MIksi eineksiä haukutaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valmiruuan ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938756:
Kyllä useimpiin jauhelihoihin lisätään jotain aineita, eri asia ovat sitten ne tuorejauhelihat, mitä isommista kaupoista saa lihatiskiltä.

Mistähän ihmeestä olet tämän käsityksen saanut? Katsopa mitä siinä jauhelihapaketin sisällysluettelossa lukee.

Kyllä useimpiin jauhelihoihin lisätään jotain aineita, eri asia ovat sitten ne tuorejauhelihat, mitä isommista kaupoista saa lihatiskiltä.

Sit tarttis jotain linkkiä noihin "joihinkin aineisiin", vai onko luulopuhetta?

Eineksissä on lähes poikkeuksetta sokeria, tarpeettomia lisäaineita ja huonolaatuisia raaka-aineita. Lisäksi hinta on usein todella kova.
Mä en käytä eineksiä noista syistä, haluan tietää edes suurinpiirtein, mitä suuhuni laitan ja pyrin puhtaaseen ruokaan.
En mä eineskäyttäjiä moralisoi, kaikilla on syynsä. Itse silti vältän noita ja toivon, että Suomessa herättäisiin puhtaamman ruoan arvostukseen.

Ei mun peppua muiden valinnat kaivele, mutta saahan näistä puhua. Se että sanoo ettei einekset välttämättä ole hyvä vaihtoehto, on vielä kaukana siitä että muiden valinnat jotenkin päähän ottaisi.

Toisaalta, jos valmisruualla ei olisi niin iso menekki, miten se vaikuttaisi valmistajiin, saataisiinko puhtaampaa ruokaa?

No hyvä. Valitettavan moni vaan kokee asiakseen marista toisten rotannahkapizzoista tai valmis-kiusauksista..

Ap:n kysymys on ihan aiheellinen. Kun katselee kauppojen hyllyjä, ja ihmisten ostoskoreja, niin eivät ne einekset niin kauhean pahoja ole. Moni kun tekee omasta "puhtaasta kotiruuasta" ihan samanlaista sontaa. Valmiiksi marinoidut lihan, maustesekoitukset, pussimuusi ja päälle vielä liemikuutiot, niin ihan samat lisäaineet tulee kuin eineksistäkin.

Toki täällä kaikki äidit ostavat vain ja ainoastaan pelkkiä puhtaita raaka-aineita, mutta tuolla ulkona todellisessa maailmassa suurin osa ostaa sitä hunajamarinoitua kuraa.

Ei ne ravinteet mitenkään täysin katoa vihannekset kypsentäessä! Häviäminen kiihtyy ajan kanssa, eli on eroa siinä, milloin kasvikset on kypsennetty. Eli eineksissä ajat sitten, itse valmistetussa tunti sitten.

Jossain terveyslehdessä oli juuri juttua siitä, että esim. juuri perunassa ja porkkanassa ei juuri ole jäljellä keittämisen jälkeen enää juuri mitään. Ainoa syy miksi niitä suositeltiin silti syömään, oli se, että ne nyt kuitenkin ovat parempaa mahan täyttöä kun esim. rasvainen liha.
Eli oikeasti nuo kaikki vihannekset pitäisi höyryttää, jos haluaisi, että niissä jotain edes olisi jäljellä.

Moni on jo todennut, että valmislihapullat ja -kastikkeet eivät ole lihaa nähneetkään. Ja liikaa suolaa/lisäaineita niissä on melkein jälestään.

Minulle ruuan laatu ja maku ovat tärkeitä, siksi meillä ei syödä eineksiä. Kun tekee itse, tietää mitä syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938809:
No kaikkea "ylimääräistä" niistä löytyy tuoteselostuksen mukaan, siis kaikkia eri e-aineita ja sakeuttamisaineita.

No netistä nopeasti ainesosia esim.

Jauheliha: Suomalainen naudanliha. Sidekudosproteiinin osuus kokonaisproteiinista enintään 12 %. Rasvaa enintään 10 %.

Makaroni: hiivaleipäjauho, vesi.

Maito: maito ja D-vitamiini

Missä se ylimääräinen?

Tiskissä myytävät jauhelihat ovat todellakin eri asia :-)

Pakattuun jauhelihaan lisätään nitriittiä, jotta se pysyisi punaisen värisenä. Lihatiskissä tämä sama asia tehdään jauhamalla liha uudestaan, ja lisäämällä siihen vaikkapa verta.

Toivottavasti meno on nykyään rauhoittunut, mutta itse työskentelin lihatiskillä 90-luvulla sen verran, että en ikinä osta tavallisista lihatiskeistä jauhelihaa, enkä juuri muutakaan lihaa. Erittäin tavallista oli se, että jos pakatun lihan eräpäivä tuli, niin se myytiin seuraavana päivänä jauhelihana tuoretiskissä. Sitten seuraavana aamuna se jauhettiin uudestaan, jotta se näyttäisi taas tuoreelta. Väriksi verta tai vähän jotain uutta lihaa joukkoon.

Ei mua ainakaan haittaa, jos muut ostaa eineksiä.

Ite vaan en osta, koska:
- natriumglutamaatin (ja muiden lisäaineiden) välttäminen on parantanut atopiani
- minun tekemäni ruoka on parempaa sekä omasta mielestäni että mieheni mielestä
- itse tehtynä tulee halvemmaksi

Nämä ovat siis minun syyni, jos jotakuta kiinnostaa.

HK:n Bolognan spagetti -annos:

"Keitetty spagetti, jauhelihakastike (suomalainen jauhettu porsaanliha 11 %, tomaattimurska, porkkana, sipuli, valkosipuli, vehnäjauho, polydekstroosi [ravintokuitu], suola, sokeri, kasviöljy, mausteet [mm. paprika, valkopippuri, mustapippuri, chili, oregano, laakerinlehti], soijakastike, muunnettu maissitärkkelys, liha-aromi)."

Ei tuossa muuta "outoa" ole kuin maissitärkkelys, ravintokuitu ja liha-aromi, joita en ruokiini kotona laittaisi. Liha-aromilla tarkoitettaneen natriumglutamaattia?

Ja en syö eineksiä...

Kaikkea ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa, esim entsyymit saa jättää ilmoittamatta. Eli koskaan ei voi olla varma mitä syö ja minkälaatuisista ja ikäisistä raaka-aineista tehtyä

Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938596:
Nyt kun joka tuutissa haukutaan näitä eineksiä, niin aloin miettimään, että mikä niistä oikein tekee niin epäterveellisiä. Siis jos vertaa esim. että keitän itse spagetit ja teen jauhelihakastikkeen, verrattuna siihen että ostan valmiin spagetti/jauhelihakastike-annoksen, niin miten ja miksi tuo valmisannos on epäterveellisempi?
Tai joku valmis-perunamuussi tai valmis-lasagne tai valmiiksi grillattu kana. Mikä niistä tekee epäterveellisempää kuin jos keittäisin ja muussaisin perunat itse, valmistaisin lasagnen tai kanan uunissa?
En tajua. Kaikki edellä mainitut ruuat vaativat niin pitkän keitto/uunissa olo-ajan, että valtaosa vitamiineista ja hivenaineista on mennyttä, joten mistä se terveellisyysero tulee?

No esim saarioisten spagetti ja jauhelihakastikke sisältää seuraavat asiat

Ainesosat: Spagetti 175 g: spagetti (vehnä), kasviöljy, suola.
Jauhelihakastike 175 g: vesi, tomaatti, suomalainen koneellisesti erotettu broilerinliha 15 %, sipuli, suomalainen naudanliha 6 %, kasvimargariini (kasvirasva), kuohukerma, muunnettu vehnätärkkelys, lihaliemijauhe (maissiproteiinihydrolysaatti, hiivauute, naudanlihauute, maltodekstriini, porkkanauute), sokeri, suola, mausteet (mm. paprika, mustapippuri), juustojauhe, valkosipuli, kasviöljy, aromit.
Annoksen suolapitoisuus 0,8 %.

Itse teen jauhelihakastikeen ja laitan siihen naudan paistijauhelihaa, tuoretta tomaattia, suolaa, pippuria
Ja pasta aina jotain muuta kuin valkoinen pasta.
Eli aikas iso ero on minusta