Miksi äiti pitää lasta koirana?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis asutaan pienessä kylässä ja asukkaita n 2000 kpl, muutama päivä sitten täälä oli pienen pienet markkinat ja aivan " hirveesti" porukkaa!
Äiti oli n 2 vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan kylillä!
Lapsella oli siis talutusvaljaat päällä ja äiti piti remmistä kiinni kuin koiraa olisi taluttanut!
En ymmärrä enää ollenkaan!
Onko nämä valjaat jotenkin yleisiä?
En voisi kuvitella laittavani lapsia moisiin!
Eri asia jos lapsi sairas tai muuta vastaavaa, mutta tämä lapsi kuitenkinm ihan " normaali pikkuinen"

on ehkä vilkas lapsi ja juoksentelee muuten päättömästi. Omallekkin olen harkinnut mutta toiminut toisin kuitenkin. Esim.rattaissa istuen. Vaikeeta on juu nää 2v ikästen kanssa!

En olisi noista valjaista vielä kovin huolissani, kätevät vilkkaan lapsen kanssa joka haluaa kuitenkin liikkua koko ajan.
Sitten olisin katsonut jo aika kieroon, jos äiti olisi puhunut lapselleen niinkuin koiralle ''Istu!'' ''Paikka!!'' ''Kieri!'' jne... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
on ehkä vilkas lapsi ja juoksentelee muuten päättömästi. Omallekkin olen harkinnut mutta toiminut toisin kuitenkin. Esim.rattaissa istuen. Vaikeeta on juu nää 2v ikästen kanssa!

Niin ja valjaat oli jossain välissä käytössä kaupassa kun nousi seisomaan kärryissä ni laitoin valjaitten avulla kiinni kärryihin että ei päässyt vahinkoa tapahtumaan!

Ruuhkaisessa paikassa (kuten esim. markkinoilla) noi valjaat ovat varmasti hyvä idea. Eipä lapsi katoa näkyvistä kun on valjaat päällä.

Valjaat ovat pieni harmi siihen nähden, miten kamalaa olisi, jos lapsi ryntäisi vaikka auton alle tai katoaisi väenpaljouteen.

miulla on ollu muksuna valjaat ja omalle ipanalleniki ne hankin mikäli tarvetta on. jos joku ahasmielinen ämmä kattoo pitkään niin pyyän kattomaan niin kauan että muistaa sitte seuraavallaki kerralla.

käännä pääs muualle jos ei kestä kattoa. mieti mitä ite tekisit jos siulla olis vilkas ipana ja olis tapana karkailla ja juoksennella ihan ilman päämäärää? sitte ku olis auton alla niin varmaan itkisit että oisitpa hankkinu ne valjaat...

joo... ei voi kauhalla ammentaa jos on lusikalla annettu.

No kyllä näyttää munkin mielestä karulta.
Kerran näin Ideaparkissa, kun olin siellä töissä vähän aikaa kesällä, niin kyllä sydäntä kylmäs.

Kyllä mää oon pärjänny 3:n todella vilkkaan lapsen kanssa ihan maalaisjärjellä ja kikkakolmosilla. Lapsi rattaisiin isossa hälinässä ja välillä mennään jalotteleen sivummalle. Musta se on kylmää, kun ei pidä edes kädestä se äiti, vaan niistä valjaista. :x
Valjaat on ihan eri juttu, jos ISTUU, täytyyhän ne ollan, niin kuin 5-pistevyöt on kaikissa rattaissa/vaunuissa nykyään, että jos yht´äkkiä nousee, ei mee päälleen alas.

mä olin joskus päiväkodissa hommissa , siellä lapset laitettiin pitkään naruun kaikki kiinni kun kauppaankin mentiin, ei niitä olis muuten enää sieltä löytäny :headwall:

joo paitsi näillä suurilla markkinoilla oli ehkä korkeintaan muutama sata ihmistäm eikä sitäkään eli ei voi pitää väenpaljoutenakaan...näytti vaan jotenkin niin kauhealta kun kiskotaan valjaista pientä!

Pikkusen päiväkodissa roikkui valjaat eteisen naulakossa, hän kysyi minulta; "äiti, tiiäkkö, jotkut pitävät lapsiaan kiinni näissä. Mä luulin, et vain koiria pidetään hihnassa?."

Että silleen. Ja hyvää yötä.

:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
miulla on ollu muksuna valjaat ja omalle ipanalleniki ne hankin mikäli tarvetta on. jos joku ahasmielinen ämmä kattoo pitkään niin pyyän kattomaan niin kauan että muistaa sitte seuraavallaki kerralla.

käännä pääs muualle jos ei kestä kattoa. mieti mitä ite tekisit jos siulla olis vilkas ipana ja olis tapana karkailla ja juoksennella ihan ilman päämäärää? sitte ku olis auton alla niin varmaan itkisit että oisitpa hankkinu ne valjaat...

joo... ei voi kauhalla ammentaa jos on lusikalla annettu.
Meillä 1v karkaa jokapaikkaan, mutta rattaisiin vaan tai muuten rauhotetaan sylissä tms. Ja voi myös välttää kovin ruuhkasia paikkoja. Mikä pakko sinne on tunkee, jos ei pärjää, ku talutushihnaa käyttäen? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
mä olin joskus päiväkodissa hommissa , siellä lapset laitettiin pitkään naruun kaikki kiinni kun kauppaankin mentiin, ei niitä olis muuten enää sieltä löytäny :headwall:

tän mäkin kyllä vielä ymmärrän , samoin ne rattaiden valjaat! Mutta miksi äiti ei voi yksinkertaisesti pitää lasta kädestä kiinni!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

tän mäkin kyllä vielä ymmärrän , samoin ne rattaiden valjaat! Mutta miksi äiti ei voi yksinkertaisesti pitää lasta kädestä kiinni!

Se ei ole helppoa reuhtovan ipanan kanssa. Kiskoo ja repii koko ajan. Siinä ei paljon muut aehdi, kun keskittyä pitämään lasta kiinni. Ja se se vasta on hirveän näköistä repimistä... Valjaissa saa lapsi kuitenkin kulkea tavallaan vapaammin, kuin kädestä kiinni pitäen.

Sen voin sanoo, vaikken näitä talutusvaljaita ihmislapsella ymmärräkkään, että meidän 1v EI pidä kädestä kiinni. Onkoos se ikinä pitäny,vaikka oon yrittäny.... Ööööh*miettii*

Se vetää ihan täydet löysäks ja heittäytyy selälleen. Semmonen keskimääräistä kipakampi tapaus. Kun yrittää vaikka taluttaa käsivarresta, rimpuilee ja potkii ja yrittää karkuun. Pakko köyttää valjaisiin istumaan tai antaa juosta. No, juosta ei voi kuin kotipihassa, eli :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Se ei ole helppoa reuhtovan ipanan kanssa. Kiskoo ja repii koko ajan. Siinä ei paljon muut aehdi, kun keskittyä pitämään lasta kiinni. Ja se se vasta on hirveän näköistä repimistä... Valjaissa saa lapsi kuitenkin kulkea tavallaan vapaammin, kuin kädestä kiinni pitäen.

Mutta ei valjaissa kyllä opi muuten tottelemaan, jos revitään ku koiraa. Ei tartte kuunnella äidin käskyjä. Silleen niitä hirviöitä kasvaa kylmässä lieassa. B) :xmas:

Ensinnäkin harva ipana jaksaa kovin pitkään pitää vanhempaa kädestä kiinni, koska joutuu pitämään kättä koholla. Toiseksi äiti ja lapsi olivat markkinoilla. Siellä pitää varmaankin välillä pysähtyä katselemaan ja penkomaan tavaroita ja esimerkiksi kaivaa kukkaroa. Siinä on oiva paikka pienelle ottaa hatkat, jos on sellaiseen taipuvainen. Turvallisuus ennen kaikkea, sanon minä!

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta ei valjaissa kyllä opi muuten tottelemaan, jos revitään ku koiraa. Ei tartte kuunnella äidin käskyjä. Silleen niitä hirviöitä kasvaa kylmässä lieassa. B) :xmas:
:D No voi hymy sun kanssas. Eihän valjaat opeta tottelemaan, ei ne ole mikään rangaistus vilkkaudesta. Ne on suoja, turva ja antaa mahdollisuuden kulkea vilkkailla paikoilla lapsen kanssa. Ja korostan, että itse olen käyttänyt niitä vain siinä hankalimmassa karkailuvaiheessa. Sen yli kasvaa. Nyt meillä tuo pahin villikko ja karkailija on 4-v ja tottelee jo suht hyvin, eikä todellakaan enää lauko tielle, noin vain.:) Tossa noin 2-vuotiaana käytin hällä valjaita, muilla en ole joutunut käyttämään.

Voi hyvät hyssykät teidän kanssa.... kaikkea sitä joutuu lukemaan :o Viitsitte päivitellä, jos joku, turvallisuussyistä, käyttää valjaita. Minulla 2,5 vuotias, TOSI vikkelä kintuistaan. Yleisillä, vilkkailla paikoilla on täyttä työtä saada lapsi turvallisesti sompailtua rauhallisemmille "vesille". Ei pidä mielellään kädestä kiinni, haluaa kullea "itte". Toki otan vaarapaikassa kädestä/takista/mistä vaan kiinni, mutta silloin usein alkaa rimpuilu tai kahta kovempi vastaanhangoittelu. Rattaisiin voi laittaa, mutta jos pistän vasten tahtoaan, saa sieltäkin kyllä itsensä aika alas (vöistä riippumatta) venkoiltua. Minulla on valjaat, mutta en ole käyttänyt kuin kerran. Ja VAIN siksi, että koen ne hankaliksi ja epäkäytännöllisiksi.

Uhmakkaalle pikkuiselle on kieltosana usein vain ärsyke mennä entistä kovempaa tahtia, ja juoksuttaa mammaa perässä. Jos tulee tiukka paikka, on meillä ainoa keino ottaa syliin ja kantaa kiljuva muksu rauhallisempaan kohtaan. Kaikissa pakoissa vain ei ole sitä rauhallista kohtaa. Siksi vältän ruuhkaisia/autoilla ylikansoitettuja paikkoja, niin paljon kuin voin.

Minusta jokainen vanhempi saa ja on velvollinenkin käyttämään kaikki lailliset keinot (valjaathan ovat sitä), pitääkseen lapsensa aisoissa ja turvallisilla "vesillä". Joillekin se keino tosiaan on valjaat, toiselle se syliin kaappaaminen (joka onnistuu yleensä vain, jos ei ole montaa muuta muksua luotsattavana) tai noiden julkisten ruuhkapaikkojen välttely tai jokin muu

On äärimmäisen raskasta olla vanhempi maailmassa jossa liki joka ainoa kasvatus tai rauhoittelukeino teilataan jonkun taholta. Miksi ihmeessä valjaat nyt on niin pahasta? Eikö ole pirun paljon pahempi jos muksu menee hukkaan/jää auton alle? Kaikki eivät ole täydellisiä mammoja, jotka luotsaavat kuin kanaemo pesuettaan, aina rauhallisesti, valjaat ja äänenkorotukset välttäen. Jotenkin haluaisin ottaa puhutteluun jokaisen, joka harrastaa tätä toisten teilaamista B) Että mennäänpä itseemme.

Miekin kyllä ennemmin valjastan lapsen, vaikka sit koiran tai hevosen tavoin, kun että yks-kaks huomaan piteleväni kädessäni pelkkää tumppua, ja lapsi mennä viipottaa karkuun edelläni.

Tylsää tai ei, mutta turvallisuus ennenkaikkea.

Ja toki mie lapselle selitän, miksi laitan valjaat... ja luovun valjaidenkäytöstä, kun lapsi osaa ja ymmärtää olla niinkun pitää.
Valjaista en revi, enkä riuhdo... enkä myöskään kytke valjaisiin flexiä ;) :whistle:

Yhteistyössä