Miksi erään sukulaiseni pitää olla hirveä tosikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyllästynyt"

Vieras
Minulle on sanottu, että se johtuu siitä, että hän on autistinen, mutta minä en usko sitä. Tiedän, että hän on autistinen, mutta eivät muutkaan tuntemani autistit ole sellaisia hirveitä tosikkoja kuin tämä henkilö, joka ei ymmärrä huumoria lainkaan, vaan suuttuu heti jos joku vähänkin vitsailee ja alkaa huutamaan, että "Ei tuollaisia tyhmiä juttuja saa puhua".

Minullakin on sukulainen, joka ei yhtään ymmärrä mitään huumoria. Vaikka oikein nauraen heittäisi vitsinsä, hän ottaa kaiken sanatarkasti. Ja sitten jälkikäteen kyselee "ai te olette muuttamassa Afrikkaan" tms, jos joku on jotain siihen tapaan vitsaillut. Ja on toisinaan hämmentynyt ja loukkaantunut, että puhutaan jotain muttei tarkoitetakaan sitä! Eikä hän edes ole autisti tms. Olen vain ajatellut, että ei hän varmastikaan mahda mitään sille, ettei ymmärrä huumoria. Onhan huumori vähän omituinen asia: usein se perustuu juuri siihen että sanotaan toista mitä oikeasti tarkoitetaan. Revi siit sit huumorii...

Eiköhän se ole autisteilla sama kuin ei-autisteillakin: ei niitä voi yhteen nippuun pistää muutaman tutun tapauksen perusteella.

Jos vähänkään luet asiasta niin huomaat, että kyllä se asioiden kirjaimellisesti ottaminen ja vitsailun/ironian/vertauskuvien aiheuttama hämmentyminen useinkin liittyy autismiin ja aspergeriin. Usko pois vaan, kyllä se tosikkous voi siitä johtua! Voihan se väsyttävääkin olla, mutta jospa sitten vähennät vitsailua tai olet valppaana selittämään aina että mitä tarkoitettiin ja rauhallisena rauhoittelet vaan.

Ei se autismius ole jokin nappi jota syntyessä painetaan, on tai off. Niitä erilaisia aiheeseen liittyviä piirteitä on ihmisillä enemmän tai vähemmän. Jotkut ovat diagnoosista kaukana, jotkut hipovat rajoja ja joku sitten sen diagnoosiin johtavan rajan ylittää tavalla tai toisella, omalla yksilöllisellä tavallaan.

mä oon tosikko mies ja on myös sukulaisissa tosikkoja ihimisiä mä en ymmärrä kuinka jotku nauraa joillekki mauttomille vitseille ja laskee leikkiä itse otan asiat hyvin vakavasti jokainen saa olla mitä mieltä haluaa tästä asiasta aivan sama

Yhteistyössä