Miksi ihmeessä terveyskeskuslääkärit eivät myönnä että lapsen allergia voi ilmetä myös suolisto-oirein? (purnausta )

• Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti
Suzyanne
Ei ainakaan meidän terveyskeskuksessa, omalääkäri ja kaksi eri neuvolalääkäriä. Poika on kuulemma täysin terve, koska iho on loistavassa kunnossa. :headwall:

Tänään käytiin allergologilla, ja tuli epäily maito-vilja-tai kananmuna-allergiasta, tai voihan se olla jotain muutakin allergiaa tietty. Mutta kuulemma ihan tyypilliset suolisto-oireet, ripuli ja erittäin levottomat yöt, heräilee jopa puolen tunnin-tunnin välein itkemään kipuitkua. :(

Nyt 2 vk kokeiluun maidoton, munaton ja viljaton dieetti. Kaiken lisäksi miehellä on ilmeisesti jotain samaa, ollut vuosia, muttei tiedä mitä, koska ei ole suostunut tutkimuksiin. :( Mutta ripulia ja mahakipua on oireina hänelläkin.

Siis miten terveyskeskuksen/neuvolan lääkärit VOI olla noin ammattitaidottomia että vaan vähätellään ja todetaan lapsi terveeksi ilman perusteita, eikä laiteta edes lähetettä jatkotutkimuksiin!! :kieh: Onneksi uhmasin heitä ja vein pojan yksityiselle allergologille, toivotaan että vihdoin selviää mikä tuota 11 kk jässikkää oikein vaivaa.

hei
No just sen takia, että ei tartte sitten julkisista varoista maksaa niitä kalliita testejä.
Näin olen ainakin itse asian ymmärtänyt.
Aika monet asiat jätetään kunnolla tutkimatta ihan puhtaasti säästösyistä.

Hyvä että menette yksityiselle, siellä palvelu on yleensä onneksi ihan toisella tasolla kuin julkisella puolella.

hmmI
eikös se sun miehes suostu meneen edes laktoosi-keliakiatesteihin? ei siinä automaattisesti jouduta letkua nielemään, ne näkee verestäkin alustavasti. korkeintaan joutuu sitä laktoosilitkua juomaan, ja vaikka veressä näkyisikin keliakia ei kukaan tähystykseen pakota, suosittelevat tosin painavasti ;)

se ei ota jos ei annakaan, paitsi hyödyn jos veressä näkyy.

niimpä
julkinen on aivan karseaa....vakuutukset vaan kehiin. me otettiin vakuutus vasta lapsen syntymän jälkeen ja totesin että kuinka tyhmiä oltiin kun edes harkittiin että ei otettaisi vakuutusta!!! todellakin ykistyiselle

lapsen kipua/pahaaoloa tms ei KOSKAAN SAISI SIVUUTTAA, tutkimuksilla voidaan ainakin sulkea pois asioita

hei
Alkuperäinen kirjoittaja hmmI:
eikös se sun miehes suostu meneen edes laktoosi-keliakiatesteihin? ei siinä automaattisesti jouduta letkua nielemään, ne näkee verestäkin alustavasti. korkeintaan joutuu sitä laktoosilitkua juomaan, ja vaikka veressä näkyisikin keliakia ei kukaan tähystykseen pakota, suosittelevat tosin painavasti ;)

Eihän tässä mistään miehestä ollu puhetta.

mm
Tsemppiä! Toivottavasti toi välttämisdieetti selvittää tilannetta. Mä sain kanssa pitkään taistella, kun esikoinen "pulautteli" paljon ja kaikki vaan sano että se on normaalia. Lopulta ottivat tk:ssa verikokeen kun olin jo pitkään maitoallergiaa epäillyt. Saatiin lähete allergiasairaalaan koska verikoearvo oli hieman koholla. Sielläkin vielä lääkäri vähätteli kun oli niin matala verikoearvo, mutta kun tehtiin ihotestit alko lääkärikin uskoa..

Ni
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
No just sen takia, että ei tartte sitten julkisista varoista maksaa niitä kalliita testejä.

Joo, onkin toi välttämis-altistusko erittäin kallis, kun ollaan ensin syömättä, ja sitten altistetaan... Katoskun noi suolistoallergiat ei juurikaan ole niitä IgE-välitteisiä, mitkä näkyis missään testeissä.

hmmI

suzyanne kyllä mainitsi aloituksessaan miehellään olevan suolisto-oireita.

en osaa kommentoida lapsen tilanteeseen mitään, mutta itsekin toimenpidekammoisena (ja allergisena sekä suolistosairaana) tuli mieleen kysäistä tätä.

Ap:lta lainattu:
Kaiken lisäksi miehellä on ilmeisesti jotain samaa, ollut vuosia, muttei tiedä mitä, koska ei ole suostunut tutkimuksiin.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja Ni:

Joo, onkin toi välttämis-altistusko erittäin kallis, kun ollaan ensin syömättä, ja sitten altistetaan... Katoskun noi suolistoallergiat ei juurikaan ole niitä IgE-välitteisiä, mitkä näkyis missään testeissä.
Tarkotinkin ihan yleisesti noita allergiatestejä, että kalliita ovat. Kaikessahan terveyskeskukset säästää. Harvoin sieltä kirjotetaan lähetettä erikoislääkärille, ettei vaan kunta joudu maksamaan.

Tiedän tapauksen missä leukemiaa hoidettiin alhaisena hemoglobiinina, kun ei vaivauduttu tutkimaan kunnolla.

hei

suzyanne kyllä mainitsi aloituksessaan miehellään olevan suolisto-oireita.

en osaa kommentoida lapsen tilanteeseen mitään, mutta itsekin toimenpidekammoisena (ja allergisena sekä suolistosairaana) tuli mieleen kysäistä tätä.
Anteeksi, en näköjään itse lukenut aloitusta ihan tarkkaan :ashamed:

Mene hyvä immeinen lapses kanssa yksityiselle!Meijän lapsukainen huuti ku syötävä ekat 6 kuukautta ja iho oli tosi atooppinen.Terveyskeskuslääkäri määräs vaan ataraxia...Vein yksityiselle pojan ja selvis jotta on koiralle allerginen...Joten enää en meijän terveyskeskukseen lastani vie vaan ITE:lle,makso minkä makso,terveys on pääasia!

En yhtään ihmettele arvauskeskuksen lääkäreistä... Meillä ei esikko meinannut saada ekana keväänä allergialääkkeitä, kun ei kuulema voi olla niin nuorella allergiaa. Mentiin yksityiselle vakuutuksen voimin ja samantien pistettiin lääkkeet. Mysteerisesti vain niillä lääkkeillä kaikki oireet hävisivät... Että olisiko sittenkin ollut allergiaa?
Nyt kyseinen lääkäri ei edes ala tappeleen asiasta mun kanssa, pistää heti uudet reseptit tai lähetteen erikoislääkärille.

Tuleehan se kunnalle halvemmaksi, kun vanhemmat vie suoraan yksityiselle. Mutta hoitamattomina nuo jossain vaiheessa kostautuvat rahallisesti kunnalle. Eikö olisi helpompi ja halvempi tutkia ja saada asiat hoitoon?

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Ni:

Joo tätä ihmettelin itsekin, ei juurikaan muista testejä käsittääkseni tehdä kuin juuri tätä ko. ruoka-aineiden välttämistä. Ihme ettei sen vertaa terveyskeskuksessa viitsitä paneutua, sanotaan vaan että joo on hyvä iho, unikoulua vaan lapsi kaipaa. :headwall: :headwall:

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Mene hyvä immeinen lapses kanssa yksityiselle!Meijän lapsukainen huuti ku syötävä ekat 6 kuukautta ja iho oli tosi atooppinen.Terveyskeskuslääkäri määräs vaan ataraxia...Vein yksityiselle pojan ja selvis jotta on koiralle allerginen...Joten enää en meijän terveyskeskukseen lastani vie vaan ITE:lle,makso minkä makso,terveys on pääasia!
Joo, käytiin tänään Mehiläisessä, lääkärillä jota on täällä Kaksplussallakin eniten kehuttu. Tai toisiksi eniten, kun Tiina Tuomelalla oli kuukausien jonot.

hmm
meillä lapsi ripuloi ja pano laski yms. niin lääkärit totes vaan et äitin korvien välissä vikaa ku mitkää testit ei näyttäny mitää, mut myöhemmin on juonut laktoositonta maitoa ja maha on ollu paljon parempi (kun itse päätettiin kokeilla tota laktoositonta)

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja muistakaa:
että lisäaineet allergisoi kanssa ja niitä ei testata.
Joo kaverilla todettiin vuosia sitten lisäaine-allergia, kaikki E-alkuiset, lisäksi paljon muutakin, eli ei voinut syödä paljon mitään mitä kaupassa myydään. :( Täytyy vaan toivoa että pojan lista ei tule olemaan yhtä pitkä.

ihme terveyskeskuksia,
meillä on aina saanut pätevää palvelua.

Enempi yksityisellä puolella on ollut ongelmia; on todettu liimakorvaa ja ehdotettu putkitusta kovaan hintaan (vakuutuksia kun ei ollut). Kas kumma kun lähetteellä korvaklinikkalle ja korvat olivatkin terveet . Kyseessä vielä kaksi lasta; viallisia korvia piti olla yhteensä 3.. Eikä tarvitse miettiä etteivät laiskuuttaa putkittaneet kun lapset olivat jo unessa pöydällä ja punktoivat tärykalvot tarkistaakseen ettei varmasti ole liimaa korvissa. Onneksi ei ihan hukkareissu ollut kun kitarisat lähtivät samalla reissulla ja yskät jäivät sille tielle.

Kuopuksella oli suolisto-oireinen (kipu) maitoallergia, iho hänelläkin loistava. Neuvolan kautta sai sujuvasti lähetteen allergiasairaalaan josta apteekinmaitoreseptit rapsahtivat altistusten jälkeen.

v
Meillä meni vielä hyvin terveyskeskuksesssa ja saatiin lähete. Mutta sairaalan lääkäri oli siten toinen juttu. Siihen jäi, sillä en kertonut oireita riittävän ponnekkaasti ja lääkäri vielä vähensi kertomaani tuntuvasti. Sairaanhoitajan kanssa soittelin ja hänen kanssa sovittiin jatkotoimet.

Lääkäriin ei allergioiden takia menty uudestaan ennen kuin 6-vuotiaana ja silloin sairaalassa oli allergologi. Hänen kanssaan syntyi hyvä ymmärrys asioista. Hän olisi varmasti osannut hoitaa ruoka-aineallergiatkin kunnolla.

ei parane enää ei
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Alkuperäinen kirjoittaja muistakaa:
että lisäaineet allergisoi kanssa ja niitä ei testata.
Joo kaverilla todettiin vuosia sitten lisäaine-allergia, kaikki E-alkuiset, lisäksi paljon muutakin, eli ei voinut syödä paljon mitään mitä kaupassa myydään. :( Täytyy vaan toivoa että pojan lista ei tule olemaan yhtä pitkä.
Ei niiden testeissä näy kaikki, olen kuullut. Mut se on käsittämätöntä, että lääkärit määräävät yhä lääkkeitä, jotka aiheuttavat aftoja suolistoon:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/rakkuloita.htm

vieras
Tietenkään ei voi yleistää, mutta itsellä myös huonoja kokemuksia terv.keskuksen lääkäreistä. Meillä kuopus itki ihan pienestä asti koko ajan, ainakin siltä se tuntui, vaikkakin toki nukkui suht. hyvin. Lisäksi oli kakka ihmeellisen väristä ja sitten tuli vielä iho-oiretta ja mulle vaan jankattiin et on koliikkia :O kaks eri lääkäriä "tutki" vauvan ja toinen vaan totes et lapset ei ole hänen alaansa ja toinen ei edes vauvaa katsonut vaan totesi vain, et ajan kanssa kyllä rauhoittuu itkut ymt. Joo, rauhottuhan ne, sen jälkeen kun käytiin yksityisellä lasten allergioihin erikoistuneella, maitoallergia siis todettiin vauvalla. Onneksi sitä itse osaa olla sinnikäs, eikä luovuta heti kun terv.keskuksen "ammattitaitoiset" lekurit saa tuntemaan itsensä tyhmäks ja harhaluuloseks :/

Yhteistyössä