (lahjat, vaatteet jne.)
Ja höpöhöpö, lapsen synnyttyä hänestä on alettu maksaa vähintään 100e lapsilisää, joten kyllä sillä juhlavaatteet ostaa ja äiti voi vaikka pitää vähän paastoa \|O

Ärsyttää, että jotkut eivät lapsistaan välitä eivätkä edes vaatteita raaski piheinä ostaa :headwall:
Emilyn, älä välitä varmasti löytyy yhtä monta sellaista ihmistä jotka ovat ärsyyntyneet sinuun kuin sellaisia, joihin sinä olet... eli aika tasan menee =) :kieh:

Mutta itse aiheeseen. Kun omalla kohdalla tuollaiset juhlat joskus alkaa tulla ajankohtaiseksi niin kyllä neiti pukeutuu parempiin vaatteisiin, ei välttämättä parhaisiin juhlareleisiin ja toki itsekin laitan jotain hieman juhlavampaa päälle kun kevätjuhlaan menen. Mutta överiksi en kyllä vetäisi, eikä kyllä tarvitse muidenkaan. En usko että muiden lasten vaatetus pilaisi minun tai lapseni kokemusta kyseisistä juhlista, loppujen lopuksi on aika triviaalia mitä kenenkin päällä on... että en kyllä jaksaisi päätäni vaivata..

 

Yhteistyössä