Miksi et käytä täysjyväpastoja, riisiä, täysjyväleipiä vaan mieluummin valkoista vehnämössöä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja 23:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Hyvä herättely sinänsä, että monet ei tiedä, että se valkoinen pasta tai riisi on todella huonoa ja terveydelle vahingollista tavaraa.
Itse asiassa luulennpa että aika harva lopulta käyttää tuota valkoista mössöä niin paljon kuin ap kuvittelee.
Enpä usko. Kyllä suurin osa vetelee huoletta noita valkoisia vehnämössöjä, siksi ruokaympyrään tuleekin muutos, kun viranomaisten pitää tarkentaa suosituksia.
Ookoo, mulla on vaan sitten tosi kummallinen tuttavapiiri.
Sama täällä. Tuttavaperheissä syödään täysjyvätuotteita, samoin lapsuudenkodissani. Anoppi taitaa olla ainut, joka käyttää valkoista pastaa ja riisiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 23:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Mä en oikeen usko täysjyvään. En kyllä usko, että valkoinen vehnäkään olis mitenkään hyvä. En käytä juurikaan mitään noista, ja jos käytän ni se on ihan sama niillä kerroilla - syön sitä mitä haluan. Leipä olis parasta olla hapatettu.

Miksi ette syö omenaa ja perunaa kuorineen?
Syön kotimaiset omenat ja kesäperunat kuorineen. :)

Mutta määrällisesti tulee syötyä paljon enemmän viljatuotteita kuin omenia ja perunoita, siksi sillä on merkitystä. Aika vaikeaksi menee kuitujen saaminen, jos ei ruokavalioon kuulu mitään täysjyvätuotteita.

Mitenkäs ne lukuisat alkuperäiskansat on selvinneet ilman viljakuituja?

Minulla toimii vatsa paremmin ilman viljoja.
Kuituja saan kasviksista, marjoista, siemenistä, pähkinöistä ym.

Kuitujen lisäys ilman rasvan määrän lisäämistä voi yleisen käsityksen vastaisesti aiheuttaakin ummetusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Mä en oikeen usko täysjyvään. En kyllä usko, että valkoinen vehnäkään olis mitenkään hyvä. En käytä juurikaan mitään noista, ja jos käytän ni se on ihan sama niillä kerroilla - syön sitä mitä haluan. Leipä olis parasta olla hapatettu.

Miksi ette syö omenaa ja perunaa kuorineen?
Me syödäänkin...silloin kun ne on luomua eli lähes aina.

 
vehnän voimalla kasvanut
Ootteko koskaan miettineet että miten teistä tuli terveitä ja aikuisia kun lapsena veditte vehnämakaronia, vehnäleipää ja valkoista riisiä ym? Mä oon, ja päädyin siihen ettei se vehnä niin myrkkyä voi olla. Vai ootteko te syöneet lapsenakin täysjyvää? Oliko sitä muka silloin 80/90 -luvulla? Mä en muista syöneeni lapsena koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vehnän voimalla kasvanut:
Ootteko koskaan miettineet että miten teistä tuli terveitä ja aikuisia kun lapsena veditte vehnämakaronia, vehnäleipää ja valkoista riisiä ym? Mä oon, ja päädyin siihen ettei se vehnä niin myrkkyä voi olla. Vai ootteko te syöneet lapsenakin täysjyvää? Oliko sitä muka silloin 80/90 -luvulla? Mä en muista syöneeni lapsena koskaan.
Mulla on varmaan vaa niin hyvät geenit, tjtn... :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja vehnän voimalla kasvanut:
Ootteko koskaan miettineet että miten teistä tuli terveitä ja aikuisia kun lapsena veditte vehnämakaronia, vehnäleipää ja valkoista riisiä ym? Mä oon, ja päädyin siihen ettei se vehnä niin myrkkyä voi olla. Vai ootteko te syöneet lapsenakin täysjyvää? Oliko sitä muka silloin 80/90 -luvulla? Mä en muista syöneeni lapsena koskaan.
Mulla on varmaan vaa niin hyvät geenit, tjtn... :xmas:
Ostan tummaa makaronia ja täysjyväriisiä + täysjyväruisleipää, mutta vehnäpulla ja patonki on toisinaan herkullista. Tagliatellepasta tai spagetti ei maistu yhtään samalle jos ostat jotain täysjyväversiota...
 
vieras
Siksi, koska laadukas valkoinen pasta vaan on niin hyvää, eri planeetalta verrattuna täysjyväversioon. Ja kun mieli tekee normaalin ruisleivän sijaan paahtoleipää, sen pitää olla vehnäpullaa. Mitään täysjyväversioita ei tueta.
 
hmm
Ite käytän muuten täysjyvä tuotteita, mut riisi ei uppoo.. Ei edes tumma riisi.. Se ei maistu hyvältä.. Kun esim täysjyvä makaroni maistuu paljon paremmalta kun tavallinen vehnä makaroni...
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ite käytän muuten täysjyvä tuotteita, mut riisi ei uppoo.. Ei edes tumma riisi.. Se ei maistu hyvältä.. Kun esim täysjyvä makaroni maistuu paljon paremmalta kun tavallinen vehnä makaroni...
Niin ja spagetti myös on parempaa täysjyvänä ja ruisleipä tai täysjyvä paahtoleipä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
ne maistuu pahalta, joten en syö siksi niitä. En syö myöskään mitään muutakaan, koska karppaan
Aijaa, mä en tiennytkään että karppaus on yhtä kuin syömättömyys :eek: No, aina oppii uusia juttuja :)

 
Ellamaaria
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Meillä syödään valkoista riisiä ja valkoista vehnää siitä syystä että poika on kaikelle muulle viljalle allerginen. Repikää siitä. Ja hyvin kasvaa ja voi.
Älä syötä sitten viljaa ollenkaan. Tutustu terveyshaittoihin, ennen kuin opetat lapsesi syömään niitä. Itse, jos syöt, niin se on vain omaa valintaa.
Sen verran on pakko kommentoida, että on lapsia, joille käy muutama ruoka-aine. Jos yksi näistä on valkoinen riisi, niin sitä varmasti käyttää. Meillä oli pitkään riisi, hirvi, mustikka, luumu sopivat. Toki heti kun löysin ja rupesi sopimaan muutakin (hirssi,kinoa) niin lisäsin niiden käyttöä. Mutta puurona menee valkoinen riisihöttö. Ja hyvällä omallatunnolla vielä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vehnän voimalla kasvanut:
Ootteko koskaan miettineet että miten teistä tuli terveitä ja aikuisia kun lapsena veditte vehnämakaronia, vehnäleipää ja valkoista riisiä ym? Mä oon, ja päädyin siihen ettei se vehnä niin myrkkyä voi olla. Vai ootteko te syöneet lapsenakin täysjyvää? Oliko sitä muka silloin 80/90 -luvulla? Mä en muista syöneeni lapsena koskaan.
Meillä ei syöty makaronia lapsena. Koska isä kasvatti perunaa niin sitä meillä oli kyllä. Mutta ei meillä syöty alussa herkkujakaan kauheasti. Mökki matkalla ruuhkassa ei mussutettu, niin kuin nykyajan lapsilla pitää olla syötävää, dvd ...

 
höh
Ap:n kaltaisten fanaatikkojen takia jätin liittymättä yliopistoni ruokapiiriin. Tuli tunne, että se on varmaankin täynnä tollaisia tyyppejä, joiden elämäntehtävä on kytätä toisten ostoskoreja ja -kärryjä, ja sen jälkeen sitten 'ihmetellä' netissä muiden syömisiä suureen ääneen. Harmi. Olisi ollut kiva ostaa luomutuotteita lähituottajilta.

Ja juu, meillä on jo vuosia käytetty pelkkää täysjyvää, mitä nyt juhlatarjoamisten leivontaan käytän myös valkoisia vehnäjauhoja.
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja vehnän voimalla kasvanut:
Ootteko koskaan miettineet että miten teistä tuli terveitä ja aikuisia kun lapsena veditte vehnämakaronia, vehnäleipää ja valkoista riisiä ym? Mä oon, ja päädyin siihen ettei se vehnä niin myrkkyä voi olla. Vai ootteko te syöneet lapsenakin täysjyvää? Oliko sitä muka silloin 80/90 -luvulla? Mä en muista syöneeni lapsena koskaan.
Meillä syötiin enimmäkseen ruisleipää.
Vaaleaa höttöä tosi harvoin.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ap:n kaltaisten fanaatikkojen takia jätin liittymättä yliopistoni ruokapiiriin. Tuli tunne, että se on varmaankin täynnä tollaisia tyyppejä, joiden elämäntehtävä on kytätä toisten ostoskoreja ja -kärryjä, ja sen jälkeen sitten 'ihmetellä' netissä muiden syömisiä suureen ääneen. Harmi. Olisi ollut kiva ostaa luomutuotteita lähituottajilta.

Ja juu, meillä on jo vuosia käytetty pelkkää täysjyvää, mitä nyt juhlatarjoamisten leivontaan käytän myös valkoisia vehnäjauhoja.
Muokkaan vielä. Eli noita luomutuotteita ja lähituottajien tuotteita tulee ostettua nytkin, mutta lähinnä marketeista. Ruokapiiriläiset käsittääkseni selviävät halvemmalla, kun ostavat suoraan tuottajilta.

Mut hei, tietäiskö kukaan kohtuuhintasia kauppoja Turun seudulla, josta vois ostaa noita luomu- ja lähituotteita?
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja vehnän voimalla kasvanut:
Ootteko koskaan miettineet että miten teistä tuli terveitä ja aikuisia kun lapsena veditte vehnämakaronia, vehnäleipää ja valkoista riisiä ym? Mä oon, ja päädyin siihen ettei se vehnä niin myrkkyä voi olla. Vai ootteko te syöneet lapsenakin täysjyvää? Oliko sitä muka silloin 80/90 -luvulla? Mä en muista syöneeni lapsena koskaan.
Terveitä aikuisia..? Diabetestilastot tosi rumia. Ylipainoa ei oo kellään ollenkaan?

Onneksi meillä ei syöty paljoa riisiä, pastaa tai vaaleaa leipää. Kouluun mentyäni en koskaan saattanut syödä vaaleaa leipää, kun se maistui niin pahalle. Uskon myös omien lasten ravintokasvatuksessa siihen, että mitä ne oppii lapsena syömään, ne tykkää syödä myös aikuisena. Kalliiksi vain tulee, kun 1- ja 4-vuotiaiden herkkua on mm. sushi, roquefort-juusto, äyriäiset jne. :) (Niin, tiedän, sushissa on valkoista riisiä...)
 

Yhteistyössä