Miksi energia juomaa ei saa juoda raskauden aikana? entä jos on pakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a..p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a..p

Vieras
Mulla on lapsia 3 ja ekassa ja toisessa raskaudessa jouduin tiputukseen osastolle oksentamisen ja kuivumisen takia. Olin siellä viikot 6-11, aina pari päivää kotona kunnes taas olin siinä kunnossa että jouduin osastolle. Laihduin 20 kiloa raskauksien aikana.Oksensin tunnin sisällä varmaan 10 kertaa.

Nuorimman kohdalla alkoi myös sama oksentaminen mut kun join energiajuomaa pullon päivässä alkuraskaudessa, oksensin vain noin parin tunnin välein. Se autto mua oikeesti. En joutunut edes osastolle vaan selvisin kotona. Vaikka tuskaista oli silti. Olihan se energiajuoma ainoa ravinto mitä pystyin suuhun laittamaan.

Miksi sitä ei saa juoda? Jos se vaan on ainoo asia mikä auttaa? Mua ei jäiset marjat yms auttaneet yhtään.

Nyt suunnittelen viimeistä vauvaa ja tää tuli vaan mieleen taas.

Pakko? Hahahahahah! Olet käsittämättömän itsekäs. Mieluummin olisin sairaalassa tiputuksessa kuin myrkyttäisin syntymättömän lapsen.

Viimeksi muokattu:
Ei mikään pysy. Oksennan heti kun herään. On juostava vessaan. Oksennan veden, limsat kaikki. oksennan sen energiajuomankin mut siitä sitten ehdin saada kuitenkin niitä aineita mitä siellä on että pysyn elossa.

Energiajuomia en muuten juo ollenkaan. En edes tykkää siitä. Kokeilin sitä vaan viime raskaudenaikana ja se auttoi.

Ekassa raskaudessa en edes ymmärtänyt mennä lääkäriin. Oksensin ja makasin vain vessan lattialla kunnes mies kantoi mut autoon ja osastolle. En muistakaan siitä mitään niin huonossa kunnossa olin.

Oletko sä lukenut sen energiajuoman sisällön? NEKÖ on niitä aineita jotka saa sut pysymään hengissä? Oikeasti?

Osmosalia ennemmin ;)

Niitten sisältämä kofeiini lisää nestehukkaa, ei korjaa sitä (oksennat ja jäät siis helposti vajeelle).

Viimeksi muokattu:
ehdin saada kuitenkin niitä aineita mitä siellä on että pysyn elossa.

Mikäköhän näistä aineista on elossaolon edellytys?

Energiajuomalla tarkoitetaan kofeiinipitoisia virvoitusjuomia, joita mainostetaan piristävinä. Energiajuomat eivät muutoin poikkea sokeria sisältävistä tai sokerittomista virvoitusjuomista, kuin että energiasisällön sijasta niiden piristävä vaikutus yritetään saada aikaan piristeillä: esimerkiksi kofeiinilla, guaranalla tai tauriinilla

Energia juomaa voi juoda raskauden aikana. Vastaa kahvikupillista, yhden voi päivässä juoda. Näin on lääkäri sanonut, jokainen sitten tietysti ratkaisee mitenkä toimii.

Ole itse syömättä ja juomatta 3kk. Oksenna 10 minuutin välein ja sano sitten oletko itsekäs jos juot jotain millä pysyt elossa? Kuolee se vauvakin siinä samalla kun minäkin.

Mikä on osmosali?

Juoman sisältämän kofeiinin vuoksi, ei ole suositeltavaa. Liiallinen kofeiinin saanti lisää sikiön pienipainoisuutta, keskenmenon riskiä ja lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Osmosal on suola-sokeriliuosta jota käytetään nestevajauksen hoitoon (yleensä mahataudit).
Leiras | Osmosal®

Hyväähän se ei ole, mutta siinä on oikeassa suhteessa ravinteet.

Oletko sä ottanut yhteyttä neuvolaan, äitipolille tms?
Nestetykseen sä kuuluisit, et energiajuomaa lipittämään kotiin, jos oksentelu on tuota luokkaa.

kyllä energiajuomia saa juoda raskauden aikana. itseasiassa yhdessä energiajuomassa on jopa vähemmän kofeiinia kuin monesti itsekeitetyssä kupillisessa kahvia. eli noin 30mg. ja jos juot kupin kahvia, saat ainakin sen saman määrän kofeiinia.

ja neuvolankin suositusten mukaan raskaanaoleessa saa juoda 3 kuppia kahvia päivässä.

Kahvi ei ole sama asia kuin energiajuoma, jota todellakaan ei suositella raskaanaoleville (ihan on elintarvikeviraston suositus, sama virasto joka antaa luvat käyttää lisäaineita tms)

Samaa niissä on kofeiini ja vesi :D

Mutta kuten ymmärrätte, suositus ei ole sama kuin ehdoton kielto, harkintaa sitli voinee ja kannattaa käyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25972629:
Energia juomaa voi juoda raskauden aikana. Vastaa kahvikupillista, yhden voi päivässä juoda. Näin on lääkäri sanonut, jokainen sitten tietysti ratkaisee mitenkä toimii.

Eli tässä todellakin hieman järjen ääntä joukkohysterian keskelle. :D

Kofeiini on todellakin se syy miksi niitä ei saisi juoda. Toisaalta taas esim. kahvia saisi suositusten mukaan juoda kolme kuppia päivässä. Kaiken järjen mukaan myös kahvipaketissa pitäisi tällöin olla samat merkinnät, että ei raskaana oleville, jne. ja myös sen myynti alle 15 -vuotiaille pitäisi kieltää...

Yhteistyössä