miksi ET ole kotiäiti?

  • Viestiketjun aloittaja Ogaia
  • Ensimmäinen viesti
Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Aika aikaansa kutakin. Ja ei, mun pää ei kestä olla vain kotona lasten kanssa kaukana sivistyksestä. Jos asuttais kaupungissa, voisi se pää kestääkin paremmin kun saisi niitä muita sosiaalisia kontakteja. Mutta nyt asutaa maalla, keskenämme kaukana kaikesta. Ja kun ei oo kuin yksi auto, niin päivällä ei pääse mihinkään, jos mies on töissä.
 
Siksi että mä en osaa olla kotona. Koko sen ajan mitä olen kotiäitinä ollut, olen ollut yrittäjä samalla, parhaillaan kahta verkkokauppaa pyöritin kotoa käsin. Mä olen kunnianhimoinen ja kaipaan aikuiskontakteja. Mä lähdin molemmilta muksuilta töihin kun lapset oli 1v10kk iässä. Helpommalla pääsisin, jos jäisin kotiin, mutta mä en osaa olla miehen enkä yhteiskunnan elätettävä ja tulisin hulluksi kotona.

Ehkä olis pitänyt jättää lapset tekemättä kokonaan, kun olen niin paska äiti.
 
hmmm
nykyaiteja?....enne vanhaan oli sentaan isovanhemmat sun muut apuna joten ei tarvinnut olla 24 tuntia lapsen kanssa.......pitaa aitilla olla omaa aikaaki vaikka sitten toissa kaymalla....
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Ogaia:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Tämä mikkoska-kohu poikii toinen toistaan surkeampia provoja. :whistle:
ei tämä ole kohu, vaan kysyn koska haluan tietää miksei ihmiset hoida lapsiaan kotona. onko ihmisillä muka rahallisesti niin tiukkaa? :eek:
Mikä on sinun koulutuksesi, onko vakituista työpaikkaa, onko miehesi töissä? Velkaa? Saatteko jotain tukia, muuta ku khh?
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Mikä nykymiehiä vaivaa, kun "pää ei kestä koti-isyyttä"? Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(

Miksi se on vain ja ainoastaan naisen rooli?
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Mikä nykymiehiä vaivaa, kun "pää ei kestä koti-isyyttä"? Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(

Miksi se on vain ja ainoastaan naisen rooli?
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Mikä nykymiehiä vaivaa, kun "pää ei kestä koti-isyyttä"? Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(

Miksi se on vain ja ainoastaan naisen rooli?
meilla mies jais mielellaa kotiin mut mun palkka paljon pienempi.....joten vahan raha kysysmyskin....kiinnostais tietaa tosiaan ap tulotaso.....ei varmaan ikina elanyt kadesta suuhun...
 
Neljä hyvää syytä
- En _haluaisi_ olla, koska työni on minulle tärkeää, se on kiinnostavaa ja minusta naisellakin on oikeus olla työelämässä ja kehittää itseään. En näe mitään syytä, miksi tämä olisi pelkästään naisasia. Meillä on jaettu vanhemmuus ja se toimii. En haluaisi antaa lapsillekaan mallia, että naisen paikka on automaattisesti kotona kun lapsia tulee.
- Toinen syy on se, että en _voisi_ olla, koska toimeentulomme on ensisijaisesti minusta riippuvainen. Tienaan enemmän kuin mieheni ja olen siis perheen ykköselättäjä. Mies ei voinut jäädä koti-isäksi koska viitsinyt antaa mennä yrityksensä nurin.
- Kolmas syy on se, että pystymme yhdistämään hyvin työn ja perheen. Lasten ei ole tarvinnut mennä ihan pienenä hoitoon (hoitovapaata ja osittaista hoitovapaata) eikä heidän tarvitse olla pitkiä päiviä hoidossa. Jaksamme töiden jälkeen olla hyvin lasten kanssa ja tunnemme, että päivähoito on hyvä lisä kotikasvatuksellemme. Ihan selvästi suurimman osan ajasta olemme kuitenkin lasten kanssa ja mielellään olemme.
- Neljäs syy on se, että meidän elämämme on kaiken kaikkiaan näin laadukkaampaa. Meillä on varaa asua hyvällä asuinalueella ihanassa talossa. Työ antaa aivoille töitä ja pitää mielen virkeänä ja hyvänä. Lasten kanssa ollaan paljon ja meillä on paljon annettavaa. Kotiolot ovat kaikin puolin "priimakunnossa" ;)
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Miten niin nykyäitejä? Mun äitini lähti 70-luvulla töihin ja opiskelemaan, kun olin muutaman kuukauden ikäinen, ja niin teki moni muukin ns. uraäiti. Minä olen sentään ollut kotona 1-2-vuotta lasteni kanssa. Syy siihen, miksen jokaisen lapsen kanssa ole ollut sitä tärkeää kolmea vuotta on ollut pääasiassa raha. Mieheni ei ole suuripalkkaisessa työssä ja meillä on opinto-ja asuntolainaa, autolainaa. Toinen syy on se, että olen hankkinut hyvän koulutuksen ja työpaikan, enkä viitsi heittää sitä hukkaan (vuosien poissaolo, jos on useampi lapsi vaikuttaisi väistämättä ammattitaitoon ja kysyntään työmarkkinoilla).
Pää kestäisi lapsia ja varmaan hoitaisinkin heitä vaikka kouluun asti kotona, jos taloutemme sen sallisi eikä minulla olisi ammattiani tai työpaikkaa mihin palata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Mikä nykymiehiä vaivaa, kun "pää ei kestä koti-isyyttä"? Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(

Miksi se on vain ja ainoastaan naisen rooli?
Kyllä minä olin koti-isänä vuoden, joten älä yleistä.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Nykyäitejä? Eiköhän entisaikojen äiditkin ole melko pian lapsivuodeajan jälkeen tarttuneet tehtäviinsä (lypsäminen, marjanpoiminta, peltotyöt, kehräys,...) ja joku muu (oma äiti, anoppi, vsanhemmat<lapset) on auttanut lapsen hoito- ja kasvatustyössä.
 
ReddyHead
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Nykyäitejä? Eiköhän entisaikojen äiditkin ole melko pian lapsivuodeajan jälkeen tarttuneet tehtäviinsä (lypsäminen, marjanpoiminta, peltotyöt, kehräys,...) ja joku muu (oma äiti, anoppi, vsanhemmat<lapset) on auttanut lapsen hoito- ja kasvatustyössä.
Näin juuri, heinäpellolla mekin opeteltiin veljen kanssa aikoinaan kuivaksi =D

Omalla kohdalla taas taloudellinen tilanne pakotti takaisin työmaailman pyörteisiin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Mikä nykymiehiä vaivaa, kun "pää ei kestä koti-isyyttä"? Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(

Miksi se on vain ja ainoastaan naisen rooli?
Kyllä minä olin koti-isänä vuoden, joten älä yleistä.
Juu ja munkin mies oli kotona ja on mulla yksi tuttukin, jossa oli koti-isä hetken aikaa.

Mutta miksi silti näissä keskusteluissa pohditaan sitä, että osa äideistä menee töihin sen sijaan, että suurin osa isistä ei ole koskaan kotona. Sen 3 viikon isyysloman jälkeen.

naisilla "pää ei kestä" ja miehet hoitaa "perheen elättämisen". Mukava näkökulmaero.
 
Ellu
En halua notkua vaan kotona, koska minulla on ammatti ja työ, jota todella haluan tehdä. On virkistävää tehdä päivisin aivan muuta kun siivota ja kokata. Joutuu käyttämään aivojaan kunnolla, eikä vain miettimään, laittaisko tänään hernekeittoa vai makaroonilaatikkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Huomaatteko:
Mikä nykyäitejä vaivaa, kun "pää ei kestä kotiäitiyttä"? Musta toi kuulostaa jotenkin kieroutuneelta. Aika oman lapsen/lasten kanssa ei kiinnosta enää :(
Nykyäitejä? Eiköhän entisaikojen äiditkin ole melko pian lapsivuodeajan jälkeen tarttuneet tehtäviinsä (lypsäminen, marjanpoiminta, peltotyöt, kehräys,...) ja joku muu (oma äiti, anoppi, vsanhemmat<lapset) on auttanut lapsen hoito- ja kasvatustyössä.
Niinpä. Se työ vaan on siirtynyt enemmän kodin ulkopuolelle, ja isovanhemmat ovat toisella puolella Suomea. Ainakin meillä :/
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja Ogaia:
etkö halua vai eikö teillä ole varaa pitää lasta kotihoidossa? :eek: ei kai se nyt niin kallista voi olla..tai no mistä mä sen tietäisin.
koska elämiseen tarvitaan rahaa ja sitä saa vain työtä tekemällä
lisäksi kaipaan omanhenkistä seuraani ja vastuuvapaata aikaa jota sana töissä :)
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Ogaia:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Tämä mikkoska-kohu poikii toinen toistaan surkeampia provoja. :whistle:
ei tämä ole kohu, vaan kysyn koska haluan tietää miksei ihmiset hoida lapsiaan kotona. onko ihmisillä muka rahallisesti niin tiukkaa? :eek:
miten kahden hengen (lapsi+aikuinen) taloudessa voisi pärjätä taloudellisesti kotiäitinä loputtomasti? sen kun kerrot niin jään heti kotiin. tokihan voin aina pokata sinun aviomiehesi, mutta se ei liene sinun kannaltasi hyvä ratkaisu...;)
 
Olin kotona 5 vuotta. En halunnut olla kauemmin. Lapset on jo 3 v ja 5 v eli aivan sopivan ikäisiä viettämään aikaansa myös päiväkodissa. Ja itse haluan tehdä jotain muutakin kuin olla vain kotiäiti. Joo, mulle kotiäitiys ei olisi ura, vaan sitä että olen vaan kotona.

Nyt opiskelen. Se on kivaa. Saan käyttää aivonystyröitäni. Ja ehdin olemaan lasten kanssa paljon, tänäänkin heillä oli alle 5 h hoitopäivä. Raha ei liity tähän ratkaisuun mitenkään; halvemmaksihan mun kotonaoloni meille tulisi kuin opiskelu.
 

Yhteistyössä