Miksi äideille ei anneta sakkoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
No helkutti, etsikää itse tilastoja riskiprosenteista ja verratkaa. En mä niitä tänne kirjastosta saa...

Mä en muuten polttanut, enkä ole ylipainoinenkaan. Kantani ei mielestäni ole edes puolueellinen siis.

Seli seli. Tupakan vaarat ovat selkeästi pahemmat, siksi tupakan vaaroista puhutaankin enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Eikö äitejä pitäisi rangaista myös raskaaksi tulemisesta? Sekin on aika iso riski ja monikkoraskaus vielä suurempi. Ja aika iso osa tulee vielä ylipainoiseksikin raskauden jäljiltä joka tulee ihan sairaan kalliiksi yhteiskunnalle!

siis olen tuplapahaäiti, lihava ja sain vielä kaksosetkin. Mut sen verran nyt puolustan itseäni, että paino tippui molemmissa raskauksissa koska söin oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
yhdellä lihavalla tädilläni vauvasta tuli lievästi kehitysvammainen, ja ysk toinenkin tuttavanainen, lihava hänkin, vauva syntyi keskosena, koska tuli raskaudenmyrkytys. sitäpaitsi eikös lihavat naiset ilmiselvästi syö väärin verrattuna normaalipainoisiin? ainakin näillä kahdella suolan syönti oli liiallista johtuen ruokavaliosta, molempien herkkua juustot. (raskausaikana) kumpikaan ei ole lahtunut raskauskiloja pois. kolmannella naisella, meni 12 vuotta raskauskilojen poistoon, hidastako?? lapsi tosin aivan terve. liekö johtunut mistä? kaikki nämä naiset 30 tienoilla synnyttäessään vauvan.

korostan että sellanen normaali pyöreys ei haittaa vaan merkittävä ylipaino! perustelen tätä sillä että verenpaine on yleensä koholla tukevilla ihmisillä, tästä johtuen sikiönkin sydän lyö nopeampaa mikä rasittaa sikiötä???luulisin ainakin.

toki onhan se tuuristakin kiinni. ei ollut tarkoitus loukata ketään, ilmaisin vain mielipiteeni asiasta. en tahtoisi omalla syömiselläni vaarantaa vauvani terveyttä, eli en lihota itseäni ennen raskautta, sen ainana, ja jälkeen. piste =)

Mikököhän on merkittävä ylipaino,painoindeksin mukainen? Minulla on painoindeksi 28 ja lääkäri sanoi että ei haittaa kunhan en liho enempää raskausaikana. Kärsin itse kiloista ja syön terveellisesti nyt raskaana. Oli vain kerrottava..

Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150-400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Niin. Ja niitä vasta, jotka syyllistävät toisia- sakottaa pitäisikin.

Stressi kun myös on riski.

:xmas:

*odottaa lappua*

Siis oikeasti, vitun tyhmää äristä ja sitten vinkua kun kapsahtaakin omaan kinttuun.

*odottaa lappua*

Siis oikeasti, vitun tyhmää äristä ja sitten vinkua kun kapsahtaakin omaan kinttuun.

? Tarkoitus oli vain keskustella asiasta ja pohtia. Ei tarvitse vetää hernettä nenään.

*odottaa lappua*

niin, voi kapsahtaa sinun omaankin kinttuun?

Just joo taa, sitte pitää RANGAISTA niitäkin, (jos taas tälle syyttelylinjalle lähdetään, joten saavat itte maksaa sairaalamaksut sun muut) ketkä:

Tekee lapsia vaikka suvussa on suuri riski mille tahansa taudille

Ajaa ylinopeutta ja aiheuttaa onnettomuuden ja ihmisiä loukkaantuu

Se kuka hankkii tieten tahtoen ittelleen tauteja, vaikka asumalla/työskentelemällä hometalossa, syömällä vähän kuituja jotta iskee peräsuolisyöpä jne.

Jos ei käytä turvalaitteita töissä ja sattuu jotain, saa ite korvata omat sairaalamenonsa, ja muitten ohessa loukkaantuneiden, vert Konginkagas.

Jatkanko?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

*odottaa lappua*

? Tarkoitus oli vain keskustella asiasta ja pohtia. Ei tarvitse vetää hernettä nenään.

Okei, kaikki okei. =)

Vastaanpa vaikka niinkin, että silloin hirmu moni saisi sakkoja. Ja/tai tekisi sitä salaa.

Kuka pyytäisi neuvolasta neuvoja ja apua tupakoinnin lopettamiseen jos siitä rapsahtaisi sakot?

*odottaa lappua*

Miten? Kyllä mä tiedän tehneeni useampiakin juttuja, mitkä ovat riskejä lapsen terveydelle. Aloittaen vaikka siitä, että söin ja join, hengitin ja samalla sain ties mitä karsinogeenejä sisuksiini.

raskauden aikaisesta tupakoinnista ja alkoholin ja huumeiden käytöstä, kun tukistamisestakin saa sakot? Olen tätä ystävien kanssa pohtinut. Tukistaminen on yhtä väärin, kuin raskauden aikainen tupakointi ja alkon ja huumeiden käyttö minun mielestäni. Mitä muut olette mieltä?

Ihan sen takia, kun nuo mainitsemasi teot eivät ole Suomessa kriminalisoituja, mutta tukistus (pahoinpitely) on.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Sikiön saa murhatakin, jos se sattuu olemaan vammainen sinne rv 24 asti. Ja se on ihan lailla sallittu. Äidillä on siis päätösvalta, niin tuon kuin muidenkin asioiden suhteen. Lapsi saa oikeuksia vasta syntymän jälkeen.

Itse olen "murhannut" lapseni rv 15... Vauvaa oli toivottu reilu viisi vuotta. NP-ultrassa itsekin näin heti ensi silmäyksellä ettei kaikki ollut kunnossa. Turvotusta oli koko vartalossa, ja niskassakin yli 6 mm. Lapsivesipunktion tulos oli 18 trisomia. Lapsi ei olisi selvinnyt hengissä. Jos sattuman kaupalla olisin päässyt synnyttämään asti, vauva olisi kytketty suoraan piuhoihin. Ja hänen mahdollinen tuntien tai parin päivän mittainen elämä olisi ollut täysin riippuvainen koneista ja laitteista. En kestänyt ajatusta, että aiheuttaisin lapselleni sellaista tuskaa, vaan tuntui paremmalta antaa lapsen "nukahtaa" kohtuuni. Synnytin lapseni sairaalassa, ja hyvästelin hänet. Hänen epämuodostumistaankin (esim. päässä) näki ettei lapsi olisi selvinnyt mitenkään, ja suurin osa epämuodostumistahan on sisäisiä, eli ei silmillä nähtävissä... Ehkä se oli murha? Joka päivä häntä kuitenkin ajattelin, ja hän on rakas poikani.

*odottaa lappua*

Miten? Kyllä mä tiedän tehneeni useampiakin juttuja, mitkä ovat riskejä lapsen terveydelle. Aloittaen vaikka siitä, että söin ja join, hengitin ja samalla sain ties mitä karsinogeenejä sisuksiini.

Tarkotin vaan, että voit yrittää elää helvetin terveellistä ja täydellistä elämää ja kapsahtaa silti kinttuun.

*odottaa lappua*

Tarkotin vaan, että voit yrittää elää helvetin terveellistä ja täydellistä elämää ja kapsahtaa silti kinttuun.

Aijaa! :D No mä en edes yritä ja silti usein kapsahtaa, mutta, oppiipahan siitäkin taas.

Yhteistyössä