Miksi häissä pitää aina ihastella miten kaunis morsian on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mietin tässä mikä ihme juttu se on, että häistä puhuessa pitää aina ihastella morsiamen kauneutta. Varmasti jokainen morsian on kaunis, mutta mikä siinä on niin tärkeää että siitä pitää vieraidenkin puhua keskenään ja muistaa mainita se aina häistä puhuessa. Entäs jos morsian ei olekaan "kaunis"? Käytetäänkö tämä sitten sanomatta ja tekeekö se häistä tai avioliitosta jotenki huonomman? Itse muistelen vielä lukioikäisenä ihastelleeni häissä morsiamen kauneutta muiden mukana mutta sen jälkeen on alkanut vähän ihmetyttää miksi niin tehdään. Olin pari viikkoa sitten taas häissä, ja useampi täti-ihminen tuli minulle juttelemaan small talkia, "eikö morsian olekin kaunis!" ja jos en heti yhtynyt ylistelyyn, sitä kysyttiin uudestaan. Vielä myöhemminkin on tästä asiasta ollut puhetta tyyliin " olipa ne ihanat häät, ja morsian oli kaunis!"
Oli joo toki, mutta miksi se on niin tärkeää? Luulisi tuollaisten jo 30-40 vuotta naimisissa olleiden ihmisten osaavan ajatella avioliittoa muiltakin kantilta kuin siltä oliko morsian kaunis tai ei. Ajatella että kaksi ihmistä siinä sitoutuu toisiinsa loppuiäkseen ja aloittavat yhteisen elämänsä, ehkä perheen perustavat, jakavat ilot ja surut... Niin paljon tärkeämpiä asioita kuin kauneus...

Kuule, lakkaa miettimästä, se helpottaa kummasti. Tulee semmonen olo, että olet kateellinen jollekin jostain. Onko se jotenkin sulta pois, jos morsiamet ovat kauniita?

Se kuuluu häätilaisuuden small talkin perusteisiin. Siitä voi puhua ja olla yhtä mieltä turvallisesti kenen häävieraan kanssa tahansa.

Joskus tuntuu ettei kukaan täällä osaa oikeati olla ihmisten ilmoilla edes lyhyttä perhejuhlan seremoniaa ja sen jälkeistä juhlaa, oli kyse mistä tahansa juhlasta.

Mä en ole kyllä tuollaiseen törmännyt vaikka olen kyllä aika monissa häissä ollut vieraana. Ehkä morsiammelle joku voi sanoa sen kohteliaisuutena, mutta ei koskaan ole tullut muuten puheeksi muiden vieraiden kesken. Paitsi jos morsian on todella ollut erityisen kaunis.

No kokeile sä uutta tapaa, kehu sulhasta. Kun muut ihastelee morsiamen kauneutta, sano sä "Mutta kyllä sulhanen oli viel kauniimpi! Niiiin ihastuttava, oikee prinssi Uljas!"

No vaikka siksi, että se on kuluttanut ihan hitonmoisesti aikaa ja rahaa ja vaivaa siihen, miltä näyttää silloin yhtenä päivänä. Puku maksaa monta tonnia, kampaus ja meikkikään ei usein oo ihan ilmaisia, heti aikaisin aamulla pitää mennä laitettavaksi. Useat myös käy kosmetologilla, rusketuksessa jne tekee älyttömästi kaikkea näyttääkseen mahd hyvältä. Ja yleensä onkin kauneimmillaan :)

Kuule, lakkaa miettimästä, se helpottaa kummasti. Tulee semmonen olo, että olet kateellinen jollekin jostain. Onko se jotenkin sulta pois, jos morsiamet ovat kauniita?

Ei ole multa pois tietenkään. Ihmettelen vain miksi siitä pitää tehdä niin tärkeä asia? Miksi ei ihastella sitä että onpa ihanaa että nuo kaksi ovat löytäneet toisensa ja on ihanaa että saamme viettää häitä. Toki on aina mukavaa näytt kauniilta, mutta miksi se olisi tärkeämpi asia kuin häiden tarkoitus, juhlia alkavaa yhteistä taivalta?

Ei ole multa pois tietenkään. Ihmettelen vain miksi siitä pitää tehdä niin tärkeä asia? Miksi ei ihastella sitä että onpa ihanaa että nuo kaksi ovat löytäneet toisensa ja on ihanaa että saamme viettää häitä. Toki on aina mukavaa näytt kauniilta, mutta miksi se olisi tärkeämpi asia kuin häiden tarkoitus, juhlia alkavaa yhteistä taivalta?

No tää on se toiseksi yleisin puheenaihe häissä. Musta nyt tuntuu että sä teet tikusta asiaa tai sitten sua oikeesti vaivaa joku.

• Tykkää
Reactions: Millenia
No kehu sulhasta seuraavissa häissä. Tai vaikka bestmania. Tai vaikka appi-isejä.
Varmaan moni kattois kulmien alta, että iskureissuillekko sitä on lähdetty... ;)

No morsian on aina kaunis häissään. Sitä vartenhan sitä laittaudutaan.

Miten niin ei? kyllä sitäkin ihastellaan. En ymmärrä mikä sun ongelma on, paitsi kateus siitä että morsianta kehutaan. Yleensä kaikki naiset ovat parhaimmillaan hääpäivänä, siihen kulutetaan aikaa ja rahaa. Eikä nuo sulje toisiaan pois. Vaikka morsianta ihastellaan, ei se tarkoita että se olisi päivän tärkein asia.

[QUOTE="Jepsis";25918729]Hyvä kysymys. Ei morsiamet suinkaanole aina kauniita. :)[/QUOTE]

No mutta, onhan se vähemmän kauniskin häissään varmasti kauniimpi kuin normaalitilassa. Vähän saivartelua tuo väittämäsi.

No tää on se toiseksi yleisin puheenaihe häissä. Musta nyt tuntuu että sä teet tikusta asiaa tai sitten sua oikeesti vaivaa joku.

Tuota minäkin olisin mielelläni ihastellut, mutta ei kukaan sellaista ole mun kanssa puhunut. Todella onnellinen olen jokaisen parin puolesta mutta se ei liity kummankaan kauneuteen mitenkään.

Ehkä olette oikeassa, ehkä olen liian kyyninen. Ehkä johtuu siitäkin että kauneudesta on mulle ollut vain haittaa, olen ratsastanut omalla ulkonäölläni ja käyttänyt sitä hyväkseni enkä ole panostanut mihinkään syvällisempään. Nyt melkein kolmekymppisenä se kaduttaa vaikka toki oli hauskaa ja helppoa. Mitta nyt toivon että olisin ottanut opinnot enemmän tosissani ja hankkinut jotain muitakin harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita kuin esim salilla käynti...

Nykyisin en viitsi edes meikata arkena enkä laittaa hiuksia, käytän sen ajan mieluummin esim opiskeluun ja erääseen harrastukseen. Aiemmin ihailin kauniita naisia, ehkä kadehdinkin. Nykyisin kauneus ei herätä mitään kiinnostusta, vaan ihailen oikeasti älykkäitä, sivistyneitä ja viisaita naisia ja toivon tulevani joskus heidän kaltaisekseen.

Kai mä toivon ettei muut tekisi samaa virhettä ja joutuisi katumaan niin kuin minä.

Tuota minäkin olisin mielelläni ihastellut, mutta ei kukaan sellaista ole mun kanssa puhunut. Todella onnellinen olen jokaisen parin puolesta mutta se ei liity kummankaan kauneuteen mitenkään.

Ehkä olette oikeassa, ehkä olen liian kyyninen. Ehkä johtuu siitäkin että kauneudesta on mulle ollut vain haittaa, olen ratsastanut omalla ulkonäölläni ja käyttänyt sitä hyväkseni enkä ole panostanut mihinkään syvällisempään. Nyt melkein kolmekymppisenä se kaduttaa vaikka toki oli hauskaa ja helppoa. Mitta nyt toivon että olisin ottanut opinnot enemmän tosissani ja hankkinut jotain muitakin harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita kuin esim salilla käynti...

Nykyisin en viitsi edes meikata arkena enkä laittaa hiuksia, käytän sen ajan mieluummin esim opiskeluun ja erääseen harrastukseen. Aiemmin ihailin kauniita naisia, ehkä kadehdinkin. Nykyisin kauneus ei herätä mitään kiinnostusta, vaan ihailen oikeasti älykkäitä, sivistyneitä ja viisaita naisia ja toivon tulevani joskus heidän kaltaisekseen.

Kai mä toivon ettei muut tekisi samaa virhettä ja joutuisi katumaan niin kuin minä.

No huh. Sinun omat hölmöilysi eivät nyt kuitenkaan liity mitenkään siihen, että morsiamet ovat kauneimmillaan hääpäivänä. Siinä ei nimittäin ole mitään outoa. On normaalia, että morsiamet ovat parhaimmillaan ja sen saa heille myös kertoa.

HAHAHA!!!

Oi sori, en voinut tuolle purskahdukselle mitään...

:D

Eli koska sun kauneutes potkas sua takapuoleen niin muidenkin pitäisi lakata olemasta kauniita. Ja toisten lakata ihastelemasta kauneutta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";25918800]No huh. Sinun omat hölmöilysi eivät nyt kuitenkaan liity mitenkään siihen, että morsiamet ovat kauneimmillaan hääpäivänä. Siinä ei nimittäin ole mitään outoa. On normaalia, että morsiamet ovat parhaimmillaan ja sen saa heille myös kertoa.[/QUOTE]

Joo toki saa, enemmän ihmettelen miksi vieraidenkin pitää siitä keskenään puhua.

Just joo :D uskoo ken tahtoo. Ei se että on kaunis tai se että ihastelee kauneutta, sulje pois sitä etteikö olisi älykäs tai etteikö voisi arvostaa elämässä muitakin asioita kuin kauneutta.

Salilla käynti on hyvä harrastus, se tekee hyvää fyysiselle kunnolle ja parantaa myös henkistä terveyttä, ei se liity pelkästään timmiin ulkonäköön. Et sä ainakaan kovin terävältä kuulosta...

Oikeesti kauniin ihmisen ei edes tarvitse panostaa ulkonäköön niin paljon, etteikö muka jäisi aikaa muillekkin harrastuksille. Pakkomielteet on asia erikseen, mutta pakkomielle siitä että pitää näyttää hyvälle, ei tee susta hyvännäköistä välttämättä. Sulla on tainnut olla pakkomielle ulkonäkösi suhteen, johtuen tod.näk. heikosta itsetunnosta. Ehkä itsetuntosi on vanhemmiten vähän vahvistunut, etkä ole enään niin pakkomielteinen ulkonäön suhteen.

[QUOTE="Vieras";25918820]Joo toki saa, enemmän ihmettelen miksi vieraidenkin pitää siitä keskenään puhua.[/QUOTE]

No jos morsian on kaunis, niin kyllähän sitä voi vieraidenkin kesken ihastella. Ei siinä ole mitään pahaa, väärää tai pinnallista.

Ja morsian ei voi olla kauneuden lisäksi samalla viisas? :D :D :D Hääpäivä on sulhasen ja morsiamen päivä, kyllä morsianta silloin voi hehkuttaa vähän kauneudestaan ja sädehtimisestään, on hän kuitenkin päivän prinsessa :)

[QUOTE="Vieras";25918820]Joo toki saa, enemmän ihmettelen miksi vieraidenkin pitää siitä keskenään puhua.[/QUOTE]

Se on hyvä aihe avata keskustelua vähän vieraammassa seurassa, ja mikä kaikkein parasta, usein sen saa sanoa ihan rehellisin rinnoin, koska morsian tosiaan on kauneimmillaan hääpäivänään :)

Yhteistyössä