Miksi erilaisuutta on niin vaikea hyväksyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chala

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
15 887
1
36
Uskovaiset vs. ateistit
Homoseksuaalit vs. heterot
Ulkomaalaiset vs. valkoiset suomalaiset
Kotiäidit vs. uraäidit

Näin muutaman mainitakseni.

Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä että toinen on erilainen, uskoo erilailla, ajattelee erilailla, pitää eri asioita oikeina ja normaaleina?

Toinen mitä olen kovasti yrittänyt ymmärtää on suvaitsevaisuuden huutelu omaa asiaa (seksuaalista suuntausta, uskontoa jne.) kohtaan kun toisille ei suvaita heidän omaa näkemystään, mieltymystään, uskoaan.

Jos koet olevasi suvaitsematon jossain asiassa, missä asiassa ja miksi? Miksi koet olevasi "parempi" tai "oikeammalla asialla" kuin muut?

Ja haluan vielä korostaa sitä, että puhun ääriryhmistä ja kaikkien suvaitsemisesta niin kauan kuin ketään ei satuteta. Kun aletaan mennä henkisen tai fyysisen väkivallan puolelle, pride-isku nyt viimeisimpänä, mennään yli rajan jota itse voin suvaita.

Mun mielestä se on epävarmuutta omasta itsestä, silloin koetaan kaikki toisenlainen uhkana omalle olemassaololle. Uhkaavaa on se että joku käyttää omia aivojaan kun itse ei sellaista viitsitä tehdä vaan ohjaudutaan ulkoapäin.

Itsekin kamppailen sen kanssa koko ajan. Iän myötä on tullut ymmärtämystä kaikenlaista kohtaan. Koen uskonnot vaikeiksi käsittää, koska niiden varjolla tehdään niin paljon pahaa(kin). On paljon helpompi käsittää homoparin rakkaus toisiaan kohtaan kuin näkymättömän voiman käskyt tuhansien vuosien takaa, joka käskee tappamaan nämä toisiaan rakastavat ihmiset.

Tavallaan mitä enemmän tiedän, sitä enemmän tajuan, miten vähän tiedän ja ymmärrän. Olen aika pienenä yksilönä suurten asioiden juurella ja halukkaana oppimaan lisää. Yritän parhaani mukaan edistyä näissä asioissa, vaikka en kaikkea koskaan tulekaan tajuamaan. Olen kuitenkin kyennyt nähdä kauheissakin asioissa sen, mikä niissä joitakuita viehättää. Kulttuurirelativismi on minulle vaikeaa, mutta sitäkin harjoittelen aktiivisesti. Tosin, se koskee vain akateemista puolta, ei henkilökohtaista minääni.

Alkuperäinen kirjoittaja minmin:
Mun mielestä se on epävarmuutta omasta itsestä, silloin koetaan kaikki toisenlainen uhkana omalle olemassaololle. Uhkaavaa on se että joku käyttää omia aivojaan kun itse ei sellaista viitsitä tehdä vaan ohjaudutaan ulkoapäin.

Jälkimmäinen lauseesi kuulostaa siltä mitä itse ajattelen joistain uskovaisista, sellaisista jotka eivät todellakaan suostu näkemään muuta maailmaa kuin mitä jumala ja raamattu ohjailevat ja jotka luovuttavat kaikki päätöksensä ja vastuunsa omasta elämästään juurikin sen ulkoapäin ohjaavan tahon käsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Jälkimmäinen lauseesi kuulostaa siltä mitä itse ajattelen joistain uskovaisista, sellaisista jotka eivät todellakaan suostu näkemään muuta maailmaa kuin mitä jumala ja raamattu ohjailevat ja jotka luovuttavat kaikki päätöksensä ja vastuunsa omasta elämästään juurikin sen ulkoapäin ohjaavan tahon käsiin.

Niin. Ja nyt voit sitten mennä itseesi, ja miettiä miksi et tätä erilaisuutta ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Itsekin kamppailen sen kanssa koko ajan. Iän myötä on tullut ymmärtämystä kaikenlaista kohtaan. Koen uskonnot vaikeiksi käsittää, koska niiden varjolla tehdään niin paljon pahaa(kin). On paljon helpompi käsittää homoparin rakkaus toisiaan kohtaan kuin näkymättömän voiman käskyt tuhansien vuosien takaa, joka käskee tappamaan nämä toisiaan rakastavat ihmiset.

Olen kovasti yrittänyt ymmärtää samaa. Haluaisin rehellisesti sanoa ymmärtäväni mitä se vaadittava sokea usko on joka tekee esim. raamatun sanasta järkevää ja uskottavan totuuden, mutta mutta..

Alkuperäinen kirjoittaja auttava käsi:

Niin. Ja nyt voit sitten mennä itseesi, ja miettiä miksi et tätä erilaisuutta ymmärrä.

Niinhän mä tässä koko ajan yritän tehdä :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
en hyväksy erilaisuutta jos se on haitallista joko itselleen tai ympäristölleen.

Voitko sanoa esimerkin kummastakin? Milloin erilaisuus on haitallista itselle tai ympäristölle?

en itseasiassa taida koska siitä tulee kuitenkin paha mieli jollekin. ja sitä paitsi erilaisuus on hyvin merkillinen käsite. mitä on erilaisuus, mitä ei-erilaisuus/normaalius. voi olla myös että tulkitsin aiheen eri tavalla.

Jos sinä kuulut näihin yllämainitun kaltaisiin uskojiin tai ymmärrät heitä hyvin, voisitko selventää mulle mikä ihmisen saattaa johdattaa tälle tielle, että vastuu omista päätöksistä annetaan jollekin toiselle? Puhun siis todellakin vain niistä tapauksista jotka näin tekevät, en "perus"uskovaisista jotka usein ottavat ihan itse vastuuta itsestään ja omista teoistaan eivätkä oikeuta kaikkea jumalan tahdolla tms.

Kysyin koska mulle ei tullut mieleen mitään erilaisuutta joka voisi olla haitaksi itselle tai ympäristölle... Paitsi sitä myötä että on niin paljon suvaitsemattomia ihmisiä. Harva kuitenkaan VALITSEE olevansa erilainen, joten ei se erilaisuus siitä muutu vaikkei joku sitä hyväksyisikään.

en hyväksy erilaisuutta jos se on haitallista joko itselleen tai ympäristölleen.

Voitko sanoa esimerkin kummastakin? Milloin erilaisuus on haitallista itselle tai ympäristölle?

en itseasiassa taida koska siitä tulee kuitenkin paha mieli jollekin. ja sitä paitsi erilaisuus on hyvin merkillinen käsite. mitä on erilaisuus, mitä ei-erilaisuus/normaalius. voi olla myös että tulkitsin aiheen eri tavalla.

Olisin kovasti kiinnostunut itsekin kuulemaan sinun tulkintasi. Elämässä yleensä, varsinkin kärjistyneesti tällä palstalla, jollain tulee yleensä paha mieli toisen mielipiteistä vaikka ne ilmaistaisiin mahdollisimman neutraalisti ;)

Jos sinä kuulut näihin yllämainitun kaltaisiin uskojiin tai ymmärrät heitä hyvin, voisitko selventää mulle mikä ihmisen saattaa johdattaa tälle tielle, että vastuu omista päätöksistä annetaan jollekin toiselle? Puhun siis todellakin vain niistä tapauksista jotka näin tekevät, en "perus"uskovaisista jotka usein ottavat ihan itse vastuuta itsestään ja omista teoistaan eivätkä oikeuta kaikkea jumalan tahdolla tms.

En valitettavasti kuulu. Mutta mieti nyt, miksi et hyväksy heidän erilaisuuttaan. Näin voit myös keksiä, miksi he eivät hyväksy erilaisuutta.

Kysyin koska mulle ei tullut mieleen mitään erilaisuutta joka voisi olla haitaksi itselle tai ympäristölle... Paitsi sitä myötä että on niin paljon suvaitsemattomia ihmisiä. Harva kuitenkaan VALITSEE olevansa erilainen, joten ei se erilaisuus siitä muutu vaikkei joku sitä hyväksyisikään.

etkö tosiaan keksi Yhtään valtaväestöstä poikkeavaa käyttäytymismallia jolla voi vahingoittaa toista?

taisimme tulkita tyystin eri tavoin tämän keskustelun aiheen.

Ehkä se on kiinni siitä miten niitä omia valintoja ja näkemyksiä toteutetaan. Esimerkkinä: Allu on rasisti ja haluaa pysytellä mahdollisimman kaukana ulkomaalaisista VS. Allu on rasisti ja menee siksi viikonloppuiltaisin asematunneliin hakkaamaan maahanmuuttajia.

Sanotaan äärimmäinen esimerkki kulttuurirelativismista: ihmisuhraus. Jos jokin kansa kokee, että heidän on suoritettava ihmisuhri ja tuleva uhri on kasvanut tietäen, että häntä odottaa tällainen tehtävä. Tai vaikka Intian leskenpoltot, joita yhä toisinaan tapahtuu... Niiden hyväksyminen tuosta noin vain, osana kulttuuria. Très difficile pour moi.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Sanotaan äärimmäinen esimerkki kulttuurirelativismista: ihmisuhraus. Jos jokin kansa kokee, että heidän on suoritettava ihmisuhri ja tuleva uhri on kasvanut tietäen, että häntä odottaa tällainen tehtävä. Tai vaikka Intian leskenpoltot, joita yhä toisinaan tapahtuu... Niiden hyväksyminen tuosta noin vain, osana kulttuuria. Très difficile pour moi.

jotain tällaista minäkin tarkoitin.

Mä olen vain ennakkoluuloinen. Tai olen saanut ennakkoluuloni marginaalitapauksista kuten niistä mitä kotipaikkakunnalla on tapahtunut maahanmuuttajien tai mustalaisten tai juoppojen tai tai tai kenen vaan toimesta. Eli parin mädän munan takia tuomitsen kaikki :xmas:

Mä käsitän asian näköjään ihan eri tavalla kuin moni muu... ymmärsin että puhutaan yksilöiden erilaisuudesta ja sen hyväksymisestä tai suvaitsemattomuudesta.

En valitettavasti kuulu. Mutta mieti nyt, miksi et hyväksy heidän erilaisuuttaan. Näin voit myös keksiä, miksi he eivät hyväksy erilaisuutta.

En ole sanonut etten hyväksy, olen sanonut etten ymmärrä mikä saa ihmisen uskomaan näin/luovuttamaan vallan omasta elämästään jollekin toiselle.

Hyväksyn ihan yhtälailla erilaiset uskonnot ja uskomukset kuin vaikka seksuaalisen suuntauksen, koska en ole mitenkään parempi kuin he jotka erilailla uskovat tai rakastavat. Ymmärrys on silti aivan eri asia ja joidenkin uskontojen kohdalla olen siinä vaikeuksissa, myönnän :)

Uskovaiset vs. ateistit
Homoseksuaalit vs. heterot
Ulkomaalaiset vs. valkoiset suomalaiset
Kotiäidit vs. uraäidit

Seksuaalinen suuntautuminen on jokaisen oma, henkilökohtainen asia, eikä uhkaa minun elämääni millään tapaa. Uskonto kuuluu samaan kategoriaan (tosin vain sellaiset, henkilökohtaisella tasolla ilmenevät uskonnot, joilla ei ole yhteiskunnallista, poliittista tai toisiin ihmisiin kohdistuvaa motiivia, kuten islam).

Kenenkään kotiäitiyskään ei liene minun asiani - toki pidän suotavana että kotiäidin puoliso tällöin ansaitsee perheen elättämiseen tarvittavat taloudelliset varat. Tosin pitkäaikainen kotiäitiys ei kantaväestön keskuudessa liene sellainen buumi, että se yhteiskuntaamme kaataisi veronmaksajien varoillakaan toteutettuna (harvassa ovat nämä "yhdeksän lapsen yh-äidit", kun suomalaista väestöä tarkastellaan).

Ainoa ryhmä noista, jota en ole valmis hyväksymään, ovat humanitaariset maahanmuuttajat (pieni ryhmä ulkomaalaisten joukossa). Koen heidät erittäin konkreettiseksi uhaksi suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnallemme, joten pidän oikeutenani kritisoida heidän oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan määrittelevää politiikkaa.

Yksilötasolla tapahtuva henkilökohtainen kritisointi edes humanitaaristen maahanmuuttajien kohdalla puolestaan ei liene reilua: se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Mä olen vain ennakkoluuloinen. Tai olen saanut ennakkoluuloni marginaalitapauksista kuten niistä mitä kotipaikkakunnalla on tapahtunut maahanmuuttajien tai mustalaisten tai juoppojen tai tai tai kenen vaan toimesta. Eli parin mädän munan takia tuomitsen kaikki :xmas:

Muuttaako toisenlaisen saman ihmisryhmän edustajan tapaaminen ollenkaan käsitystäsi kyseisestä ihmisryhmästä josta on jäänyt paha maku suuhun?

Yhteistyössä