miksi ihmeessä pitäisi saada rahaa jostain minkä itse on saanut ilmaiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos puhutaan jostain fillareista ja autoista ja sen sellaisesta, se ei ole niin kummaa myydä niitä vaikka olisi ilmaiseksi saanutkin...itse olen kyllä polkupyöriä lahjoittanut, autoa mulla ei ole koskaan ollut, niin en tiedä miten toimisin.
Se kuuluu mun mutkikkaaseen ns. elämänfilosofiaani, että lahjaksi saatu annetaan lahjaksi. Samoin kuin silloin kun menee hyvin, voi auttaa niitä joilla ei niin hyvin mene, eikä se auttaminen aina ole tavaran muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja hee:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
mä en ymmärrä et miks äippäpakkauksen vaatteita ei sais myydä?

sehän olis melkeempä sama asia jos ottaa pakkauksen rahana ja sit siitä summasta pitäs jaella tarvitseville... :whistle: onhan seki raha saatu "ilmaseks" :whistle: :saint:

:D :D

saahan kukin tehdä kuten haluaa, niinhän minäkin teen kun lahjoitan tavarat, siis teen kuten haluan.
Jos ihmettelee sitä miksi jotkut tekevät jotain, eihän se ole sama kuin sanoisi : ette saa tehdä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Nyt tuli kyllä mieleeni, että aikoinaan myin likan polkupyörän, jonka mun vanhemmat oli likalle ostaneet. En siis ollut maksanut pyörästä itse mitään, mutta myin sen 100 markalla ja sillä rahalla taas ostin likalle korvalappustereot. Olisiko mun pitänyt antaa se pyörä ilmaiseksi?

hmm, mun mielestä tämä on nyt vähän eri juttu. ap puhui ehkä hieman yleistäen, mutta mä ymmärsin tän näin: ei mitään arvokasta tavaraa, kierrätetty eteenpäin tai muuten saatu --> lahjoitetaan käytön jälkeen taas eteenpäin. upouusi polkupyörä, jonka sukulainen on ostanut, on ehkä eri kaliiberia ja ansaitseekin tulla myydyksi :xmas:

Mun mielestä jokainen saa tehdä omilla tavaroillaan mitä tahtoo, voivat pitää ne omiaan, antaa ne ilmaiseksi pois tai vaikka myydä ne. Itse olen sen verran laiska että en jaksaisi alkaa myymään esimerkiksi tuon vauvan pieneksi jääneitä kamppeita pois vaan joko säilytän ne seuravaa muksua varten tai tytölle itselleen tai annan jollekin tuttavalle. Mutta en mä näe mitään ihmeteltävää siinä jos joku myy tuollaisia tarvikkeita ja vaatteita. :whistle:

Ja itse olen saanut viime vuosina toosi paljon pienemmälle tytölleni sopivia, usein vain vähän käytettyjä vaatteita ja kenkiä, mulla on kellari täynnä laatikoita jotka ovat täynnä vaatteita odottamassa tuon iltatähden kasvamista. Miksi en siis lahjoittasi saamiani ja myös itse ostamiani eteenpäin, kun kerran olen itsekin saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja sivullinen:
hmm, mun mielestä tämä on nyt vähän eri juttu. ap puhui ehkä hieman yleistäen, mutta mä ymmärsin tän näin: ei mitään arvokasta tavaraa, kierrätetty eteenpäin tai muuten saatu --> lahjoitetaan käytön jälkeen taas eteenpäin. upouusi polkupyörä, jonka sukulainen on ostanut, on ehkä eri kaliiberia ja ansaitseekin tulla myydyksi :xmas:
No tuon kierrätyskaman ymmärrän itsekin eli jos on itsekin vastaanottanut sen käytettynä. Mutta mikä on sitten se arvo, minkä jälkeen myyminen onkin ihan ok?

Kollega tienasi huutonetissä viime kevään reissumme käyttörahat ja varmasti myi siellä sellaistakin, mistä ei ollut itse maksanut mitään. Mielestäni ei yhtään tyhmempi tapa päästä eroon tarpeettomasta tavarasta, jos jaksaa nähdä sen valokuvaamisten yms vaivan.

Mä en myöskään ole koskaan ottanut maksua vaatteista, joita olen antanut eteenpäin. En edes 120 euroa maksaneesta yhden talven käytössä olleesta toppahaalarista. Ja vastavuoroisesti en myöskään maksa käytetyistä vaatteista. Kun kuopus ei enää tarvitse vaunuja, niin annamme ne ilmaiseksi jollekin tutulle joka tarvitsee. Samoin turvakaukalon, hoitopöydän, pinnasängyn, sitterin jne. No, miehen siskolle taitaa suurin osa mennä =)

Myyttekö myös lähisukulaisille?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No tuon kierrätyskaman ymmärrän itsekin eli jos on itsekin vastaanottanut sen käytettynä. Mutta mikä on sitten se arvo, minkä jälkeen myyminen onkin ihan ok?

Kollega tienasi huutonetissä viime kevään reissumme käyttörahat ja varmasti myi siellä sellaistakin, mistä ei ollut itse maksanut mitään. Mielestäni ei yhtään tyhmempi tapa päästä eroon tarpeettomasta tavarasta, jos jaksaa nähdä sen valokuvaamisten yms vaivan.

no, mä en kommentoinu mitenkään tohon, että saako myydä vai pitääkö antaa. vastasin vaan tohon polkupyöräkärjistykseen. peikkopojan kylkiluun kanssa samaa mieltä, että tehköön kukin materiallaan mitä tahtoo. ja imho: hienoa, että joku jaksaa nähdä vaivan ja laittaa myyntiin tavaraa. kierrätys kunniaan =)

Kirjoitan nyt harmaana, koska en halua huutelua sädekehän kirkastamisestä jne. Minä kyllä lahjoitan ja olen lahjoittanut pois paljon sellaistakin, josta olen maksanut, vaikka emme mitään erityisen rikkaita olekaan. Minusta vain sellainen "Anna hyvän kiertää" -periaate on hyvä.
Esimerkiksi kuopuksen jälkeen lahjoitin pois suuren märän vaatteita, vannan, vain kuopuksella olleen itkuhälyttimen, vaunujen sadesuojan, hyttysverkon ym.

Meillä on niin kovin erilaisia tapoja suhtautua rahaan. Jos minä tai mieheni olemme joka tapauksessa menossa jonnekin, emme suinkaan ota maksua joltakin kyydissämme kulkijalta. Emme toki muutenkaan, mutta varta vasten emme kuskaakaan kuin pieniä matkoja esim. juna-asemalle jne. Luulin pitkään, että tällainen "naapuriapu" on ihan tavallista, mutta sitten tajusin, että useimmat ihmiset tahtovat maksun, jos ovat menossa jonnekin ja vievät jonkun kyydissä. Huippu oli työkaverini, jonka kyydissä olin koulutuksessa. Hän sai matkakulut työnantajalta, ja halusi minulta maksun matkasta. Saboi minulle, että hae raha työnantajalta ja maksa. Maksoin toki matkan, mutta en hakenut työnantajalta matkakustannuksia. Siitä matkasta työnantaja oli jo yhdelle maksanut, ja katsoin tuon koulutuksen annin sen verran hyväksi, että ei se iso satsaus ollut.

Samasta tuotteesta voisin joltakin pyytää rahaa, toiselta en eli saajan rahatilanteen ja tarpeen mukaan. Mikäli kyseessä on uutta vastaava tuote, niin kälyni kahden hyvätuloisen perheeltä voisin pyytää pientä korvausta - mikäli eivät kiinnostuneita niin voisin lahjoittaa SPR:lle, koska silloin annan hyväntekeväisyyteen. Eli ajattelen niin, että hyväntekeväisyttä tai auttamista voin harjoittaa mutta en ala hyvätuloisia elättämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-taloudellinen:
Kirjoitan nyt harmaana, koska en halua huutelua sädekehän kirkastamisestä jne. Minä kyllä lahjoitan ja olen lahjoittanut pois paljon sellaistakin, josta olen maksanut, vaikka emme mitään erityisen rikkaita olekaan. Minusta vain sellainen "Anna hyvän kiertää" -periaate on hyvä.
Esimerkiksi kuopuksen jälkeen lahjoitin pois suuren märän vaatteita, vannan, vain kuopuksella olleen itkuhälyttimen, vaunujen sadesuojan, hyttysverkon ym.

Meillä on niin kovin erilaisia tapoja suhtautua rahaan. Jos minä tai mieheni olemme joka tapauksessa menossa jonnekin, emme suinkaan ota maksua joltakin kyydissämme kulkijalta. Emme toki muutenkaan, mutta varta vasten emme kuskaakaan kuin pieniä matkoja esim. juna-asemalle jne. Luulin pitkään, että tällainen "naapuriapu" on ihan tavallista, mutta sitten tajusin, että useimmat ihmiset tahtovat maksun, jos ovat menossa jonnekin ja vievät jonkun kyydissä. Huippu oli työkaverini, jonka kyydissä olin koulutuksessa. Hän sai matkakulut työnantajalta, ja halusi minulta maksun matkasta. Saboi minulle, että hae raha työnantajalta ja maksa. Maksoin toki matkan, mutta en hakenut työnantajalta matkakustannuksia. Siitä matkasta työnantaja oli jo yhdelle maksanut, ja katsoin tuon koulutuksen annin sen verran hyväksi, että ei se iso satsaus ollut.

no niin, siinähän se tuli tiivistettynä: "anna hyvän kiertää"-periaate :flower:

En kyllä tykkää siitä että äitiyspakkaustavaroita myydään, mutta kaipa se on niiden asia jotka niitä ostaa! Todellakaan en voisi itse ottaa niistä rahaa, kun en ole itekään mitään maksanut, olen ihmetellyt kuinka niitä onkin niin paljon nettikirppiksillä myynnissä.

Mullekin on kyllä käynyt niin, että olen ostanut joltain vaatepaketin missä on ollut jotain takavuosien äp-tavaraa, eikä myyjä ole maininnut asiasta. Ja enhän minä voi tunnistaa esim viiden vuoden takaisen pakkauksen tuotteita, kun en ole lasta silloin saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
En kyllä tykkää siitä että äitiyspakkaustavaroita myydään, mutta kaipa se on niiden asia jotka niitä ostaa! Todellakaan en voisi itse ottaa niistä rahaa, kun en ole itekään mitään maksanut, olen ihmetellyt kuinka niitä onkin niin paljon nettikirppiksillä myynnissä.

Mullekin on kyllä käynyt niin, että olen ostanut joltain vaatepaketin missä on ollut jotain takavuosien äp-tavaraa, eikä myyjä ole maininnut asiasta. Ja enhän minä voi tunnistaa esim viiden vuoden takaisen pakkauksen tuotteita, kun en ole lasta silloin saanut.

Mutta entä jos ottaa sen pakkauksen rahana ja ostaa tuolla rahalla vaikka vauvalle haalarin ja muuta vaatetta. Onko sitten oikein myydä näitä (ehkä kalliitakin?) vaatteita eteenpäin kun on kerran saanut ne "ilmaiseksi"?

Tai jos ei vaikka olekaan mielessään eritellyt mihin se äp-raha meni, vaan kakki tarpeellinen on ostettu siihen käytössä oelvilla rahoilla. Pitäisikö silloin vauvan kasvaessa ruveta miettimään että mitkähän tarvikkeet nyt laitetaan pakkauksen piikkiin ja annetaan pois samalla kun muut "itse ostetut" myydään eteenpäin... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
mä en ymmärrä et miks äippäpakkauksen vaatteita ei sais myydä?

sehän olis melkeempä sama asia jos ottaa pakkauksen rahana ja sit siitä summasta pitäs jaella tarvitseville... :whistle: onhan seki raha saatu "ilmaseks" :whistle: :saint:
Meinasin sanoa ihan samaa. Eihän äp ole ilmainen, se maksaa sen summan rahaa, joka olis vaihtoehtona saada rahana, jos ei ottaisi pakkkausta. Moniko pysyy selvillä, etä mitä on sillä äitiyspakkauksen vaihtoehtona olevalla rahalla ostanut? Ja jakaa ne ilmaiseksi myöhemmin? Mitäs, jos se raha menikin ruokaan eikä sitä pystykään antamaan ilmaiseksi eteenpäin? :headwall:

Mun serkku asuu samalla paikkakunnalla tai ainakin lähellä, missä on se aution neule. Serkku osti meille an:ltä vauvan vaatteita, samanlaisia, joita oli äitiyspakkkauksessakin. Arvata saattaa, mitä niistäkin mohkuttiin, kun ne oli kirpparilla myynnissä sitten, kun jäivät meille pieneksi...

:whistle: ;)

no, mä en kommentoinu mitenkään tohon, että saako myydä vai pitääkö antaa. vastasin vaan tohon polkupyöräkärjistykseen. peikkopojan kylkiluun kanssa samaa mieltä, että tehköön kukin materiallaan mitä tahtoo. ja imho: hienoa, että joku jaksaa nähdä vaivan ja laittaa myyntiin tavaraa. kierrätys kunniaan =)
Mä olen kans kierrätyksen kannalla, vaikka en jaksakaan nähdä sitä vaivaa, mikä tavaroiden myymisestä tulee. Joten lahjoitan pois tai annan sukulaisille. Tämä palsta on kyllä ollut loistava apu, kun remontin alta olen halunnut päästä tarpeettomasta tavarasta eroon =)

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
Todellakaan en voisi itse ottaa niistä rahaa, kun en ole itekään mitään maksanut

En tiedä minkä maan äitiyspakkauksista puhut, ainakaan Suomessa ei ole olemassa "ilmaista" äitiyspakkausta. Pakkauksen sijaan voit valita yli toistasataaeuroa käteistä, joten jo tämän vaihtoehdon luulisi antavan osviittaa siitä mikä paketin rahallinen arvo on. Pakkaus tai raha ei tipahda taivaasta enkelikuoron säestämänä vaan homma rahoitetaan veronmaksajien rahoista. Ei siis todellakaan mitään ilmaista palvelua.

Me ollaan myyty äitiyspakkauksen meille turhaa tavaraa, kuten kestovaippoja huuto.netissä ihan ok hinnalla. Jos joskus tulisi tarvetta ostaa ÄPn tavaroita niin voisin niistä kohtuullisen korvauksen maksaakin.

Mitä pahaa on myydä ilmaiseksi saatua? Itse olen monasti ostanut kirppareilta myös äp:n tavaraa (kuten muutakin) kunhan hinta on kohtuullinen. Kyllähän näistä kaupoista hyötyy sekä ostaja että myyjä! Kaikilla kun ei löydy näitä kierrättäjiä tuttavapiiristä, (mitä en pidä ollenkaan pahana) niin on tosi kiva löytää käytettyä mutta hyvää vaatetta esim. kirppareilta. Että onneksi joku jaksaa myydäkin niitä!!!

itse saatan myydä jotain ja laittaa rahat hyväntekeväisyytteen, tästä en kerro kaupantekovaiheessa mutta ostaja saa siitä tositteen tavaran mukana, korkeintaan pk otan itse - myönteiseksi on koettu, kivaa palautetta olen saanut

jos joku välttämättä haluaa antaa jotakin niin sille en mitään voi,mutta ilmaiseksi anna pois. ja en anna pois rikkinäisiä,vain ehjiä, koska mielestäni myöskään köyhä ei tarvitse risa tavaraa....

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
jos joku välttämättä haluaa antaa jotakin niin sille en mitään voi,mutta ilmaiseksi anna pois. ja en anna pois rikkinäisiä,vain ehjiä, koska mielestäni myöskään köyhä ei tarvitse risa tavaraa....
mutta jos joku tarvitsee sen risan niin saa toki,muten heitän roskiin.

Syntymäpäiville on tapana viedä lahjoja ja en ymmärrä miksi näitä lahjoiksi saatuja ei voisi eteenpäin myydä?

Jos mä muuten saan jotain käytettyä niin en mä niillä bisnestä ala tekemään, enkä toivo, että kiertoon laitettuna niillä kukaan muukaan rikastuu.

Yleensä kun jotain tuttaville annan, annan heidän maksaa tuotteesta pienen summan, jottei heille tule olo, että jäävät jotain velkaa. Itsekin mielelläni maksan pikkusumman käytetyistä tavaroista. Kurjaa, jos ei tiedä miten korvaisi, kun aina on saama puolella.

Yhteistyössä