Miksi energia juomaa ei saa juoda raskauden aikana? entä jos on pakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a..p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei auttaneet pahoinvointilääkkeet. Oli peräpuikkoja ja suunkautta otettavia pillereitä. Ei auttaneet yhtään! Sanoin että mikään ei auttanut. Onko ymmärryksessä vikaa??

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25972629:
Energia juomaa voi juoda raskauden aikana. Vastaa kahvikupillista, yhden voi päivässä juoda. Näin on lääkäri sanonut, jokainen sitten tietysti ratkaisee mitenkä toimii.

Vastaa kahvikupillista muuten, mutta sokeria siinä on 7 tl enemmän. Siitä se hetkellinen piristävä vaikutuskin tulee. Näin on ravitsemusterapeutti sanonut. En suosittelis kenellekään. Raskaana, tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25972701:
Kahvi ei ole sama asia kuin energiajuoma, jota todellakaan ei suositella raskaanaoleville.

Samaa niissä on kofeiini ja vesi :D

Mutta kuten ymmärrätte, suositus ei ole sama kuin ehdoton kielto, harkintaa sitli voinee ja kannattaa käyttää?

Hei tottakai niissä tölkeissä on kiellot ettei kukaan amerikkalainen kusipää nosta jotain limutehdasta vastaan syytettä kun on saanut keskenmenon aivan jostain muusta syystä. EI sitä kahviakaan suositella raskaanaoleville ulkomailla "todellakaan" (lisään saman painoarvon kuin sinä) ollenkaan. Sen sijaan Suomen suositus on 3 kuppia päivässä.
Tölkissä lukee myös suosituksen syy: "korkean kofeiinipitoisuuden vuoksi" ei siis minkään muun vuoksi. Ja tämän tölkin kofeiinipitoisuus on sen 30mg. Eli sama kuin kahvikupillisessa kahvia.

Toki joissain energiajuomissa on käytetty makeutusaineita, joita ei myöskään suositella. Mutta sitten voi valita sellaisen energiajuoman jossa näitä makeutusaineita ei ole.

Voi kun te ihmiset olette kuin pässit narun päässä. "Tölkissä lukee et sitä ei TODELLAKAAN suositella, siis sen on pakko olla MYRKKYÄ" :D

Ottakaa oikeasti asioista ensin selvää ennenkun perustatte noin kamalan jyrkän mielipiteen.

• Tykkää
Reactions: öluokka ja Maanu
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25972701:
Kahvi ei ole sama asia kuin energiajuoma, jota todellakaan ei suositella raskaanaoleville (ihan on elintarvikeviraston suositus, sama virasto joka antaa luvat käyttää lisäaineita tms)

Samaa niissä on kofeiini ja vesi :D

Olet periaatteessa oikeassa. Mutta kuppi kahvia ja tölkki sokerilimua päivässä ovat kyllä melko lähellä energiajuomien "haittavaikutusta" sikiölle. Näitä ei elintarvikevirasto kuitenkaan ole suosituksissaan laittanut pannaan, eli edelleen olen sitä mieltä, että energiajuomien demonisointi on mennyt hieman yli...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25972590:
Oletko sä lukenut sen energiajuoman sisällön? NEKÖ on niitä aineita jotka saa sut pysymään hengissä? Oikeasti?

Osmosalia ennemmin ;)

Niitten sisältämä kofeiini lisää nestehukkaa, ei korjaa sitä (oksennat ja jäät siis helposti vajeelle).

Nimenomaan näin. Kofeiini on diureetti!

Ei ole vikaa ymmärryksessä..............

Toiset on onnettomuudekseen kovin pahoinvoivia raskaudessaan ja silloinhan otetaan yhteyttä terveydenhuoltoon.
Mun pahoinvointiin auttaa esimerkiksi hapan marjaviini :D mutta en mä sitä silti ryystänyt raskaana ollessa :D Tämä ei nyt sitten ole kuittailua... älä sitä sillä ota.

Sä haet nyt oikeutusta energiajuomalle ja vedät herneet nenään jos ollaan toista mieltä. Palstan lupaahan sä et tarvitse, teet kuten teet.

Google toimii sinunkin koneessasi, lähteeksi joku muu kuin Wikipedia, esimerkiksi tuo elintarvikevirasto.
Silti on omasta tulkinnasta kiinni mitä tekee ja miten toimii.
Minä tuomitsen energiajuomat ja aika monet lisäaineet (huomannet ristiriidan- e.juoman kohdalla nojaan virastoon, monessa muussa asiassa silti tuomitse koko puljun :D).

Sitkeä sissi olet, jos kaikesta huolimatta lapsen vielä hankit! Jos käyttäisin hattua, nostaisin.

Kysymys kuuluikin miksi sitä ei saa juoda?! Ihan terve poika tuo kuopus on energiajuomasta huolimatta ja neuvolatätikään siihen silloin mitään tuumannut. Ja lähden tästä nyt tekemään sitä neljättä lasta kun miehelläkin on vapaapäivä. Jos vaikka pääsen kohta niitä energiajuomia taas juomaan;)

mulle neuvolantantta sanoi ekassa raskaudessa että voin ihan hyvin sillointällöin juoda tölkin energiajuomaa koska en kuitenkaa juo kahvia tms. Join siis energiajuomaa yleensä silloin jos oli jotkut illanistujaiset missä muut joi alkoholipitoisia. Ja ihan normaali mun lapseni on. :)

Ei auttaneet pahoinvointilääkkeet. Oli peräpuikkoja ja suunkautta otettavia pillereitä. Ei auttaneet yhtään! Sanoin että mikään ei auttanut. Onko ymmärryksessä vikaa??

Pahoinvoinnin syyt ovat moninaisia ja myös psyykkeellä on siihen vaikutusta. Näin ollen uskon hyvin, että jokin juoma/ruoka/lääke auttaa, vaikka ns. järkiperäistä syytä sille ei olisi.

Älä sinä ap välitä näistä riekkujista. Sinulle energiajuomat ovat ainoa tapa lääkitä itseäsi. Piste. Jatka siis samalla linjalla, mutta kannattaa muistaa kohtuus kaikessa, sillä liika on aina liikaa ihan mitä "ainetta" tahansa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="minä";25972750]Olet periaatteessa oikeassa. Mutta kuppi kahvia ja tölkki sokerilimua päivässä ovat kyllä melko lähellä energiajuomien "haittavaikutusta" sikiölle. Näitä ei elintarvikevirasto kuitenkaan ole suosituksissaan laittanut pannaan, eli edelleen olen sitä mieltä, että energiajuomien demonisointi on mennyt hieman yli...[/QUOTE]

Juu juu, sinäkin olet oikeassa.

Kirjoitinkin jo aiemmin, että suositus on suositus- edelleen. Ei kielto.
Ristiriidassa on kahvin 'sallimus' mutta ejuoman kielto samaan aineeseen nojaten.
Mutta ejuoma ei nyt suoranaisesti ole kahvia tölkissä.
Mä juon kahvia ja paljon juonkin- vatsa kestää.
Jos juon tölkillisen energiajuomaa, paskannan koko päivän vesiruikkua.
On niissä jotain ero mun mielestäni.......

Mutta jokainenhan reagoi yksilönä.

Ole itse syömättä ja juomatta 3kk. Oksenna 10 minuutin välein ja sano sitten oletko itsekäs jos juot jotain millä pysyt elossa? Kuolee se vauvakin siinä samalla kun minäkin.

Mikä on osmosali?

Jos sä oksennat 10 min välein, sun paikka on EHDOTTOMASTI sairaalassa! Tuo on jo hyvin vaarallista, eikä siinä kyllä energiajuomat auta! joten hopi hopi soittamaan neuvolaan tai vaikka päivystykseen. Et ole ainoa, joka on rajun raskauspahoinvoinnin takia joutunut sairaalaan!

Kysymys kuuluikin miksi sitä ei saa juoda?! Ihan terve poika tuo kuopus on energiajuomasta huolimatta ja neuvolatätikään siihen silloin mitään tuumannut. Ja lähden tästä nyt tekemään sitä neljättä lasta kun miehelläkin on vapaapäivä. Jos vaikka pääsen kohta niitä energiajuomia taas juomaan;)

Väännetään sitten rautalangasta: KORKEAN KOFEIINIPITOISUUDEN VUOKSI. (Joka on sama kuin kupillisessa kahvia, eli mieti onko se korkea pitoisuus vai ei...)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25972802:
Juu juu, sinäkin olet oikeassa.

Kirjoitinkin jo aiemmin, että suositus on suositus- edelleen. Ei kielto.
Ristiriidassa on kahvin 'sallimus' mutta ejuoman kielto samaan aineeseen nojaten.
Mutta ejuoma ei nyt suoranaisesti ole kahvia tölkissä.
Mä juon kahvia ja paljon juonkin- vatsa kestää.
Jos juon tölkillisen energiajuomaa, paskannan koko päivän vesiruikkua.
On niissä jotain ero mun mielestäni.......

Aivan, jokainen reagoi yksilönä. Koska sun maha ei kestä energiajuomia, niin se ei myöskään tarkoita että se aine olisi jotain ydinjätemyrkkyä.

Joku on myöskin yliherkkä kofeiinille ja saa kahvista jo kamalan vapinakohtauksen, mutta se ei myöskään tarkoita että kahvi olisi suorastaan jotain spiidiä, koska yksi ihminen saa siitä tuollaisen reaktion.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25972802:

Näin juuri. Minut se kahvimuki vie pörisemän vessaan. :D

Tosin joudun syntini (pari-kolme battery tölkkiä viikossa) juomaan aina "salaa nurkan takana", kun meillä mies ei voi sietää noita energiajuomia. Olen siis kuin joku paatunut kaljasieppo, joka "äkäsen muijan" pelossa piilottelee kaljojaan ja tyhjiä tölkkejä... :D :D :D

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Energiajuomassa ei ole, toistan, EI OLE, mitään mystisiä "aineita jotka auttaa että pysyn elossa." Jos kerran oksennat energiajuomankin, se on aivan herttasen sama juoda esim. apteekin ravintoliuosta tai vaikka sokerilimsaa, niistä ehtii ihan yhtä lailla hiukan imeytyä ennen kun oksennat.

Siitä energiajuomasta ehtii imeytyä ihan sitä samaa sokeria ja sen lisäksi niitä paskoja jotka eivät todellakaan auta siinä elossapysymisessä.

Kanadalaislääkäreiden ammattijärjestön julkaisu paljastaa tiistain numerossaan karun totuuden energiajuomista.

– Kofeiinilla ladatut energiajuomat ovat ylittäneet rajan elintarvikkeista huumeisiin, jotka toimitetaan maukkaiden siirappien muodossa, Canadian Medical Association Journal -lehti (pdf) kirjoittaa.

– Nämä supersiirapit sisältävät yleensä 80–140 milligrammaa kofeiinia per 250 millilitraa. Se vastaa yhtä kuppia kahvia tai kaksi tölkkiä kolajuomaa.

Kanadalaistutkimuksen mukaan huippuunsa viritetyt energiajuomat sisältävät kofeiinia jopa niin paljon, että yksi annos vastaa viittä litraa kolaa tai viittä kuppia kahvia. Semmoinen määrä säännöllisessä käytössä johtaa auttamatta riippuvuuteen.

Ammattijulkaisun päätoimittajan, lääkäri Paul Hebertin mukaan jo yksi annos energiajuomaa voi olla vaarallinen – etenkin lapsille. Hän kyseenalaistaa kofeiinin paljon puhutut terveysvaikutukset.

Hebert parjaa energiajuomia täysillä ja vertaa niiden vaikutusta päihtymystilaan:

– Tulet pahoinvointiseksi, oksentelet ja sydämesi tykyttää, Hebert listasi energiajuomien akuuttia vaikutusta lehdistölle.

– Saat mahan sekaisin, sydämen rytmihäiriöitä ja hermostut. Saat hypervirtaa siihen asti, kunnes alat lopulta ahdistua.

Yhteistyössä