Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

Jos mä järjestäisin juhlat,niin mulle tärkeää olisi se tunnelma ja että vieraat viihtyy. Olisin tosi iloinen jos olisin onnistunut laittamaan tarjolle sellaista,mistä löytyy jokaiselle joku mieluinen juttu.

En todellakaan kyttäisi nurkassa että ottaako kaikki nyt varmasti kaikkea ja että maistoihan kaikki nyt varmasti tuota rapuhyytelöä. Saati että menisin tinkaamaan miksi joku ei ota tai tarkkailisin ihmisten ilmeitä kun he syövät.

Tän ketjun perusteellan vois kuvitella että muutama ihminen ihan tosissaan miettis vielä illalla kotonaankin että miksköhän nyt se ei syönyt sen jälkkäriä. Painaisko tää asia teidän mieltä viikkoja vai kuukausia?

Ja lisäksi,buffettarjoilun idea ei todellakaan ole se että kaikkea pitää maistaa,vaan nimenomaan se että voi koota itselle mieluisimman annoksen. Sama joku ravintola-annos. Ei se ole mikään etikettijuttu että se lautanen pitää nuolla ja kastiketipat kaapia leivänpalalla pois. Jokainen syö sen minkä haluaa/jaksaa.

Kyllä aikuisten tulisi kyllä minun mielestäni edes maistaa kaikkia ruokia, vaikka uskoisikin olevansa pitämättä siitä. Ottaa vain sitä sitten sen verran vähän. Harvemmin kukaan tarjoilee sellaista mikä aiheuttaa välittömän oksennusrefleksin. :)

Jos sulla on saunaillassa tarjolla vaikka kymmentä eri naposteltavaa,niin suututko sä jos joku ottaakin vain yhdeksää?

[QUOTE="vieras";23553146]Jos mä järjestäisin juhlat,niin mulle tärkeää olisi se tunnelma ja että vieraat viihtyy. Olisin tosi iloinen jos olisin onnistunut laittamaan tarjolle sellaista,mistä löytyy jokaiselle joku mieluinen juttu.

En todellakaan kyttäisi nurkassa että ottaako kaikki nyt varmasti kaikkea ja että maistoihan kaikki nyt varmasti tuota rapuhyytelöä. Saati että menisin tinkaamaan miksi joku ei ota tai tarkkailisin ihmisten ilmeitä kun he syövät.

Tän ketjun perusteellan vois kuvitella että muutama ihminen ihan tosissaan miettis vielä illalla kotonaankin että miksköhän nyt se ei syönyt sen jälkkäriä. Painaisko tää asia teidän mieltä viikkoja vai kuukausia?

Ja lisäksi,buffettarjoilun idea ei todellakaan ole se että kaikkea pitää maistaa,vaan nimenomaan se että voi koota itselle mieluisimman annoksen. Sama joku ravintola-annos. Ei se ole mikään etikettijuttu että se lautanen pitää nuolla ja kastiketipat kaapia leivänpalalla pois. Jokainen syö sen minkä haluaa/jaksaa.[/QUOTE]

Näin!

Kyllä mä ainakin tehdessäni tarjottavia mietin sitä, että kaikki ei tykkää kaikesta. Esim. sienet on monella inhokkina joten miksi sitä laittaa tarjolle niin, että muuta vaihtoehtoa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23553103:
Tääkin on pari kertaa koettu. :(
Niin omalla kuin lasteni kohdalla. "Kun on pakko maistaa". Sadismia tuollainen, sanon minä.

Nojoo. Ei minuakaan saa syömään suolakurkkuja, edes esimerkin vuoksi. Enemmän minulla on sellainen, että pitää maistaa jos kyse on ennakkoluulosta ja jos tietää varmaksi ettei pidä, niin joko ei ota sitä tai siirtää sen hiljaa meteliä nostamatta lautasen reunalle.

Mä en pidä itseäni nirsona, mutta en siedä huonolaatuista ruokaa.

[QUOTE="vieras";23553155]Jos sulla on saunaillassa tarjolla vaikka kymmentä eri naposteltavaa,niin suututko sä jos joku ottaakin vain yhdeksää?[/QUOTE]

Jos totta puhutaan niin mä en jaksa vaania ihmisiä. :D Kukin tekee miten parhaaksi näkee.

Näin!

Kyllä mä ainakin tehdessäni tarjottavia mietin sitä, että kaikki ei tykkää kaikesta. Esim. sienet on monella inhokkina joten miksi sitä laittaa tarjolle niin, että muuta vaihtoehtoa ei ole.

ehkä ravintolasa jossa vieraina o noin 200 ihmistä on viakea laittaa ruokaa josta KAIKKI pitävät.
sienikeitto vaan on hyvin yleinen alkuruoka ja harvenmmin kukaan on ALLERGINNE sienille, tosin kuin esim katkaravuille

Itse olen myös sitä mieltä ettei tosiaan kaikkien tarvitse kaikesta tykätä vaikka itse olenkin kaikkiruokainen mutta sellanen suureen ääneen taivastelu tarjottavien äärellä on minusta moukkamaista. Samoin jos niitä "inhokkeja" alkaa olla kovin useita. Sitäkään en oikein ymmärrä että aikuinen ihminen ronklaa esim sipulinpalat tai vaikkapa rusinat pois ruuasta tai että jättää jonkun ruuan syömättä siksi kun siihen on laitettu vaikkapa sipulia.

[QUOTE="vieras";23553231]Itse olen myös sitä mieltä ettei tosiaan kaikkien tarvitse kaikesta tykätä vaikka itse olenkin kaikkiruokainen mutta sellanen suureen ääneen taivastelu tarjottavien äärellä on minusta moukkamaista. Samoin jos niitä "inhokkeja" alkaa olla kovin useita. Sitäkään en oikein ymmärrä että aikuinen ihminen ronklaa esim sipulinpalat tai vaikkapa rusinat pois ruuasta tai että jättää jonkun ruuan syömättä siksi kun siihen on laitettu vaikkapa sipulia.[/QUOTE]

Oletko tätä mieltä myös esittämäni paprika-esimerkin kohdalla? :)

tässä oli tajolla lautasanokset, joten ei oikin onistus tarjota viittä kuutta erilaista soppaa, kun vieraitakin oli noin 200.

Sienikeitto on varmaankin toiseksi yleisin ravintola-alkuruoka, josta 90% ihmisistä tykkää. Ja 200 ihmisen tarjoilussa sellainen säätäminen tykkäämisen takia voi aiheuttaa melkoisen sekasotkun ja jopa mahdollisesti tapahtuman pilalle menon. Eli sivistynyt tapa hoitaa tilanne on maistaa pari lusikallista, syödä leivät ja sorkkia lautasta ja käydä mäkkärissä kotimatkalla :D

On täysi mahdottomuus miellyttää kaikkia.

Ja jos tosiaan ei voi syödä sieniä, niin ilmoittaa sen etukäteen. Piste. Aina tilauksissa on olemassa ainakin yksi toinen vaihtoehto joka on ennalta sovittu erikoisruokavalioille.

Viimeksi muokattu:
ehkä ravintolasa jossa vieraina o noin 200 ihmistä on viakea laittaa ruokaa josta KAIKKI pitävät.
sienikeitto vaan on hyvin yleinen alkuruoka ja harvenmmin kukaan on ALLERGINNE sienille, tosin kuin esim katkaravuille

Niin. No millä tavalla se on sen ruuan tarjoajan ongelma,jos joku jättää syömättä? Eikö tämä henkilö ota itse vastuun omista syömisistään ja varmaan tiedostaa sen että sit ei muutakaan ole tarjolla? Jos mä en syö jotakin,niin en oleta että mulle pitäis tarjoilla tilalle jotain muuta. Mun ongelmanihan se on. Kerro nyt ihmeessä että miten verisesti se sua loukkaa jos yksi niistä kahdestasadasta ei syö sieniään loppuun? En edelleenkään ymmärrä,miksi ihmisen täytyisi syödä ruokaa josta ei pidä.

Näin!

En mä kyllä tunne ketään, josta tietäisin, ettei syö sieniä. Mun kaveri- ja perhepiirissä sienet ovat suurta herkkua.

Kaikesta ruuasta ei tavitse eikä voi pitää ,eikä kaikkea ole pakko kenenkään syödä.:)
En minäkään suuhuni laita sellaista ,mistä en pidä.

olen valitettavan ruokarajoitteinen, siis henkisesti. Sellaisia ruokia, joiden maku on sietämätön, on vain muutama (homejuusto, oliivit). MUTTA minulla on jotenkin kauhean herkkä suu, ja kaikki vähänkin vääränlainen tuntuma suussa saa aikaan oikeasti oksettavan olon. Esim. kaikki löllö tai sitkeä, rasvainen tai kuiva.... Oikeastaan todella pidän ainoastaan raaoista tai lähes raaoista kasviksista. Toki kaikkea muutakin joutuu syömään, jotta pysyisi hengissä=)
Yritän kuitenkin aina maistaa inhokkejakin, siinä toivossa että joskus tottuisin. Olenkin oppinut jonkinverran pitämään esim. fetasta ja sienistä (kunhan ovat pienenä koska isoina paloina ovat löllönsitkeitä). En todellakaan tee asiasta numeroa enkä oleta että rajoitteitani huomioidaan tarjoiluissa, voin oikein hyvin olla syömättä tai syödä vaikka salaattia. Tai yritän esittää syöväni.

Monesti ajatellaan, että nirso ihminen on jotenkin "ollakseen" tai haluaa tehdä itsestään numeroa. Itselleni asia aiheuttaa suurta häpeää sekä huonoa ravitsemusta ja valtavaa ahdistusta. Joskus syön viikkokausia vain kurkkua ja mehukeittoa tms. Olen kyllä joskus miettinyt olisiko tähän jotain apua saatavilla, mutta ajatuskin jostakin harjoituksista joissa väkisin tungen jotain kurkusta alas saa kyyneleet silmiin. Ei minusta varmaan olisi siihenkään.

olen valitettavan ruokarajoitteinen, siis henkisesti. Sellaisia ruokia, joiden maku on sietämätön, on vain muutama (homejuusto, oliivit). MUTTA minulla on jotenkin kauhean herkkä suu, ja kaikki vähänkin vääränlainen tuntuma suussa saa aikaan oikeasti oksettavan olon. Esim. kaikki löllö tai sitkeä, rasvainen tai kuiva.... Oikeastaan todella pidän ainoastaan raaoista tai lähes raaoista kasviksista. Toki kaikkea muutakin joutuu syömään, jotta pysyisi hengissä=)
Yritän kuitenkin aina maistaa inhokkejakin, siinä toivossa että joskus tottuisin. Olenkin oppinut jonkinverran pitämään esim. fetasta ja sienistä (kunhan ovat pienenä koska isoina paloina ovat löllönsitkeitä). En todellakaan tee asiasta numeroa enkä oleta että rajoitteitani huomioidaan tarjoiluissa, voin oikein hyvin olla syömättä tai syödä vaikka salaattia. Tai yritän esittää syöväni.

Monesti ajatellaan, että nirso ihminen on jotenkin "ollakseen" tai haluaa tehdä itsestään numeroa. Itselleni asia aiheuttaa suurta häpeää sekä huonoa ravitsemusta ja valtavaa ahdistusta. Joskus syön viikkokausia vain kurkkua ja mehukeittoa tms. Olen kyllä joskus miettinyt olisiko tähän jotain apua saatavilla, mutta ajatuskin jostakin harjoituksista joissa väkisin tungen jotain kurkusta alas saa kyyneleet silmiin. Ei minusta varmaan olisi siihenkään.

pari viikkoo ilman ruokaa niin menee mikä vaan.

Miten muuten suhtaudutte, jos vieras poimii kastikkeen joukosta paprikat pois ja jättää lautasen reunalle? Itse toimin näin, koska paprika laittaa vatsani sekaisin ja saa pääni kipeäksi. Varsinaista allergiaa ei kuitenkaan ole.

Jos sinä vain otat ja erottelet ne paprikat lautasesi reunalle, niin asia ok. Saattaisin kuitenkin kysyä etkö pidä paprikasta, ihan sillä että tietäisin seuraavalla kerralla olla tarjoamatta sitä sinulle. Jos taas älähdät, että yäk paprikaa, mä en voi noita syödä kun saan vatsani sekaisin, niin pahastuisin huonoa käytöstäsi.

mä taas ihmettelen sitä, että aikuinen voi vapaasti inhota vaikka sieniä, vaikkei ois koskaan niitä maistanutkaan, mutta sitten vaatii lasta maistamaan jokaista lajia ainakin kerran. Miksei lapsi saa ollla tykkäämättä jostain ruuasta?

Mää en suostu syömään sikaa, sisäelimiä, kypsennettyä kaalia. Mä olen tosi ronkeli ruuan suhteen ja jos en tykkää niin en tykkää enkä maista edes sitä lusikallista!

Sehän on ihan fakta, ettei kaikki voi tykätä kaikesta, mut aikuinen ihminen voi ruokailla siten, ettei herätä turhaa huomiota näillä rajoitteillaan.
Valmiista annoksestakin yleensä löytyy sitä kelpaavaa ja jättää sitte sen suuremmitta seremonioitta lopun syömättä. Ei kai sitä tarvi niin kauheasti mainostaa mistä siinä ei tykkää, mainostaa ennemmin sitä mistä siinä tykkää.

Yhteistyössä