Miksi ei vellejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninnu2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninnu2

Vieras
Muistan joskus kuulleeni, että vellejä ei kannata antaa vauvalle. Tämä oli jossain imetystukiryhmässä. Nyt en vain muista, miksi niitä eivät kaikki suosittele. Toisethan syövät kyllä. Tietääkö joku, mikä perustelu on sille, että vellit eivät ole hyvä juttu vauvalle?

Nykyinen suositus on että annettaisiin mieluummin suoraan puuroa, senhän voi aloittaa 5 kk iässä. Velli ei kehitä suun motoriikkaa samalla tavalla kuin lusikkaruoka, vaan pulloruokinta pikemminkin huonontaa sitä. Lisäksi vellithän ovat vain maustettua korviketta, ruokana ihan oikea puuro on parempaa. Eihän vellin antaminen toki "kiellettyä" ole, sitä vain pidetään melko hyödyttömänä. Itsekään en ole koskaan velliä mitenkään tarpeellisena pitänyt, olen antanut lapsilleni 6 kk iässä iltaisin puuroa.

Minulle th neuvolassa sanoi, että velli ei täytä vatsaa sen paremmin kuin maito. Puurolla käski aloittaa ja unohtaa vellit. Näin siis meillä, muusta en tiedä.

Iltaisin meni velliä 4kk:n iästä lähtien ja hyvin nukkui. Halusin lisäks totuttaa hiljalleen viljoihin, mielestäni Eloveenan anto suoraan kerrasta olisi ollut aika rajua. Velliä on sitäpaitsi syötetty iät ajat, ei siitä nyt yhtäkkiä ole voinut huonoa tulla. Sitä kehoitetaan välttämään siksikin että tuttipulloa ei tulisi käytettyä niin paljon vaan pitäis heti syödä lusikalla. Höpö höpö sanon minä.

meillä sai velliä 4kk iästä asti ja hyvin nukku yönsä.. puuroo taidettiin antaa vasta lähemmäs vuoden ikäisenä.. hedelmä ja ruokapilttejä kyllä meni..

Me aloitettiin 5kk iässä suoraan puurot eikä poika koskaan ole saanut velliä. sitäpaitsi nykyään hän on todettu maitoallergikoksi niin olisi alkanut jo sekin allergiariesa paljon varhemmin, jos olisin korviketta tai velliä tarjonnut hänelle. ei ole siis pahemmin tuttipulloa saanut, mitä nyt muutamia kertoja pumpattua äidinmaitoa, kun olen ollut poissa.

Meillä ei koskaan oppinut juomaan maitoa pullosta. Välillä oli epäilys että saako tarpeeksi maitotuotteita päivässä ja aloin antaa vellejä. Oli siis silloin jo yli 10kk ikäinen. Ei korvannut ilta- tai aamupuuroa vaan annoin välipalalla =).

Aina niitä uusia suosituksia tulee.. Kummityttö sai vellejä 2-vuotiaaksi asti enkä mitään haittoja ole huomannut..

Yhteistyössä