V
"Vieras"
Vieras
Mietin tässä mikä ihme juttu se on, että häistä puhuessa pitää aina ihastella morsiamen kauneutta. Varmasti jokainen morsian on kaunis, mutta mikä siinä on niin tärkeää että siitä pitää vieraidenkin puhua keskenään ja muistaa mainita se aina häistä puhuessa. Entäs jos morsian ei olekaan "kaunis"? Käytetäänkö tämä sitten sanomatta ja tekeekö se häistä tai avioliitosta jotenki huonomman? Itse muistelen vielä lukioikäisenä ihastelleeni häissä morsiamen kauneutta muiden mukana mutta sen jälkeen on alkanut vähän ihmetyttää miksi niin tehdään. Olin pari viikkoa sitten taas häissä, ja useampi täti-ihminen tuli minulle juttelemaan small talkia, "eikö morsian olekin kaunis!" ja jos en heti yhtynyt ylistelyyn, sitä kysyttiin uudestaan. Vielä myöhemminkin on tästä asiasta ollut puhetta tyyliin " olipa ne ihanat häät, ja morsian oli kaunis!"
Oli joo toki, mutta miksi se on niin tärkeää? Luulisi tuollaisten jo 30-40 vuotta naimisissa olleiden ihmisten osaavan ajatella avioliittoa muiltakin kantilta kuin siltä oliko morsian kaunis tai ei. Ajatella että kaksi ihmistä siinä sitoutuu toisiinsa loppuiäkseen ja aloittavat yhteisen elämänsä, ehkä perheen perustavat, jakavat ilot ja surut... Niin paljon tärkeämpiä asioita kuin kauneus...
Oli joo toki, mutta miksi se on niin tärkeää? Luulisi tuollaisten jo 30-40 vuotta naimisissa olleiden ihmisten osaavan ajatella avioliittoa muiltakin kantilta kuin siltä oliko morsian kaunis tai ei. Ajatella että kaksi ihmistä siinä sitoutuu toisiinsa loppuiäkseen ja aloittavat yhteisen elämänsä, ehkä perheen perustavat, jakavat ilot ja surut... Niin paljon tärkeämpiä asioita kuin kauneus...