Miksi ihmeessä terveyskeskuslääkärit eivät myönnä että lapsen allergia voi ilmetä myös suolisto-oirein? (purnausta )

• Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti
Suzyanne
Nostan tätä vielä kertoakseni että yöitkut loppuivat kuin seinään heti kun lopetettiin maitotuotteet! Ihan käsittätöntä, viime yönäkin heräsi pari kertaa, mutta nukahti helposti uudestaan, eikä itkenyt sitä kipuitkuaan.

Kaikki oireethan ei tietty heti häviä, ja kakka on vielä allergiasorttia, mutta toivotaan että sekin normalisoituu.

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Nostan tätä vielä kertoakseni että yöitkut loppuivat kuin seinään heti kun lopetettiin maitotuotteet! Ihan käsittätöntä, viime yönäkin heräsi pari kertaa, mutta nukahti helposti uudestaan, eikä itkenyt sitä kipuitkuaan.

Kaikki oireethan ei tietty heti häviä, ja kakka on vielä allergiasorttia, mutta toivotaan että sekin normalisoituu.
varmasti rauhoittuu tuo vatsakin vielä kun saa suolisto "levätä". Voi vain arvailla minkälaisessa kunnossa suolten seinämät on, saattaa oireilla siellä samalla tavalla kuin toisilla ihossa.

Miuta taas jaksaa aika ajoin ihmetyttää,miksei aikuiset ihmiset uskalla kokeilla esim parin viikon ajan ilman maitoa/munaa/vehnää/mitälie ilman lääkärin siunausta? Esimerkiksi täysimetysaikanahan ei tarviis kun itse olla ilman sitä ainetta minkä epäilee olevan vauvan kehnon olon aiheuttaja.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Miuta taas jaksaa aika ajoin ihmetyttää,miksei aikuiset ihmiset uskalla kokeilla esim parin viikon ajan ilman maitoa/munaa/vehnää/mitälie ilman lääkärin siunausta? Esimerkiksi täysimetysaikanahan ei tarviis kun itse olla ilman sitä ainetta minkä epäilee olevan vauvan kehnon olon aiheuttaja.
Mistä olet päätellyt etten olisi ollut ominpäin ilman noita aineita? Minä olin 2 vk, muttei saanut oikein selvää, kun vauvalla oli koliikki 4 kk asti, eli huusi joka tapauksessa, ja iho oli koko ajan hyvä. Yhdelle lääkärille tuosta dieetistäni kerroinkin, mutta väitti ettei lapsella ole allergioita, vaan hän on vaan unikoulun tarpeessa. :/

Neuvolasta sain oikein kotiunikouluesitteetkin, ja kokeilinkin, tuloksetta ilman muuta, ennen kuin löysin googlettamalla netistä juttuja että allergia voi olla pelkästään suolisto-oireinenkin. En ollut sitä tiennyt aiemmin, tottakai olisin jättänyt pojalta maidon pois aiemmin.

Vatsan löysyydestä ne kaikki lääkärit sanoivat jotain ympäripyöreää tyyliin joskus lapsilla on sellaista jne. :headwall:

Kyllä siinä meni muutama kk ennen kuin tajusin alkaa epäillä lääkäreiden sanoja. Jonkin verran vaan tuli luotettua heihin, kun tosiaan kolme ari lääkäria sanoi samaa, että ei voi olla pojalla allergioita kun on niin hyvä iho. Yhden lääkärin sanomaa olisi ollut helpompi epäillä.

meillä
Meillä oli pitkäkestoista ripulia 1 vuotiaalla. terkka epäili maitoallergiaa ja aloitinkin maidottoman dieetin lapselle. Lääkäri oli 3vk päästä ja koska ripuli oli vasta loppunut, sanoi ettei voi olla maitoallergia.... Kuulemma pitkittynyt vatsatauti... No en anna lapselle maitoa, koska nykyisin saa jo hengitysoireita jos juo maitoa...

jää nähtäväksi
Samanlaista kokemusta meilläkin tk:sta kuin ap:llä, mutta myös yksityiseltä puolelta . Mä tosin ite uskaltauduin dieeteille imetyksen aikana ja voi sitä saarnaa minkä sain neuvolantädiltä ja neuvolanlääkäriltä. Yksityinen lääkäri sentään otatti verikokeet, jotka oli turhat, koska ei niin pienellä vielä kertoneet mitään. Kun viimein päästiin allergiatesteihin niin vielä lääkärikin siellä mainitsi useaan kertaan että voisi jo palata normaaliin ruokavalioon, mutta kun allergiaoireet tulivat lapselle niin rajuna niin siitä lähtien on minua kuunneltu ja uskottu. Nyt jännää miten käy keväällä siitepölyaikaan. Viime keväänä lapsi oli ihan tukossa, mutta ei kuulemma alle vuoden ikäisellä voi olla siitepölyallergioita...

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meillä oli pitkäkestoista ripulia 1 vuotiaalla. terkka epäili maitoallergiaa ja aloitinkin maidottoman dieetin lapselle. Lääkäri oli 3vk päästä ja koska ripuli oli vasta loppunut, sanoi ettei voi olla maitoallergia.... Kuulemma pitkittynyt vatsatauti... No en anna lapselle maitoa, koska nykyisin saa jo hengitysoireita jos juo maitoa...
Joo tässä hyvä esimerkki, tuollaisia vastaavia olen kuullut terveyskeskuslääkäreistä. On toki yksityissektorillakin epäpäteviä/motivaation puutteesta kärsiviä, mutta uskoakseni ei ihan yhtä paljon kuin kunnallisella.

Meidän omalääkäri kyllä menee nyt vaihtoon. Tämän lisäksi teki jokin aika sitten miehellekin täysin väärän diagnoosin. :(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Mene hyvä immeinen lapses kanssa yksityiselle!Meijän lapsukainen huuti ku syötävä ekat 6 kuukautta ja iho oli tosi atooppinen.Terveyskeskuslääkäri määräs vaan ataraxia...Vein yksityiselle pojan ja selvis jotta on koiralle allerginen...Joten enää en meijän terveyskeskukseen lastani vie vaan ITE:lle,makso minkä makso,terveys on pääasia!
Joo, käytiin tänään Mehiläisessä, lääkärillä jota on täällä Kaksplussallakin eniten kehuttu. Tai toisiksi eniten, kun Tiina Tuomelalla oli kuukausien jonot.

Kenellä lääkärillä kävitte? Kerrotko nimen, kiitos? Siis pääkaupunkiseudullako? Meidänkin pitäisi ehkä käydä näyttämässä vauvaa.

vieras

Millaista on kakka? Epäilen pitäisikö meidänkin käydä näyttämässä lastamme.

vieras
Hienoa, että tilanne parani noinkin helposti! Meillä on ollut vähän monimutkaisemmat allergiat, mutta toisaalta onni on ollut, että heti löytyi hyvä lääkäri ja neuvolan terkkakin on hyvin perillä allergioista.

Me päästiin julkisella puolella tosi nopeasti jatkotutkimuksiin, mutta iho- ja allergiasairaalassa lääkäri oli sitä mieltä, että ei ole mitään allergioita. Ja seuraava lääkäri taas uskoi kyseessä olevan allergia.
No aivan sama mulle. Tulin siihen lopputulokseen, että jos tulevalla lapsella on samat vaivat, niin en mä oikeastaan sitä lääkäriä tarvitse mihinkään muuhun kuin kortisoni rasvan reseptiin. Harmittaa vaan kun itsellekään ei alkuun tullut edes mieleen allergia vaihtoehto, kun kahdella vanhimmalla ei mitään vastaavaa ja lapsi sai turhaan kärsiä.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Mene hyvä immeinen lapses kanssa yksityiselle!Meijän lapsukainen huuti ku syötävä ekat 6 kuukautta ja iho oli tosi atooppinen.Terveyskeskuslääkäri määräs vaan ataraxia...Vein yksityiselle pojan ja selvis jotta on koiralle allerginen...Joten enää en meijän terveyskeskukseen lastani vie vaan ITE:lle,makso minkä makso,terveys on pääasia!
Joo, käytiin tänään Mehiläisessä, lääkärillä jota on täällä Kaksplussallakin eniten kehuttu. Tai toisiksi eniten, kun Tiina Tuomelalla oli kuukausien jonot.

Kenellä lääkärillä kävitte? Kerrotko nimen, kiitos? Siis pääkaupunkiseudullako? Meidänkin pitäisi ehkä käydä näyttämässä vauvaa.
Töölön Mehiläisessä, lääkäri oli Ove Mickelson. Suosittelen lämpimästi, loistava lääkäri.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Millaista on kakka? Epäilen pitäisikö meidänkin käydä näyttämässä lastamme.
Kakka on vielä vihreää, mutta alkaa jo kiinteytyä. Aiemmin oli vihretävää "kuraa". :xmas:

Viime yönä pari lyhyttä heräämistä, muttei huudon huutoa. Vaikea käsittää vieläkään, olisi aivan mahtavaa jos ne yöhuudot olisi tosiaan nyt ohi!!

Mulla ei ole valittamista tk-lääkäreistä, eikä myöskään lastenpolin lääkäreistä tuon asian suhteen. Eräs terkka kolmannen lapsen kohdalla kyllä epäili mua kyllä luulosairaaksi kun epäilin allergioita. Onneksi oli vain sijainen. Lapset on päässeet testeihin, vaikka toiseksi nuoriman testit näyttivät kyllä negaa. Onneksi poika pääsi myös altistukseen, joka sitten näytti maitoallergian. Itse olen sitten jättänyt kotimaiset viljat pois, samoin kananmunan. Testasin ne kotioloissa muutamaan otteeseen. Luulen kyllä että näiden nuorimpien kohdalla testeihin pääsyä helpotti se että myös isomilla sisaruksilla on ollut kyseisiä allergioita. Saas nähdä onko puolivuotinen kuopus säästynyt allergioilta. Pientä epäilystä on kauran suhteen.

Ihana juttu! :) Ja hyvä että uskoit itseäsi ja omia tuntemuksiasi, sinähän lapsesi parhaiten tunnet.

hn
Meillä 6 kk ikäinen alkanut tekemään löysiä kakkoja. Ei kuitenkaan vatsa ole kipeä, kun ei itke eikä heräile sen takia yöllä. Nyt kuitenkin alkanut kakka polttamaan pyllyn niin, että yhdestä kohtaa jo vuotaa. Kortisonia ja sinkkiä ja ilmakylpyjä annettu ja hetkellisesti auttaakin, mut kun yksikin kakka tulee, niin taas on auki pylly. Voiskohan olla jotain allergiaa? Onko kellään kokemusta?
Huomenna mennään neuvolaan ja meinaan kyllä vaatia lääkäriin pääsyä.

Yhteistyössä