Miksi eteläinen suomi menee sekaisin lumimyrskystä?

Luulisi, et sielläkin on jo totuttu siihen et Suomi on pohjoinen maa ja lunta tulee.
Silti joka vuosi sama vinkuna. Ei kulje julkiset,yhyy. Joutuu kolaamaan,yhyy. onpa kauheeta. Ja autokin on hautautunut lumen alle.
Olin pari vuotta sitten Helsingissä lumimyräkän aikaan ja täytyypä sanoa et enempi on ihmiset avuttomia lumen edessä niillä korkeuksilla :whistle:
Itseä ei nuo korkeatkaan nietokset haittaa, aina on eteenpäin päässyt joko kävellen tai hätätilassa vaikka suksilla.
Eikö siellä oo aura-autoja? Eikö siellä osata millään lailla varautua noihin myräköihin?
 
Meri-Kaisla harmaana
Siellä on aika paljon enemmän autoilijoita. Ruuhkat on aamuisin ja iltaisin niin kovat ettei aura-autot pääse paikalle tai ehdi joka puolelle. On siihen ihan looginen syykin. Tosin osa on ihmisten omaa tyhmyyttä/laiskuuttakin kuten esim. kesärenkaat vaikka tiedossa lumimyrsky.
 
vieras
täällä on liikennemäärät aivan eri luokkaa kuin siellä. kun sumpussa ajetaan huonossa kelissä ja autojen määrä on moninkertainen, suhteessa niitä onnettomuuksia tapahtuu varmasti yhtä paljon. Ja pohjoisessa ei ole tätä jääkeliä niin paljoo. täällä ku välillä sataa vettä, joka jäätyy ja sit tulee lumi päälle, niin liukasta on.

Syy: liikennemäärät on suurempia ja täällä on liukkaampaa
 
vieras
Minä olin keski-euroopassa toissa vuonna ja siellä harvoin sataa lunta.. Kaupunki meni aivan sekaisin kun yhtäkkiä tulikin lunta.. Ihmisilläa ei tietoakaan talvirenkaista saatika mistään lumiharjoista, joilla autoja ois voinu putsata..
 
Mitä, onhan täällä autoissa talvirenkaat ym, mutta silti menee sekaisin: kun tiet ei ole auki, niin kaikki seisoo. Kun lentokentälle ei voi laskeutua, niin se tukkeutuu odottavista ihmisistä. Kun raiteiden vaihteet on täynnä lunta, niin junaliikenne seisoo. Miten tämä nyt vain Helsinkiin liittyy? No toki siten, että tällä on se vilkkain lentokenttä ja täällä on enemmän kuin kaksi raidetta, eli enemmän putsattavaa. Ja toki täällä pk-seudulla asuu viidennes kaiksita maamme asukkaista... Eli vaikuttaa ihan jo siksi, ja on uutinen jo siksi.

Kolareita ym ei juurikaan ole sattunut. Eli ihmiset ovat hyvin varautuneet lumen tuloon. Kenet tämä sää nyt on muka yllättänyt?
 
joo
Oletteko te koskaan ajaneet ruuhkien aikaan esimerkiksi lahdenäylää? Niillä ajotyyleillä joita siellä näkee, en ihmettele yhtään mm. kolarisumia joita siellä nähdään.. Ihan päätöntä kaistalta toiselle puikkelehtimista..
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olin keski-euroopassa toissa vuonna ja siellä harvoin sataa lunta.. Kaupunki meni aivan sekaisin kun yhtäkkiä tulikin lunta.. Ihmisilläa ei tietoakaan talvirenkaista saatika mistään lumiharjoista, joilla autoja ois voinu putsata..
olet oikeassa. milanossakin lumisade saa kaiken tilttiin. emme ole varustautuneet, kun sataa korkeintaan 2 kertaa talvessa. tànààn oli auto lumessa, mutta tiet puhtaat
 
ei helevata
no voi ny sun saatana teiän heinähousujen kanssa. täällä on sitä liikennettä pikkusen enempi kun siinä yli-käyryän kirkonkylän ainoolla tiellä. on se prosentuaalisesti pikkusen suurempi todennäkösyys että liikenne takkuaa, kun sitä on 250 000 henkilöautoa, kun se 15 traktoria, mitä teiän kylillä korkeintaan kulkee. ja junaliikenne on myös pikkuisen tiuhempaa kuin kälviän seisakkeella, että niitä ratoja ei nyt vaan pystytä kovalla pyryllä huoltamaan vaadittavaan tahtiin.

mutta mitäpä te jyväjuntit tästä ymmärtäisitte. menkää sinne pelloillenne huutamaan perkelettä, jos noin kovasti korpee.
 
Toi liikennemäärien suuruus kyllä vaikuttaa tosi suuresti. Tulkaapa böndeltä ajamaan tänne neljän ruuhkaan, niin huomaatte onko eroa ajaa siellä kymmenien tuhansien muiden autojen kanssa, kuin maaseututiellä, jossa ehkä yksi traktori tulee vastaan... ;)

Toinen syy on se, että täällä ei yksinkertaisesti tule sitä lunta niin montaa kertaa talvessa! Siksi se on monelle iso juttu. Vähän kuin teille sinne tulisi joku julkkis vastaan, kyllähän siitäkin saa kuulla. Eri asiat on eri ihmisille erikoisia, ja erikoisista asioista puhutaan.

Lisäksi maan päämediat nyt sattuvat pitämään pääpaikkaansa täällä pääkaupunkiseudulla, joten ehkä ne uutisoivat sitten täällä tapahtuvia asioita enemmän kuin muualta?

(muoks. itsekin olen maaseudulta kotoisin, joten sen eron olen käytännössä huomannut todella selkeästi, tulkaa itse katsomaan jos ette usko)
 
Mä olen aina miettiny samaa.
Tuntuu, että pohjosemmassa osataan hyvissä ajoin varautua talven tuloon, mutta taas sitten pk-seudulla talvi ja lumentulo yllättää muka aina. Miten ihmiset voi olla niin ajattelemattomia? Säätiedotukset tulee monta kertaa päivässä ja netistä löytyy tietoa ja muutenkin aikuinen ihminen on tietoinen talvirengaspakosta. Järkevä ihminen seuraa tiedotukset ja vaihtaa talvirenkaat hyvissä ajoin ja sopeutuu ajamaan sääolosuhteiden mukaisesti.

Täällä ei vissiinkään harrasteta ennakoivaa toimintaa/ajattelutyyliä.... :D
 
hoh hoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
Luulisi, et sielläkin on jo totuttu siihen et Suomi on pohjoinen maa ja lunta tulee.
Silti joka vuosi sama vinkuna. Ei kulje julkiset,yhyy. Joutuu kolaamaan,yhyy. onpa kauheeta. Ja autokin on hautautunut lumen alle.
Olin pari vuotta sitten Helsingissä lumimyräkän aikaan ja täytyypä sanoa et enempi on ihmiset avuttomia lumen edessä niillä korkeuksilla :whistle:
Itseä ei nuo korkeatkaan nietokset haittaa, aina on eteenpäin päässyt joko kävellen tai hätätilassa vaikka suksilla.
Eikö siellä oo aura-autoja? Eikö siellä osata millään lailla varautua noihin myräköihin?
Niin että tuonne motarille suksilla, just joo. Oisko syy siinä, että täällä tosiaan on nuo liikennemäärät pikkusen erilaiset kun jossain syrjämettissä... Siinä ei lehtimies paikalle kerkiä, jos joku Mettäsen Paavo Ylä-Ryttylässä törmää liukkaalla traktoriin.
 
No se on sitä
Kun pitäis aina päästä niin helpolla. Kaivetaan se vm.86 corolla sieltä lumihangesta ja lähetään ikkunat jäässä köröttelee moottoritielle 60km/h. Ei esilämmitetä autoa, sit ihmetellään kun ne kaks kumiriekaletta jäätyy tuulilasiin kiinni (jotkut sanoo niitä lasinpyyhkijöiksi)
Sit kun on keskiviikosta asti jankattu että MYRSKY tulee ja lunta pyryttää, hyvä ettei maailmanloppua ennustettu. Puristetaan rattia rystyset valkosena vaikkei tie oo yhtään sen pahemmassa kunnossa kun normaalina talvikelinäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
Siellä on aika paljon enemmän autoilijoita. Ruuhkat on aamuisin ja iltaisin niin kovat ettei aura-autot pääse paikalle tai ehdi joka puolelle. On siihen ihan looginen syykin. Tosin osa on ihmisten omaa tyhmyyttä/laiskuuttakin kuten esim. kesärenkaat vaikka tiedossa lumimyrsky.
näin minäkin olisin kirjoittanut. Kun ihan oikeasti suhteessa muuhun suomeen on etelässä paljon enemmän liikennettä, on busseja, rekkoja ja lisäksi henkilöautot ja taksit. Ja etelässä harvemmin sataa lunta tälläisiä määriä :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä on liikennemäärät aivan eri luokkaa kuin siellä. kun sumpussa ajetaan huonossa kelissä ja autojen määrä on moninkertainen, suhteessa niitä onnettomuuksia tapahtuu varmasti yhtä paljon. Ja pohjoisessa ei ole tätä jääkeliä niin paljoo. täällä ku välillä sataa vettä, joka jäätyy ja sit tulee lumi päälle, niin liukasta on.

Syy: liikennemäärät on suurempia ja täällä on liukkaampaa
Niin ja jotkut ajaa liian kovaa kun on niin kiire.
 
hki
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olin keski-euroopassa toissa vuonna ja siellä harvoin sataa lunta.. Kaupunki meni aivan sekaisin kun yhtäkkiä tulikin lunta.. Ihmisilläa ei tietoakaan talvirenkaista saatika mistään lumiharjoista, joilla autoja ois voinu putsata..
Minusta on typerää verrata Helsinkiä ja Rovaniemeä näissä asioissa, koska jälkimmäiselle lumi on itsestäänselvyys, mutta Helsingissä lumi ei sitä ole.

Paljon on matkaa Rovaniemeltä Helsinkiin? Entä jos saman verran menee Helsingistä alaspäin, kuinka paljon ilmasto muuttuu?

Helsinkiläinen olen ja kyllä se talvi yllättää aina, en pidä edes lumesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Oletteko te koskaan ajaneet ruuhkien aikaan esimerkiksi lahdenäylää? Niillä ajotyyleillä joita siellä näkee, en ihmettele yhtään mm. kolarisumia joita siellä nähdään.. Ihan päätöntä kaistalta toiselle puikkelehtimista..
Haloo. Nyt ei ole sattunut erityisen paljon mitään kolareita. Siksi ihmettelen mitä tässä ketjussa nyt vaahdotaan. Lentokenttä ja junaliikenne on tukossa, mutta se on ihan sään syy, ei pk-seudun asukkaat sille mitään mahda. Mutta joo, kaada silti ihmeessä vielä vähän p*skaa niskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Mä olen aina miettiny samaa.
Tuntuu, että pohjosemmassa osataan hyvissä ajoin varautua talven tuloon, mutta taas sitten pk-seudulla talvi ja lumentulo yllättää muka aina. Miten ihmiset voi olla niin ajattelemattomia? Säätiedotukset tulee monta kertaa päivässä ja netistä löytyy tietoa ja muutenkin aikuinen ihminen on tietoinen talvirengaspakosta. Järkevä ihminen seuraa tiedotukset ja vaihtaa talvirenkaat hyvissä ajoin ja sopeutuu ajamaan sääolosuhteiden mukaisesti.

Täällä ei vissiinkään harrasteta ennakoivaa toimintaa/ajattelutyyliä.... :D
Ja kysynpä nyt sultakin, kenet tämä keli yllätti? Kuka oli ajattelematon? Mitä multa on mennyt ohi, kun uutisissakin lähinnä ollut, että kolareita ym ei ole sattunut. Kyllä täällä talvirenkailla on ajettu jo useampi viikko.
 

Yhteistyössä