Miksi haluat tietää vauvan sukupuolen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kysyn:
Miksi haluat/halusit ottaa selvää tulevan vauvasi sukupuolesta?

Itselläni kaksi lasta ja molempien sukupuoli pysyi yllärinä loppuun asti, emme halunneet siis mieheni kanssa tietää etukäteen.

Mulla kolmas raskaus.
Kahdesta edellisestä ei tiedetty sukupuolta etukäteen. Ekasta en edes halunnut tietää. Tokasta olisin halunnut, mutta eivät ultrassa kertoneet. Tästä kolmannesta näkyi tosi selvästi ultrassa se ja halusinkin tietää. Ihan vaan jotenkin sen takia, että tietää senkin onko odotus yhtään erilaista, kun tietää kumpa on tulossa. Jotenkin ihan luontevaa ollut tämäkin, että tietää sukupuolen. Ollaan myös kerrottu avoimesti jos joku on kysellyt, että kumpa tulee.
Ei kai mitään suurta syytä tolle ole, miksi sen haluaa tietää...yks käytännön juttu tietty se, että saa laittaa toisen sukupuolen vaatteet ja kamat suoraan myyntiin, kun tietää, ettei enää niitä tarvi :D

Meillä molemmista raskauksista ollaan tiedetty sukupuoli. Ehkä suurin syy on se, että odotus jotenkin on ollut helpompaa, kun on pystynyt konkretisoimaan uuden tulokkaan. Vähän sama kuin 4D-ultrassa näkee jo kasvonpiirteetkin tai ylipäätään tavallisessa ultrassa näkee että vatsassa ylipäätään on elämää. Heti kun on saatu tietää sukupuoli, ollaan myös alettu kutsua tulokasta nimeltä. Me ollaan myös kerrottu avoimesti sukupuoli sitä kysyville, samoin nimi on ollut monella tiedossa jo ennen nimiäisiä. En oikein ymmärrä, miksi näitä asioita pitää jotenkin "salailla".

Eka kertaa tulin raskaaksi ja ajattelin että en tietenkään halua tietää sukupuolta. Se menikin kesken, mutta onneksi tulin pian uudestaan raskaaksi. Sitten halusinkin ehdottomasti tietää, koska kaikki mikä teki asiaa jotenkin konkreettisemmaksi ja "varmemmaksi" pelon keskellä auttoi.

Nyt taas raskaana, keskenmenojakin taas takana mutta sukupuolta ei tiedetä. Ihan sama kumpi sieltä tulee, nöyrä toive että terve, niinkuin kaikilla tietysti. En halua salailla tms, mutta minusta se on yksi elämän ihanimpia yllätyksiä, ja synnyttämään meno tuntuukin vähän erilaiselta kuin viimeksi.

En halua salailla tms, mutta minusta se on yksi elämän ihanimpia yllätyksiä, ja synnyttämään meno tuntuukin vähän erilaiselta kuin viimeksi.

Samaa mieltä. Toista odotetaan, eikä olla kummallakaan kerralla olla tiedetty sukupuolta. Lisäksi mulla on fiilis, että "tiedättekö sukupuolen" -kyselyistä huolimatta kysyjistäkin ja lähipiiristä on loppujen lopuksi hauskempaa jännäillä tätä pientä yllätystä kuin kuulla että "joo tyttö/poika tulee".

Viimeksi muokattu:
ekan kohdalla en halunnut tietää, ei toisaalta olisi haitannut vaikka olisin tiennytkin. Tämän toisen kohdalla halusin ihan käytännön syistä tietää. Esikoinen poika, ja halusin tietää voinko laittaa kaikkein poikamaisimmat vaatteet kiertoon kaverille, jolle syntyi poika. Ja sain laittaa, tyttö on tulossa (todettu kolmessa ultrassa).
:)

Miksi en haluaisi tietää? Minä haluan tietää siitä kaiken ja heti! :D

Ei sillä mitään väliä ole kumpi se on, olen vain niin pirun utelias ja malttamaton. Vaikka eihän sitä välttämättä näe, ja sille ei sitten mitään voi.

-ihan yleisesti ottaen otan selvää sukupuolesta koska en myöskään ymmärrä miksi raskausajan asioita pitäisi salailla...
-en halua ostaa pelkkiä unisex-vaatteita ja tarvikkeita, vaan on kivaa että voi suoraan olla jotain joko tytölle tai sitten pojalle...
-ja kolmanneksi, koska erityisemmin toivon nimenomaan toista sukupuolta, en malta odottaa tietoa synnytykseen asti :)

Alkuperäinen kirjoittaja miksipä ei?;10635404:
-ihan yleisesti ottaen otan selvää sukupuolesta koska en myöskään ymmärrä miksi raskausajan asioita pitäisi salailla...
-en halua ostaa pelkkiä unisex-vaatteita ja tarvikkeita, vaan on kivaa että voi suoraan olla jotain joko tytölle tai sitten pojalle...
-ja kolmanneksi, koska erityisemmin toivon nimenomaan toista sukupuolta, en malta odottaa tietoa synnytykseen asti :)

Omien havaintojeni pohjalta, olen huomannut, että ne vanhemmat jotka toivovat erityisesti jompaa kumpaa, selvittävät sukupuolen. Ne joille ei sukupuolella ole oikeasti mitään väliä, eivät yleensä halua tietää etukäteen kumpi tulee.
Itse en haluaisi tietää, koska minusta sitä vaan ei kuulu tietää. Harvemmin sitäpaitsi sukupuolta pystytään 100% varmuudella edes sanomaan. Se vasta tyhmältä tuntuisikin, että periaatteessa tiedät sukupuolen, mutta et sitten kuitenkaan ihan varmasti..
En tajua, kun ei aikuiset ihmiset malta yhtään odottaa. kohta varmaan kehitellään jonkinmoinen sikiöhautomo, jossa sikiöt kehittyy ennätysajassa, ettei kenenkään vaan tarvitse 9kk odottaa vauvan syntymää.

ekan kohdalla en halunnut tietää, ei toisaalta olisi haitannut vaikka olisin tiennytkin. Tämän toisen kohdalla halusin ihan käytännön syistä tietää. Esikoinen poika, ja halusin tietää voinko laittaa kaikkein poikamaisimmat vaatteet kiertoon kaverille, jolle syntyi poika. Ja sain laittaa, tyttö on tulossa (todettu kolmessa ultrassa).
:)

Niin oli todettu siskollenikin ja niin vaan pieni poika syntyi..

Viimeksi muokattu:
En halua missään tapauksessa tietää. Itse en mene edes rakenneultraan, koska sikiöllä ei epäillä mitään hätää olevan, niin koen rakenneultran turhaksi ja aika kalliiksi.
Haluan tutustua vauvaan vasta hänen synnyttyään. Nähdä piirteet, sukupuolen, hiukset yms vasta sitten. En voisi kuvitellakaan kutsuvani sikiötä nimeltä. Enkä ikipäivänä voisi kuvitellakaan meneväni 4D- ultraan "tirkistelemään" sikiön ulkonäköä.
Minusta kaikki aikanaan. Tunneside vauvaan kehittyy sitten syntymän jälkeen ja sitten kyllä ehtii niitä piirteitä ihastella aivan tarpeeksi..

Itse olen sitä mieltä, että sikiön sukupuolta ei "kuulu" selvittää, koska se on tavallaan epäluonnollista. Luonnollisin tilannehan on se, että emme näe sikiötä ennenkuin se syntyy. Sen takia esimerkiksi 3d-ultrat ym. on mun mielestä jotenkin outoja; ei meillä ole mitään asiaa urkkia sikiötä silloin, kun sen kuuluisi vielä olla nimenomaan "piilossa" kohdun suojissa. Paheksun sellaisia vanhempia, jotka menevät 3d-ultraan vain uteliaisuuttaan katsomaan, minkä näköinen vauva on!
OK, tietenkin kannatan länsimaista lääketiedettä ja tottakai esim. np- ja rakenneultrat on ihan perusteltuja.
Mutta mun mielestä sikiöstä ei saisi ottaa selvää sen enempää asioita kun on ihan välttämätöntä.

Omien havaintojeni pohjalta, olen huomannut, että ne vanhemmat jotka toivovat erityisesti jompaa kumpaa, selvittävät sukupuolen. Ne joille ei sukupuolella ole oikeasti mitään väliä, eivät yleensä halua tietää etukäteen kumpi tulee.
Itse en haluaisi tietää, koska minusta sitä vaan ei kuulu tietää. Harvemmin sitäpaitsi sukupuolta pystytään 100% varmuudella edes sanomaan. Se vasta tyhmältä tuntuisikin, että periaatteessa tiedät sukupuolen, mutta et sitten kuitenkaan ihan varmasti..
En tajua, kun ei aikuiset ihmiset malta yhtään odottaa. kohta varmaan kehitellään jonkinmoinen sikiöhautomo, jossa sikiöt kehittyy ennätysajassa, ettei kenenkään vaan tarvitse 9kk odottaa vauvan syntymää.

Joo, läpinäkyvässä sukkulassa, jotta vanhemmat näkevät oman pienen sikiönsä koko ajan 24/7 :D

Itse jos olisin kätilö tai lääkäri, en sukupuolta kertoisi. Joskushan sukupuoli näkyy ultrassa niin selvästi, että vanhemmat näkevät itse.

Viimeksi muokattu:

Minä toivon erityisesti tyttöä (poika jo on) mutta en halunnut selvittää sukupuolta, vaan haluan toivoa loppuun saakka että saisimme tytön :)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä ap;10635971:
Itse olen sitä mieltä, että sikiön sukupuolta ei "kuulu" selvittää, koska se on tavallaan epäluonnollista. Luonnollisin tilannehan on se, että emme näe sikiötä ennenkuin se syntyy. Sen takia esimerkiksi 3d-ultrat ym. on mun mielestä jotenkin outoja; ei meillä ole mitään asiaa urkkia sikiötä silloin, kun sen kuuluisi vielä olla nimenomaan "piilossa" kohdun suojissa. Paheksun sellaisia vanhempia, jotka menevät 3d-ultraan vain uteliaisuuttaan katsomaan, minkä näköinen vauva on!
OK, tietenkin kannatan länsimaista lääketiedettä ja tottakai esim. np- ja rakenneultrat on ihan perusteltuja.
Mutta mun mielestä sikiöstä ei saisi ottaa selvää sen enempää asioita kun on ihan välttämätöntä.

Öööö.... Siis lääketiede saa kehittyä, mutta vaan niin kauan kun se on "perusteltua". Eli jos kehitys tarjoaa tietoja vauvasta, joilla ei varsinaisesti "tee mitään", ja jotka voi ihan yhtä hyvin saada vasta vauvan syntymän jälkeen, niin sitä ei kuulu selvittää ja se on epäluonnollista ?!?!?!?!?!?
Kuka sitten määrittelee, minkälainen kehitys lääketieteessä on "perusteltua"? Ja entä jos siinä perustellun lääketieteen kehityksen rinnalla saadaan myös muita tietoja käyttöön, tuleeko ne salata?
Enkä käsitä, miksi koet tarpeen paheksua vanhempia, jotka uteliaisuuttaan haluavat 3/4D-ultrassa käydä. Mitä haittaa siitä sinulle on?

Todella mielenkiintoinen maailmankatsomus sinulla.

kyllä on taas joillakin kirjoittajilla ihan oman pään sisäisiä juttuja... "sikiötä ei pitäisi urkkia, sen pitäisi olla kohdussa piilossa".. voi elämä mitä juttuja! :D
onko se joltain toiselta pois jos joku haluaa lapsensa sukupuolta kysyä etukäteen/käydä 4D ultrassa jne. tai jos joku toivoo nimenomaan jompaa kumpaa, niin mitä pahaa siinä on?
kukin taaplaa tyylillään.

Meillä rakenneultra tehtiin kyllä ihan 4D-ultrana, eikä siis menty minnekään yksityiselle. Tämä siis ihan äippäpolilla eikä siinä pahemmin kyselty, haluaako nähdä 4d vai tavallista ultraa. Joten tekniikka kehittyy, halusi sitä tai ei.

Hauska keskustelu :) Itse ei haluta tietää tai siis ei tiedetty ekasta, kun ei haluttu. Tokasta ei kanssa haluttu, mutta muutettiin ulkomailla ja täällä on lapsi nimettävä heti. Ei pääse sairaalasta pois jos ei ole lasta rekisteröity, joten ajateltiin, että täällä käytännön syistä ehkä helpompi kun tietää. Monta ultraa kieltäydyttiin, kun kysyttiin, mutta oma lääkäri siis koko ajan tiesi sukupuolen. No, nyt sitten kysyttiin ja yli kyllä ylllätys, olin täysin varma, että toinen tulisi. No, ehkä tuo yllätys olisi ollut paljon parempi siellä sairaalassa, mutta sitten olisi kyllä ollut nimi toiselle sukupuolelle valmiina. No ehkä parempi, että tiedetään - saadaan hiukan aikaa miettiä nimeä. Tosin vähän kaduttaa kun kysyttiin. Jatkossa en kyllä kysy, jos lapsia vielä sattuisi tulemaan

Hauska keskustelu :) Itse ei haluta tietää tai siis ei tiedetty ekasta, kun ei haluttu. Tokasta ei kanssa haluttu, mutta muutettiin ulkomailla ja täällä on lapsi nimettävä heti. Ei pääse sairaalasta pois jos ei ole lasta rekisteröity, joten ajateltiin, että täällä käytännön syistä ehkä helpompi kun tietää. Monta ultraa kieltäydyttiin, kun kysyttiin, mutta oma lääkäri siis koko ajan tiesi sukupuolen. No, nyt sitten kysyttiin ja yli kyllä ylllätys, olin täysin varma, että toinen tulisi. No, ehkä tuo yllätys olisi ollut paljon parempi siellä sairaalassa, mutta sitten olisi kyllä ollut nimi toiselle sukupuolelle valmiina. No ehkä parempi, että tiedetään - saadaan hiukan aikaa miettiä nimeä. Tosin vähän kaduttaa kun kysyttiin. Jatkossa en kyllä kysy, jos lapsia vielä sattuisi tulemaan

Miksi ette miettineet molemmille vaihtoehdoille nimiä?

Viimeksi muokattu:
En minä kyllä ymmärrä kenelle siitä on haittaa, vaikka lapsen sukupuoli on tiedossa etukäteen tai jos haluaa käydä ylimääräisen kerran ultrassa. Ja se, että vain ne joille lapsen sukupuolella on merkitystä haluaisivat tietää sen etukäteen, on täyttä puppua.

Itselläni on vähän ristiriitainen suhtautuminen tähän asiaan. Alkuraskaudessa en missään nimessä halunnut tietää vauvan sukupuolta, koska se tuntui minusta epäluonnolliselta ja halusin pitää sen yllätyksenä loppuun asti. Mieheni kuitenkin ehdottomasti halusi tietää sukupuolen ja hän sai pääni käännettyä, joten kysyimme sitä rakenneultrassa. Syynä hänellä oli kai pelkkä uteliaisuus. Noh, ultrassa ei sukupuoli kuitenkaan selvinnyt, joten päätimme että antaa olla, odotetaan sitten sinne synnytykseen asti.

Nyt kun synnytys on lähestymässä, minua kuitenkin harmittaa se ettemme ottaneet selvää sukupuolesta ja menneet aiemmin vaikka ylimääräiseen ultraan sen takia (nyt on jo turha mennä, ollaan niin pitkällä). Syynä on pelkästään se, että olisi niiiiiiin paljon helpompaa tehdä kaikkia hankintoja vauvalle, jos sen sukupuolen tietäisi! Esimerkiksi jos tietäisimme että tulossa on tyttö, olisimme ostaneet britaxin pinkin turvakaukalon. Nyt sen sijaan meidän oli pakko ostaa ikävän näköinen harmaa kaukalo, vaikka emme sen väristä ollenkaan tykänneet. Moni muukin vaate tai vauvantarvike on jäänyt hankkimatta siksi että värivaihtoehtoyina olivat pinkki ja vaaleansininen. Siis ihan tällaisesta "höpsöstä" syystä olisi ollut kiva tietää se sukupuoli etukäteen...

Sinänsä kiva että juttu pysyy yllätyksenä, mutta käytännön hankintoja se kyllä vaikeuttaa aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vähän sekä että;10640186:
Itselläni on vähän ristiriitainen suhtautuminen tähän asiaan. Alkuraskaudessa en missään nimessä halunnut tietää vauvan sukupuolta, koska se tuntui minusta epäluonnolliselta ja halusin pitää sen yllätyksenä loppuun asti. Mieheni kuitenkin ehdottomasti halusi tietää sukupuolen ja hän sai pääni käännettyä, joten kysyimme sitä rakenneultrassa. Syynä hänellä oli kai pelkkä uteliaisuus. Noh, ultrassa ei sukupuoli kuitenkaan selvinnyt, joten päätimme että antaa olla, odotetaan sitten sinne synnytykseen asti.

Nyt kun synnytys on lähestymässä, minua kuitenkin harmittaa se ettemme ottaneet selvää sukupuolesta ja menneet aiemmin vaikka ylimääräiseen ultraan sen takia (nyt on jo turha mennä, ollaan niin pitkällä). Syynä on pelkästään se, että olisi niiiiiiin paljon helpompaa tehdä kaikkia hankintoja vauvalle, jos sen sukupuolen tietäisi! Esimerkiksi jos tietäisimme että tulossa on tyttö, olisimme ostaneet britaxin pinkin turvakaukalon. Nyt sen sijaan meidän oli pakko ostaa ikävän näköinen harmaa kaukalo, vaikka emme sen väristä ollenkaan tykänneet. Moni muukin vaate tai vauvantarvike on jäänyt hankkimatta siksi että värivaihtoehtoyina olivat pinkki ja vaaleansininen. Siis ihan tällaisesta "höpsöstä" syystä olisi ollut kiva tietää se sukupuoli etukäteen...

Sinänsä kiva että juttu pysyy yllätyksenä, mutta käytännön hankintoja se kyllä vaikeuttaa aika paljon.

Me ostetiin kaukaloksi sellainen kiva tummansininen joka käy kivasti molemmille sukupuolille. Minusta on paljon tarjolla muitakin vaihtoehtoja kuin pinkki ja vaaleansininen. Enkä oikein ymmärrä mitä muuta pitäisi ostaa etukäteen kuin tuo kaukalo? Kaikki muut jutut on ostettu vauvan syntymän jälkeen.

Yhteistyössä