Miksi ei lapsia häihin?

• Viestiketjun aloittaja äitee ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti
äitee ihmettelee
Ei,tätä ymmärtää en voi.Miksi on yleistynyt käytäntö että lapsia ei kutsuta häihin?
Suorastaan lasten ALIARVIOIMISTA!

Siellähän pikkusetkin oppisivat juhlista ja hyväne aika sentään,lapsiahan pitää kasvattaa käyttäytymään.

Lasten vanhemmilla on vastuu huolehtia pienokaisista ja myös siitä että kukaan ei vaikka itkulla kirkossa häiritse.

Itse en mene sellaisiin juhliin jonne lapset ei saisi tulla.Hääthän ovat PERHEJUHLA,miksi lapset pitää jättää kotiin?

Ja miksi häihin pitää liittyä viinakset?Eikös vaikka onnittelumalja olisi passeli.Ryyppyjuhlat on erikseen.

Mä käsittäisin että nämä ihmiset ei ole järjestänyt lapsille ohjelmaa,en mä välttämättä ottais mukaan ja joutuisin vähän väliä komentaa ja juoksemaan perässä.
Ja jokainen viettäkööt sellaiset hääjuhlat kun itse haluaa,jos se on viinan virtausta niin se on heidän tahto eikä sillon välttämättä lapsia sinne haluta.
Itse henk.koht tykkäisin lapsivieraista mutta jokainen tyylillään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:19 Miksuli kirjoitti:
Mä käsittäisin että nämä ihmiset ei ole järjestänyt lapsille ohjelmaa,en mä välttämättä ottais mukaan ja joutuisin vähän väliä komentaa ja juoksemaan perässä.
Ja jokainen viettäkööt sellaiset hääjuhlat kun itse haluaa,jos se on viinan virtausta niin se on heidän tahto eikä sillon välttämättä lapsia sinne haluta.
Kaikki eivät vaan yksinkertaisesti pidä lapsista.Onko se jumalattoman vaikeaa käsittää?
Eiköhän jokainen pari saa järjestää JUURI sellaiset, itselleen sopivat häät kuin haluavat.Lapsilla tai ilman.

Meillä lasten "kutsumattomuuten" oli ihan selkeät syyt. Paikan pienuus (vieraita oli muutenkin yli 80) ja raha. Käskimme siis vain sisarusten lapset sekä niistä perheistä lapset joissa meillä oli kummilapsia. Jos olisimme käskeneet kaikkien perheiden lapset olisi miehen puolelta tullut lapsia vielä sellaiset reilu 30kpl ja niiden mahduttaminen häätilaan olisi ollut mahdotonta saatika sitten mitä olisi tullut lisäkustannuksia ruuasta yms. Ajatelkoot muut mitä haluavat meidän "systeemistä" mutta meidän häät joten meidän tahto.

äitee ihmettelee
En kyllä ymmärrä tuotakaan että ei olis lapsille järkätty ohjelmaa?
Outo ajatus :whistle:
Nehän ovat häät,hääparin juhla,ei sinne muille järkätä ohjelmaa.
Ja miksi lasten perässä täytyy ravata?Lapsethan voivat istua hillitysti ja seurailla ohjelmaa.Ihan oienimmät tietenki vaatii vähän sitä "omaa tilaa" mutta senhkin voi hienosti hoitaa häiritsemättä muita.

Olen ollut varmaan kymmenissä häissä ja ilolla seurannut kun lapsia runsaasti juhlimassa,siis kaikilla mukana joilla lapsia on.

Jotenkin kankeat ja ontot juhlat ovat ilman pieniä päivänsäteitä =)

Miksi lasten pitäisi päästä mukaan jokaiseen juhlaan?

Kysehän on puhtaasti siitä millaiset juhlat aikoo järjestää, oli sitten kyseessä häät tai hautajaiset. Järjestävä taho päättäkööt miten juhlansa järjestää, ja ne kenelle homma ei sovi olkoot tulematta.

vire
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:23 vili43 kirjoitti:
\
Kaikki eivät vaan yksinkertaisesti pidä lapsista.Onko se jumalattoman vaikeaa käsittää?
Eiköhän jokainen pari saa järjestää JUURI sellaiset, itselleen sopivat häät kuin haluavat.Lapsilla tai ilman.

Juuri näin.
Kun se on hääparin juhla päättäkööt ketä paikalle kutsuvat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:25 vire kirjoitti:
\
\

Juuri näin.
Ja kutsutuilla lupa päättää menevätkö vai eivätkö mene.

Minäpä kerron oman kantani. Jos rajata vierasmäärän vaikkapa 80 ihmiseen, koska hääpaikka ei vedä enempää ja rahkeet ei riitä isompiin häihin muutenkaan, niin on helpompi rajata lapsia pois, kun kokonaisia perheitä lähipiiristä. Lapset vie paikan, lapsetkin syö, lapset vie saman tilan, kuin aikuinen. Ei se mene niin, että kyllä meidän kullat voi sinne tulla, vaikka ei kutsuta, koska ovat lapsia.

Eikä lapsettomat häät välttämättä ole ryyppäjäiset, eikä lapsettomien häiden viettäjät ole lapsivihaajia, vaan he haluavat juhlia häänsä omalla tavallaan, kutsua itse, ketä haluavat. Juhlat aikuisten kesken kieltämättä kolmen pienen äitinä ei kuulosta ollenkaan hullummalta. :/ :whistle:

Olen ollut lapsettomissa häissä ja nauttinut niistä ihan täysillä. Ymmärrän loistavasti tarpeen lapsettomille häille. Ei tahdo löytyä isoja tiloja ja isoja lompakoita kestitä kamalaa joukkoa. Tajutkaa jo! Ja häihinhän ei mene, kuin ne, joiden nimi lukee kutsussa. Ja jos sen takia jää pois, että omia kultia ei kutsuta, niin mielestäni se on itsekästä, rumaa ja epäkohteliasta.

emo
Onhan tollaset kekkerit aika lailla lasten rääkkäystä ja siitä johdannaisesti myös vanhempien. Kyllä poika jää meillä mummun ja papan kanssa mökille kun itse menemme häihin joihin tulee lähes 200 vierasta. Väitän että meillä kaikilla on paljon mukavampaa näin, varsinkin kun tiedän ettei kyseisissä juhlissa ole lasten viihtyvyyttä huomioitu mitenkään.

omat oli hääni
itse jätin myös kutsumatta tyypit PERHEINEEN häihin.

syitä oli muutama:

-kummankin puolen suht. iso suku, joten alkoi tulla jo rahakysymyskin vastaan

-itse en halua häissäni itkukohtauksia, jotka kuuluvat mahdollisesti videolta ynnä muulta...ja jos vanhempi vaan sitkeesti hyssyttää eikä tajua vielä muksua rauhoittumaan ihmisten läheltä poijes niin siinä laskee muidenkin juhla tunnelma

-halusimme pienet häät, emme siltikään "lapsettomia" häitä varsinaisesti, mutta ennemmin kutsut perheestä aikuiset häihini kuin lapset!! (esim. kummilapset saivat oman kutsun)

-tiesimme, että joillain joilla oli ehkä viisikin lasta, pitävät ajatusta hyvänä että saavat tämän päivän ihan itselleen ja juhlamielen jo kotoa lähtiessä :flower: ja helpostippa sitten äitinä ottaa sen "nuorimmaisen kuitenkin vain" mukaan, mutta sitten saattaa tuskailla juhlissa että voi kun olis jättänyt tämänkin kotiin ettei tarvitse koko ajan vessassa juoksuttaa...

ajattelen kuitenkin että molempi parempi ja ymmärrän siis sinun ajatuksesi!

hääni olivat kuitenkin omani :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:25 äitee ihmettelee kirjoitti:
Ja miksi lasten perässä täytyy ravata?Lapsethan voivat istua hillitysti ja seurailla ohjelmaa.Ihan oienimmät tietenki vaatii vähän sitä "omaa tilaa" mutta senhkin voi hienosti hoitaa häiritsemättä muita.

Olen ollut varmaan kymmenissä häissä ja ilolla seurannut kun lapsia runsaasti juhlimassa,siis kaikilla mukana joilla lapsia on.

Meinaatko oikein tosissasi, että lapset istuvat hillitysti ja seurailevat ohjelmaa???? :whistle:
Ei niin ensimmäisiäkään juhlia oo ollu, joissa pieniä lapsia mukana, etteikö ne huutais, itkis, juoksis. Ja vanhemmat juoksee perässä ja komentaa niitä päivänsäteitä.
Todellakin rasittavaa, niin vanhemmille kuin muille vieraille. Sori vaan!

vire
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:26 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:25 vire kirjoitti:
\
\

Juuri näin.
Ja kutsutuilla lupa päättää menevätkö vai eivätkö mene.

Niinhän se menee.
Mutta siitä ettei mene ilman lapsia paikalle on turha napista ennen kuin jälkeen.(en tarkoita sinua vaan yleensä)

äitee ihmettelee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:27 emo kirjoitti:
Onhan tollaset kekkerit aika lailla lasten rääkkäystä ja siitä johdannaisesti myös vanhempien. Kyllä poika jää meillä mummun ja papan kanssa mökille kun itse menemme häihin joihin tulee lähes 200 vierasta. Väitän että meillä kaikilla on paljon mukavampaa näin, varsinkin kun tiedän ettei kyseisissä juhlissa ole lasten viihtyvyyttä huomioitu mitenkään.
Minäpä sulta kysäsen et minkä ikäinen lapsesi on?
Miksi sun mielestä pitäisi juhliin olla erikseen varattu jotain lasten viihdytystä?
Eihän ne ole lasten juhlat vaan hääparin =)

Ja ei juhlat ole lasten rääkkäystä.Nehän ovat aitoa ilon jakamista!

Kyllä juhlat on aika erityyppiset, jos paikalla on paljon lapsia, joille ei oo järkätty mitään sopivaa ohjelmaa/toimintaa tai niin, että aikuiset juhlii hyvän ruuan ja juoman parissa.
Joskus juhlapaikka ei sovellu lapsille; ahdasta, ei pääse ulos, selkeä ravintolajuhla, ei mikään yksityistilaisuus jne.
Myös hääparin budjetti vaikuttanee; kuinka juhlapaikka hinnoittelee lapsivieraat.

Hääjuhla on hääparin juhla, he saavat päättää ketä kutsutaan ilman mitään nokankoputtelua vierailta.

Itse sadoissa erityyppisissä häissä työskennelleenä (ja monesti myös vieraana olleena) ymmärrän jopa paremmin "lapsettomat kuin "lapselliset" häät.

äitee ihmeissään
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:28 intiaanikesä kirjoitti:
\

Meinaatko oikein tosissasi, että lapset istuvat hillitysti ja seurailevat ohjelmaa???? :whistle:
Ei niin ensimmäisiäkään juhlia oo ollu, joissa pieniä lapsia mukana, etteikö ne huutais, itkis, juoksis. Ja vanhemmat juoksee perässä ja komentaa niitä päivänsäteitä.
Keneltä lie anteeksi pyytelet :whistle:
Varmasti joka juhlissa hieman lapsista ääniä kuuluu mutta nehän ovat aitoja elämän ilon ääniä =)
Nämä on kuulkaas taas näitä KASVATUS-mietintöjä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:31 äitee ihmettelee kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:27 emo kirjoitti:
Minäpä sulta kysäsen et minkä ikäinen lapsesi on?
Miksi sun mielestä pitäisi juhliin olla erikseen varattu jotain lasten viihdytystä?
Eihän ne ole lasten juhlat vaan hääparin =)

Ja ei juhlat ole lasten rääkkäystä.Nehän ovat aitoa ilon jakamista!
ja juuri tästä syystä jotkut eivät niitä nuppuja sinne juhliin haluakaan.

No ennen tätä palstailua en ollu koskaan kullukkaan siitä, että johonkin häihin EI kutsuttais lapsia tai siis juhlavieraiden lapset ei olis tervetulleita.

Kyllä on outoo. Ainahan ne lapset on siellä nurkissa ja pihoilla juossu ja pitäneet hauskaa.

Jos häät on ryyppäysjuhla (niinkuin monesti on), niin silloin on kyllä parempikin, ettei lapset oo siellä heitteillä. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:35 äitee ihmeissään kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:28 intiaanikesä kirjoitti:
\

Keneltä lie anteeksi pyytelet :whistle:
Varmasti joka juhlissa hieman lapsista ääniä kuuluu mutta nehän ovat aitoja elämän ilon ääniä =)
Nämä on kuulkaas taas näitä KASVATUS-mietintöjä...
:headwall: :headwall:

Meidän omiin häihin lapset on kutsuttu, siitä syystä että omammekin ovat siellä mukana.
Mennään kesällä myös kaksiin muihin häihin ja silloin lapset jäävät kotiin hoitoon. Ihan vain siitä syystä että tahdotaan ottaa juhlissa rennosti, syödä hyvin ja seurustella muiden kanssa.

Meidän häissä oli 20
alle 1 v vauvaa ja muut lapset päälle.
Mitä sitten. Saivat olla, joku jopa huusi että "nyt kakkua" kun kättelyseremonia vasta alkoi ja sai tunnelman kevenemään ja tuntemattomatkin vieraat nauramaan keskennään.

Itellä ei ollut lapsia eikä tullut mieleenkään miettiä heille ohjelmaa.
Sen verran ajateltiin että lapsellisilta kyseltiin ja varattiin sellainen paikka jossa vauvanhoitohuoneet, mahdollisuus ottaa hotellihuone vierestä jne.

äitee ihmettelee
Nyt mun on jo pakko kysyä että kukas ne teidän lapset on niin huonosti kasvattanut et ette pärjäisi niiden kanssa häissä tai muissakaan juhlissa,ette saisi heitä siis pysymään ns.paikoillaan.
Saako teillä lapset muutenkin MÄÄRÄTÄ ja riehua mielinmäärin?

Kannattaa jo pienenä opetella hyvät tavat =)

Meidän 2vee menis siellä ennemmin tai myöhemmin kuin päätön kana,ei takuulla malttais nukkua päikkäreitä ja yliväsyneenä sitten riahaantuis ja toiset lapset saa tyttöön niin paljon energiaa että huh,kauppareissullakin yrittää tutustuu ja huutelee rattaista vieraille lapsille,sosiaalistako tyyppiä sitten mutta takuu varmasti riehaantuis ennemmin tai myöhemmin.
Meillä tytölle alettu antamaan ns.tapakasvatusta että vanhempia pitää kylässä ehdottomasti uskoa niin kuin myös kotonakin mutta että kylässä käyttäydytään ym.mutta luulen että jos päivä oltas häissä niin varmasti väsähtäis,jo siitä toisten lasten kanssa leikkimisestä,ku tosiaan menee onnesta sekasin kun näkee muita lapsia,kotipihallakin,väsähtäminen sais aikaan jos jonkinmoista eripuraa aikaseksi.

Mutta jos siis hääpari lapsia haluaa sinne tietosena mahdollisista "kohtauksista" ym niin voisinkin ottaa lapsen mukaan,sillä periaatteella että itse en nauttis alkoholia.Mutta ehkä kuitenkin mielummin menisin yksin,eri sitten kun tyttö vähän kasvaa.<br><br>

Yhteistyössä