Miksi aina oletetaan että raskauskilot jäävät pitkäksi aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Monet tuntui ihmettelevän mun hoikkuutta synnytyksen jälkeen ja monet sanoivat että ainakin vuosi menee ennenkuin olet entisissä mitoissa. Raskauskiloja tuli vain 6 ja varmaan kaikki jäi synnytyslaitokselle. Kun imetys lähti kunnolla käyntiin vei se niin paljon energiaa että laihduin vaikka söin kunnolla. Pari kuukautta synnytyksestä maha oli pienempi kuin ennen raskautta ja painoa 8 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Nyt kaikki tietty luulee että mä oon treenannu ihan himona ja oikein yrittäny päästä eroon raskauskiloista nopeasti...

Niin oletetaan, koska ihmisruumis on luotu varastoimaan rasvaa pahan päivän varalle. Tässä tapauksessa siis imetystä varten. Vielä parisataa vuotta sitten ne jotka eivät kyenneet varastoimaan rasvaa, kuolivat tai heidän lapsensa kuolivat nälkään eivätkä lisääntyneet tehokkaasti. Siksi nykyaijan yltäkylläisessä ja liikkumattomassa maassa moni ihmisruumis varastoi herkästi rasvaa eikä sen tarvitse sitä välttämättä heti luovuttaa.

Mä olen kelannut ihan samaa! Esikoisesta tuli 15kg ja kaikki kilot oli lähtenyt jälkitarkastukseen mennessä. Nyt odotan toista viimeisilläni ja painoa tullut sama 15kg, joista lääkäri motkotti. Sanoin että ei mulle mitään kiloja jäänyt ekastakaan ja lääkäri tokaisi että tästä jää kun olet vanhempi. Naurahdin ja sanoin olevani 2 vuotta vanhempi (23v.). Lääkäri taisi unohtaa etten ole vanha äiti! :) Imetän kuitenkin tätä toistakin, niin eiköhän se ja normaali liikunta taas sulata nämäkin kilot ja jos ei niin ainahan sitä voi laihduttaa.

Minulle tuli esikoisesta 25kg, ja koko raskausajan neuvolan täti harmitteli että ne jää kaikki mulle. No, tais mennä 4kk kun mahduin vanhoihin farkkuihin ja vajaa vuosi, kun painoin 7kg vähemmän kuin ennen raskautta...

mulle tuli 16kg, josta kyllä osa oli ihan järkkyä turvotusta, mutta 2 viikkoa synnytyksestä, meni jo omat nomri vaatteet päälle ja nyt paino vähemmän kuin ennen raskautta.
mun mielestä imetys ja sitten taaperon perässä pysyminen pitää huolen, ettei kilot jää.

helposti taitaa vaan ihmisillä jäädä päälle se raskausaika, kun sai syödä hyvällä omalla tunnolla vähän enemmän kuin tarvitsi :)

[QUOTE="vieras";22583889]mulle tuli 16kg, josta kyllä osa oli ihan järkkyä turvotusta, mutta 2 viikkoa synnytyksestä, meni jo omat nomri vaatteet päälle ja nyt paino vähemmän kuin ennen raskautta.
mun mielestä imetys ja sitten taaperon perässä pysyminen pitää huolen, ettei kilot jää.

helposti taitaa vaan ihmisillä jäädä päälle se raskausaika, kun sai syödä hyvällä omalla tunnolla vähän enemmän kuin tarvitsi :)[/QUOTE]

Imetysaikana energiantarve on isompi kuin odotusaikana..

Ihmiset ovat erilaisia... Toisilla lähtee ja toisilla ei! Itse en ollut kovin onnekas, kun kumpaisestakin raskaudesta tuli 30kg lisäpainoa. Ensimmäisestä sain 20kg karistettua parissa kuukaudessa ja loput 10kg noin vuodessa. Toisen lapsen syntymän jälkeen 15kg lähti kahdessa viikossa ja puolessa vuodessa vähän reilut 20kg. Vielä on jäljellä vähän vajaa 10 kg, jotka aion karistaa vielä pois maltillisesti. Toi on kyllä ihan totta, että vähän vanhempana kilot eivät välttämättä lähdekkään ihan yhtä helposti... Itse olen nyt 36, joten en ole "mikään parikymppinen". ;)

Muoks! Niin ja nää kilot eivät tulleet syömällä!:heart:

Viimeksi muokattu:
Mä en kummallakaan imetyskerralla kertakaikkiaan saanut syötyä niin paljon kuin olisi pitänyt. En sitten millään. Paino tippui kuin lehmänhäntä :/ Imetyksen loputtua olen saanut lihotettua itseni takaisin normaalipainon alarajoille.

Tällaisia ongelmiakin on, vaikka usein kuuluu tuskastelua miten päästä kiloista eroon... :(

[QUOTE="emm";22583904]Imetysaikana energiantarve on isompi kuin odotusaikana..[/QUOTE]

joo, mutta tarkoitin tässä että sen epäterveellisen syöminen. myönnän nimittäin itse että odotusaikana tuli syötyä välillä epäterveellisesti, kun "vauva" halusi. imetysaikan ainakin minä olin niin nälkäinen että söin vaan enempi ihan kunnon ruokaa.

Lienee yksilöllistä tuokin. Edellisissä raskauksissa lähtöpaino oli 50kg ja sairaalaan lähtiessä 65kg, sama paino siellä vielä seisoi kotiin palattuakin. Sektio nyt ei tietenkään mitään kuluta, päinvastoin voi turvottaakin ja kun tietynlaista liikkumista saa alkuun varoa niin ei minulta tainnut mitään itsestään pois lähteä. Esikoisen kohdalla sain nuo kilot tiputettua n. puolessa vuodessa (ei mitään aktiivista treeniä tai tiukkaa ruokavalioa, mutta kuitenkin selkeästi niin että mietti syömisiä ja liikkumisia).. Kakkosen kohdalla saattoi mennä pari kk pidempään.

Nyt kolmosesta lähtöpaino oli jo 10kg enemmän kuin edellisissä, lisäkiloja tuli 13 joista näyttää näin vauvan ollessa 3vrk ikäinen (syntymäpaino hitusen auki 4kg) sairaalalle jääneen kokonainen kilo. :D

Ihmiset ovat erilaisia... Toisilla lähtee ja toisilla ei! Itse en ollut kovin onnekas, kun kumpaisestakin raskaudesta tuli 30kg lisäpainoa. Ensimmäisestä sain 20kg karistettua parissa kuukaudessa ja loput 10kg noin vuodessa. Toisen lapsen syntymän jälkeen 15kg lähti kahdessa viikossa ja puolessa vuodessa vähän reilut 20kg. Vielä on jäljellä vähän vajaa 10 kg, jotka aion karistaa vielä pois maltillisesti. Toi on kyllä ihan totta, että vähän vanhempana kilot eivät välttämättä lähdekkään ihan yhtä helposti... Itse olen nyt 36, joten en ole "mikään parikymppinen". ;)

Muoks! Niin ja nää kilot eivät tulleet syömällä!:heart:

Millä ne sitten tuli jos ei syömällä? Turvotuskilojen pitäis lähteä aika nopeesi synnytyksen jälkeen. Läskiä ne on ja saat itseä syyttää kun ahmit raskausajan. En usko että tollanen painonnousu on edes tervettä vauvalle!

Aika monella se on varmaan maksimissaan vuosi että saa karistettua ne raskaana ollessa tulleet kilot.Mulle tuli painoa 20 kiloa ja kymmenen kiloa jäi laitokselle.Lopullisesti olin takas normi painossa imetyksen loputtua,must tuntuu että jos en ois imettänyt niin paino ois laskenut samantien.Paitsi mun(kin) ongelma on ennemmin se että laihdun herkästi kuin että lihoisin...

Yks mun kaveri väittää vieläkin että sen kilot on jääneet raskaudesta..ja siitä on nyt 5 vuotta kun se on saanut lapsen :D Nooh..

Tää lähti laitokselta 7 kiloa kevyempänä kuin mitä oli raskaaksi tullessaan.

Ja joo, ylimääräistä oli hiukan raskautuessa mutta söin terveellisesti koko raskauden ajan enkä ahminu kaksin käsin herkkuja. Et kyllä ne laitokselta mukaan lähteneet kilot suurimmaksi osaksi on sitä itse syötyä ei vauvan tuomaa. Vauva ei vaadi syömään kahden edestä, sille riittää jos äiti syö vaikka yhden leivän ylimääräistä päivässä.

Siksi varmaan niin oletetaan, kun aika monelle ne raskauskilot jäävät ja vähitellen tulee vielä lisääkin. Ainakin omassa tuttavapiirissäni melko harva on päässyt lähtölukemiin tai sen alle. Itse olen törmännyt siihen, että kun molempien raskauksien jälkeen muutamassa kuukaudessa olen päässyt takaisin timmiin kuntoon, aletaan saarnata että olen varmasti rehkinyt liikaa ja liian aikaisin ja että jotain vaurioita kropalle on varmasti syntynyt. Just juu! Ihan normaalisti olen imettänyt, samalla hieman tarkkaillut ruoan laatua ja määriä sekä liikkunut normaalin aktiivisesti. En tosin ole koskaan raskauksien aikana päästänyt itseäni repsahtamaan, vaan olen liikkunut paljon raskauden loppuun asti ja vältellyt liiallista mässäilyä.

Minulle tuli 6 kg painoa raskaudessa eli lapsen ja lapsiveden määrä. Sairaalasta kotiutuessa maha oli selvästi turvoksissa ja ylimääräistä painoa oli 1,5 kg, minkä oletin olevan nestettä. Imetys ei käynnistynyt ollenkaan vauvan opittua teho-osastolla pullolle ja vauva valvotti paljon. Aloin syödä myös öisin, kun tuntui että on nälkä koko ajan. Neljän kuukauden kuluttua painoin saman kuin raskaana ollessani, vartalon muoto oli kyllä erilainen eli tasaisen pyöristynyt. Nyt vauva on alkanut nukkua öitään ja jaksoin aloittaa laihduttamisen, mutta ei tämä laihduttaminen kyllä ole yhtään kivaa:( Painon nousu oli ihan omaa syytäni, mutta tahtoisin muistuttaa, että teillä jotka saattee imetyksen toimimaan, on syytä olla onnellisia. Saatte siinä kulumaan mahdolliset ylimääräiset syömiset, joita ainakin minulle tuli sen takia, kun valvomisista väsyneenä ei jaksanut pitää kiinni normaaleista ruoka-ajoista ja ruokavaliosta.

Minun logiikkani sanoo myös, että jos raskauden aikana tulee runsaasti TURVOTUSTA, niin se on nestettä ja neste lähtee kehosta nopeasti sitten kun elimistö ei enää panttaa sitä. Jos se neste ei lähde, on syytä mennä lääkäriin, sillä silloin on jokin vakavampi ongelma elimistössä. Jos taas tulee paljon rasvaa, niin rasva lähtee ainoastaan syömällä vähemmän kuin kuluttaa.

Mulle tuli 17 kg ja jälkitarkastukseen mennessä lähes kaikki oli lähteny. Sen jälkeen vielä lähti muutama kilo. Ei tarvinnut tehdä YHTÄÄN mitään noitten kilojen lähtemisen eteen, pikemminkin päinvastoin että olis pitäny syödä vaan enemmän ettei olis lähteny niin paljoa. Mutta imetys vei tosi tehokkaasti kaikki kilot. Imettäessä painoin vain noin 50 kiloa ja se on tosi vähän kun olen kuitenkin 170 cm pitkä.

Nyt olen taas raskaana ja rv 20 mennessä tullut vain 5 kiloa painoa. Saa nähdä miten lopulta käy, mutta mulle on aivan sama vaikka tulis 30 kiloa kun se ei kuitenkaan missään näy ja lähtee samantien synnytyksen jälkeen. Ikää 30+ eli mikään parikymppinen en minäkään ole.

Mulle jäi 15kg ( ennen raskautta olin sen verran hoikka, etten kuitenkaan ollut synnytyksen jälkeen normaalipainon yläpuolella ) ja päinvastoin mun lähipiirissä siitä alettiin huomauttelemaan jo kun vauva oli 3kk. MIKÄÄN ei tiputtanut painoa, ennen kuin yllättäen noin 9-10kk kohdalla tippui 10kg humps vaan itsestään ja mahduin taas vanhoihin vaatteisiini. Lopuista 5 kilosta pidänkin sitten kynsin hampain kiinni, kun jäi juuri oikeisiin kohtiin :D

No, kuitenkin. Pointti on se, että jokainen palautuu tahtiinsa ja on aivan yhtä normaalia palautua heti kuin vuodenkin sisään tai vaikka saada pysyvästi pari kiloa ylimääräistä. Eikä se kuulu muille.

Yhteistyössä