miksi ihmeessä pitäisi saada rahaa jostain minkä itse on saanut ilmaiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Meidän perhe on kaikkea muuta kuin varakas, mutta silti lahjoitan aina kaikki pieneksi jääneet vaatteet pois, siis nekin joista olen itse maksanut, samoin on lelujen ja vauvanhoitotarvikkeiden kanssa, kaiken olen antanut pois. Ei tulisi pieneen mieleenikään alkaa pyytää rahaa varsinkaan sellaisesta minkä olen itse saanut.
Onko tuossa kyse jostain periaatteesta, vai pihiydestä, vai oikeasta köyhyydestä kun ilmaiseksi saatukin halutaan hyödyntää?

Minoon kuules miettiny samaa.
Lahjotin olevinaan vauvanvaatetta, kappas kummaa, ei niitä voinu lahjottaa ku kaveri väenvängällä halus maksaa niistä, ei siis suosutnu ottamaan ilmaseks :o

Puhumattakaan eräs vaippakaava, laitoin parille palstalaiselle sen sähköpostina niin molemmat kyseli paljon maksaa..

Mutta joo nähtävästi nykysin ei haluta lahjottaa mitään ja mä oon sit kummajainen, miksi myydä sellaista mitä on itse saanut ilamiseksi?

Ja yhtään ei taas tullu kirjotettuu aidan seipäistä kun piti kirjottaa aidasta.. :saint:

nyt tuohon äpvaippaan, josta jollain oli jäänyt rahat saamatta? Sun mielestä ihan ok, että ostaja jätti maksamatta? Tuossa tapauksessa ostamisesta oli sovittu, joten silloin on myös maksettava. Periaate- ja rehellisyyskysymys.

Muutoin kyllä itsekin lahjoittelen yleensä kavereille lasten pieneksi jääneitä vaatteita, osa kyllä haluaa ehdottomasti maksaa niistä. Vanhan äppakkauksen ja joitakin muita vaatteita vein nvlaan, josta toimittivat ne eräälle vähävaraiselle perheelle.

Kauppa se on joka kannattaa =) Mä taas en oikein ymmärrä sitä, että jos saa jotain ilmaiseksi, se pitäisi myös ilmaiseksi antaa pois. Taloudellisestihan on järkevämpää myydä kuin lahjoittaa, koska sillä saadulla rahalla voi taas hankkia jotain muuta, esim isompia lasten vaatteita.

Mä lahjoitan yksinkertaisesti siksi, että myyminen on mun mielestä vaivalloista ja käyttökelposen tavaran heittäminen roskiin on ekologisesti väärin.

no mä en kyllä osais alkaa myymään esim.äitiyspakkauksen vaatteita ja tavaraa, kun ne on ilmaiseksi saatu, eriasia on sitten itse ostamani vaatteet. ja myöskään niistä vaatteista, jotka olen itse saanut ilman ja sit antanut eteenpäin, en ole maksua ottanlut

no mä en kyllä osais alkaa myymään esim.äitiyspakkauksen vaatteita ja tavaraa, kun ne on ilmaiseksi saatu, eriasia on sitten itse ostamani vaatteet. ja myöskään niistä vaatteista, jotka olen itse saanut ilman ja sit antanut eteenpäin, en ole maksua ottanlut

Alkuperäinen kirjoittaja viittaatko:
nyt tuohon äpvaippaan, josta jollain oli jäänyt rahat saamatta? Sun mielestä ihan ok, että ostaja jätti maksamatta? Tuossa tapauksessa ostamisesta oli sovittu, joten silloin on myös maksettava. Periaate- ja rehellisyyskysymys.

Muutoin kyllä itsekin lahjoittelen yleensä kavereille lasten pieneksi jääneitä vaatteita, osa kyllä haluaa ehdottomasti maksaa niistä. Vanhan äppakkauksen ja joitakin muita vaatteita vein nvlaan, josta toimittivat ne eräälle vähävaraiselle perheelle.

En viittaa siihen tapaukseen muutoin kuin että se toi tämän aiemminkin ihmettelemäni asian taas mieleen.
Jos sovittu kaupoista eikä lahjoittamisesta ole ollut puhetta, ei tietenkään saa jättää maksamatta.
Ihmettelen vaan sitä, miten kukaan tulee myyneeksi jotain mistä ei itsekään ole maksanut sentin vertaa.

Mä otin tuolt lahjoitetaan osastolta kerran vaate pussin, no ei ne sit ollutkaan ihan lahjoitetaan vaatteita. Mun piti maksaa sen seutulippu 3.60?. Vaik se tuli vaunujen kanssa eli sai matkustaa ilmaiseksi!!

Ja vaatteet oli kyl tosi surkeita nukkasia ja saumat purkautuneet.. ja tosi vanhoja näivettyneitä ja värit haalistunut..

Opin ehkä tapauksesta jotain...

Enemmän poikani olis saanut irti kun olisin ostanut 3.60? uuden bodyn kaupasta

myös, että esimerkiksi vanhoja vaatteita saadessaan ihmiset haluavat maksaa niistä siksi, ettei jää epäselvyyttä siitä, kenen ne oikeasti ovat. Olen pari tapausta kuullut, että joku on lahjoittanut toiselle jotakin ja myöhemmin tullutkin vaatimaan sitä takaisin vedoten siihen, että kyse olikin vaan lainaamisesta. Olisi kyllä vmäinen tilanne tuollainen...

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Ihmettelen vaan sitä, miten kukaan tulee myyneeksi jotain mistä ei itsekään ole maksanut sentin vertaa.
Nyt tuli kyllä mieleeni, että aikoinaan myin likan polkupyörän, jonka mun vanhemmat oli likalle ostaneet. En siis ollut maksanut pyörästä itse mitään, mutta myin sen 100 markalla ja sillä rahalla taas ostin likalle korvalappustereot. Olisiko mun pitänyt antaa se pyörä ilmaiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kauppa se on joka kannattaa =) Mä taas en oikein ymmärrä sitä, että jos saa jotain ilmaiseksi, se pitäisi myös ilmaiseksi antaa pois. Taloudellisestihan on järkevämpää myydä kuin lahjoittaa, koska sillä saadulla rahalla voi taas hankkia jotain muuta, esim isompia lasten vaatteita.

Mä lahjoitan yksinkertaisesti siksi, että myyminen on mun mielestä vaivalloista ja käyttökelposen tavaran heittäminen roskiin on ekologisesti väärin.

En sano että kenenkään muun PITÄISI lahjoittaa mitään kellekkään. Itse olen paitsi liian laiska myymään mitään, niin myös ajattelen, että kun itse jotain saa, niin voi itsekin lahjoittaa, se on sellaista "elämälle velan maksua".

Kyllä mun on pakko koittaa myydä vaikka ois ollukki itelle ilmasia, sen verran kipeesti välillä rahaa tarvitsen. Toki paljon olen antanutkin varsinkin sukulaisille noita lasten vaatteita, mutta jostain rahaakin saatava.

Alkuperäinen kirjoittaja viittaatko:

En viittaa siihen tapaukseen muutoin kuin että se toi tämän aiemminkin ihmettelemäni asian taas mieleen.
Jos sovittu kaupoista eikä lahjoittamisesta ole ollut puhetta, ei tietenkään saa jättää maksamatta.

eli siis kun mä olen saanut autoni lahjaksi anopilta,ja jos haluan joskus uuden ni tää vanha täytys lahjottaa ilmaseksi kun en ole sentin vertaa siitä itse maksanut?
Joo vertaus vähän kehno,mut tajuat varmasti pointin.

Nyt tuli kyllä mieleeni, että aikoinaan myin likan polkupyörän, jonka mun vanhemmat oli likalle ostaneet. En siis ollut maksanut pyörästä itse mitään, mutta myin sen 100 markalla ja sillä rahalla taas ostin likalle korvalappustereot. Olisiko mun pitänyt antaa se pyörä ilmaiseksi?

sanoinkin, etten väitä että kenenkään muun pitäisi antaa mitään kellekkään

Periaatteessa lahjoitan pois ne mitä olen ilmaiseksi saanut. Jos taas olen myynyt mm vaatepaketteja joissa on ollut seassa vaatteita joita olen saanut ilmaiseksi, niin olen ottanut sen aina hinnassa huomioon =) Äitiyspakkauksen vaatteet olen sitten aikanani ajatellut lahoittaa eteenpäin. Ongelmana on vaan yleensä se kenelle niitä vaatteita vois lahjoittaa, kun jos antaa kirppareille niin sieltähän ne MYYDÄÄn eteenpäin :/

Rikkaan mietteitä. Jos teidän perhe ois oikeesti köyhä niin kyllä silloin revittäis joka penni sieltä mistä irti saatais. Jopa sit myymällä ilmaiseks saatua tavaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Periaatteessa lahjoitan pois ne mitä olen ilmaiseksi saanut. Jos taas olen myynyt mm vaatepaketteja joissa on ollut seassa vaatteita joita olen saanut ilmaiseksi, niin olen ottanut sen aina hinnassa huomioon =) Äitiyspakkauksen vaatteet olen sitten aikanani ajatellut lahoittaa eteenpäin. Ongelmana on vaan yleensä se kenelle niitä vaatteita vois lahjoittaa, kun jos antaa kirppareille niin sieltähän ne MYYDÄÄn eteenpäin :/

No mä tosiaan lahjoitin äpvaatteet neuvolan kautta jollekin vähävaraiselle perheelle. Säily siinä sitten perheen anonyymiuskin samalla. Eli ainakin meidän paikkakunnalla myös neuvola niitä välittää, jos tarvetta juuri kysymishetkellä sattuu olemaan.

Minä yleensä ottaen lahjoita pois meille tarpeettoman, kuitenkin myin huutonetissä uuden äitiyspakkauksen makuupussin.
Lähipiirissä ei ollut pussille tarvitsijaa, jos olisin laittanut annetaan ilmon nettiin niin pussi olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä päätynyt huutonettiin kuitenkin..

Ilman hv:ta myin, ja sain siitä sen verran että tyttönen saa rannekkeen Lintisille...

sanoinkin, etten väitä että kenenkään muun pitäisi antaa mitään kellekkään
Mutta sua kuitenkin ihmetyttää, miksi en antanut sitä pyörää ilmaiseksi pois? =) Noh, mä ajattelin, että koska se kuitenkin oli uutena maksanut melkein 1000 markkaa - vaikken itse sitä ollutkaan maksanut - niin turhan arvokas esine vain lahjoitettavaksi. 100 markkaa oli kuitenkin pieni raha siitä ja saipahan sitten likka niillä rahoilla ne korvalappustereonsa. Toki mä olisin voinut ostaa ne korvalappustereot omistakin rahoistani, mutta mun mielestäni oli puhtaasti järkevämpää myydä se pyörä.

mä en ymmärrä et miks äippäpakkauksen vaatteita ei sais myydä?

sehän olis melkeempä sama asia jos ottaa pakkauksen rahana ja sit siitä summasta pitäs jaella tarvitseville... :whistle: onhan seki raha saatu "ilmaseks" :whistle: :saint:

Tämä voisi olla mun näppäimistöltä :)

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
mä en ymmärrä et miks äippäpakkauksen vaatteita ei sais myydä?

sehän olis melkeempä sama asia jos ottaa pakkauksen rahana ja sit siitä summasta pitäs jaella tarvitseville... :whistle: onhan seki raha saatu "ilmaseks" :whistle: :saint:

:D :D

Mitä tulee tuohon periaatteeseen, pihiyteen ja köyhyyteen, niin lisäisin joukkoon vielä termin säästäväisyys. Jokainen tuntemani vaurastunut perhe on vaurastunut nimenomaan säästäväisyytensä ansiosta eikä siksi, että omaisuutta lahjoitellaan pois. Vaikka saisikin ilmaiseksi, on järkevämpää myydä se pois - jos ei itse tarvitse - ja vaikka kerätä myyntivoitot tilille ja sen jälkeen sijoittaa ne johonkin, mistä saa kohtuullisen tuoton sijoitukselleen.

Yhteistyössä