Miksi en muista mitään ennen 7ikävuotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muistiton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muistiton

Vieras
Häiritsee miten en muista lapsuudestani mitään,muistan siitä eteenpäin kun aloitin koulun, mutta en paljoa siitäkään. Edes yläastetta en muistan kunnolla, vain hajannaisia välähdyksiä sieltä täältä.
Siskoni on minua 5 vuotta nuorempi eli on ollut 5 vuotias kun sisko syntyi, mutten muista MITÄÄN siitäkään.. Onko muilla ettei muista?

Täällä yks "muistoton". Mulla on hyvin hajanaisia muistikuvia ylipäänsä elämästäni, ja se vaivaa kyllä mieltä. Paljon aiheuttaa ihmetystä kun moneen "muistatko tän..?" kysymykseen, joudun vastaamaan kieltävästi.

Muistiani on tutkittu n.15vuotta sittn, mutta mitään ihmeellistä syytä ei löydetty.

sitähän sanotaan että on ollut onnellinen lapsuus jos siitä ei muista mitään... Mä muistan 1 asian siitä kun olin n.5v (joka on siis tosi kamala muisto).. Muuten varhaisimmat muistot on ala-aste ajoilta

Kyseessä on "infantiili amnesia" ja se liittyy ilmeisesti siihen, että ison lapsen ja aikuisen muistot pohjautuvat tavallaan sanalliseen ingormaatioon, mutta pieni lapsi muodostaa muistonsa muilla tavoilla, jotka sitten unohtuvat... tai jotain...

Varhaislapsuuden tapahtumien muistaminen alkaa noin kolmen vuoden iästä alkaen ja usein selkeitä muistikuvia on vasta noin viiden, kuuden vuoden iästä alkaen. Keskeinen syy tähän "lapsuuden amnesiaan" on lapsen kielen ja käsitteellisen ajattelun kehittymättömyys.

http://www.markkuojanen.com/sivut/psykologia/traumat-muistiin-palautuminen-ja-valemuistot.php

Olikohan mulla sit kovinkin onneton lapsuus, kun muistan tosi varhaisia juttuja. Jopa sen kun etsin tuttia epätoivoisesti ennen nukkumaan menoa. Olivat "hukassa" kaikki. :D Eli ekat muistot n. 2v ikäisestä.

Lisäys tohon tuttijuttuun: ehkä se olikin juuri sellanen traumaattinen kokemus, kun ei niitä tutteja löytynyt. Ilmankos muistan edelleen. Ja toisenkin tuttiin liittyvän muiston, kun multa otettiin tutti suusta pois eikä annettu takas. Minulleko oli tutti kovinkin tärkeä? Eeeeii... B)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Lisäys tohon tuttijuttuun: ehkä se olikin juuri sellanen traumaattinen kokemus, kun ei niitä tutteja löytynyt. Ilmankos muistan edelleen. Ja toisenkin tuttiin liittyvän muiston, kun multa otettiin tutti suusta pois eikä annettu takas. Minulleko oli tutti kovinkin tärkeä? Eeeeii... B)

Itselläni myös samankaltaisia tuttiin liittyviä muistoja, ensimmäisessä tutti on rikki ja toisessa tutti on oudosti kadonnut :D

Onko sit normaalia että muistaa vaippa-ikäisestä jotain?
Mä kun muistan miten iskä vei mut pimeään makkariin ja jätti sinne yksin ja sulki oven perässään. Olin varmaan jotain 4-6kk ikäinen :/

Muuta en kyllä muista tuolta ajalta, vain tuon.

Ihan sama juttu täälläkin. Enkä tosiaan yläasteajoistakaan muista oikein mitään. Lapsuus ei ollut onnellinen, ei ihan onnetonkaan tosin. Väkivaltaa koki yksi perheenjäsenistä isäni taholta. Siskon mukaan olen huutanut "lopeta" joskus 10v iässä, mutta en muista sitäkään YHTÄÄN.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Mä kun muistan miten iskä vei mut pimeään makkariin ja jätti sinne yksin ja sulki oven perässään. Olin varmaan jotain 4-6kk ikäinen :/

No voithan olla tuossa jo parivuotiaskin? Ikäasiat ja aika voi sekoittua helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:

No voithan olla tuossa jo parivuotiaskin? Ikäasiat ja aika voi sekoittua helposti.

Totta, voi se olla noinkin..

Muistan hajanaisia asioita jostain 2-3 ikävuoden tienoilta: millaisessa asunnossa asuttiin yms.

N. 4-vuotiaasta on selkeämpiä muistoja, yksittäisiä tapahtumia, sattumuksia kotona ja reissuja, leikkejä kavereiden kanssa jne.
Ja ylivoimaisesti suurin osa niistä on ihan hyviä muistoja, ei mene traumojen ja onnettoman lapsuuden piikkiinkään.

Muistan hajanaisesti jotain n. 5-vuotiaasta alkaen. Tätä helpottaa se, että muutimme toiselle paikkakunnalle ollessani 7v. Osaan siis yhdistää tapahtumat paikan mukaan suunnilleen aikaan ennen ja jälkeen muuton. Muuten saattaisi olla hankalaa. Enkä voi olla kaikista tapahtumista varma muistanko oikeasti vai olenko vain niin usein kuullut juttua kerrotun ;)

Varmasti muistan kyllä pari läheisintä leikkikaveria, joiden kanssa en myöhemmin juuri ollut tekemisissä. Paikkoja muistan myös. Mua kiinnostaisi tietää, missä iässä lapset alkavat unohtaa noita varhaislapsuuden juttuja? Kun nyt meillä 5-vuotias muistaa esim. 3-vuotiaana tekemiään kesäreissuja.

Kuulostaa tosi oudolta, että täällä noinkin moni ei juuri muista lapsuudestaan juttuja, edes kouluajoista. Itellä muistissa paljon hiekkalaatikkoleikkejä, mitä iltasatuja ja tuutulauluja vanhemmat on laulanu, lapsuuden jouluja, minkälaisia vaatteita on ollut, mitä on ala-asteen kuvistunneilla piirretty ym ym ym. Ja kyllä paljon ikäviäkin muistoja valitettavasti, lähes sanatarkkaankin muistan joitain juttuja.

Ootteko te sit niin vanhoja jo, että ootte ehtiny unohtaa...? ;) :D

Kuulostaa tosi oudolta, että täällä noinkin moni ei juuri muista lapsuudestaan juttuja, edes kouluajoista. Itellä muistissa paljon hiekkalaatikkoleikkejä, mitä iltasatuja ja tuutulauluja vanhemmat on laulanu, lapsuuden jouluja, minkälaisia vaatteita on ollut, mitä on ala-asteen kuvistunneilla piirretty ym ym ym. Ja kyllä paljon ikäviäkin muistoja valitettavasti, lähes sanatarkkaankin muistan joitain juttuja.

Ja mistähän se kertoo, että edelleen suurimmassa osasta näkemistäni unista seikkailevat mun vanhat koulukaverit ihan ala-asteelta lukioon saakka. Useammin näen heistä unta kuin perheenjäsenistä! Ikää mulla jo 35.

En ole ehtinyt unohtaa, kun olen ihmetellyt nimenomaan jo yläasteiässä, että miten joku voi muistaa jotakin. Oiskin ihanaa, kun muistaisi :)

Mä pääsin yläasteelta vasta 4 vuotta sitten ja en silti muista siitä mitään

Mä muistan ihan tosi tarkkaan asioita mun lapsuudesta. Varhaisin muistikuva (tosin aika hämärä sellainen) on 1v synttäreiltäni, ihan vaan yks tapahtuma. Enemmänkin mulla on katkoksia yläasteen ajoilta, vaikka aika hyvin muistan nekin ajat, silloin mulle vaan tapahtu muutamia sellasia ikäviä asioita, että olen ajatellut sen johtuvan niistä. Mutta esim. ekaluokan ekan koulupäivän muistan tosi hyvin.

mä oon miettiny kauheesti mun lapsuutta välillä.. oon miettiny voiko mun lapsuudessa olla vieläkin jotain paljon pahempaa koska en muista kun muutamia asioita.

ensimmäiset muistit ennen kouluikää, on että isälläni kävin lomilla (v-loppuja joskus) ja ryyppäsivät sen naisystävän kanssa, kuristi puhelinjohdolla tätä, muuten vain niin että hän välillä oksensi, muistan myös että nainen huusi mulle joskus että soita poliisi. no enhän uskaltanut kertoa ees kellekään tästä. pelkäsin isääni.
äiti ja isä eros kun synnyin ja löysi uuden miehen jonka kanssa sai mulle siskopuole ja -veljen.
seuraava muistikuva on että meidän äiti oli mielisairaalas jota käytiin katsomassa. sit et oli kotona ja kehu jotain toista miestä ja sitten että lähti ostamaan jätskiä meille lapsille, olin 8, veli 5 ja sisko 2. eikä palannut. isäpuoli kännissä, jouduin jonku aikaa hoitamaan siskoa ja veljeä yksin, en muista kauan. sen muistan että hyvin alkoi menemään ja että isäpuoli lopetti juomisen ja alkoi pitämään meistä huolta.
seurtaava muistikuva että 4:ltä yöllä äiti seisoo sängyn vieressä ja kuiskii että herää ja että mennään pakkaan mun vaatteet. aloin tietty itkeen ja kaikki heräs. isäpuoli ei voinu mitään ja muistan kuinka sisko ja veli itki mun perään kun lähettiin taksilla monen sadan kilometrin päähän äitini äidin luo.
siellä taas äiti oli pahasti vieläkin sairas, mummoni haukkui huoraksi, syötti mulla lämmintä hylamaitoa ja kylmää puurioa aamusin. mummoni oli uskovainen? muka, tukisti usein,haukkui usein. äidillä oli paljon miesystäviä kenen luona kävi, kolme kertaa jouduin estämään sitä itsemurhan teosta. kerran otti kourallisen lääkkeitä, ja sanoin mummolle siitä, ambulanssi haki ja vatsahuutelu. toinen oli että yritti hypätä vauhdissa autosta, mutta tätini sai repästyä hänestä ettei kerinnyt hyppäämään ja sammutettua auton. kolmas oli että oli jääkylmässä joessa yrittämässä hukuttautua kun sain sen itkemällä pois.
sitten näytti elämä hiukan paremmalta kun mun äidin siskot päätti että muutan jommalle kummalle. olin innoissani. tuli loma isälle, sille oli kerrottu tästä kun kukaan ei tiennyt millainen se on. no se pakotti mut sanomaan että haluan sen luo asumaan. ja että muuten joudun lastenkotiin etten voi ikinä päästä tädille asumaan koska mulla on isä.
muutin isälle sitten. se ryyppäs kaikki rahat, muistan että jouduin usein leipomaan jotain kun oli halvempaa. yöllä herätti mut kirjottaan kirjeitä, hakemaan pimeitä viinapuolloja kavereiltaan, ei antanu mulle rahaa ikinä, ei uusia vaatteita. hakkasi naisystäväänsä (sama) aina kännissä. oli varmaan yhden-2 päivää viikossa selvinpäin. sitä henkilöä kaikki rakasti joo. mä salaa vihasin. seksivitsejä ym, kulki alasti kotona. yäk.
tällä välin äiti sai oikean laiset lääkkeet ja löysi nykyisen miehensä ja meni naimisiin.
isä kerkes lyömään mua. löi toisenkin kerran. sitten tuli syysloma ja menin äidille (äiti makso jopa mun liput), kerroin tädeille ja äidille et oli lyöny mua. ja mitä oli mulle kolme vuotta sitten valehdellut että joutuisin lastenkotiin. en mennyt takaisin..
koulu loppui kokonaan muutin tädille vielä vuodeksi hoitamaan hänen lastaan. sitten muutin yksin toiselle paikkakunnalle kouluun ja löysyin nykysen mieheni ja tulin heti raskaaksi, ja nyt kolme lasta ja 9,5vuotta oltu yhdessä. alussa oli meilläkin vaikeeta mutta ei mitään noihin muihin verrattuna.
oon miettiny välil et kuinka mua etoo mun isä, et oiskohan voinu tehä mulle jotain muutakin joskus esim pienempänä lomilla ja kun sil on aina vaan seksijutu mielesä. mut kaippa sen muistais. muita asioita en oikeen muistakkaan. mua myös kiusattiin koulussa 1,5vuotta, mutta sain sen itse loppumaan. hyviä asioita olis kiva muistaa, mut eipä niitä taida olla.

Yhteistyössä