Miksi elimistö sietää välillä maitoa, ja välillä ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras
Lehmänmaitoa siis. Kertokaapa teorianne.

Joskus voi syödä tavallisen jogurtin ilman ongelmia. Joskus ei voi syödä edes laktoosittomia maitotuotteita.

Mä ymmärtäisin, jos mulla olisikin puhjennut maitoallergia, mutta kun silti, miksi voin välillä syödä maitotuotteita? Eihän siinä ole mitään järkeä, että yhtenä päivänä voin syödä vaniljaeskimon ja toisena päivänä en siedä laktoositonta maitoa. Laktoosi-intoleranssi on testattu joskus iäisyys sitten, eka positiivinen koe siinä kun olin 5-vuotias. Toinen kerta positiivinen tulos ehkä teini-iässä (oletan, koska koulu vaati todistuksen) ja toisella kertaa rajatulos lukioikäisenä (oletan, koska silloinkin kyse oli koulun vaatimasta todistuksesta).

Mulla on sama juttu! Ja ihan yhtä ihmeissäni olen! Tosin mulla ei edes ole laktoosi-intoleranssia nykyisen geenitestin mukaan, mutta lapsena tehdyn altistuksen mukaan on!

Jos ei reagoi aina niin sitten ei ole laktoosi-intoleranssia. Luultavasti herkkä suolisto joka reagoi esim. stressiin ja vastustuskyvyn muutoksiiin, jolloin on herkempi eri ruoka-aineille.

Esim. ärsyyntyneen suolen oireyhtymästä kärsivät saa usein juurikin laktintoleranssin ja keliakian kaltaisia oireita esim stressin tai väsymyksen johdosta.

josko se sitten riippuu siitä mitä muuta vatsassa on. Niinkun että miten hyvin se maitoproteiini tai joku muu juttu siellä pilkkoutuu. Siis kun eri juttuja, proteiineja, rasvaa ja hiilaria pilkkoo eri entsyymit. Tai jotain :D En minä tiiä, tuli vaan mieleen. Eikai tästä ees tajua mitä tarkotan...

Jos ei reagoi aina niin sitten ei ole laktoosi-intoleranssia. Luultavasti herkkä suolisto joka reagoi esim. stressiin ja vastustuskyvyn muutoksiiin, jolloin on herkempi eri ruoka-aineille.

Esim. ärsyyntyneen suolen oireyhtymästä kärsivät saa usein juurikin laktintoleranssin ja keliakian kaltaisia oireita esim stressin tai väsymyksen johdosta.

Niin, siis laktoosi-intoleranssitesti on ollut positiivinen, mutta niistä nyt on aikaa ikuisuus. Siis lähes 15 vuotta.

Stressin kyllä tunnistan :ashamed:

Miehelläni vatsa kestää tilamaitoa ja luomumaitoa. Siiitä ei liene kyse? Olen kuullut, että homogenointi pilkkoisi laktoosin niin pieniin osiin, että se aiheuttaisi oireita.

Miehelläni vatsa kestää tilamaitoa ja luomumaitoa. Siiitä ei liene kyse? Olen kuullut, että homogenointi pilkkoisi laktoosin niin pieniin osiin, että se aiheuttaisi oireita.

Eeeiii. Ei ole siitä. Meillä on normaalisti käytössä luomumaitoa plus mulla välillä laktoositonta maitoa, eikä se erityisesti tunnu sopivan.

Meillä kesti muuten maitoallergia dg:n löytyminen aika pitkään lapsella, koska hän reagoi paljon voimakkaammin tavanomaiselle maidolle kuin luomumaidolle. Kotona oli vain luomumaitoa ja siitä tuli vain lievähköä oiretta, sairaalassa sai tavanom. josta tuli voimakasta refluksia ja kutinaa. Luomukin aiheutti oireita, muttei niin voimakkaita kuin tavanomainen.

Yhteistyössä