Mies tekee tuota. Ei noteeraa huitomista, ja antaa lapsen tehdä kaikenlaista kummaa. Ja tämä pätee silti, vaikka mies myöntää itsekin sössivänsä ja yrittää ottaa oppia, enkä itse ole sortunut ylettömään jöön pitämiseen joka saisi miehen kovasti vastahankaan.
Mutta siis aivan kylmästi todeten: mies samaistuu lapseensa ja hemmottelee siksi, ja pelkää ilmeisesti ettei lapsi rakasta jos hän rajoittaa koko ajan. Mies myös jollain tasolla halveksii muita ihmisiä vaikka on päällisin puolin hyvinkin kiltti, eikä osaa ajatella asioita edes niin, että pelkäisi muiden paheksuntaa enemmän kuin lastaan.
Viimeksi kyläpaikassa pöytään tuotiin mariskoolillinen karkkia. Huomioni oli hetken keskustelussa, ja kun katson mitä tapahtuu, meidän kolmivuotias ronkkii sieltä omin päin ja laittaa takaisin kun ei ole hyviä, ja mies laiskasti toppuuttelee jos sitäkään. Kippo lähestyy pöydän reunaa uhkaavasti, eikä sitä tarvitse edes varjella putoamasta - miehellä ei taida olla mitään käsitystä niiden hinnasta...
Järkyttyneen, pidennetyn mulkaisun ja suorasanaisen ohjeistamisen jälkeen mies noukki sieltä muksun lähmimät erilleen ja laittoi kipon ulottumattomiin, mutta jään ihmettelemään, uskaltaako noita kahdestaan päästää ihmisten ilmoille ollenkaan. Enkä ole oikein hyvilläni, jos minun pitää vahtia molempia.
Tämän pitäisi siis olla suurin piirtein täyspäinen ja vallankin älykäs yksilö, mutta jatkuvasti ihmettelen pitäisikö minun vakoilla kokoaikaisesti, ettei pahempaa tapahdu. Mies on myös antanut kirveen tuolle, ja poika sitten rikkoi jäitä polulta polvillaan istuen. Tiukan perheneuvottelun ja graafisen verimeren kuvailun jälkeen aseeksi vaihtui lekavasara. Pojalla on kyllä komeat lihakset kaikesta takomisesta ja ihmeesti kaikki paikat tallella, mutta ihmettelen pitäisikö minun raahata isä johonkin mielentilatutkimukseen.