Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

mä taas ihmettelen sitä, että aikuinen voi vapaasti inhota vaikka sieniä, vaikkei ois koskaan niitä maistanutkaan, mutta sitten vaatii lasta maistamaan jokaista lajia ainakin kerran. Miksei lapsi saa ollla tykkäämättä jostain ruuasta?

Mä en kanssa tajua tätä ollenkaan. Olen käynyt mun lasten koulun opettajien kanssa aika tiukkaa keskustelua aiheesta. Mun mielestä riittää että kannustetaan maistamaan mutta ei pakoteta.

mä taas ihmettelen sitä, että aikuinen voi vapaasti inhota vaikka sieniä, vaikkei ois koskaan niitä maistanutkaan, mutta sitten vaatii lasta maistamaan jokaista lajia ainakin kerran. Miksei lapsi saa ollla tykkäämättä jostain ruuasta?

Tämä onkin varsin kummallista. Jotenkin sitä vissiin ajatellaan että vanha koira ei opi uusia temppuja :saint:

Mä en tykkää läheskään kaikesta ruuasta ja vaikka tykkäisin en syö jos sillä hetkellä en sitä halua syödä. Miksi pitäisi syödä vain kohteliaisuudesta? Lapsillekaan en todellakaan tuputa mitään mitä eivät halua syödä- yleensä haluavat maistaa uutta ruokaa, mutta elleivät halua niin thats it.

Mulla on paljon inhokkiruokia, ja miehelläni myös. Molemmat inhotaan sieniä. Mies inhoaa mm. oliiveja, aurajuustoa ja kookoshiutaleita. Itse inhoan etanoita ja suklaata. Vaivihkaa jätetään nämä ruoka-aineet kotiruuissa käyttämättä, mutta ei koskaan mitään haloota siitä nosteta. Julkisissa tilanteissa osataan toimia asiallisesti.

Ja, mitä kummaa, meidän molemmat lapset syövät ihan mitä vain hyvällä ruokahalulla! Ja kaikki perheenjäsenet tietävät, että sitä syödään, mitä tarjolla on, tai sitten ollaan kokonaan syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23554296:
Mä en kanssa tajua tätä ollenkaan. Olen käynyt mun lasten koulun opettajien kanssa aika tiukkaa keskustelua aiheesta. Mun mielestä riittää että kannustetaan maistamaan mutta ei pakoteta.

kyllä on jääny itelläkin mieleen se päivä kun piti itkun kans syödä pinaattikeitto loppuun lautaselta..

Mä oon lapsena joutunut usein istumaan pöydän ääressä kun en oo saattanut syödä tarjolla olevaa ruokaa. Eräskin kerta oli muistaakseni seitisoppaa jossa oli isoja sipulilohkoja. Siinä sitten pari tuntia istuksin kylmenevän sopan äärellä. En muista sainko iltapalaa.

Miten tässä nyt yhtäkkiä puhutaankin siitä, että koulussa on pakotettu syömään lautanen tyhjäksi? Onhan maistaminen nyt ihan eri asia, kuin lautasen tyhjäksi syöminen. Ja kuka aikuinen on sanonut, ettei tykkää jostain ruoasta, jota ei ole edes maistanut?

Saahan sitä aikuinen olla tykkäämättä, mutta noloa ja junttia on sitä huudella julkisesti. Eli jos kylässä tarjotaan, niin kyllä silloin syödään, eikä aleta narisemaan, että "mä en tykkää sienistä".

En jaksa lukea kokonaan, mutta kyllä
mä myös olen sitä mieltä että aikuinen ihminen pystyy ja kykenee syömään lautasensa pelkästä kohteliaisuudesta tyhjäksi. Ruoan sorkkiminen ja nyrpistely aikuisen ihmisen toimesta on tosiaan todella töykeää ja junttimaista.

Kaikesta ruoasta ei todellakaan tarvitse pitää vaikka itse kaikkiruokainen olenkin.

mä myös olen sitä mieltä että aikuinen ihminen pystyy ja kykenee syömään lautasensa pelkästä kohteliaisuudesta tyhjäksi. Ruoan sorkkiminen ja nyrpistely aikuisen ihmisen toimesta on tosiaan todella töykeää ja junttimaista.

Kaikesta ruoasta ei todellakaan tarvitse pitää vaikka itse kaikkiruokainen olenkin.

Mun mielestä taas on epäkohteliasta pakottaa ihmisiä tekemään asioita jotka tuottavat näille selkeästi jotain negatiivista. Kohteliaisuudesta myös ruuantarjoaja voisi hyväksyä, että ruoka ei aina kelpaa kaikille. En ainakaan itse halua pakottaa ketään syömään mitään sellaista mistä nämä eivät pidä. En myöskään pakottaisi aikuista ihmistä maistamaan ruokaa tai ruoka-aineita joita nämä tietävät jo inhoavansa. En mä pakota ketänä juomaan viinaa tai kahviakaan.

Miks ihmeessä pitää syödä jossei tykkää? Mä en ainakaan pystyis pelkästä kohteliaisuudesta syödä, olkoonkin sitten junttimaista. Mulla on todella herkkä oksennusrefleksi ja jos en jostain ruuasta tykkää, monikin aiheuttaa inhonväristyksiä, niin sekö olis sitten kohteliaampaa yökkiä siinä pöydässä? Kun mä en voi sille yökkörefleksille mitään, mulle se tulee pelkästään jos haistan esim. kaalilaatikon hajun.

Tää aihe selkeästi jakaa ihmiset kahtia. Miehen sukulaisista löytyy paljon nirsoja ja kieltämättä ensimmäinen joulu siellä sukuloidessa vaati itseltä sulattelua. Aikuiset ihmiset sorkkivat ja rääppivät ruokaansa. Yksi nyppi ohuesta kinkunsiivustaan neljännestunnin rasvaa pois, toinen keräsi rosollista sipulit lautasliinalle :D Itse mätän tarjotun ruoan kakistelematta suuhuni vaikka ei niin hyvääkään olisi. Ja olen ollut TODELLA kranttu lapsena. Sinnikkäästi on kotona kuitenkin kannustettu maistamaan ja toitotettu tapoja.

Niin kerros nyt et mitä tehdä jos se ruoka jostain ei pidä, aiheuttaa voimakkaan yökkäisrefleksin jos pitäs kohteliaisuudesta yrittää syödä. Oisko se kohteliasta yökkiä ruokpöydässä?

[QUOTE="Vieras";23554729]Niin kerros nyt et mitä tehdä jos se ruoka jostain ei pidä, aiheuttaa voimakkaan yökkäisrefleksin jos pitäs kohteliaisuudesta yrittää syödä. Oisko se kohteliasta yökkiä ruokpöydässä?[/QUOTE]

Voisitko jättää vähin äänin lautasenreunalle ja syödä muut kohteliaasti pois...

Tää aihe selkeästi jakaa ihmiset kahtia. Miehen sukulaisista löytyy paljon nirsoja ja kieltämättä ensimmäinen joulu siellä sukuloidessa vaati itseltä sulattelua. Aikuiset ihmiset sorkkivat ja rääppivät ruokaansa. Yksi nyppi ohuesta kinkunsiivustaan neljännestunnin rasvaa pois, toinen keräsi rosollista sipulit lautasliinalle :D Itse mätän tarjotun ruoan kakistelematta suuhuni vaikka ei niin hyvääkään olisi. Ja olen ollut TODELLA kranttu lapsena. Sinnikkäästi on kotona kuitenkin kannustettu maistamaan ja toitotettu tapoja.

Jos tää ei jakaisi mielipiteitä niin tuskin ketjusta olisi tullut näin pitkä. Kyllä mullekkin on tapoja opetettu, mutta on myös opetettu, että on kohteliasta tarjota vieraille sellaista ruokaa mistä tietää näiden pitävän. En mä esimerkiksi koskaan silloin pistä ruokaan sipulia tai tomaattia kun tiedän, että veljen vaimo tuleee kylään. Tai en tuputa parille ystävälle teetä tai kahvia, koska tiedän ettei nämä sitä juo. Katan pöytään heti juomalasit. En myöskään koskaan valmista kotona kaalikääryleitä koska mies inhoaa niitä. Hyviin tapohin kuuluu minun mielestäni sallia, erilaiset ruokamieltymykset, tarjota vieraille ruokaa josta tietää näiden pitävän (tunemattomat on tietysti hankalia, mutta silloinkin voi riskiaineet tarjoilla erikseen) ja osata kieltäytyä kohteliaasti tarjotusta ruuasta tai ruoka-aineesta. Miksi emännän tuli suuttua kohteliaasta kieltyätymisestä? Tuskin emäntäkään pitää kaikeasta mitä suuhun pistää.

[QUOTE="Vieras";23554729]Niin kerros nyt et mitä tehdä jos se ruoka jostain ei pidä, aiheuttaa voimakkaan yökkäisrefleksin jos pitäs kohteliaisuudesta yrittää syödä. Oisko se kohteliasta yökkiä ruokpöydässä?[/QUOTE]

No ei todellakaan ole, mutta ei kuulosta kovin normaalilta jos ruoka yököttää niin että kakoilee pöydässä :O Tällaisesta fobiasta ei itsellä ole kokemusta eikä tullut vastaankaan - kyse lienee enemmänkin psykosomaattisesta oireesta, vai?

Kyllä siitä pöydästä jollain syyllä pois pääsee....

ja ihan oikeasti, koskaan ei kannata mennä juhliin nälkäisenä, muuten voi olla pulassa.

No ei todellakaan ole, mutta ei kuulosta kovin normaalilta jos ruoka yököttää niin että kakoilee pöydässä :O Tällaisesta fobiasta ei itsellä ole kokemusta eikä tullut vastaankaan - kyse lienee enemmänkin psykosomaattisesta oireesta, vai?

:D No ei se kyllä mikään fobia ole. Mulla vaan on herkkä yökkäysrefleksi (esim. hampaidenpesukin aiheuttaa helposti) ja jos jotain pahaa ruokaa joutuisin kohteliaisuudesta syömään (ts. väkisin) niin kyllä helposti rupeis yököttään.

No ei toi mitenkään kummallista ole. Kyllähän jotkut sylkäisee paperiin kun suuhun tulee jotain pahanmakuista tai rustoista. Maku voi pistää yökkimään, ei siihen mitään psykosomaattista tarvita. Yökkiminen tapahtuu tilanteessa jossa yrittää niellä jotain mikä maistuu suussa suoraansanottuna paskalta.

Yhteistyössä