Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938596:
Nyt kun joka tuutissa haukutaan näitä eineksiä, niin aloin miettimään, että mikä niistä oikein tekee niin epäterveellisiä. Siis jos vertaa esim. että keitän itse spagetit ja teen jauhelihakastikkeen, verrattuna siihen että ostan valmiin spagetti/jauhelihakastike-annoksen, niin miten ja miksi tuo valmisannos on epäterveellisempi?
Tai joku valmis-perunamuussi tai valmis-lasagne tai valmiiksi grillattu kana. Mikä niistä tekee epäterveellisempää kuin jos keittäisin ja muussaisin perunat itse, valmistaisin lasagnen tai kanan uunissa?
En tajua. Kaikki edellä mainitut ruuat vaativat niin pitkän keitto/uunissa olo-ajan, että valtaosa vitamiineista ja hivenaineista on mennyttä, joten mistä se terveellisyysero tulee?
No esim saarioisten spagetti ja jauhelihakastikke sisältää seuraavat asiat
Ainesosat: Spagetti 175 g: spagetti (vehnä), kasviöljy, suola.
Jauhelihakastike 175 g: vesi, tomaatti, suomalainen koneellisesti erotettu broilerinliha 15 %, sipuli, suomalainen naudanliha 6 %, kasvimargariini (kasvirasva), kuohukerma, muunnettu vehnätärkkelys, lihaliemijauhe (maissiproteiinihydrolysaatti, hiivauute, naudanlihauute, maltodekstriini, porkkanauute), sokeri, suola, mausteet (mm. paprika, mustapippuri), juustojauhe, valkosipuli, kasviöljy, aromit.
Annoksen suolapitoisuus 0,8 %.
Itse teen jauhelihakastikeen ja laitan siihen naudan paistijauhelihaa, tuoretta tomaattia, suolaa, pippuria
Ja pasta aina jotain muuta kuin valkoinen pasta.
Eli aikas iso ero on minusta