Miksi ei saisi tehdä lisää lapsia jos joskus on lapsi huostaanotettu?

• Viestiketjun aloittaja uudelleen äidiksi tullut
  • Ensimmäinen viesti
"akka"
Mun mielestäni ei pidä saada tehdä tähän maailmaan ensin harjoituskappaleita ja katsoa jos niiden kanssa sujuu ja kun ei suju niin huostaan ja sitten myöhemmin kokeilla josko nyt sujuisi.
Lapsen elämään jää lähtemättömät jäljet huostaanotosta ja lapsi kantaa niitä traumoja loppuelämänsä.Sellaiset vanhemmat eivät ansaitse toista mahdollisuutta jotka eivät ensimmäisellä kerralla ole kyenneet velvollisuuksistaan huolehtimaan.Ei se lapsikaan saa toista mahdollisuutta.
Ensimmäisestä huostaanotosta pakkosterilisaatio.

[QUOTE="akka";22240473]Mun mielestäni ei pidä saada tehdä tähän maailmaan ensin harjoituskappaleita ja katsoa jos niiden kanssa sujuu ja kun ei suju niin huostaan ja sitten myöhemmin kokeilla josko nyt sujuisi.
Lapsen elämään jää lähtemättömät jäljet huostaanotosta ja lapsi kantaa niitä traumoja loppuelämänsä.Sellaiset vanhemmat eivät ansaitse toista mahdollisuutta jotka eivät ensimmäisellä kerralla ole kyenneet velvollisuuksistaan huolehtimaan.Ei se lapsikaan saa toista mahdollisuutta.
[/QUOTE]
Näin

"vieras"
No joo, ehkä jos taustalla on yksi huostaanotettu lapsi ja silloinen elämäntilanne jotenkin kaoottinen ja lapsen kaikin puolin parempi muualla kuin siinä tilanteessa. Ja jos sittemmin on oikeasti tapahtunut jotain elämänhallintaa ja yleisotteen parantavia asioita.Mutta kamoon: neljä!!

Mä en varmaan ikinä keksis miten selittää tälle uudelle lapselle siitä "kokeilulapesta".

Mun mielestä ei voi sanoa/tuomita puolesta tai vastaan.. mutta toivottavasti jos toisen lapsen AP meinaat haluta, niin sulla on lähiverkosto valmiina auttamassa ja tukemassa. Me muut ei osata arvioida tarkkaan sun tilannettas..

Viimeksi muokattu:
"Kaisa"
Se riippuu niin paljon siitä, et miksi edellinen lapsi on otettu huostaan!
Voihan olla että silloin äidillä oli alko-ongelma, mitä ei ole enään ollu vuosiin, tai huostaan otettu lapsi on ollut kehitysvammainen eikä äiti/isä ole kyenny hoitamaan lasta

No mutta jos elämäntilanne on ollut sellainen, että lapsi/lapset on täytynyt ottaa huostaan, niin eikö sitten sen lapsen saa takaisin kun tilanne muuttuu. Mä en tiedä mistä jutusta tässä on kyse, mutta jos edelliset lapset on edelleen huostassa kun alkaa uusia tekemään, niin en ymmärrä!

one more try
Jos ensimmäinen lapsi on huostaanotettu kauan aikaa sitten ja jos henkilö on selkeästi tehnyt elämänmuutoksen ja ensimmäinen lapsi on palautettu takaisin hänelle. VAIN SIINÄ TAPAUKSESSA. Lasten kustannuksella ei KOKEILLA vanhemmuutta.

"mä"
Sä olet lopun elämäs paska äiti ja sellasta...
ainakin palstalaisten mukaan!!

Mut tsemppiä uuteen elämään :)
Elämäntilanteet voi muuttua ja mennyttä ei voi enää muuttaa, näi se on mun mielestä!

"miu"
No mutta jos elämäntilanne on ollut sellainen, että lapsi/lapset on täytynyt ottaa huostaan, niin eikö sitten sen lapsen saa takaisin kun tilanne muuttuu. Mä en tiedä mistä jutusta tässä on kyse, mutta jos edelliset lapset on edelleen huostassa kun alkaa uusia tekemään, niin en ymmärrä!
Sehän se vasta kauhea tilanne on lapselle, jos on ikänsä (tai ainakin koko sen iän, minkä muistaa) asunut tietyssä perheessä ja yht' äkkiä monenkin vuoden jälkeen pitäs olla valmis täysin vieraan ihmisen matkaan?? Kas kun se biologinen vanhemmuus ei muodosta mitään ylimaallista sidettä lapseen, vaan tämä kiintyy niihin ihmiseen, joilta saa huolenpitoa ja hoivaa. Niihin, joiden kanssa elää.

Huostaanottoa ei koskaan tehdä kovin kevein perustein. Ja jos siihen päädytään, sen pitäs musta olla pysyvä ratkaisu. Mitä siitäkin tulee, jos lasta pompotellaan edes takaisin ja annetaan uusia mahdollisuuksia? Eikö se lapsi paremminkin ansaitse turvallisen ja vakaan lapsuuden?!

"miu"
Kerrotko meille ap, millä syillä sun lapsi (lapset?) otettiin huostaan? Oletko koittanut purkaa huostaanottoa ja saada häntä/heitä takasin? Pidätkö mitään yhteyttä lapseen/lapsiin?

Niin, no lapsihan voidaan huostaanottaa vaikkei perheolosuhteissa olisi vikaa, vaan ongelmat ovat lapsella itsellään. Mutta vaikka siis huostaanoton syynä olisi se ettei vanhemmat/vanhempi ole kykenevän huolehtimaan lapsestaan niin elämäntilanteet voivat muuttua. Itse tunnen naisen jonka ensimmäinen lapsi huostaanotettiin ja annettiin adoptioon, joitain vuosia myöhemmin hän tapasi uuden miehen ja perusti tämän kanssa perheen. he saivat kaksi yhetistä lasta joista ovat huolehtineet kokoajan, vanhempi lapsista on jo aikuinen ja nuorempikin siinä täysikäisyyden rajalla. Eli minusta oli ihan hyvä että hän sai uuden mahdollisuuden.

Yleisesti näissä vaan ollaan niin paljon ankarampia äitiä kohtaan. löytyy paljonkin meihiä jotilla on se nuoruudessa saatu alpsi jonka kanssa välit ovat katkenneetkin kun isän elämä on ollut liian vauhdikasta, lapsi on sitten jäänyt äidilleen ja isä on jatkanut elämäänsä. Vuosia myöhemmin sama mies tapaa uuden naisen ja hänen elämänsä on jo ihan normaalia, harva on sitä mieltä ettei miehellä tuossa tapauksessa olisi oikeutta perustaa perhettä tämän naisen kanssa ja etteikö hän olisi ihan kykenevä isäksi.

Jos taas nainen ei syystä tai toisesta ole kyennyt huolehtimaan siitä nuoruudessa hankitusta lapsestaan niin hänen kykyihinsa jatkossakin suhtaudutaan huomattavasti kriittisemmin.

"miu"
[QUOTE="Kaisa";22240638]Se riippuu niin paljon siitä, et miksi edellinen lapsi on otettu huostaan!
Voihan olla että silloin äidillä oli alko-ongelma, mitä ei ole enään ollu vuosiin, tai huostaan otettu lapsi on ollut kehitysvammainen eikä äiti/isä ole kyenny hoitamaan lasta[/QUOTE]

Ai niin ku että on ok heittää vammainen lapsi syrjään ja tehdä uusia terveitä tilalle? Ja alkoholisti on alkoholisti hautaan saakka, voi repsahtaa koska vaan uudelleen.

Mulla on lähisuvussa perhe, jotka hoitaa sijotettuina lapsia ja sen verran heidän elämää oon s seurannut, että valitettavan yleinen tuo "no, ainahan voi tehdä uusia lapsia"-ajatusmalli tuntuu noissa "piireissä" olevan :( Ja sit nää epäkelvot vanhemmat vielä sikiää kuin kanit :'(

rituxxx
Mut ja mun kolme sisarusta sijoitettiin sijaisperheeseen lapsena. Nuorin meistä oli 5v... kaksi vuotta sijoituksen jälkeen äidille syntyi uuden miehen kanssa poika ja siitä kaksi vuotta myöhemmin kaksostytöt. Olinlapsena iloinen uusista sisaruksista, mutta nyt vanhempana ja itse äitinä, olen erittäin katkera ja ehkä vihainenkin... Noh, äidillä elämä taas raitis ja raiteillaan, lapsilla hyvä elämä, toisin kuin oli silloin meillä. Joskus mietin vaan että miten väärin äiti teki. Tuli just sellanen olo että me oltiin harjoituskappaleita. Ja kun itse tulin äidiksi niin vielä enemmän kyseenalaistan hänen juttujaan ja silloista kauheaa elämäntapaa lasten lähellä.
Mutta enivei, ei asialle mitään enää voi. Hienoa että äidillä elämä raiteillaan. Ja on minullakin ehkä joskus.

jaaa
Siksi, ettei ole edellytyksiä riittävään vanhemmuuteen. Ehkä mielummin koira? Korkeintaan 1 lapsi, ja asiat hyvin kuntoon ennen sitä, ja kaikki kurssit yms. läpikäytynä.

"Kyynel"
On ihan älytön ajatus! Harmi ettei tällasta pysty estämään mitenkään. Mä en ymmärrä miksi niitä lapsia pitää väen vängällä tehdä lisää kun on jo kerran todistettu ettei ole kykenevä siihen. Jos multa vietäis lapset niin en antaisi sitä itselleni IKINÄ anteeksi!!! Vastuutonta, typerää ja ihan kamalaa huostaanotetun lapsenkin kannalta. Miten ihmeessä sille selittäisi että sinusta en pystynyt pitämään huolta etkä saa asua äidin kanssa mutta tämä toinen saa. Kyllä siinä huostaan otossa pitäis olla lapselle enemmän kuin tarpeeksi terapian aiheita. Voin vain kuvitella miten se lapsi parka kärsii ja syyttää itseään ja loppuelämänsä miettii miten hän oli niin vaikea, ettei häntä pystytty hoitaa. *Huoh*

Riippuu tilanteesta. Joskus se ensimmäinen lapsi on annettu adoptioon jolloin tietenkään ei ole mahdollisuutta saada tätä takaisin. Sijaisperheidenkin kanssa voi olla niin ja näin, jos lapsi on pitkään ollut sijaisperheessä ja pitää sitä kotinaan niin ei välttämättä ole lapsen edun mukaista repiä tätä irti siitä kodistaan ja perheestään vaikka biologinen äiti kuinka haluaisikin.

ehkä
Mennä ihan perhesuunnittelu neuvolaan puhuun lapsitoiveesta, ja siitä onko siihen edellytyksiä. Mä en pystyis tekeen noin, jos ois syystä lapset huostaanotettu. Ei se syy/syyt mihinkään poistu, jos sitä asiaa ei hoida ensin kuntoon.

mun miehen lapset huostaanotettiin mun mieheltä(hän oli yh) kun lasten äiti teki vain tarpeeksi perättömiä ls ilmoituksia,lasten äiti luuli saavansa lapsensa näin kokonaan itselleen.no päätös tuli että lasten äiti ei ole kyvykäs huoltajaksi alkoholi ja huume ongelman takia.nyt nämä 2 mun miehen poikasta on asunut kesän läpi pienryhmä kodissa ja luultavasti saavat palata lopullisesti kotiin jouluksi.
kaikki ei aina ole niin mustavalkoista näissä huostaanotto asioissa,ajatelkaa ihmiset ennenkuin tuomitsette!

Yhteistyössä